Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:38

De mest en de liksteen begrijp ik niet goed maar dat paard matchen zonder overleg doe ik nu ook wel.

Alles staat hier in kudde maar een nieuwkomer staat eerst even met 1 paard apart. Afhankelijk van profiel en karakter kies ik dat andere paard uit de kudde, ik overleg dat ook niet. Soms is dat een van mijn eigen paarden, soms niet. Het ligt eraan.

Liksteen is mss ivm meer plassen en daarom meer werk? Of omdat het erg slecht is voor je stalwand/tralies als daar voortdurend zoutoplossing op komt?

Andere regels voor andere mensen is mss ivm familie of meer hulp van die mensen? Ik denk niet dat het ooit mogelijk is om dat 100% gelijk te houden als er sommigen spontaan helpen en anderen nooit. Maar goed je hebt als het goed is in het begin wel de regels uitgelegd gekregen en ik neem aan dat daar voor jou niets aan verandert?

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:49

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Ik vind die gedachtegang niet oké. Dan kan een stalhouder dus zeggen: "Ik vraag 200 euro in de maand, maar hé, dan moet je het wel doen met slechte kwaliteit hooi."
De basiszorg moet ALTIJD oké zijn, altijd! Goed hooi, goed krachtvoer, voldoende hooi, propere stal, veilige stal, voldoende buitengang, veilige buitengang. Dat is echt de basiszorg voor een paard, als je dit als stalhouder niet gedaan krijgt voor de prijs die je vraagt, moet je of een beter businessplan maken en je prijs verhogen of geen pensionstal hebben.

Maar laag in je prijs gaan zitten om zo veel klanten te lokken en dan ondermaatse basiszorg leveren omdat het financieel niet uit kan, is niet mooi en niet netjes. Om dan ook nog eens de verantwoordelijkheid bij de klant te leggen: "ja, wat had je gedacht voor dat geld." dan ben je het type stalbaas waar ik enorm allergisch voor ben.

Maar je gaat er dan van uit dat het ook echt slecht hooi is. Als je voor 200 euro gaat zeuren dat er wat takjes en stof bij in het verder goede hooi zit dan ben je gewoon niet realistisch. Wil je stofvrij hooi dan kom je er niet met 200 euro.

Heb recent iemand gehad die niet tevreden was over het hooi. Ons hooi zou je zelf aan beginnen als je het open snijd zo heerlijk ruikt het. We weten van welke weides het komt en weten dus ook zeker dat het vrij is van bv st Jans kruid enz. Maar het is wel weide hooi dus er zitten wat takjes in ja. Dat vond ze niet kunnen. Slechte balen worden gewoon opgehaald bij ons dus als er een slechte tussen zit is dat dezelfde dag nog geregeld. Bovendien staat mijn eigen paard er tussen dus ik heb echt nul redenen om die dieren slecht hooi te geven zelfs als ik al zo iemand zou zijn.

Heb de groep door gestuurd hoeveel balen per maand er door gaan en hoeveel stofvrij hooi kost indien men dat liever had. En wat dan dus ook de prijsverhoging zou zijn (want dan ga je naar prijzen van 100 euro ).
Ineens was het hooi prima en bedoelde ze het niet zo. Tja….


Met hoe je jouw hooi beschrijft, durf ik wedden dat ik het hooi niet als slecht zou typeren. En slechte balen laat je gewoon ophalen, top! De basis zit wat dat betreft dus gewoon goed.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:56

Poekkie schreef:
Als nu om een of andere reden de kwaliteit dat jaar heel slecht is en bijna alle balen zijn slecht (zoals in het geval van TS), dan zou ik ook niet goed weten wat te doen. Geven is niet ok, nieuw hooi bestellen voor de volledige lading niet haalbaar ivm kost (marge op stalgeld is gewoon te klein, dan draai ik dat jaar puur verlies). Overleg met stalklanten is zeker mogelijk, eventueel een splitsing in de kosten voor aankoop andere partij hooi. maar als hun houding dan zal zijn dat ze prijs X betalen voor de stal en de pensionhouder het dan maar moet oplossen tsja dan zal het toch deels het beschimmelde hooi zijn en aparte aankoop voor mijn eigen paarden. Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorzien.


Maar als echt de volledige lading hooi slecht is, kan je toch wel een regeling treffen met je hooileverancier? Kan toch niet zo zijn dat de leverancier "buiten schot" blijft en je een slechte levering laat afwikkelen op je klanten?

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:59

Ik hoop dan wel een regeling te kunnen treffen maar eventuele extra kosten zal ik toch ook voor een stuk delen met de klanten.

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:00

Poekkie schreef:
Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?


Nee, als vragen of je paard misschien op een ander stukje wei zou kunnen al klagen is ja dan ben ik een zeur. Verder nooit iets gevraagd... Maar ik doe wel dingen op m'n eigen manier en dat stoort kennelijk.

En zou ik wat anders kunnen vinden dan had ik allang eieren voor m'n geld gekozen, dat is precies mijn punt. Ik ben dan kwetsbaar als huurder

lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:01

DorkyDweeb schreef:
Poekkie schreef:
Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?


Klopt, dat zeker. Maar ik heb zelf op een fijne stal gestaan, uiteindelijk allemaal commentaar van de stal ‘baas’ (de vriyw van de baas) over letterlijk echt ALLES en hier niet op in durven te gaan om bang te zijn om weg gestuurd te worden. Elke keer werdt er gedreigd met beter een andere stal zoeken, omdat (laat ik even een lijstje maken want ik vind het belachelijk dat dit soort dingen nog gebeuren):

- mest in de avond uit de stal halen zodat ze de ochtend er na minder werk hebben, mocht niet
- liksteen in de stal mocht niet
- verschillende regels voor mensen
- paard werdt zonder overleg gematcht met ander paard in paddock (ging niet goed, maar werdt niet geloofd)

En ga nog maar even door.. Dit was vooraf totaal niet duidelijk, dus soms kan het ook in een keer om slaan…


Herkenbaar (...)

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:06

lletam schreef:
Poekkie schreef:
Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?


Nee, als vragen of je paard misschien op een ander stukje wei zou kunnen al klagen is ja dan ben ik een zeur. Verder nooit iets gevraagd... Maar ik doe wel dingen op m'n eigen manier en dat stoort kennelijk.

En zou ik wat anders kunnen vinden dan had ik allang eieren voor m'n geld gekozen, dat is precies mijn punt. Ik ben dan kwetsbaar als huurder


Dus in je buurt is er maar 1 stal te vinden die aan je wensen voldoet en eigelijk ben je daar ook niet tevreden?

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:09

Poekkie schreef:
De mest en de liksteen begrijp ik niet goed maar dat paard matchen zonder overleg doe ik nu ook wel.

Alles staat hier in kudde maar een nieuwkomer staat eerst even met 1 paard apart. Afhankelijk van profiel en karakter kies ik dat andere paard uit de kudde, ik overleg dat ook niet. Soms is dat een van mijn eigen paarden, soms niet. Het ligt eraan.

Liksteen is mss ivm meer plassen en daarom meer werk? Of omdat het erg slecht is voor je stalwand/tralies als daar voortdurend zoutoplossing op komt?

Andere regels voor andere mensen is mss ivm familie of meer hulp van die mensen? Ik denk niet dat het ooit mogelijk is om dat 100% gelijk te houden als er sommigen spontaan helpen en anderen nooit. Maar goed je hebt als het goed is in het begin wel de regels uitgelegd gekregen en ik neem aan dat daar voor jou niets aan verandert?


Dus omdat jij het niet overlegd, vind je het normaal? Ik zou echt super pissed zijn als eigenaar, als mijn paard zonder overleg ineens met een nieuwe/ander paard zou staan in de groep.

Liksteen kan ik me nog voorstellen, maar je kan ook van die houders krijgen, die voorkomen die druipsporen. Moet je ze alleen wel op kunnen hangen natuurlijk.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:10

Ja je zet je paard hier in een kudde, waarom denk jij dan de kuddesamenstelling te kunnen bepalen?

Also ik stuur het wel altijd op voorhand in de stalapp wat er gaat gebeuren. Tot nu toe nog nooit iemand horen klagen. Al zou ik er wss ook niet op in gaan tenzij goede reden.

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:12

Poekkie schreef:
Ik hoop dan wel een regeling te kunnen treffen maar eventuele extra kosten zal ik toch ook voor een stuk delen met de klanten.


Mmm, om heel eerlijk te zijn zou ik dat 1 keer nog wel doen, maar als het bij meerdere leveringen gebeurt, dan zou ik als klant ook wel eens aanhalen dat dat toch niet de bedoeling kan zijn als ik volpensionprijs betaal en of je niet beter 1) een andere hooileverancier zoekt of 2) meer marge neemt op je stalprijs. :o
Maar goed, dat is hypothetisch, ik neem aan dat het niet zo heel vaak gebeurt dat je slecht hooi geleverd krijgt.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:14

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Ik hoop dan wel een regeling te kunnen treffen maar eventuele extra kosten zal ik toch ook voor een stuk delen met de klanten.


Mmm, om heel eerlijk te zijn zou ik dat 1 keer nog wel doen, maar als het bij meerdere leveringen gebeurt, dan zou ik als klant ook wel eens aanhalen dat dat toch niet de bedoeling kan zijn als ik volpensionprijs betaal en of je niet beter 1) een andere hooileverancier zoekt of 2) meer marge neemt op je stalprijs. :o
Maar goed, dat is hypothetisch, ik neem aan dat het niet zo heel vaak gebeurt dat je slecht hooi geleverd krijgt.


Akkoord hoor. Tot nu toe nog nooit gebeurd hier, maar in het geval van ts dus wel.
Fijn dat het daar ook gewoon opgelost is in overleg.

Met meer marge op de stalprijs bedoel je dat je als klant graag de stalprijs omhoog zou hebben?

Gini
Berichten: 17946
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:21

Als ik vaker zou moeten bijbetalen, zou ik inderdaad liever hebben dat de stalprijs een stukje omhooggaat om dat te ondervangen.
Of dat je juist helemaal omgekeerd alles van elkaar lostrekt: dus een vaste legestalprijs en daarbovenop voer, stalbedekking of hooi apart laten betalen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58000
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:52

Poekkie schreef:
Ja je zet je paard hier in een kudde, waarom denk jij dan de kuddesamenstelling te kunnen bepalen?

Also ik stuur het wel altijd op voorhand in de stalapp wat er gaat gebeuren. Tot nu toe nog nooit iemand horen klagen. Al zou ik er wss ook niet op in gaan tenzij goede reden.

Ik zou het ook niet waarderen als mijn paard zo geriskeerd werd eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:56

Toen ik nog op pension stond regelde de pension houder ook welke paarden bij elkaar stonden.
Dat ging uiteraard wel met beleid.
Die man wist dat prima te zien.

Ik heb als pension klant nooit gevonden dat ik daar zeggenschap in had.

De afspraak was overdag buiten in de wei in de groep.
En daar hield hij zich aan.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:10

Maar hoe zien jullie dit voor je op een pensionstal? Ik heb er 40+ staan, dat wordt chaos als mensen het zelf gaan bepalen.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:24

Poekkie schreef:
Ja je zet je paard hier in een kudde, waarom denk jij dan de kuddesamenstelling te kunnen bepalen?

Also ik stuur het wel altijd op voorhand in de stalapp wat er gaat gebeuren. Tot nu toe nog nooit iemand horen klagen. Al zou ik er wss ook niet op in gaan tenzij goede reden.


Die stal had paddocks met setjes, dus 2 per paddock. Om dan een nieuwe die nog geen 2 uur een verhuizing er op heeft zitten gelijk bij die van mij te gooien, er bij elke kans dat ze pakt om te drinken of eten weggejaagd wordt en de risico’s op virussen, luizen en andere ziektes mee te nemen, samen te zetten met die van mij is ABSURD. Zonder overleg.

Ben ik nou zo gek? En dan was ik een controlfreak om dat ik op z’n MINST een extra waterbak aan de andere kant wou (waar ze direct naartoe dook omdat ze verging van de dorst).

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:26

lletam schreef:
Poekkie schreef:
Ja maar je kan toch niet verwachten je paard ergens bij iemand te kunnen stallen, daar dan over vanalles en nog wat te beginnen klagen en ondertussen willen kunnen eisen om te blijven staan op die plek? Zo maak je het toch gewoon voor iedereen zuur?


Nee, als vragen of je paard misschien op een ander stukje wei zou kunnen al klagen is ja dan ben ik een zeur. Verder nooit iets gevraagd... Maar ik doe wel dingen op m'n eigen manier en dat stoort kennelijk.

En zou ik wat anders kunnen vinden dan had ik allang eieren voor m'n geld gekozen, dat is precies mijn punt. Ik ben dan kwetsbaar als huurder


En dan moet je helaas op eieren lopen…

MarliesV

Berichten: 15219
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:32

Nee niet zelf bepalen Uxito. Maar je hebt neem ik aan redelijk stabiele kuddes? Weinig wisseling?

Want dan is het toch kleine moeite om vooraf even aan te geven, jongens nieuw paard gekomen, die wil ik met Japie zetten de eerste 2 dagen om te kijken welk vlees we in de kuip hebben.
En dan na 2 dagen bijvoorbeeld een berichtje, het lijkt me verstandig om in groep C dit paard in te scharen, zonder beargumenteerd tegenbericht zal dit dan ook morgen plaats vinden.

Als eigenaar van Japie of van een paard in groep C, zou ik echt not amused zijn als dit zonder communicatie gebeurd. Natuurlijk is de keuze aan de pensioneigenaar, maar overleg lijkt me niet meer dan normaal.

Stel Japie is van mij, dan zou ik hem in die 2 dagen ff lekker op de paddock/wei laten. En niet er uit trekken, terwijl de nieuwe alleen blijft staan. Dat soort overleg komt neem ik aan toch van 2 kanten?

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:58

    MarliesV schreef:
    Nee niet zelf bepalen Uxito. Maar je hebt neem ik aan redelijk stabiele kuddes? Weinig wisseling?

    Want dan is het toch kleine moeite om vooraf even aan te geven, jongens nieuw paard gekomen, die wil ik met Japie zetten de eerste 2 dagen om te kijken welk vlees we in de kuip hebben.
    En dan na 2 dagen bijvoorbeeld een berichtje, het lijkt me verstandig om in groep C dit paard in te scharen, zonder beargumenteerd tegenbericht zal dit dan ook morgen plaats vinden.

    Als eigenaar van Japie of van een paard in groep C, zou ik echt not amused zijn als dit zonder communicatie gebeurd. Natuurlijk is de keuze aan de pensioneigenaar, maar overleg lijkt me niet meer dan normaal.

    Stel Japie is van mij, dan zou ik hem in die 2 dagen ff lekker op de paddock/wei laten. En niet er uit trekken, terwijl de nieuwe alleen blijft staan. Dat soort overleg komt neem ik aan toch van 2 kanten?


    Communicatie is vanzelfsprekend, dat vind ik ook.
    Maar dat is geen overleg. Ik vraag niet of mensen het goed vinden of paard x erbij mag komen of paard y even apart mag staan en hoe/wanneer. Dat meld ik gewoon en achteraf komt er nog een berichtje met hoe het is gegaan en wat de planning is de komende dagen qua integratie. Maar het is info, geen overleg.

    Ik ken de kudde hier het best, loop er dagelijks tussen en heb ieder paard dagelijks in handen. Ik vind mezelf dan ook het meest gequalificeerd om een inschatting te maken van welke combi en welk tempo van inscharen het meest kans op slagen heeft, daarbij al rekening houdend met de individuen (bvb geen 2 dominante merries samen, ook geen hele dominante aannemen, geen hb gevoelige fjord 24/7 in een wei met eentje, ..). Wie zich zorgen maakt mag altijd naar mij komen, er gebeurt heus niets ‘opeens’ zonder bericht. En kleine dingen wil ik direct aanpassen als daar aanleiding voor is, zoals bvb dat voorbeeld hierboven met die waterbakken, maar de verdeling van de weides bepaal ik.

    Heb het eigelijk op een pensionstal nooit anders geweten. De vorige waar ik stond met mijn paard werd het zelfs niet eens gecommuniceerd op voorhand maar stond dat paard er direct bij. Daar dacht ik wel wat van, maar nooit iets van gezegd want dat is nu eenmaal het risico van voor een kuddeverband-principe gaan.

    Poekkie

    Berichten: 7359
    Geregistreerd: 29-10-16
    Woonplaats: Belgie

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:04

    DorkyDweeb schreef:
    Poekkie schreef:
    Ja je zet je paard hier in een kudde, waarom denk jij dan de kuddesamenstelling te kunnen bepalen?

    Also ik stuur het wel altijd op voorhand in de stalapp wat er gaat gebeuren. Tot nu toe nog nooit iemand horen klagen. Al zou ik er wss ook niet op in gaan tenzij goede reden.


    Die stal had paddocks met setjes, dus 2 per paddock. Om dan een nieuwe die nog geen 2 uur een verhuizing er op heeft zitten gelijk bij die van mij te gooien, er bij elke kans dat ze pakt om te drinken of eten weggejaagd wordt en de risico’s op virussen, luizen en andere ziektes mee te nemen, samen te zetten met die van mij is ABSURD. Zonder overleg.

    Ben ik nou zo gek? En dan was ik een controlfreak om dat ik op z’n MINST een extra waterbak aan de andere kant wou (waar ze direct naartoe dook omdat ze verging van de dorst).


    1) waarom wordt er ingeschaard in paddocks? Dat is toch altijd te weinig ruimte? Wij doen dit alleen in het weideseizoen zodat een nieuwe direct met zijn neus in het gras kan, overal eten, minimaal 4000 m2 ruimte en geen reden om ruzie te zoeken.

    2) je wist wel dat de paarden altijd per twee buiten zouden gaan en je vorige maatje weg was? Een berichtje dat je paard wordt samengezet wanneer het zo 1-op-1 is lijkt mij logisch in dit geval. En ik verwacht ook dat de stalhouder er het eerste uren in de gaten houdt qua wegjagen / drinken / eten. Als dat niet is gebeurd begrijp ik je klacht zeker. Het samenzetten vind ik dan weer minder spannend, dat doe ik hier juist om de stress al wat te verminderen (maatje aanwezig als de kudde verder gaat staan).

    lletam

    Berichten: 581
    Geregistreerd: 14-05-12

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 19:45

    En zou ik wat anders kunnen vinden dan had ik allang eieren voor m'n geld gekozen, dat is precies mijn punt. Ik ben dan kwetsbaar als huurder[/quote]

    Dus in je buurt is er maar 1 stal te vinden die aan je wensen voldoet en eigelijk ben je daar ook niet tevreden?[/quote]

    Nee deze voldoet ook niet aan mijn wensen maar komt het dichtst in de buurt van. Tenminste, toen ik daar kwam. En geloof me, ik ben overal geweest, bel onderhand bij elke stukje land of bak aan maar tot nu toe geen succes.

    En volgens mij komt mijn punt niet over want ik heb het niet over klagen over verkeerd hooi/voer/paddocks whatever want ik weet inmiddels wel dat ik als huurder me moet schikken naar het aanbod. Prima. Maar genegeerd worden en stalgenoten voortrekken, ik bedoel waarom?
    Dus aan de ene kant denk ik: misschien toch een keer het gesprek aan gaan en vragen wat er dwars zit. Oke, het zou kunnen dat ik er gruwelijk naast zit, we het uitspreken en het allemaal goed komt.
    Maar als het kwartje de andere kant opvalt, weet ik zeker dat ik moet vertrekken...

    Wintu

    Berichten: 3044
    Geregistreerd: 30-01-23

    Re: Probleem bespreken met stalhouder, hoe?

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 20:34

    Het ligt ook allemaal maar net aan je stalhouder, de een ziet elke vraag al als kritiek, de andere wil graag met je meedenken.
    De een bepaald dusdanig over je paard, dat je er zelf amper nog iets mee kunt, de ander is meer genegen dat pensionklanten met hun paarden kunnen doen waar ze er voor staan.
    Bij de een gaat door gebrek je paard bijna dood, de ander zorgt voor jouw dier, als voor die van hemzelf.
    Bij de een heeft je paard het fantastisch, maar is het voor jezelf de hel.

    Ik ben vrij gemakkelijk, ik betaal op tijd, pas me aan aan de geldende regels, met de insteek, als het hier niet ok is voor paardlief (of mezelf, maar ik slik aardig wat dingen weg) dan zoek ik iets wat beter past. Maar werkelijk, je hebt er ook pensionhouders tussen zitten zeg, werkelijk waar, beneden peil gewoon. Maar je moet soms wat, de stallen, zeker in wolvengebied, liggen niet voor het oprapen.

    hwn
    Berichten: 4743
    Geregistreerd: 26-05-13

    Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:32

    Chicken01 schreef:
    Ik sta op goede voet met de stalhouder hoor.
    We gaan goed met elkaar om en kunnen alles wel bespreken.
    Heeft wel eens gedachten bij dingen die ik voor mijn paarden wil aanpassen (stalmatten, paddock platen) maar laat me wel doen en bied ook wel hulp.
    Gisteren, zonder dat er anderen bij waren, troffen we elkaar op stal.
    Even staan praten en ook over het hooi gehad.
    Het hooi dat niet ok blijkt na openen van het pak gaat weg.
    Mocht het zo zijn dat we dan tekort blijken te hebben dit seizoen dan moeten we gaan inkopen.
    Ik weet al dat stalgenoten hier aan mee willen betalen.
    Heb ook aangegeven bij stalhouder dat dit het geval is.
    Het is immers voor onze paarden.
    Hadden we ze thuis gehouden dan had dit ook gemoeten, dus gewoon een kwestie van dikke pech.
    Een fijn gesprek gehad, de lucht is geklaard.
    Hoewel er altijd stalgenoten zijn die er met gestrekt been in gaan en het vervolgens vreemd vinden dat pensionhouder niet meer goed met hen communiceert.
    Jammer.
    Maar voor nu is dit probleem opgelost.


    Fijn dat het opgelost is, en ik vind wel dat jullie fijne pensionklanten zijn. Ik als kleinschalig pensionhouder heb nog nooit klanten laten bijbetalen omdat hooi van eigen oogst niet goed genoeg was van kwaliteit (heb nu nog denk ik een 45tal pakjes van intussen 2 jaar oud liggen die ik niet goed genoeg vind voor de pensionpaarden, en moeilijk om ze te geven aan mijn eigen paarden, omdat er 2 zijn met bepaalde gevoeligheden, en de derde loopt bij de pensionpaarden).

    Ikzelf had vroeger meer pensionpaarden. Pakweg 20 jaar geleden was iedereen heel makkelijk. "Heb je plaats, en hoeveel kost het?" "Prima, wanneer mag ik die brengen?" Niet gevraagd hoeveel ze buiten kwamen, wat ze gevoerd kregen, alles was oké. Een aantal jaren geleden (denk 6 jaar of zo) had ik toen een groepje pensionklanten dat iets te goed met elkaar kon opschieten en zo heel vaak onder elkaar aan het konkelfoezen was wat ze niet goed vonden. Uiteindelijk ondanks een vergadering over mijn visie (die nooit anders geweest was, had nooit iets anders beloofd, meestal doe ik meer dan ik beloof) ruzie gehad met de pensionklanten omdat ze wilden dat er continu hooi lag ook op de wei (ik voer niet onbeperkt). Ze mochten bijvoeren als ze hun paard uithaalden, maar ze begonnen ook steeds meer in de groep bij te voederen, waar mijn hoefbevangengevoelig paard met het grootste deel aan de haal ging. Praten hielp niet, ze zijn dan allen in 1 maand tijd vertrokken, en ik voelde me dan erg op mijn hart getrapt omdat ze meenden dat het mij om geld ging (terwijl ik niet wou aanpassen mits bijbetaling, omdat alle paarden al wat overgewicht hadden, ik vreesde voor nog meer hoefbevangenen dan enkel de mijne).

    Hoewel ik me toen voorgenomen heb geen pension meer te doen, is eentje van die klanten een jaar later mogen terugkeren. Haar pony heeft er tot het einde van zijn leven een fijne tijd gehad, hij kwam heel mager terug en in enkele maanden had ik hem weer netjes op gewicht, ondanks dat hij 25+ was.

    Dit jaar heb ik gereageerd op mensen die stalling zochten wegens stopzetting van hun stal (veel stallen stoppen hier in Belgie, zeker in West-Vlaanderen zijn er nogal wat dit jaar). Ik heb de mensen uitgenodigd, duidelijk gezegd wat mijn visie is ivm voer, en ze zijn hier zonder problemen mee akkoord gegaan. Maar ik merk wel dat ik erg onzeker ben over wat ze denken van mij en de stalling, soort "trauma" van het vorige "einde" van mijn "carrière" als pensionhouder. Ik denk ook heel goed mee, ik zie sneller een probleem waar zij er geen zien (als er bijv. soms onvoldoende schuilmogelijkheid is). Zo heb ik pas nog de bodem van mijn overdekte roundpen laten vernieuwen zodat de stalklanten een overdekte ruimte hebben om bij regenweer te werken.

    lletam

    Berichten: 581
    Geregistreerd: 14-05-12

    Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:15

    Ik snap dat je daar als pensionhouder verdrietig van wordt. Dat maakt de discussie ook lastig: als beide partijen overtuigd zijn dat ze hun best doen maar dat toch de verwachtingen niet overeenkomen daar wordt niemand vrolijk van.

    Ik benijd de houders ook zeker niet. En waar ik voorheen eigen beheer (of aan huis) als droom zag is dat nu uit wanhoop bijna. Nou klinkt dat wel heel zwaar maar ik bedoel dat ik voor beide kanten begrip heb en het dan misschien maar allemaal zelf moet gaan doen. Maar ook daar loop ik vast want geen plekje te vinden..

    Little_Gift
    Berichten: 1785
    Geregistreerd: 05-09-07
    Woonplaats: België

    Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:06

    Poekkie schreef:
    Ja maar met dingen als hooibalen is dat moeilijk.
    Ik stel even voorop dat beschimmeld hooi geven ook in mijn ogen niet ok is. MAAR: ik betaal zo’n 2000-3000 euro per jaar voor een lading voordroogbalen en enkele kleine baaltjes voor de 7 paarden hier. Dat bedrag verdien ik op een jaar niet eens met de stal. Je kan de kwaliteit van de balen niet op voorhand zien en de eerste 6 weken mag je ze ook nog niet openen om te geven ivm versterven van onkruid. Ik reken meestal een 10% verlies, hier en daar zit er wel eens een baal waar een gat in was gekomen en die slecht is geworden. Die gooi ik dan deels of volledig weg.

    Als nu om een of andere reden de kwaliteit dat jaar heel slecht is en bijna alle balen zijn slecht (zoals in het geval van TS), dan zou ik ook niet goed weten wat te doen. Geven is niet ok, nieuw hooi bestellen voor de volledige lading niet haalbaar ivm kost (marge op stalgeld is gewoon te klein, dan draai ik dat jaar puur verlies). Overleg met stalklanten is zeker mogelijk, eventueel een splitsing in de kosten voor aankoop andere partij hooi. maar als hun houding dan zal zijn dat ze prijs X betalen voor de stal en de pensionhouder het dan maar moet oplossen tsja dan zal het toch deels het beschimmelde hooi zijn en aparte aankoop voor mijn eigen paarden. Dat zijn dingen die je moeilijk kan voorzien.


    Je had me redelijk mee tot je voorlaatste zin...
    Financieel niet haalbaar dus dan maar de stalpaarden deels het beschimmeld hooi opvoeren maar wel goed hooi aanschaffen voor de eigen paarden... Neen, dan voer je óók de eigen paarden dat deels beschimmelde hooi!

    Je zet je stalpaarden niet achter op de eigen paarden, dat bewijst dat je heel goed weet dat beschimmeld hooi niet ok is maar je het je minder aantrekt omdat het je eigen paarden niet zijn en dat is... Grofweg schandalig!

    Je wordt door mensen betaald om voor die stalpaarden te zorgen... Zij hebben vertrouwen in jou... Als je het dan toch niet kan betalen, voer dan je eigen paarden het beschimmeld hooi en haal beter hooi voor de stalpaarden maar niet andersom!