Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:18

Little_Gift schreef:
Ayasha schreef:
Ik heb gestaan waar twee van de vijf personen duurder voer wilde. Of meer. Twee wilden het en twee durfde geen nee zeggen en ik wel. :+ Ik was niet akkoord. Dan verwacht ik ook niet dat mijn paard toch het duurdere voer krijgt als ik niet bij leg. Das toch absurd.


Duurder... Daar zeg je het ... Je was niet akkoord met duurder omdat het andere voer in de basis ok was.

Dat is beschimmeld hooi dus überhaupt niet en als pensionhouder die hooi mede in de prijs inbegrepen aanbiedt, dus jouw verantwoordelijkheid

Voor die wat bij legden was dat voer niet oké.

Stalhouder geeft probleem aan en de oplossing maar ook de consequentie. Als jij dan ‘nee’ zegt zeg je toch gewoon dat jij het hooi goed genoeg vindt net zoals ik met het voer.

Poekkie kan het zichzelf ook makkelijk maken: vanaf volgende maand verhoging van X bedrag door onvoorziene omstandigheden. Wie dat niet wil betalen zoekt maar een andere plek.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:21

Stalgeld verhogen kan idd altijd maar zal op termijn voor iedereen duurder uitkomen dan in geval van nood 1x een deel van de kostprijs bijleggen voor nieuw hooi.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:22

Poekkie schreef:
Stalgeld verhogen kan idd altijd maar zal op termijn voor iedereen duurder uitkomen dan in geval van nood 1x een deel van de kostprijs bijleggen voor nieuw hooi.

Dat weet ik. Maar als men gaat reageren alsof jij de beul bent dan kan je het ook zo doen. Als men dat blijkbaar liever heeft dan een compromis.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:25

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Stalgeld verhogen kan idd altijd maar zal op termijn voor iedereen duurder uitkomen dan in geval van nood 1x een deel van de kostprijs bijleggen voor nieuw hooi.

Dat weet ik. Maar als men gaat reageren alsof jij de beul bent dan kan je het ook zo doen. Als men dat blijkbaar liever heeft dan een compromis.


Het maakt het in ieder geval duidelijker. Zou idd ook de stalprijs verhogen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:28

Maar hypothetische situatie: je hebt een batch slecht hooi. Als pensionhouder besef je dat het slecht hooi is en je wilt dit niet aan je eigen paarden geven. Er zitten zelfs grote stukken schimmel in, dus nee, dat hooi wordt het hem niet. Je bestelt nieuw hooi en vraagt aan je klanten om bij te leggen. 9 klanten doen mee, 1 klant niet. Ga je dan echt dat hooi, dat je zelf ondermaats vindt, in de stal van dat paard van die ene eigenaar schuiven? Sorry knol, baasje wilt niet betalen, dus hier, ik heb de schimmel zo goed mogelijk proberen uit te pluizen. Als pensionhouder voelt dat toch ook niet goed?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:33

Gini schreef:
Maar hypothetische situatie: je hebt een batch slecht hooi. Als pensionhouder besef je dat het slecht hooi is en je wilt dit niet aan je eigen paarden geven. Er zitten zelfs grote stukken schimmel in, dus nee, dat hooi wordt het hem niet. Je bestelt nieuw hooi en vraagt aan je klanten om bij te leggen. 9 klanten doen mee, 1 klant niet. Ga je dan echt dat hooi, dat je zelf ondermaats vindt, in de stal van dat paard van die ene eigenaar schuiven? Sorry knol, baasje wilt niet betalen, dus hier, ik heb de schimmel zo goed mogelijk proberen uit te pluizen. Als pensionhouder voelt dat toch ook niet goed?

Nee maar wat stel jij voor?
Betalen voor die klant en de maand er op ben je ze alle 9 aan het voeren op jouw kosten. Want ja daar draait het op uit.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:33

Ik zou het niet kunnen alleszins... Stond zelf met 4 op een doe het zelf plek waarvan 1 van de 4 eigenaren geen eten voorzag voor zijn paard...

Nou dat paard heeft dus zolang ik er gestaan heb, gewoon mee gegeten van mijn paard haar voer en hooi.
De andere 2 eigenaren konden blijkbaar prima 3 paarden voederen en het 4de in een hoekje laten staan toekijken maar ik kon dat niet dus iedereen had de instructie dat paard dan maar van mijn voer en hooi mee te voorzien.

En ik ben dan nog geeneens pensionhouder. Ik verdien er niet alleen niks aan, ik betaalde ook nog om er te staan...

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:34

Slecht voer geven voelt niet goed maar alles uit eigen zak betalen en een jaar stront scheppen voor dat paard voor exact nul euro dan voelt nog minder goed. Als ik als pensionhouder heel duidelijk de consequenties zeg en de klanten inlicht en de keuze geef vind ik dat ik voldoende heb gedaan. Wil die ene klant dan alleen dat rotte hooi, tsja ga jij als stalhouder dan voor ander betalen? Imo is de eigenaar dan toch ook verantwoordelijk.

@little_gift: jij stond op een doe het zelf plek. Daar hoort hooi niet bij. Dus dat jij voor jouw paard betaalt om daar te staan is maar logisch.
Voor een ander paard betalen is heel lief Maar als je het ook maar een beetje bedrijfsmatig wil doen niet haalbaar.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:37

Gini schreef:
Maar hypothetische situatie: je hebt een batch slecht hooi. Als pensionhouder besef je dat het slecht hooi is en je wilt dit niet aan je eigen paarden geven. Er zitten zelfs grote stukken schimmel in, dus nee, dat hooi wordt het hem niet. Je bestelt nieuw hooi en vraagt aan je klanten om bij te leggen. 9 klanten doen mee, 1 klant niet. Ga je dan echt dat hooi, dat je zelf ondermaats vindt, in de stal van dat paard van die ene eigenaar schuiven? Sorry knol, baasje wilt niet betalen, dus hier, ik heb de schimmel zo goed mogelijk proberen uit te pluizen. Als pensionhouder voelt dat toch ook niet goed?


Als je dat gaat doen dan moet je geen paarden op je erf hebben van anderen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:38

imaudy schreef:
Gini schreef:
Maar hypothetische situatie: je hebt een batch slecht hooi. Als pensionhouder besef je dat het slecht hooi is en je wilt dit niet aan je eigen paarden geven. Er zitten zelfs grote stukken schimmel in, dus nee, dat hooi wordt het hem niet. Je bestelt nieuw hooi en vraagt aan je klanten om bij te leggen. 9 klanten doen mee, 1 klant niet. Ga je dan echt dat hooi, dat je zelf ondermaats vindt, in de stal van dat paard van die ene eigenaar schuiven? Sorry knol, baasje wilt niet betalen, dus hier, ik heb de schimmel zo goed mogelijk proberen uit te pluizen. Als pensionhouder voelt dat toch ook niet goed?


Als je dat gaat doen dan moet je geen paarden op je erf hebben van anderen.


Als jij je paard ergens wil dumpen waar anderen ervoor moeten opdraaien moet je geen paard willen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:42

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Maar hypothetische situatie: je hebt een batch slecht hooi. Als pensionhouder besef je dat het slecht hooi is en je wilt dit niet aan je eigen paarden geven. Er zitten zelfs grote stukken schimmel in, dus nee, dat hooi wordt het hem niet. Je bestelt nieuw hooi en vraagt aan je klanten om bij te leggen. 9 klanten doen mee, 1 klant niet. Ga je dan echt dat hooi, dat je zelf ondermaats vindt, in de stal van dat paard van die ene eigenaar schuiven? Sorry knol, baasje wilt niet betalen, dus hier, ik heb de schimmel zo goed mogelijk proberen uit te pluizen. Als pensionhouder voelt dat toch ook niet goed?

Nee maar wat stel jij voor?
Betalen voor die klant en de maand er op ben je ze alle 9 aan het voeren op jouw kosten. Want ja daar draait het op uit.


Ik heb in dit topic eigenlijk al een paar voorstellen gedaan gaande van meer marge op je volpensionprijs of juist alles lostrekken en een legestalprijs vragen. Indien het frequenter gebeurt, betere afspraken met je hooileverancier of zelfs overschakelen naar een ander. Als je je afhankelijk opstelt aan de goodwill van je klanten, loop je altijd het risico dat 9 klanten die tonen en de tiende klant niet. En wat ga je dan doen? Van je hart een steen maken en dat paard "slechter" verzorgen?

De basiszorg moet je als pensionhouder bij jezelf houden, anders ben je straks Puk slecht hooi aan het geven en Piet te weinig aan het opstrooien omdat de baasjes het financieel allemaal niet zo goed redden. En dan ben je paarden aan het verzorgen op een manier die mijlenver afstaat van hoe je het zou willen doen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:43

Dan zou ik zeggen, na een maand eruit, maar die periode wel gewoon dat paard normaal voeren met geschikt ruwvoer. Kost je een maand aan geld. Zuur, maar dat is een stukje risico inventarisatie en zorgplicht naar het paard. Je kan immers niet zomaar iemand op straat zetten of per direct een bedrag verhogen. Stalhouders die de desbetreffende personen de deur wijzen maar wel gewoon voor het paard blijven zorgen zoals was afgesproken vind ik de gouden eigenaren. Dan zou ik als pensionklant echt vertrouwen hebben in zo iemand omdat je weet dat wat er ook gebeurt er een keuze is en je paard niet meteen de dupe zou zijn.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:57

Poekkie schreef:
imaudy schreef:
Als je dat gaat doen dan moet je geen paarden op je erf hebben van anderen.


Als jij je paard ergens wil dumpen waar anderen ervoor moeten opdraaien moet je geen paard willen.


Hooi is naar mijn mening het allerbelangrijkste voor een paard. Wat er ook gebeurd, paard moet goed hooi hebben. Als je perse op een klant wilt bezuinigen (vanwege extra ksten hooi) doe het dan op het strooisel of op de brokken of ergens anders op.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 28-12-23 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 20:57

@gini: hoe zie jij alles lostrekken voor je? Dan ben je elke maand aan iedereen een ander bedrag aan het vragen afhankelijk van wat er die maand moest besteld worden? Lijkt mij bijzonder moeilijk en onduidelijk voor zowel staleigenaar als paardeneigenaar?

Ik vind het bizar dat half bokt hier permanent liever +/- 50 euro per maand meer zou willen betalen dan 1x per zoveel jaar mogelijks eens kostprijs van hooi (deels) te moeten bijleggen. Ik denk niet dat dat overeenkomt met de realiteit. In mijn beleving gaan mensen toch liever samen in overleg naar de mogelijkheden dan (in hun ogen) overpriced te betalen.

@ imaudy: als paardeneigenaar expliciet vraagt hierop te bezuinigen dan kan ik daarover nadenken maar ik ga niet achter de rug andere dingen schrappen dan afgesproken/uitgelegd.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:21

Poekkie schreef:
@gini: hoe zie jij alles lostrekken voor je? Dan ben je elke maand aan iedereen een ander bedrag aan het vragen afhankelijk van wat er die maand moest besteld worden? Lijkt mij bijzonder moeilijk en onduidelijk voor zowel staleigenaar als paardeneigenaar?

Ik vind het bizar dat half bokt hier permanent liever +/- 50 euro per maand meer zou willen betalen dan 1x per zoveel jaar mogelijks eens kostprijs van hooi (deels) te moeten bijleggen. Ik denk niet dat dat overeenkomt met de realiteit. In mijn beleving gaan mensen toch liever samen in overleg naar de mogelijkheden dan (in hun ogen) overpriced te betalen.

@ imaudy: als paardeneigenaar expliciet vraagt hierop te bezuinigen dan kan ik daarover nadenken maar ik ga niet achter de rug andere dingen schrappen dan afgesproken/uitgelegd.


Ik vind bezuinigen op andere dingen een eventuele optie ten opzichte van een paard slecht hooi geven. Slecht hooi geven vind ik geen optie. Kan mij dan voorstellen dat een klant (die niet bij wil leggen) akkoord gaat als je op andere dingen bezuinigd.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:35

Ik heb werkelijk in alle jaren nog nooit hoeven bijbetalen voor goed hooi. Tuurlijk was we wel eens iets beschimmeld, maar dat werd weg gehaald en dan was er gewoon nieuwe. Was het via een leverancier, dan werd dat gemeld en werd het vervangen, van eigen land was er meestal wel plenty.
Als er een stalprijs wordt gevraagd door een pensionhouder, met daarin de basisdingen, bedding en hooi en water, dan mag je toch verwachten dat het goed is. Wil je als stalhouder een ruimere marge, vraag meer stalgeld in eerste instantie, zet een deel aan de kant voor dit soort zaken. Als het maar eens in de zoveel tijd gebeurd moet dat kunnen toch.
En voor 350 euro is dat prima te doen. Tenminste in deze contreien wel.

Ik vraag me wel af waarom sommigen überhaupt pensionpaarden hebben, als het allemaal kommer en kwel is. Stop er dan mee.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:23

Dacht dat een jaar of 8 geleden er echt bijna geen goed hooi te vinden was. Dan is het wat anders nog.
Was 2 zomers op rij.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:34

Ik verwacht niet dat een pensionhouder die hooi maakt van eigen land rekening houdt met het mislukken van het grootste deel van de oogst. Bij alle andere boeren is dat ook steeds een probleem als dat gebeurt. Zeggen dat er vast wel plenty is is imo niet correct.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:51

Celebi schreef:
Dan zou ik zeggen, na een maand eruit, maar die periode wel gewoon dat paard normaal voeren met geschikt ruwvoer. Kost je een maand aan geld. Zuur, maar dat is een stukje risico inventarisatie en zorgplicht naar het paard. Je kan immers niet zomaar iemand op straat zetten of per direct een bedrag verhogen. Stalhouders die de desbetreffende personen de deur wijzen maar wel gewoon voor het paard blijven zorgen zoals was afgesproken vind ik de gouden eigenaren. Dan zou ik als pensionklant echt vertrouwen hebben in zo iemand omdat je weet dat wat er ook gebeurt er een keuze is en je paard niet meteen de dupe zou zijn.

Krijg ze er maar uit gezet, :) is zo simpel ook nog niet.

Als ik nu pension had deed ik echt enkel kale huur en voeren. Hooi, stro en voer zelf inkopen. :=

Eind vorig jaar was hier geen hooi meer te vinden. Als iemand wat verkocht was dat geen topkwaliteit. Ga er maar aan staan als pension houder met bovenstaande mentaliteit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-12-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:53

Poekkie schreef:
Ik verwacht niet dat een pensionhouder die hooi maakt van eigen land rekening houdt met het mislukken van het grootste deel van de oogst. Bij alle andere boeren is dat ook steeds een probleem als dat gebeurt. Zeggen dat er vast wel plenty is is imo niet correct.

In had het over mijn ervaring en in dat geval was er idd plenty en dat was trouwens ook geen boer. Heb nooit bij een melkveehouder gestaan ook.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:00

Wintu schreef:
Poekkie schreef:
Ik verwacht niet dat een pensionhouder die hooi maakt van eigen land rekening houdt met het mislukken van het grootste deel van de oogst. Bij alle andere boeren is dat ook steeds een probleem als dat gebeurt. Zeggen dat er vast wel plenty is is imo niet correct.

In had het over mijn ervaring en in dat geval was er idd plenty en dat was trouwens ook geen boer. Heb nooit bij een melkveehouder gestaan ook.


Als de oogst mislukt zijn bijna alle balen slecht.
Als er plenty was aan amper kostprijs was dit hele probleem van het topic er niet. En dan zou ik zelf ook gewoon een ander pak nemen, we gaan geen 10 euro doorrekenen ofzo he.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:04

In hoeverre krijg je pension paarden met een eigenaar die een contract tekenen er niet uit? Zijn er echt zoveel mensen die hun paard laten staan op het erf vastgebonden aan een boom als je zegt dat je per de eerste van de volgende maand de stal hebt verhuurd aan een ander? Dan heb je ook wel echt een nare groep pensionklanten opengetrokken als dat er zoveel zijn. :(


Trouwens, stel je betaald voor een heel jaar mee aan nieuwe balen, maar je moet vanwege reden X na 2 maanden opeens toch verhuizen of je paard verkopen. Dan is het niet gunstiger om 1x mee te betalen aan een nieuwe lading hooi in verhouding tot nieuwe klanten. En als je wisseling in klanten krijgt gaat het ook snel scheef lopen. Ik zou echt altijd kiezen voor een vaste (hogere) stalprijs dan incidenteel bijbetalen. Je weet namelijk nooit hoevaak incidenteel gaat worden en dit soort grote uitgaven als stalgeld weet ik liever gewoon van te voren waar ik aan begin.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:02

Celebi schreef:
In hoeverre krijg je pension paarden met een eigenaar die een contract tekenen er niet uit? Zijn er echt zoveel mensen die hun paard laten staan op het erf vastgebonden aan een boom als je zegt dat je per de eerste van de volgende maand de stal hebt verhuurd aan een ander? Dan heb je ook wel echt een nare groep pensionklanten opengetrokken als dat er zoveel zijn. :(


Trouwens, stel je betaald voor een heel jaar mee aan nieuwe balen, maar je moet vanwege reden X na 2 maanden opeens toch verhuizen of je paard verkopen. Dan is het niet gunstiger om 1x mee te betalen aan een nieuwe lading hooi in verhouding tot nieuwe klanten. En als je wisseling in klanten krijgt gaat het ook snel scheef lopen. Ik zou echt altijd kiezen voor een vaste (hogere) stalprijs dan incidenteel bijbetalen. Je weet namelijk nooit hoevaak incidenteel gaat worden en dit soort grote uitgaven als stalgeld weet ik liever gewoon van te voren waar ik aan begin.

Je vindt het wel oké om ze vast te binden aan een boom? :=
Het zou je verbazen hoeveel er blijven staan. Bokt heeft er genoeg voorbeelden van.
Je kan altijd afspreken dat er per baal betaald wordt maar 100% eerlijk krijg je het nooit in zo’n geval want Pukkie eet meer dan Pietje enz.
Zo’n situatie is voor alle partijen k*t. Maar ik zou denk ik ook voorstellen om een verhoging te doen van de maandprijs óf bijleggen per baal.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:07

Nee tuurlijk niet. :+

Bedoelde meer dat als je die stal verhuurd hebt en dat paard dus per die en die datum niet meer daar kan staan of de eigenaar van dat paard dan moedwillig het beest achterlaat op je erf. En ik zei dus aan een boom omdat de stal dan theoretisch vol zou zijn, maar in een lege paddock kan natuurlijk ook. Was maar bij wijze van spreken.

Maar blijkbaar gebeurt het dus vaak. Zorgelijk en niet oké. Dat soort mensen verdienen geen dieren. ;(

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:14

Ik ben wel van mening dat je de pensionklanten krijgt doe je verdient hihi.
Zo over het algemeen.