Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 14:16

Wij hebben als pensionklanten een probleem wbt het ruwvoer.
We willen dit graag bespreekbaar maken met de pensionhouder.
Maar hoe?
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?
Wellicht zijn er hier stalhouders die willen vertellen hoe ze graag zo'n gesprek zouden zien?
Onze pensionhouder is nogal overtuigd van z'n eigen gelijk over het algemeen...
Dus zoek een beetje naar hoe we ons standpunt duidelijk kunnen maken zonder dat het als aanval wordt gezien. Maar wel duidelijk dat hoe het nu gaat het niet kan.
Tips zijn zeer welkom.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:21

Je wil meer ruwvoer?
Baar stalhouder een berichtje sturen dat jullie een beetje zitten met het voerbeleid en graag in persoon komen praten.

Geen verwijten in dat gesprek stellen, vooral mbt jezelf en je paard houden en er voor open staan om ook zelf iets mee aan te bieden van oplossingen. Extra voerbeurt zelf mee doen, netten aanschaffen, verhoging, …

In elk geval niet via appjes beginnen

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:24

Het hangt er ook wel van af wat het probleem is.
Gaat het om ruwvoer wat jullie niet willen voeren…. Dat is waarschijnlijk al groot ingekocht.
Dus dat is sowieso een zwaar gesprek dan.
Gaat het om het aantal voerbeurten , dan zou je kunnen beginnen met vragen of de stalhouder wat hulp wil en er op andere tijden ook gevoerd kan worden.
Gaat het erom dat er teveel ruwvoer gemorst wordt, dan kun je vragen of je zelf in de stal wat mag hangen of maken zodat het niet op de grond ligt.

Dus de aanpak van het gesprek is afhankelijk van het probleem .

Houding en toon-(hoogte) zetten vaak al de toon van het gesprek .

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 14:38

Het gaat om de kwaliteit.
Echt niet fijn.
Veel schimmel, zand erin, zuring, bramen takken etc.
Het hooi wint hij van eigen land, dus ja, dat is er al.
We zij als klanten bereid zelf ander hooi in te kopen.
Hier worden paarden ziek van.
Probleem is alleen dat stalhouder dat anders ziet.
Ze eten wel om de schimmel heen, aldus de stalhouder.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:44

Ik lees even mee :D . Ik kan wel zeggen wat ik fijn zou vinden, maar weet niet of je daar wat aan hebt :o

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:45

Oei dat is een lastige..

Heb je eventueel DA bewijs dat de paarden er ziek van worden? (ik geloof het wel hoor maar om sterker te staan)

Misschien kunnen jullie voorstellen inderdaad om zelf hooi te kopen en daar op te slaan.

Sowieso alles vanuit de Wij en Ik vorm bespreken, niet in verwijten of feiten verzand raken. Maar echt aankaarten, wij maken ons zorgen want Paard 1 en Paard 2 zijn al ziek geweest met de volgende symptomen etc. etc.
Laat hem meedenken in oplossingen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:56

Lastig probleem doordat stalhouder (zo ik het lees) overtuigd is van de kwaliteit van het eigen hooi.

Probleem altijd naar jezelf toetrekken (wij hebben een probleem met hooi en niet jouw hooi is slecht)
Bedenk een acceptabele oplossing voor beide partijen.
Ga het gesprek niet aan in formatie 20 tegen 1, dat voelt heel ongemakkelijk voor de stalhouder en zal averechts werken.
Hou de toon vriendelijk en maak geen verwijten.

Dat ze om een schimmelplek heen eten dat is vast zo, maar doordat een paard het hooi uit elkaar trekt komen schimmeldeeltjes in de lucht welke het paard direct inademt. Daardoor kunnen dus serieuze longproblemen ontstaan. Mooi vergelijk is als een mens in een woning met beschimmelde muren moet wonen, worden ze ook heel ziek van namelijk ;)

Heel veel succes :)

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:01

ruitje schreef:
Ik lees even mee :D . Ik kan wel zeggen wat ik fijn zou vinden, maar weet niet of je daar wat aan hebt :o


Maar ik heb jullie hooi gezien en tenzij het nu anders is, zou klagen over de kwaliteit van jullie ruwvoer wel het laatste zijn dat ik zou doen.

TS, wat zouden jullie willen vragen / verzoeken?

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:06

Misschien foto's maken van het kwaliteit van het hooi? Dan kan hij er niet omheen draaien mocht je het aankaarten.

- Eerst de feiten beschrijven (in het hooi hebben we dit en dat gevonden, aan de hand van foto's).
- Daarna zeg je hoe je je voelt (ik maak mij zorgen om de gezondheid van mijn paard).
- Dan kom je met een voorstel (mij lijkt het fijn om zelf hooi te kopen en dit te geven aan mijn paard).
- Uiteindelijk kijk je of het lukt om het met elkaar eens te zijn.

Hier kan hij niet omheen draaien want dit zijn de feiten, en hij kan niet bepalen hoe jij je voelt.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:18

Heel eerlijk. Als iemand echt overtuigd is van zijn gelijk ga je die niet snel overtuigen.
Denk dat je zo iemand al snel tegen het zere been aanschopt dus als je het wil doen houd in je achterhoofd dat je wellicht een andere plek moet zoeken omdat de sfeer er niet beter op wordt

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:28

Ik zou zeggen: hou het bij de feiten en blijf weg van verwijten enz. Iets als "we hebben gezien dat er schimmel in het hooi zit en zijn bezorgd over onze paarden. Kan er ander hooi gegeven worden?". Als je het bij de feiten houdt, uitspreekt hoe jullie je erbij voelen en je een verzoek formuleert, is er op zich niet zoveel dat als aanvallend beschouwd kan worden. Ik zou proberen dit bespreekbaar te maken met "geweldloze communicatie".

Los daarvan... lastig probleem dat in mijn ervaring vaak moeilijk / niet op te lossen is. Ik heb ook ergens gestaan waar ze beschimmeld hooi gevoerd kregen en waar paarden als gevolg van het management ziek werden. Dat heb ik ook ter sprake proberen brengen, maar een gesprek was niet mogelijk. We zijn uiteindelijk verhuisd...

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:32

En als je er in een eerste gesprek niet uitkomt, het voorstel doen om het hooi op jouw kosten te laten keuren en samen de uitslag te bespreken.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:45

Ik ben om die reden ergens weg gegaan.
Eerste jaren was alles daar heel goed. Maar gaande weg werd alles minder.
Tot er vieze voordroog kwam. Uit een natuurgebied vol rommel, jacobs kruiskruid,enz.
Maar ook diverse pakken zeiknat met bruine smurrie.
Zelfs een van zijn kinderen (8 jaar) zei, gatver moeten de paarden dit eten?!

Er was verder niet over te praten, dus de volgende maand stond ik elders.
Waar ik meteen gevraagd heb of de gesloten pak voordroog open mocht :D
Ik heb tot vertrek eigen hooi gegeven en dat was het.

Met zulke mensen is naar mijn idee niet te praten.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:53

Movement schreef:
Misschien foto's maken van het kwaliteit van het hooi? Dan kan hij er niet omheen draaien mocht je het aankaarten.

- Eerst de feiten beschrijven (in het hooi hebben we dit en dat gevonden, aan de hand van foto's).
- Daarna zeg je hoe je je voelt (ik maak mij zorgen om de gezondheid van mijn paard).
- Dan kom je met een voorstel (mij lijkt het fijn om zelf hooi te kopen en dit te geven aan mijn paard).
- Uiteindelijk kijk je of het lukt om het met elkaar eens te zijn.

Hier kan hij niet omheen draaien want dit zijn de feiten, en hij kan niet bepalen hoe jij je voelt.


Dit beschrijf je heel goed dat is een goede manier.
Tegelijkertijd is het natuurlijk te gek voor woorden dat je met fluwelen handschoentjes en op je tenen lopend een gesprek moet aangaan over het feit dat iemand niet levert wat hij zou moeten doen.
Maar ja dat is de paardenwereld; je bent wel betalende klant, maar je moet er vooral niet teveel voor terugverwachten. -O-
Best absurd dat we dit allemaal altijd maar blijven accepteren.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:00

Nikass schreef:
Dit beschrijf je heel goed dat is een goede manier.
Tegelijkertijd is het natuurlijk te gek voor woorden dat je met fluwelen handschoentjes en op je tenen lopend een gesprek moet aangaan over het feit dat iemand niet levert wat hij zou moeten doen.
Maar ja dat is de paardenwereld; je bent wel betalende klant, maar je moet er vooral niet teveel voor terugverwachten. -O-
Best absurd dat we dit allemaal altijd maar blijven accepteren.


Ergens ja en ergens nee.. En de vraag is tegenwoordig ook nog waarvoor je daadwerkelijk betaalt, gezien de bedragen voor stalling in relatie tot gestegen kosten ;)

Ik heb ook wel eens ridderzuring in mijn hooi zitten, laten de paarden gewoon liggen.
Een bramentak sluit ik ook niet uit. Staat een bramenstruik langs de weide namelijk, waar mijn paarden ook gewoon van eten jaarrond. Twee jaar terug leerde ik ook dat ze de bloem van smalle weegbree niet moesten, want die sorteerden ze ook standaard uit mijn hooi..

Natuurlijk, schimmel in het voer is niet oké. Maar mijn ervaring is wel dat dergelijke dingen ook heel gemakkelijk erg groot wordt gemaakt. Soms gebeurt het namelijk, en een oplossing is niet altijd 1,2,3 gevonden.
Ik heb ook wel eens hooi besteld bij firma Venhorst waar de eerste en enige 3 geopende baaltjes allemaal vol schimmel zaten.
Ik ben nieuw hooi gaan regelen, maar er gingen 2 dagen overheen waarin ik écht wat moest en dus de beste plakken heb uitgezocht, het hooi ver van de paarden heb uitgeschud en aangevuld met graszaadhooi tot ik een nieuwe partij had.

Als tip voor TS zou ik inderdaad adviseren om het als open conversatie te zien. En als de conclusie is dat jouw opvatting en die van je stalhouder niet bij elkaar passen, dan staat het je vrij om een beter plek te zoeken natuurlijk. De stalhouder veranderen omdat jij van zijn dienst gebruik wil maken is niet echt realistisch.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:08

Het stalbeleid betwijfelen en dat kenbaar maken is vreselijk lastig.. Zeker als er een erg sterke mening overheen zit bij een of beide partijen.

Je hebt hele fijne eigenaren ertussen zitten die bijvoorbeeld met je mee willen denken, soms advies vragen of een luisterend oor bieden en dan netjes vertellen waarom iets wel of niet haalbaar is. En soms kom je er eentje tegen die de mijn wil is wet kaart trekt en je zonder pardon het erf af wil sturen, ondanks dat het paardenwelzijn misschien in het geding komt.

Mijn paard stond op een leuk stalletje. Had het er erg naar mijn zin. Maar op een gegeven moment had ik het idee dat er steeds minder ruwvoer gegeven werd. Soms was het om 22.00 al op (verder kale groepspaddock dus niets meer te knabbelen). Dan gaf ik het aan bij de laatste voerronde die alleen voor de stalpaarden was en dan reden ze nog speciaal even een kruiwagen naar achteren. Ik werd aan het begin dat ik dat deed eigenlijk altijd bedankt voor het doorgeven onder het mom van 'soms eten ze meer dan we verwachten dus een extra paar ogen is altijd fijn'. Met kou en slecht weer bijvoorbeeld ging het vaak opeens wat harder. Eens in de zoveel tijd gebeurde dat dus en gaf ik het aan, maar het werd steeds vaker en dat begon wel een beetje te knagen. Want wat als ik er niet was om het te zien? Of als ik het wel had gezien maar er niemand was dan wist ik dus gewoon dat ze nauwelijks eten meer hadden tot de volgende dag. Dat alleen al gaf me twijfels, maar op een gegeven moment werd ik opeens op het matje geroepen bij de eigenaar of ik het personeel niet meer wilde lastig vallen en dus niet meer wilde vragen om meer ruwvoer, want ze kregen meer dan genoeg te eten en als ik hun stalbeleid in twijfel zou trekken dan moest ik maar weg gaan. Zat daar echt met mijn mond vol tanden, want van 22.00 tot 9.00 zonder eten kan gewoon niet gezond zijn. Plus het kwam echt uit het niets omdat de stalhulpen die voerden altijd heel prettig reageerden.

Anyhow, het gaat dus overal anders, maar weet wel dat een eventuele mogelijkheid kan zijn dat je moet of wil verhuizen om je paard beter ruwvoer te kunnen bieden. Daar van te voren al over nadenken kan handig zijn omdat de vrije plekken schaars zijn.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:08

Doe een ruwvoer analyse check en ga daarmee met de staleigenaar om de tafel zitten

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:26

Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.

Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer :') (Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:43

Tja, Liannetje86, dat is ook een manier van communiceren. Ik denk alleen dat TS dan beter de trailer klaar kan hebben staan om haar paard te verhuizen. Er lijkt mij niks mis om eerst open en vriendelijk het gesprek aan te gaan. Je vangt tenslotte meer vliegen met stroop dan met azijn.

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:59

Dit is een hele lastige. Natuurlijk lijkt het makkelijk, schimmel = niet voeren, maar om nu al het hooi te vervangen is een enorme kostenpost. De stalhouder had de schimmel natuurlijk niet voorzien. Ik kan me voorstellen dat het specifiek dit jaar is dat het probleem speelt? Weet je of alle klanten dit een probleem vinden? Heeft hij ook eigen paarden / vee? Als je er verder fijn staat zou ik samen naar een oplossing zoeken. Biedt aan om (mee) te betalen voor nieuw ruwvoer (in zijn berekening kwam dit van eigen land, inkoop is duurder). Het stalgeld is waarschijnlijk gebaseerd op de huidige kosten. Eventueel kan hij het oude spul zelf blijven voeren of verkopen als koeienvoer (geen echt beeld van de kwaliteit). Daarnaast kan je aanbieden volgend jaar met de ontevreden groep de wei voor hooien vrij te helpen maken van bramen etc. Ik denk dat meedenken je een goed gesprek op kan leveren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:15

Liannetje86 schreef:
Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.

Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer :') (Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.


Ik sta voor veel open als stalhouder maar wie zo een gesprek begint mag direct zijn halster nemen, paard ophalen en vertrekken.

Iemand met zulke houding wil je niet op je erf.

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:52

als zelf stalhouder kan ik wel wat algemene tips mee geven.

niet alleen om kwaliteit maar algemene tips ook als het tegaat om te weinig ruwvoer of dat ze er te snel van eten etc, uberhaupt ook als het gaat om andere dingen

in een gesprek houd altijd rekening mee,
-jij hebt belangen voor JOU paard. als jou paard specifieke behoeftes heeft is voor een stalhouder lastig, de stalhouder heeft belangen voor MEERDERE / ALLE paarden. soms is het gewoon niet mogelijk om aanpassingen te maken op basis van 1 paard als de andere daar geen belangen bij hebben. soms moet ik keuzes maken in belang van alle paarden en soms pist daar 1 paard wel eens buiten de boot die niet met deze aanpassing mee kan, heel jammer maar het gebeurd.

- een stalhouder maakt meer kosten dan je denkt, hierdoor zijn aanpassingen die geld kosten niet altijd mogelijk in het huidige stalbeleid. prima als jij daar meer voor wilt betalen, maar andere pensionklanten moeten dit ook willen wilt er een verandering doorgevoerd worden die echt geld gaat kosten voor stalhouder ( in dit geval ander hooi inkopen )

- bedenk of wat jij wil, mogelijk is voor alle paarden op stal. als we voor elk paard een ander rantsoen moeten gaan doen word het lastiger ( dit is bij mij omdat ze 24/7 in een kudde staan, op stal zal het makkelijker zijn )

- bedenk dat als de stalhouder zijn uiterste best doet, maar voorafgaand een gesprek alleen maar 'geklaag' hoort terwijl hij denkt/ vind dat hij het goed doen een gesprek mogelijk al gefrustreerd begint

- kom niet met problemen, maar kom met oplossingen en laat zien dat jullie hier ook actief aan bij willen dragen, dit waardeer ik met mijn klanten ook altijd, ik ben maar een persoon. extra hulp word dan echt gewaardeerd ook in het meedenken naar oplossingen, kijken wat anders kan.

- maak er geen taboe van, zeg gewoon wat er loos is, en gaa dit niet op stal rond bazuinen bij iedereen behalve de staleigenaar om medestanders te krijgen. dit is gewoon echt heel irritant en kan worden gezien als stoken, andere klanten kunnen hierdoor ook echt onzeker worden. alles gaat een eigen leven lijden en er komen dan veel irritaties op stal en dit kan echt de sfeer aanzienlijk beinvloeden. daarnaast veroorzaakt dit alleen maar meer weerstand bij een stalhouder. ga gewoon in gesprek en kijk wat er anders kan.

- vraag aan stalhouder of je samen wilt kijken. hoeveel schimmel is het precies? is er een andere oplossing mogelijk. wellicht zie jij het ernstiger in dan je dacht , wellicht ziet stalhouder het minder erg in als hij dacht. wijs aan waar je zorgen liggen en heb hier echt een gesprek ( of gezonde discussie) over. ook stalhouders worden wel eens blind ( het gaat toch al jaren zo goed? dus waarom nu ineens niet? het zal wel mee vallen hoor ik doe het toch al zo lang, nooit paarden ziek gehad) het omgekeerde voor pensionklanten ( ik zie schimmel, dus alarm want mijn paard kan ziek worden. ik heb het nu 2 x gezien , dus het gebeurd altijd !) beide zijn foutieve manieren van denken maar wel belangrijk om naar elkaar te uiten.

dit jaar is gewoon een nat jaar geweest, veel hooi is gewoon niet goed gedroogd voor het verpaktr werd dat is echt balen. maar gewoon enorm veel kosten om te vervangen, het kan zomaar zijn dat de sta,leigenaar dit echt wel ziet, maar geen uitweg ziet. dit hooi is er al en is betaald. inkopen is gewoon duur. ik koop in voor c.a 300 euro de ton hooi ( 1000 kg), hier doe ik slechts 4 a 5 dagen mee bij ons op 13 paarden en 7 shets.

daarnaast als stalhouder, als je er niet samen uitkomt.
heb ik liever dat je opzoek gaat naar een andere stal, die past bij jou wensen, hoe jij het het liefste ziet voor JOU paard. dan dat er in de wandel gangen geklaagd gaat worden ( want als het zo slecht is waarom ben je er dan nog? ) ik zeg niet dat het in jou geval is. maar is gewoon even een puntje wat best vaak gebeurd en ook vaak onbewust gebeurd door mensen.


Al met al ga samen in gesprek met de eigenaar. zijn jullie met meerdere, laat dit gesprek dan door 1 persoon doen en ga niet met zijn alle erop af , dit is heel overwhelming namelijk. en zorg dat je het gesprek echt optijd begint, want hoe langer je ermee wacht hoe meer frustratie er komt.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:57

Poekkie schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik ben dan heel lomp en hard, maar ik zou een beschimmelde boterham meenemen en zeggen "kijk ik heb lunch voor je gemaakt"... En vervolgens een opmerking maken dat ie zoiets ook mijn pony geeft en ik daar, net zoals hij van mijn lunch, ook niet zo gediend is.

Heb op verschillende stallen gedaan en ben er nu echt zo klaar mee. Dus ik pik gewoon niets meer :') (Zelf hooi gehaald, dierenbescherming gebeld omdat het echt niet kon, sowieso voer ik nu ook zelf bij omdat ik wil dat mijn pony tussendoor nog een keer ruwvoer krijgt op een dag... En ik wil best veel zelf en netjes regelen, maar beschimmeld eten is voor mij echt een no-go... Dat eet ik zelf niet, dus mijn paard ook niet.


Ik sta voor veel open als stalhouder maar wie zo een gesprek begint mag direct zijn halster nemen, paard ophalen en vertrekken.

Iemand met zulke houding wil je niet op je erf.


Houding? Als jij als staleigenaar MIJN pony beschimmeld eten geeft, terwijl ik gewoon betaal voor fatsoenlijk hooi, dan mag ik toch een statement maken? Maar ik vind dit dus echt een no-go. Ik zou ook niet op een stal staan of blijven als ik merk dat ze beschimmeld eten geven. Dan ben ik al weg en haal ik mijn eigen hooi wel. Maar MIJN pony wordt er ziek van en MIJN pony is MIJN verantwoordelijkheid.. Dus als de ander zich niet aan zijn fatsoensnormen houdt, dan mag ik daar best iets van zeggen.

Maar eerlijk is eerlijk, hij is te lomp... Maar ik was daar dan toch al weg :') Ik ga mijn pony geen beschimmeld eten laten voeren... Ik zou dat als afscheidscadeautje geven... een beschimmelde lunch :') (ik ben in een valse bui... Tegen mijn staleigenaar ben ik heel lief hoor :') maar die zorgt ook goed voor mijn paardje :p)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:10

belle_boef schreef:
Heel eerlijk. Als iemand echt overtuigd is van zijn gelijk ga je die niet snel overtuigen.
Denk dat je zo iemand al snel tegen het zere been aanschopt dus als je het wil doen houd in je achterhoofd dat je wellicht een andere plek moet zoeken omdat de sfeer er niet beter op wordt


Dit is precies wat ik dacht.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:34

Liannetje86 schreef:
Poekkie schreef:

Ik sta voor veel open als stalhouder maar wie zo een gesprek begint mag direct zijn halster nemen, paard ophalen en vertrekken.

Iemand met zulke houding wil je niet op je erf.


Houding? Als jij als staleigenaar MIJN pony beschimmeld eten geeft, terwijl ik gewoon betaal voor fatsoenlijk hooi, dan mag ik toch een statement maken? Maar ik vind dit dus echt een no-go. Ik zou ook niet op een stal staan of blijven als ik merk dat ze beschimmeld eten geven. Dan ben ik al weg en haal ik mijn eigen hooi wel. Maar MIJN pony wordt er ziek van en MIJN pony is MIJN verantwoordelijkheid.. Dus als de ander zich niet aan zijn fatsoensnormen houdt, dan mag ik daar best iets van zeggen.

Maar eerlijk is eerlijk, hij is te lomp... Maar ik was daar dan toch al weg :') Ik ga mijn pony geen beschimmeld eten laten voeren... Ik zou dat als afscheidscadeautje geven... een beschimmelde lunch :') (ik ben in een valse bui... Tegen mijn staleigenaar ben ik heel lief hoor :') maar die zorgt ook goed voor mijn paardje :p)


Hou toch op. Je mag best klagen maar dat onthoudt je niet van je gewoon volgens algemene fatsoensnormen te gedragen.
Als je nog iets wil kunnen veranderen of bespreken is beschimmelde boterhammen beginnen afgeven gewoon direct de deur dicht doen. Je zegt het zelf al: ‘afscheidscadeautje’.
En ik hoop dat je het dan de allerlaatste dag doet, want ikzelf zou nog in staat zijn ze aan je pony te voeren. Alsjeblieft zeg.