Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:32

Mijn wanbetaler heb ik al enkele keren verzocht te vertrekken maar nooit weggekregen. Het dreigen helpt anders wel half en half, meestal komt ze last minute toch nog opdraven met een deel. En gezien zelfs in dit topic berichten staan als dat je als klant kwetsbaar bent en er geen alternatieven zijn etc vrees ik dat dat meer gebeurt dan je denkt.

Qua kosten: ik verwacht niet dat mensen ineens geld voor een hele winter kunnen ophoesten. Het eerlijkste in zo’n geval zou mij dan lijken om samen een partij te zoeken, de stalhouder dat te laten voorschieten en dan maandelijks het bedrag van 1 baal (of meer, gewoon gemiddelde per maand) af te rekenen. Per paard krijg je dat nooit berekend en dat hoeft imo ook niet aangezien anders in de stalprijs ook geen ‘hooi per specifiek paard’ aanpassing zit. Vertrek je met je paard of verkoop je het in die periode dan stop je met betalen en blijft het hooi bij de stalhouder. Ik reken die prijs dan wel door aan de volgende pensionklant.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:33

imaudy schreef:
Ik ben wel van mening dat je de pensionklanten krijgt doe je verdient hihi.
Zo over het algemeen.


Wat een rare opmerking is dit?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:47

imaudy schreef:
Ik ben wel van mening dat je de pensionklanten krijgt doe je verdient hihi.
Zo over het algemeen.

Tot het jezelf overkomt. :)

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:26

Ayasha schreef:
imaudy schreef:
Ik ben wel van mening dat je de pensionklanten krijgt doe je verdient hihi.
Zo over het algemeen.

Tot het jezelf overkomt. :)


Natuurlijk kun je pech hebben. Ik zie wel dat stallen die alles netjes voor elkaar hebben over het algemeen meer betrokken klanten hebben.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:31

Ik zie eerder op de meeste stallen, incl. Hier een soort gemengde groep staan met betrokken mensen, bedriegers, nonchalantere/afwezige eigenaars, verzorgers en alles ertussenin.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:47

Tot op heden bij de stallen waar ik gestaan heb met mijn paard of verzorgpaarden was het altijd een gemengde groep inderdaad. Altijd wel een rotte appel erbij die niet lekker in de groep lag en inderdaad mensen die nooit kwamen. Of degene die iedereen alles probeerde te leren/wijs te maken. Maar ook de harde kern die er al jaren staan, de betrokken klanten die voor iedereen klaar staan en natuurlijk wat enthousiaste, tikje naïeve, nieuwelingen die nog moeten ontdekken hoe het er op stal echt aan toe gaat. Grappig, nooit zo bij stil gestaan, maar ik kan alle types elke keer weer voor me halen. Oh en vergeet de praatgrage personen niet die met iedereen kan aanpappen en urenlang kan staan kletsen. Daar val ik blijkbaar onder. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 05:22

Celebi schreef:
Tot op heden bij de stallen waar ik gestaan heb met mijn paard of verzorgpaarden was het altijd een gemengde groep inderdaad. Altijd wel een rotte appel erbij die niet lekker in de groep lag en inderdaad mensen die nooit kwamen. Of degene die iedereen alles probeerde te leren/wijs te maken. Maar ook de harde kern die er al jaren staan, de betrokken klanten die voor iedereen klaar staan en natuurlijk wat enthousiaste, tikje naïeve, nieuwelingen die nog moeten ontdekken hoe het er op stal echt aan toe gaat. Grappig, nooit zo bij stil gestaan, maar ik kan alle types elke keer weer voor me halen. Oh en vergeet de praatgrage personen niet die met iedereen kan aanpappen en urenlang kan staan kletsen. Daar val ik blijkbaar onder. :+

Idd. En die rotte appel krijg je vaak gewoon niet buiten. Of je moet m echt aan het hek durven binden en een foto maken maar das niet echt legaal en tja… met de ene kan je het riskeren maar lang niet allemaal. := (mijn merrie zou blijven staan waarschijnlijk maar mijn ruin verongelukt zich..)

Die rotte appels houden ze veelal niet op stal om de groep uit te balanceren iig. :D

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 07:41

Celebi schreef:
Tot op heden bij de stallen waar ik gestaan heb met mijn paard of verzorgpaarden was het altijd een gemengde groep inderdaad. Altijd wel een rotte appel erbij die niet lekker in de groep lag en inderdaad mensen die nooit kwamen. Of degene die iedereen alles probeerde te leren/wijs te maken. Maar ook de harde kern die er al jaren staan, de betrokken klanten die voor iedereen klaar staan en natuurlijk wat enthousiaste, tikje naïeve, nieuwelingen die nog moeten ontdekken hoe het er op stal echt aan toe gaat. Grappig, nooit zo bij stil gestaan, maar ik kan alle types elke keer weer voor me halen. Oh en vergeet de praatgrage personen niet die met iedereen kan aanpappen en urenlang kan staan kletsen. Daar val ik blijkbaar onder. :+


Je hebt ook nog de persoon, met 2 bijrijders :+ , die jou belt om te vragen of je hun pony kunt doen die dag want niemand van hun heeft tijd. Dat jij ook geen tijd hebt voor die pony lijken ze niet te begrijpen :')

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:24

De persoon met drie bijrijders heb ik hier zelfs maar die doen eig niet zo moeilijk als de rest :')

Als je met ‘pony doen die dag’ een vraag bedoelt die in de service zit zoals deken wisselen of pilletjes geven vind ik dat best wel ok om te vragen. Liever dat er communicatie is dan eentje die je nooit hoort.

Al zou ik wel echt gek worden moest iedereen hier staan met drie bijrijders vrees ik :o

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 09:59

Poekkie schreef:
De persoon met drie bijrijders heb ik hier zelfs maar die doen eig niet zo moeilijk als de rest :')

Als je met ‘pony doen die dag’ een vraag bedoelt die in de service zit zoals deken wisselen of pilletjes geven vind ik dat best wel ok om te vragen. Liever dat er communicatie is dan eentje die je nooit hoort.

Al zou ik wel echt gek worden moest iedereen hier staan met drie bijrijders vrees ik :o


3 bijrijders?? Pfoe he
Wat dacht je van stal uitmesten op oudejaarsdag :=
Pilletje geven oid zou echt geen probleem zijn.

Ben nu wel strenger geworden hoor. Nu zeg ik bv gewoon, nee kan echt niet.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:38

Poekkie schreef:
@gini: hoe zie jij alles lostrekken voor je? Dan ben je elke maand aan iedereen een ander bedrag aan het vragen afhankelijk van wat er die maand moest besteld worden? Lijkt mij bijzonder moeilijk en onduidelijk voor zowel staleigenaar als paardeneigenaar?


Ja, zoiets inderdaad. Het is misschien iets moeilijker dan een vast bedrag per maand, maar eens je het gewend bent, is het best wel een leuke methode. Je moet alleen wel betrokken pensionklanten hebben, want je moet als paardeneigenaar iets meer zelf in het oog houden of je paard nog voldoende voer/stalbedekking/... heeft en hoeveel je dan moet bijbestellen wanneer er nog eens een bestelronde komt. Als je nu al een wanbetaler hebt die maar om de zoveel tijd eens zijn hoofd komt laten zien, zou ik deze manier niet aanraden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:58

Gini schreef:
Poekkie schreef:
@gini: hoe zie jij alles lostrekken voor je? Dan ben je elke maand aan iedereen een ander bedrag aan het vragen afhankelijk van wat er die maand moest besteld worden? Lijkt mij bijzonder moeilijk en onduidelijk voor zowel staleigenaar als paardeneigenaar?


Ja, zoiets inderdaad. Het is misschien iets moeilijker dan een vast bedrag per maand, maar eens je het gewend bent, is het best wel een leuke methode. Je moet alleen wel betrokken pensionklanten hebben, want je moet als paardeneigenaar iets meer zelf in het oog houden of je paard nog voldoende voer/stalbedekking/... heeft en hoeveel je dan moet bijbestellen wanneer er nog eens een bestelronde komt. Als je nu al een wanbetaler hebt die maar om de zoveel tijd eens zijn hoofd komt laten zien, zou ik deze manier niet aanraden.


Oei dat is een manier die mij 100% kans op problemen lijkt te geven en heel moeilijk administratief bij te houden. Hier gewoon 1 vaste volpensionprijs ongeacht verbruik paard.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:54

Ik zou het geen probleem vinden om bij te betalen als blijkt dat de geleverde partij hooi beschimmeld is en er nieuw moet komen.

Ik zou dan wel van de stalhouder verwachten dat hij/zij in overleg gaat met de leverancier om herhaling te voorkomen. Maar dat zal de stalhouder zelf al doen, vermoed ik.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:04

Je hebt een leuk clubje klanten nodig, dat is waar, maar in principe is het op dat vlak hetzelfde als een doe-het-zelf stal. 1 vast bedrag voor iedere klant per maand is inderdaad de gemakkelijkste optie, vandaar dat de meeste pensionstallen dat hanteren.
Maar als je verlies draait wanneer er een hypothetische slechte batch hooi geleverd wordt, dan kan je eventueel (als je dat nodig zou vinden) je pricing strategie herbekijken. En dan is betalen per verbruik maar een van de mogelijkheden.
Nu, als je huidige klanten er geen problemen van maken, moet je natuurlijk helemaal niets doen. Zolang je stallen naar tevredenheid volstaan, is wat een of andere Bokker vindt minder van belang. Het kan je hoogstens misschien wat inzichten geven, maar ik wil je absoluut niet overtuigen voor het een of ander, als wat je nu doet gewoon werkt.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:16

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Als nu om een of andere reden de kwaliteit dat jaar heel slecht is en bijna alle balen zijn slecht (zoals in het geval van TS), dan zou ik ook niet goed weten wat te doen. Geven is niet ok, nieuw hooi bestellen voor de volledige lading niet haalbaar ivm kost (marge op stalgeld is gewoon te klein, dan draai ik dat jaar puur verlies). Overleg met stalklanten is zeker mogelijk, eventueel een splitsing in de kosten voor aankoop andere partij hooi. maar als hun houding dan zal zijn dat ze prijs X betalen voor de stal en de pensionhouder het dan maar moet oplossen tsja dan zal het toch deels het beschimmelde hooi zijn en aparte aankoop voor mijn eigen paarden. Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorzien.


Maar als echt de volledige lading hooi slecht is, kan je toch wel een regeling treffen met je hooileverancier? Kan toch niet zo zijn dat de leverancier "buiten schot" blijft en je een slechte levering laat afwikkelen op je klanten?

Mijn stalbaas ís de hooileverancier, want het is hooi van eigen land.
En soms zijn de omstandigheden echt slecht geweest om goed hooi te winnen, of omdat het weken te droog is, of omdat het weken regent.

Hier zitten wel eens natte plekken aan de randen van het pak (wij hebben verpakt hooi, behoorlijk droog voordroog, echt bijna hooi).
Die randen worden hier weggegooid, maar de rest van het hooi wordt gewoon gevoerd.

Wanneer je dan ander hooi wil hebben, dan zul je het echt zelf ergens mogen gaan kopen, als de stalbaas wat moet gaan kopen voor de hele stal, dan redden we het niet met de 10 euro verhoging per maand per januari voor gestegen kosten.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:19

Af en toe een natte plek aan de randen of de hele baal vol witte natte schimmel is natuurlijk wel wat anders. Denk dat het eerste bij iedere stal wel gevoerd wordt, het tweede was het startpunt van dit topic geloof ik. Iets dat echt niet meer eetbaar is.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:31

Wel eens natte plekken aan de randen van het pak.
Dat is nu niet meteen wat ik voor me zie als ik schrijf 'de volledige lading hooi is slecht'. ;)

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:32

TS heb je het al aangekaart? Gewoon nieuwsgierig of jullie het samen op konden lossen...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:10

Ja, het is aangekaart en in goed overleg besproken dat het slechte er uit wordt gehaald en weggegooid

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:11

Zie hier

Chicken01 schreef:
Ik sta op goede voet met de stalhouder hoor.
We gaan goed met elkaar om en kunnen alles wel bespreken.
Heeft wel eens gedachten bij dingen die ik voor mijn paarden wil aanpassen (stalmatten, paddock platen) maar laat me wel doen en bied ook wel hulp.
Gisteren, zonder dat er anderen bij waren, troffen we elkaar op stal.
Even staan praten en ook over het hooi gehad.
Het hooi dat niet ok blijkt na openen van het pak gaat weg.
Mocht het zo zijn dat we dan tekort blijken te hebben dit seizoen dan moeten we gaan inkopen.
Ik weet al dat stalgenoten hier aan mee willen betalen.
Heb ook aangegeven bij stalhouder dat dit het geval is.
Het is immers voor onze paarden.
Hadden we ze thuis gehouden dan had dit ook gemoeten, dus gewoon een kwestie van dikke pech.
Een fijn gesprek gehad, de lucht is geklaard.
Hoewel er altijd stalgenoten zijn die er met gestrekt been in gaan en het vervolgens vreemd vinden dat pensionhouder niet meer goed met hen communiceert.
Jammer.
Maar voor nu is dit probleem opgelost.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:18

ah top, dank je wel