Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:33

Goed verdienen met paarden is moeilijk, al denk ik dat in de beroepen als zadelpasser, tandarts en hoefsmid toch nog wat marge zit. Zou de laatste twee echter niet willen doen ivm zwaar en risicovol werk. Dierenarts is al lastiger, veel spoeddiensten, eigenaars die constant bellen, etc. Ik denk dat dat best een veeleisende en uitputtende job is en hoop dan ook dat ze best wel wat verdienen.

Instructeur is moeilijk tenzij je op hoog niveau kan lesgeven of mensen vast naar jou komen. Bij verplaatsing ben je steeds veel tijd kwijt, afzeggingen, onstabiel inkomen in de winter ivm veel afgelast door regen / kou /…. Je verdient er meer mee dan met pension maar echt als fulltime job weet ik niet. Voordeel is wel geen verantwoordelijkheden en geen probleem als je dagen vrij wil.

Nu op zich is er een verschil tussen ‘goed’ verdienen en iets redelijks overhouden. De uren die ik in de stal steek zal ik nooit aan een deftig uurloon zien, dat ik met max 7 paarden geen 1500 euro per maand winst zal verdienen weet ik ook wel. Maar een bedrag van 100 euro per maand winst per paard na al dat werk zou eigelijk een minimum richtlijn moeten kunnen zijn. (Heb ik nu niet hoor).

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:16

Toevallig in een ander topic werd een schatting gedaan over hoeveel paarden je moet houden om een winstgevend bedrijf te kunnen hebben voor een 2 persoons huishouden. Wat getal werd (geschat!) op 50 gezet. Dan is het niet gek dat een prive stalletje met maar een paar pensionpaarden er weinig aan over gaat houden. Zeker niet als de eigenaar zelf ook een groot aantal paarden houdt. Technisch zou je namelijk je stalprijs keer het aantal eigen paarden nog moeten optellen als inkomsten, maar omdat het je eigen paarden zijn ook weer als uitgaven. Dat geld bespaar je in principe dus door ze in je eigen pension te houden. Eigen paarden houden naast een pension maakt de verhouding in kosten ook gewoon wat scheef en komen veel mensen uit op kostendekkend of kosten vermindererend maar niet winstgevend en op zich is dat dan ook logisch te verklaren.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:24

Bij ons staan de paarden aan huis, maar die enorme maandlasten hebben we niet hoor. Ondanks onbeperkt hooi, vlas en krachtvoer. Wel is het natuurlijk zo, dat hoe meer paarden er staan, hoe meer werk het is.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:18

Little_Gift schreef:
Ik bedoel vooral dat ik de indruk krijg dat jij precies eigenlijk een hekel hebt aan het runnen van een pension en dit echt niet graag doet en er continu negatief over doet en over klaagt... In elk topic ben je er als de kippen bij en elke keer opnieuw wordt deze achterliggende boodschap duidelijk...

Waarom doe je het dan überhaupt?


Bizar dit, zie je dat zelf niet? Werk jij gratis? Jijvwt toch ook minimaal het wettelijk minimumloon verdienen? En liefst ruim daarboven?

Dat loon hoort toch gewoon verrekent te worden in d3 kostprijs van de dienst of het product dat het bedrijf waar je werkt verkoopt?

Wordt je baas er zelf niet beter van dat jij voor het bedrijf werkt? En als het bedrijf verkocht wordt, deel je dan mee in de winst?

Een plek voor een paard kost veel geld. En de directe kosten voor een extra paard zijn duur.
Het is logisch dat je de kosten van de vaste lasten en algemene kosten op zijn minst verdeeld over het aantal stallen dat er zijn/in gebruik zijn.

Daar bovenop komen de kosten voor elk paard.
En als de stalhouder (een deel van) de verzorging doet van het paard en het terrein, dan is het logisch dst hij daar ook een uurtarief voor rekent. De uren dat hij jouw paard verzorgt, kan hij niet voor een andere baas werken.

Moet een ander gratis voir jouw paard zorgen? En gratis een plek ter beschikking stellen?

Nee, bedankt.

Ik heb een stal gebouwd voor 6 paarden i.p.v. alleen 2 goedkope buitenboxen voor mijn eigen 2 zodat ik extra plek heb en daaruit de kosten voor het paardendeel bekostigd kunnen worden. Ik kan je vertellen dat dat tot nu toe nog niet gelukt is.de vaste lasten dragen we na 12 jaar nog steeds zelf. Er is nog niets afgeschreven of afgelost op de lening.

Gebouwen moeten onderhouden worden, en op tijd vervangen. De levensduur is niet onbeperkt. Daarom moet je afschrijven.

Omheining slijt, gaat stuk en moet vervangen worden. 5 tot 10 jaar is wel de max. Met pech zit het binnen 3 jaar al vol roest of vol draadbreuk.
Palen rotten, worden omver gelopen, gereden of geschuurd.

Bak en vooral ook paddock bodems moeten jaarlijks onderhouden worden.
En na zoveel jaar echt groot onderhoud of zelfs vervangen.

Logisch dat hoe meer paarden er in staan hoe sneller het vies en aangestampt wordt.

Mestopslag voor meer paarden moet groter zijn en vaker afgevoerd. Misschien moet er meer hooi duur ingekocht worden omdat het hooi van eigen land niet meer toereikend is en ook het gras voor de weidegang sneller op gaat. Dus de kosten voor eigen paarden worden ook hoger.


Eerlijk delen van de kosten (en dat is niet alleen voer, strooisel en mestafvoer) en eerlijk het werk delen, of eerlijk delen van de kosten en iemand minstens minimumloon betalen voor de uren die iemand aan jouw paard verzorgen kwijt is, is wel het minste waar je op zou moeten rekenen. Ook als je particulier staat.

Door paardeneigebaren met jouw houding stoppen veel pensionaanbieders. Die hebben er geen zin meer in. Te weinig waardering en ze houden er toch niets aan over. Alleen maar gedoe en gezeur er van en elke prijsstijging zien ze met angst en beven tegemoet want dan moet eigenlijk het stalgeld omhoog en dan is het helemaal een probleem en gezeik.

De marge op de stalprijs na aftrek boer en strooisel is vaak maar €50,- tot €100,- per maand. Daar moeten alle algemene kosten nog vanaf. Je snapt hopelijk dat uurloon er dan vaak bij in schiet?

Elk paard extra kost ons een half uur per dag extra werk. Aan uurloon zou dat al €6,65 per dag moeten kosten. minimaal 15 uur per maand. O geveer €185,- en dan zijn de uren voor algemeen onderhoud nog niet eens meegerekend.

Dat hoort bij volpension bovenop de kostprijs per paard te komen. Met een marge voor de algemene kosten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:42

Elisa2 schreef:
Bij ons staan de paarden aan huis, maar die enorme maandlasten hebben we niet hoor. Ondanks onbeperkt hooi, vlas en krachtvoer. Wel is het natuurlijk zo, dat hoe meer paarden er staan, hoe meer werk het is.


Zou je dezelfde maandlasten hebben als je geen plek voor extra paarden had gehad?

Wij niet.
Ik heb een stal voor 6 gebouwd, maar had maar 2 eigen paarden. Ik had nooit hoeven investeren in zo'n enorm stal met bestrating, track etc. Als ik het alleen voor mijn eigen 2 had gedaan. Die meerkosten wil ik wrl graag meerekenen en terugverdienen. Mijn man wil ook echt geen privégekd meer in mijn pasrdenhobby stoppen. Zelfs de diesel voor de trekker voor het hooien en mest wegbrengen gaat van de paardenrekening af!

Alleen de vaste lasten van de lening lukt nog steeds niet omdat ik steeds hoge kosten heb en investeer in verbeteringen.
Laatst trekker plus materiaal aangeschaft omdat boer niet meer wilde maaien wegens tijdgebrek. €8000,- aan aanschaf plus weer extra werk en extra onderhoudskosten. Weg spaargeld voor vervanging bakbodem. Nieuwe all-weather bodem kost €25.000 of meer (20-60)

Mijn paarden hadden meer dan 30 jaar volpension op stal met binnenbak kunnen staan voor wat hier geïnvesteerd is in de paarden! 3ha wei, grote stal nieuw met stalinrichting, bak, omheining, paddock 2x bestrating 2x, 2x afdak, tent, mestbak, mestkar, trekker, machines

En wat een uren die er in gestoken zijn. Nee, achteraf bezien was het een desinvesteringen, nooit kostendekkend te krijgen op kleine schaal. Maar dat ga ik mijn man niet te vaak vertellen, want die vind de paarden al een bodemloze put

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:06

Oei, maar dat vind ik een gevaarlijke opzet ja. Financieel dan. 4 pensionpaarden valt toch echt nog onder de noemer hobbymatig. Als je daaraan begint met het idee dat je al jouw investeringen wel terugverdient door die 4 klanten, dan snap ik de frustratie ja.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:27

En nu vraagt Little Gift het zich waarschijnlijk nog veel meer af :D

Waarom aan iets beginnen wat alleen maar geld kost?
Houd het dan lekker bij je eigen dieren en je eigen hobby: een hobby mag geld kosten en werken voor de kat zijn viool doet niemand!

Ik ook niet.
Alleen eigen dieren en eigen volk op het erf.
Geen gezeur ook, heerlijk!

Wil graag iemand uit de brand helpen en dan nog wel voor niks ook, maar maandelijks gezeik en geld erop toeleggen?

Ik heb heel veel respect voor de pensionhouders!
Ook al ben ik het niet altijd eens met hun doen en laten...ga er maar aanstaan als je eenmaal die stap genomen hebt _/-\o_

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:35

joyce B schreef:
Little_Gift schreef:
Ik bedoel vooral dat ik de indruk krijg dat jij precies eigenlijk een hekel hebt aan het runnen van een pension en dit echt niet graag doet en er continu negatief over doet en over klaagt... In elk topic ben je er als de kippen bij en elke keer opnieuw wordt deze achterliggende boodschap duidelijk...

Waarom doe je het dan überhaupt?


Bizar dit, zie je dat zelf niet? Werk jij gratis? Jijvwt toch ook minimaal het wettelijk minimumloon verdienen? En liefst ruim daarboven?

Dat loon hoort toch gewoon verrekent te worden in d3 kostprijs van de dienst of het product dat het bedrijf waar je werkt verkoopt?

Wordt je baas er zelf niet beter van dat jij voor het bedrijf werkt? En als het bedrijf verkocht wordt, deel je dan mee in de winst?

Een plek voor een paard kost veel geld. En de directe kosten voor een extra paard zijn duur.
Het is logisch dat je de kosten van de vaste lasten en algemene kosten op zijn minst verdeeld over het aantal stallen dat er zijn/in gebruik zijn.

Daar bovenop komen de kosten voor elk paard.
En als de stalhouder (een deel van) de verzorging doet van het paard en het terrein, dan is het logisch dst hij daar ook een uurtarief voor rekent. De uren dat hij jouw paard verzorgt, kan hij niet voor een andere baas werken.

Moet een ander gratis voir jouw paard zorgen? En gratis een plek ter beschikking stellen?

Nee, bedankt.

Ik heb een stal gebouwd voor 6 paarden i.p.v. alleen 2 goedkope buitenboxen voor mijn eigen 2 zodat ik extra plek heb en daaruit de kosten voor het paardendeel bekostigd kunnen worden. Ik kan je vertellen dat dat tot nu toe nog niet gelukt is.de vaste lasten dragen we na 12 jaar nog steeds zelf. Er is nog niets afgeschreven of afgelost op de lening.

Gebouwen moeten onderhouden worden, en op tijd vervangen. De levensduur is niet onbeperkt. Daarom moet je afschrijven.

Omheining slijt, gaat stuk en moet vervangen worden. 5 tot 10 jaar is wel de max. Met pech zit het binnen 3 jaar al vol roest of vol draadbreuk.
Palen rotten, worden omver gelopen, gereden of geschuurd.

Bak en vooral ook paddock bodems moeten jaarlijks onderhouden worden.
En na zoveel jaar echt groot onderhoud of zelfs vervangen.

Logisch dat hoe meer paarden er in staan hoe sneller het vies en aangestampt wordt.

Mestopslag voor meer paarden moet groter zijn en vaker afgevoerd. Misschien moet er meer hooi duur ingekocht worden omdat het hooi van eigen land niet meer toereikend is en ook het gras voor de weidegang sneller op gaat. Dus de kosten voor eigen paarden worden ook hoger.


Eerlijk delen van de kosten (en dat is niet alleen voer, strooisel en mestafvoer) en eerlijk het werk delen, of eerlijk delen van de kosten en iemand minstens minimumloon betalen voor de uren die iemand aan jouw paard verzorgen kwijt is, is wel het minste waar je op zou moeten rekenen. Ook als je particulier staat.

Door paardeneigebaren met jouw houding stoppen veel pensionaanbieders. Die hebben er geen zin meer in. Te weinig waardering en ze houden er toch niets aan over. Alleen maar gedoe en gezeur er van en elke prijsstijging zien ze met angst en beven tegemoet want dan moet eigenlijk het stalgeld omhoog en dan is het helemaal een probleem en gezeik.

De marge op de stalprijs na aftrek boer en strooisel is vaak maar €50,- tot €100,- per maand. Daar moeten alle algemene kosten nog vanaf. Je snapt hopelijk dat uurloon er dan vaak bij in schiet?

Elk paard extra kost ons een half uur per dag extra werk. Aan uurloon zou dat al €6,65 per dag moeten kosten. minimaal 15 uur per maand. O geveer €185,- en dan zijn de uren voor algemeen onderhoud nog niet eens meegerekend.

Dat hoort bij volpension bovenop de kostprijs per paard te komen. Met een marge voor de algemene kosten.


Het is natuurlijk ook gewoon een kwestie van schaal grootte.
Er zijn in de markt voldoende grote stallen waar ze een lager bedrag aan stallings geld kunnen vragen om rendabel te kunnen zijn. De klant krijgt dan vaak ook nog meer faciliteiten.

Een stal met 4 pensionklanten is gewoon niet rendabel te krijgen voor een goede boterham. Das een utopie. Als de stallen zijn afbetaald en jezelf hooi maakt, speel je hooguit quitte.

De grote jongens bepalen voor een groot deel de prijs… en de klant bepaalt op basis daarvan wat ie max wil betalen. Zit je daar teveel boven dan sta je leeg.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:08

Shirley schreef:
En nu vraagt Little Gift het zich waarschijnlijk nog veel meer af :D

Waarom aan iets beginnen wat alleen maar geld kost?
Houd het dan lekker bij je eigen dieren en je eigen hobby: een hobby mag geld kosten en werken voor de kat zijn viool doet niemand!

Ik ook niet.
Alleen eigen dieren en eigen volk op het erf.
Geen gezeur ook, heerlijk!

Wil graag iemand uit de brand helpen en dan nog wel voor niks ook, maar maandelijks gezeik en geld erop toeleggen?

Ik heb heel veel respect voor de pensionhouders!
Ook al ben ik het niet altijd eens met hun doen en laten...ga er maar aanstaan als je eenmaal die stap genomen hebt _/-\o_


Ik weet eigenlijk ook niet beter dat de kleinere pensionhouders (max. 5 paarden) dit eigenlijk gewoon doen omdat ze 'stalletjes over' hebben. Ooit zelf begonnen met meer paarden of een huis gekocht met meer stallen dan eigen paarden of als grotere pensionstal enorm afgeslankt. En dan kan het wel leuk zijn om hobbymatig pensionhouder te zijn, omdat je er met een andere mindset ingaat. Maar effectief stallen bijbouwen of investeringen doen puur met als doel pension, is op een dusdanig kleine schaal echt niet kostendekkend (laat staan winstgevend).

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:55

Inderdaad Gini
Toen wij verhuurde waren dat ook gewoon de stallen in het bestaande gebouw die we over hadden.
De omheining, de bak, de wasplaats en wat ook was er allemaal al ook voor mijn eigen paarden.
Daarin is niets extra geïnvesteerd voor het paard van een ander.

Ons "probleem" is dat we 3 hectare weide hebben.
Veel te veel dus voor onszelf. Daarnaast kan het gezellig zijn een ander op stal.
Het is bij ons dan ook ontstaan bij een vriendin totaal in nood. Haar paard dat liever gisteren dan vandaag weg moest omdat hij niet bij die mensen paste waar hij toen stond.
Ze gingen hem niet meer buiten zetten want zou de mensen over het erf slepen enz.
Ja dat waren ook mensen met een stalletje over, altijd brave ponys gehad en dan is een grote heer van 172 met wel een eigen mening toch ineens eng.

En zo stond er ook ineens de pony van de bijrijder en zo rolt het verder.

Nu doen we het perceel hooien. En wat over is in de verkoop. De stal is vlas opslag, hondenhok enz :D
Geen gezeur van andere mensen. En dat geeft ook wel rust.


Maar als je gaat bijbouwen moet je het goed doen.
Minstens 25 paarden oid zodat er ook kans is op wat verdienste

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:05

Met minstens 25 paarden wordt het al een fulltime job. Dan kom je meer in de situatie van het topic van ruitje waarbij het minimaal aantal paarden om van te kunnen leven op 50 is geschat.

En alle investeringen zijn dan wel echt voor pensionpaarden, je koopt geen 25 stallen of meer voor jezelf.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:11

ja dat bedoel, niet voor jezelf.

daarnaast zit je dan met millieuvergunningen enz.

Maar voor een paar paarden voor als particulier een stalletje te verhuren en dan grote inveteringen doen...dat haal je er nooit uit

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:20

joyce B schreef:
Elisa2 schreef:
Bij ons staan de paarden aan huis, maar die enorme maandlasten hebben we niet hoor. Ondanks onbeperkt hooi, vlas en krachtvoer. Wel is het natuurlijk zo, dat hoe meer paarden er staan, hoe meer werk het is.


Zou je dezelfde maandlasten hebben als je geen plek voor extra paarden had gehad?

Wij niet.
Ik heb een stal voor 6 gebouwd, maar had maar 2 eigen paarden. Ik had nooit hoeven investeren in zo'n enorm stal met bestrating, track etc. Als ik het alleen voor mijn eigen 2 had gedaan. Die meerkosten wil ik wrl graag meerekenen en terugverdienen. Mijn man wil ook echt geen privégekd meer in mijn pasrdenhobby stoppen. Zelfs de diesel voor de trekker voor het hooien en mest wegbrengen gaat van de paardenrekening af!

Alleen de vaste lasten van de lening lukt nog steeds niet omdat ik steeds hoge kosten heb en investeer in verbeteringen.
Laatst trekker plus materiaal aangeschaft omdat boer niet meer wilde maaien wegens tijdgebrek. €8000,- aan aanschaf plus weer extra werk en extra onderhoudskosten. Weg spaargeld voor vervanging bakbodem. Nieuwe all-weather bodem kost €25.000 of meer (20-60)

Mijn paarden hadden meer dan 30 jaar volpension op stal met binnenbak kunnen staan voor wat hier geïnvesteerd is in de paarden! 3ha wei, grote stal nieuw met stalinrichting, bak, omheining, paddock 2x bestrating 2x, 2x afdak, tent, mestbak, mestkar, trekker, machines

En wat een uren die er in gestoken zijn. Nee, achteraf bezien was het een desinvesteringen, nooit kostendekkend te krijgen op kleine schaal. Maar dat ga ik mijn man niet te vaak vertellen, want die vind de paarden al een bodemloze put


Ja, want wij hebben 4 stallen..al hebben er ook weleens 6 paarden gestaan. (provisorisch wat bijgebouwd) maar de stallen en de aanleg daar van. Bak, hooi schuur, schuilstal etc. is allemaal al gemaakt. Dus die kosten maken niks uit of dat nu voor 2 of voor 6 paarden is.

Er is geinvesteerd in een goede mesthoop waardoor de mest fermenteert en over het eigen land wordt uitgereden

Enige wat er is, ieder paard kost wel onderhoudsgeld aan vlas, hooi, krachtvoer uiteraard. Kost denk ik zo'n 100 tot 150 per paard per maand.

Als we nu twee stallen zouden verhuren dan zou het financieel pure winst zijn.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:28

Dat is niet helemaal waar elisa.
Dingen zoals bak gaan bvb veel meer onderhoud kosten als die door meer paarden gebruikt worden. Niet alleen qua sleepkost, maar ook bvb elke 2 jaar nivelleren en zand storten (2k) ipv elke 6-8 jaar als je maar met twee paarden zou rijden. Dat maakt een groot verschil.
Omheining gaat ook sneller stuk. En om 3x zoveel mest te kunnen laten fermenteren en te mogen uitrijden met de huidige mestregelingen komt ook wel wat extra aan te pas.

Arbeidskost vergeten we dan al helemaal, maar dat is een andere discussie.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:40

Omheiningen gaan sneller stuk?
Hoe dat zo?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:40

Knap dat jij mij kan vertellen dat het niet waar is wat ik schrijf... 8)7

Wij hebben die kosten helemaal niet aan de bak, zand storten hebben we nog nooit gedaan en bij meer paarden die er gebruik van maakten hadden we juist minder onderhoud. We hebben gewoon in het begin gezorgd dat die bak goed was, een keer zand laten omzetten. Een keer kokos er door heen en om de zoveel jaar een keer een diepwoeler er doorheen.

Ook de omheining slijt echt niet harder als er meer paarden staan..tenzij je er een hebt die fanatiek uitbreekt ofzo.

Als het mest uitrijden op het land allemaal niet lukt..ja misschien moet je het dan een keer extra laten afvoeren maar ook dat is niet zeker en kost echt de kop niet.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:13

Poekkie schreef:
Met minstens 25 paarden wordt het al een fulltime job. Dan kom je meer in de situatie van het topic van ruitje waarbij het minimaal aantal paarden om van te kunnen leven op 50 is geschat.

En alle investeringen zijn dan wel echt voor pensionpaarden, je koopt geen 25 stallen of meer voor jezelf.


Maar krijg je de boxen wel vol als je vraagt wat je zou moeten of willen vragen dan?
Als dat gewoon niet lukt. Dan kun je alleen maar concluderen dat een pensionstal runnen gewoon niet winstgevend is.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:18

Als je wilt leven van een job, kom je inderdaad niet toe met 4 paarden in pension. Net zoals een bakker ook niet lang zal bestaan als die 10 broden per dag bakt.
Als je professioneel wilt verdienen, moet je het ook professioneel runnen.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:25

Maar dan zijn 25 ook te weinig. Tenzij je het topsegment uit de markt weet aan te spreken.

En bij 4 paarden in pension hebben we het veelal over particulieren/hobbyisten. Die vaak vooral kieskeurig zijn wie ze op het terrein willen. Er zijn veel paarden die op die manier gestald worden. Daar kun je als ondernemer gewoon niet tegen aan.

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:33

Gini schreef:
Als je wilt leven van een job, kom je inderdaad niet toe met 4 paarden in pension. Net zoals een bakker ook niet lang zal bestaan als die 10 broden per dag bakt.
Als je professioneel wilt verdienen, moet je het ook professioneel runnen.

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wát je die vier klanten precies biedt en wat ze ervoor betalen.

Als je een buitenlandse klant met vier paarden hebt die je ook traint, kun je over het algemeen een prima boterham eten. Er zijn gebieden op de wereld waar men gewend is meer dan €250,- per box te betalen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:47

Het gaat in dit topic over pensionstalling, dus daar heb ik het over. Uiteraard kan je ook nog andere diensten aanbieden. Dat wordt ook vaak gedaan, combi met fokkerij of handel of training of lessen of manege of revalidatie of ... Daar komen ook weer andere investeringen bij kijken.
Maar puur 4 paardjes in pension? Nee, daar kan niemand een boterham van eten, anders zou iedereen dat gaan doen. :D

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:49

Gini schreef:
Het gaat in dit topic over pensionstalling, dus daar heb ik het over. Uiteraard kan je ook nog andere diensten aanbieden. Dat wordt ook vaak gedaan, combi met fokkerij of handel of training of lessen of manege of ... Daar komen ook weer andere investeringen bij kijken.
Maar puur 4 paardjes in pension? Nee, daar kan niemand een boterham van eten, anders zou iedereen dat gaan doen. :D

Niet iedereen heeft klanten die dat betalen. Dat is wat anders ;) in het buitenland is €1000,- + voor vol pension niet ongebruikelijk.

Maargoed. Ik zal het wel niet weten… :D

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:52

Maar dan nog, al ben je hobbyist en verhuurt een paar stalletjes. Dan hoef je het nog niet voor niks te doen natuurlijk.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:58

Vind maar eens iemand die 1000 voor een box wil betalen. In een regio waar de prijzen rond de 250 euro schommelen.

Maar ook in Nederland zijn er verschillen. In de randstad betaal je meer dan in Drenthe of Friesland. Maar uiteraard mag je vragen wat je wilt. Als jij in de achterhoek 1000 per box wil vragen, dan mag je dat natuurlijk gewoon vragen. Of die box gevuld wordt is dan weer een ander verhaal.

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:59

Britta31 schreef:
Ach ,ik zal tegen die tijd wel even kijken.Maar ik kreeg laatst de vraag van iemand wat ik ging doen als er een paard dood zou gaan en hoeveel het stalgeld dan is.Ik heb haar wel gezegd dat het een ander bedrag was dan wat ik voor dit pensonpaard vraag.


Ik kende een boer die een pensionpaard had, (naast zijn eigen fokpaarden) de eigenaar daarvan deed heel veel werk op en rondom de stal, zoals uitmesten, paarden naar de wei brengen/binnenhalen. Die persoon kreeg dus korting op het maandbedrag. Ging leuk, maar toen... kwam er nog een pensionklant. Die moest meer betalen, deed verder niets in de stal. En toen ging die nieuwe klant klagen dat hij meer moest betalen dan die andere persoon.
Resultaat: eigenaar 1e pensionpaard moest ook meer betalen, ongeacht al het extra werk dat door die persoon gedaan werd. Oneerlijk, ja, dus heeft die 1e klant dat paard daar weggehaald.

Oftewel: mensen die doorkrijgen dat ze meer moeten betalen dan een ander, gaan vervelend doen.

Lijkt me best wel een dingetje, als je met verschillende bedragen gaat werken.