Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:01

€190,- t/m D pony en €200,- vanaf E pony. Inclusief mineralen (likstenen/vloeibaar) en ruwvoer (hooi of voordroog van eigen land, indien nodig bijgekocht, en gerstestro om te knabbelen)

Exclusief strooisel. (Betalen naar verbruik of zelf aanschaffen)
Exclusief krachtvoer (zelf aanschaffen en klaarzetten in bakjes)

En "doe het samen"
Er zijn 3 beurten per dag. Nu 4 beurten per persoon waarvan 1 ochtendbeurt.

Heb vorig jaar een plek vrijgehouden ivm een paard wat onrust veroorzaakte, die is per september verhuist. Toen 2 pony's er bij met maand er tussen waarvan 1 iemand van volpension kwam en het werk onderschat had, kostte haar veel meer tijd en morite dan ons, dus weer terug naar volpension. Nu plek gereserveerd voor 2 (eigenlijk 1 te veel, maar deze kunnen samen plek delen) en die komen begin voorjaar. Dan zit ik overvol.

Mensen haken hier niet af op de kosten. Nieuwe kijkers willen wel meer betalen als ze beurten af kunnen kopen Ze haken vooral af op het aantal beurten/doe het samen. Tijdgebrek, mede doir bijv. Afstand of te zwaar.

Er zijn hier in de wijde regio weinig plekken waar de paarden jaar rond op een goede manier 24/7 buiten kunnen lopen of zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan.


Ik houd de kosten zo laag mogelijk en heb dus de arbeid er uit gehaald. Had te veel fysieke klachten en was te gebonden aan huis. Nu is het zo geregeld dat ik makkelijker buiten de deur kan werken en dan zelf inkomen van buiten heb en minder afhankelijk van het inkomen uit pension om alles goed te onderhouden en te investeren in verbeteringen voor mens en paard. De pensionvergoeding is een onkostenvergoeding. Er gaat al vele jaren niets naar privé.

Afgelopen jaar veel geïnvesteerd en de kosten van mijn eigen paarden zelf gedragen plus nog extra overgemaakt naar de paardenrekening. En ook alle vaste lasten (rente lening, waterschap, verzekeringen, water en stroom) van het paardendeel uit privé betaald. Niets afgeschreven of afgelost.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-01-24 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:09

Ik zou inderdaad liever grof geld neerleggen dan DIY staan. Dat stukje ontzorgt worden en gewoon weer zorgeloos een avondje op de bank kunnen blijven zitten of een spontane vakantie kunnen boeken is me zoveel waard. Maar het is eigenlijk niet te vinden als je je paard veel buiten wilt hebben.

Nouja, er is op het erf naast ons een nieuwe volpension paddock paradise in aanbouw maar ook daar is genoeg (nog) niet op orde dat mijn paard daar nooit fatsoenlijk zou kunnen staan. Teveel onrust, smalle paden, kleine krappe voerplekken, geen goede schuilplek zonder dat daar voer ligt. Dus nee die sla ik ook maar over. Wel banketstaaf om dat als uitzicht te hebben trouwens. :+

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:13

joyce B schreef:
€190,- t/m D pony en €200,- vanaf E pony. Inclusief mineralen (likstenen/vloeibaar) en ruwvoer (hooi of voordroog van eigen land, indien nodig bijgekocht, en gerstestro om te knabbelen)

Exclusief strooisel. (Betalen naar verbruik of zelf aanschaffen)
Exclusief krachtvoer (zelf aanschaffen en klaarzetten in bakjes)

En "doe het samen"
Er zijn 3 beurten per dag. Nu 4 beurten per persoon waarvan 1 ochtendbeurt.

Heb vorig jaar een plek vrijgehouden ivm een paard wat onrust veroorzaakte, die is per september verhuist. Toen 2 pony's er bij met maand er tussen waarvan 1 iemand van volpension kwam en het werk onderschat had, kostte haar veel meer tijd en morite dan ons, dus weer terug naar volpension. Nu plek gereserveerd voor 2 (eigenlijk 1 te veel, maar deze kunnen samen plek delen) en die komen begin voorjaar. Dan zit ik overvol.

Mensen haken hier niet af op de kosten. Nieuwe kijkers willen wel meer betalen als ze beurten af kunnen kopen Ze haken vooral af op het aantal beurten/doe het samen. Tijdgebrek of te zwaar.

Ik houd de kosten zo laag mogelijk en heb dus de arbeid er uit gehaald. Had te veel fysieke klachten en was te g3bond3n aan huis. Nu is het zo geregeld dat ik makkelijker buiten de deur kan werken en dan zelf inkomen van buiten heb en minder afhankelijk van het inkomen uit pension om alles goed te onderhouden en te investeren in verbeteringen voor mens en paard. De pensionvergoeding is een onkostenvergoeding. Er gaat al vele jaren niets naar privé.

Afgelopen jaar veel geïnvesteerd en de kosten van mijn eigen paarden zelf gedragen plus nog extra overgemaakt naar de paardenrekening. En ook alle vaste lasten (rente lening, waterschap, verzekeringen, water en stroom) van het paardendeel uit privé betaald. Niets afgeschreven of afgelost.


Maar is dit het wel waard voor jou? Het klinkt eigenlijk vooral als veel gedoe.

Hier ook de paarden aan huis en er staat één paard in "pension". Tussen aanhalingstekens, want het is mijn oude paard en ik gunde hem en zijn nieuwe baasje dat hij op zijn plek mocht blijven waar hij al zo lang staat. Ze staat tegen onkostenvergoeding, maar op basis van eerlijk verdelen van het werk. Tot nu toe gaat dat heel goed, zij is iemand die supergoed haar afspraken nakomt en praktisch is ingesteld. Toch zou ik dit niet zomaar doen voor een vreemde. Stiekem heb je er toch meer werk aan dan wanneer hij er niet zou staan. Extra's komen toch al snel op mij neer (bijv. water geven als het vriest, voerzakken slepen, onderhoudsdingetjes), terwijl die sowieso meer zijn door het extra paard dat er staat. En natuurlijk een stukje privacy dat je opgeeft, en het idee dat jij voor iets hard werkt/spaart waar een ander gratis gebruik van kan maken. Maar voor mij is het heel veel waard dat het paard kan blijven staan en ik gun het zijn baasje ook heel erg (en het gaat tot nu toe ook heel goed), en dat is voor mij "wat ik eruit haal" (en het is ook fijn dat je elkaar kan helpen bijv bij vakanties, of als er een paard naar de kliniek moet). Maar voor een willekeurige vreemde zouden voor mij de baten niet opwegen tegen de kosten eerlijk gezegd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 01:44

Daarom zijn de juiste mensen en paarden belangrijk. Echt een klik.
En het lijkt er op dst we straks weer het meerendeel een leuk betrokken groepje hebben. Mensen die zelf ook graag meedenken om het beter en mooier te maken zodat je het samen kan doen. Daar wordt ik wel blij van. Het pensiongeld wat over blijft na aftrek ruwvoer en andere kosten, en eigenlijk bedoeld is voor de vaste lasten, is dan ons "verbeterbudget"

ik heb ook mensen "nodig" om het algemene onderhoud mee te betalen. Mijn eigen geld gaat op aan mijn eigen paard en oude bejaarde pony en lessen.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 03:07

Britta31 schreef:
Er word wel heel simpel gedacht over een paard aan huis van een ander,ik behandel het pensionpaard als van mijzelf.Ik bedoel hij krijgt de zelfde behandeling als mijn paard.Zijn eigenaar komt regelmatig,maar ik zie hem 3 keer per dag in de winter. Vanuit mijn huis kijk ik in de wei en zie als er wat is.Ik weet hoe hij is en als er iets is wat niet klopt bv vorig jaar had hij in de zomer een hele dikke koker,ik zie dat gelijk en trek aan de bel als er 15 paarden staan word dat niet gezien,zo had hij van de zomer een grote scheur in zijn hoef en ik zie dat gelijk.Ook als hij medicijnen zou krijgen 2 keer per dag,ik geef dat dan zonder probleem aan hem.Ook om 22.00.Ik denk als er 15 paarden staan dat de eigenaar dan nog met de auto of fiets op pad kan.En dan heb ik het nog niet over het graasmasker.Hoe vaak ik niet de wei ben ingegaan om het masker te zoeken en naar de schoenmaker te brengen als het kapot is.Ik moet mijn persoonlijk leven ook rekening houden met de paarden,nu staat ons paard er nog maar dan zijn het 2 paarden van een ander.Ik regel eerst oppas voor dat ik mijn vakantie boek.Met nieuwjaar kan ik nooit weg door de paarden en loop ik met een hoofdlamp om 1.30 nog in de wei en stuur zijn eigenaar een berict dat alles goed is.Ik regel de hoefsmid en de tandarts,zijn eigenaar hoeft alleen te betalen,ik schiet het geld voor.Wel goedkoop staan,maar dat word vergeten.De eigenaar van een pensionpaard hoeft alleen het paard te poetsen op te zadelen en gaan.Strontstaarten wassen en een natte diaree scheet over mij heen krijgen,geen probleem.Het hooi binnen halen elk jaar,eerste snit kleine pakjes,maar wel 60 pakjes op de platte wagen getild met 3 personen.De eigenaar hoeft niet mee te helpen. ik wil daar ook wat mee verdienen.Ik rij zelf niet meer,maar de verzorging en omgaan met paarden vind heel leuk.We hebben bijna 1 hectare goed land en een paard heeft een luizenleven bij ons.Er is al een te kort aan stalling.Zet dan je paard voor 150 euro op een modderige paddock of op een poszegel weitje,bij ons niet.IK ben met dit weer elke dag modder aan het schuiven met de sneeuwschuiver omdat ik niet wil dat de paarden op een modderige bestrating staan,denk aan uitglijden.Kost mij ook een kwartier werk.Ik schut elke dag voor de volgende dag het hooi uit zodat het extra kan drogen.De 2 bejaarden kunnen het hooi dan beter kauwen,en het hooi is al droog genoeg.Ook een kwartier werk,ik vis dan ook de takjes enz die weleens in het hooi zitten eruit,in een pensionstal word het hooi in de ruif gegooit en dat is het.Denk daar dan eens aan,hier kan ik heel boos over worden.Wel de luxe dat paardlief veilig staan en ze staan bij ons veilig ,maar wel goedkoop staan -:(-

Heel eerlijk, je vraagt toch een prijs naar wat je kunt bieden? Ik als pensionklant heb nog nooit onderhandeld over prijs, ik betaal wat men vraagt. Verder heb ik altijd zelf hoefsmid, veearts en weet ik al niet wat zelf geregeld en ben daar altijd zelf bij. Ik vind dat je wel een erg eenzijdig beeld schetst.
Misschien moet je dan een hoger tarief vragen? Ik ken echt geen stal waar te onderhandelen valt over het stalgeld.

Wintu

Berichten: 2976
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 03:15

joyce B schreef:
Kendra schreef:

Dat is precies wat ik bedoel. Want wat je overhoudt hoeft niet altijd financieel te zijn.


Klopt, maar het moet voor jezelf wel in balans zijn. En als ik 20 uur in de week andermans paarden sta te verzorgen terwijl ik vervolgens daar geen uurloon aan over houd, en de vaste lasten niet van kan betalen en we alsnog zelf bij moeten schieten, dan kan volpension niet uit.

En dan hier je hier mensen klagen over prijzen van boven de €250,- en dat dat duur is en zij zelf beneden dat bedrag volbpension kunnen staan, en dan is het goed dst er wat bewustwording wordt gecreëerd over de werkelijke kosten en de hoeveelheid tijd die gaat zitten in de verzorging en het onderhoud van elk extra paard en de locatie.

Zodat men zich ook bewust is dat zij zeker niet iemand een echt loon betalen voor vol pension, met zulk soort prijzen.

Elk paard extra volpension kost mij minimaal een half uur per dag extra werk bovenop mijn eigen paarden.
En dst is alleen d3 dagelijkse verzorging. 3x per dag hooi voeren en uitmesten waar ze lopen, 1x per dag krachtvoer voeren, buiten/in groep zetten, avond binnen/apart zetten, naar het land brengen en er weer uit halen, stal, paddock en wei uitmesten. Waterbakken schoonmaken/vullen en alles vegen.

En dan werk ik best stevig door.
We verdelen nu de beurten. Ieder doet er 4 per week waarvan min. 1 ochtendbeurt.

Iedereen is zo ongeveer 2 uur in de ochtend bezig met alles en dan in de middag 45 tot 60 minuten en in de avond ook.

Iedereen helpt hier mee, dus iedereen weet hoeveel tijd het kost om alles netjes te houden en te onderhouden.

En dan neem ik voor lief dat we de vaste lasten er al jaren niet mee kunnen dekken. Maar het is wel zinvol om de werkelijke kostprijs goed te weten. En voor een bedrijf ook noodzakelijk.

Het is niet voor niets dat veel plekken op den duur verwaarloosd worden. Er slechte bodems zijn in paddocks of bakken. De omheining aan elkaar geknoopt wordt ipv het stuk te vervangen.

Er moet naast de kosten voor voer en strooisel ook geld zijn om het te onderhouden! En degene die het werk doet moet ook betaald worden!

Voor mij kan het beter uit om "kaal" de stallen te verhuren. Dan heb ik alleen het werk van mijn eigen paarden, tijd om te rijden en werk mooi buiten de deur.


Heb je pensionklanten nodig om überhaupt de vaste afschrijvingen te dekken, zo nee, dan stop je toch met pension..scheelt een hoop gedoe dan?

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:34

Aan de andere kant, er zijn veel mensen die voor 4...500/maand op een pensionstal staan waar hun paard amper buiten staat en die dol graag bij iemand aan huis zouden willen staan zodat het paard lang/veel buiten komt. Mits de fasciliteiten om fatsoenlijk te kunnen rijden en je paard te verzorgen goed zijn vraag ik me af waarom iemand daar dan ook niet hetzelfde voor kan gaan betalen. Het is een grote droom voor velen en zouden er van alles voor over hebben word vaak gezegd.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:31

Omdat het daar vaker (deels) DIY is om de taken te verdelen? In ieder geval is dat wat ik vaak zie. Particuliere kleinere stallen moet je vaker meedraaien in uitmest en voerbeurten en/of zelf je stal uitmesten. Grote stallen zie ik dit toch sneller machinaal gedaan worden of door personeel. Denk dat veel mensen dat stukje service dan uiteindelijk toch verkiezen boven verhuizen naar een prive stal waar ze veel buiten komen. Eerlijk is eerlijk, ontzorgt worden is namelijk ook heel fijn. Voor mij persoonlijk is mijn paard goed hebben staan en veel (dan al niet 24/7 in goede omstandigheden) buiten komen erg belangrijk en daar neem ik helaas nu alle dagelijkse taken voor lief bij hoe zwaar ik het ook vind. Als mijn huidige stal volpension zou zijn, zou ik zo een paar 100 euro op de stalprijs gooien, zonder twijfel! :j

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:37

Toen ik nog pension stond stond ik vol pension.
Zou ik ooit weer op pension gaan staan wil ik ook weer vol pension.
Dat ik bij wijze van zo 2 weken weg kan en dat hij buiten en binnen komt, de stal gedaan is alles.
Niet dat ik dat toen deed, maar toch :D

Doe het zelf vind ik aan huis heerlijk, want je loopt je huis uit en je bent er.
Regen je nat loop je naar binnen en er zijn droge kleren enz.
Zeker als je werkt, moet er niet aan denken om voor het werk eerst nog elders te gaan verzorgen. Of je moet luxe werktijden hebben vanaf 9 uur of zo. Dan is het nog wel te doen.

Zelf heb ik jaren op pension gestaan dat ik de paarden mee binnen zette.
Maar dit was geen verplichting. Dat was iets wat ik graag deed en er rond die tijd toch was.
En ik wist dat het voor die stalhouder heel fijn was, dat had ik graag voor die man over. Want de paarden hadden het daarzo goed.
Maar zou me dat dus nooit als verplichting willen laten gelden.

Mar zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen :D

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:23

Wij doen het met elkaar.
Hebben een agenda app waar men zich op in schrijft. Max 4x per week, dus 3 dagen hoef je niet heen of ben je flexibel qua tijden.

Op de de dagen dat je er niet bent zorgen de mensen die dienst hebben dat je paard zijn stal wordt uitgemest. Dus je hebt daar ook geen omkijken naar. Met meer mensen, of paarden die van ochtend tot avond op het land kunnen lopen of onbeperkt ruwvoer mogen eten is het ook mogelijk om minder beurten per week te hebben. Wij zouden straks eventueel terug kunnen naar 3 per week. Met 7 paarden.

Ook bij doe het zelf stallen vormen mensen geregeld duo's die het voor elkaar doen. Op mijn vorige stal mesten ik ook wel eens voir iemand anders uit als die ziek was of geen tijd had.

Ik zie veel groepshuisvestingplekken met 2 mest(-voer-veeg)beurten per week. Zeker bij onbeperkt waarbij 1 of meerdere groepsruiven staan met grote baal, lijkt me dat niet zo onoverkomelijk?

Bij ons is dat nu niet handig met huidige paarden. Die groeien dicht. Die tijdgestuurde systemen zijn erg duur. Dan ben je voor een groep paarden al snel €15.000,- kwijt. En dat verdien je eigenlijk niet terug.

Ik ben aan het kijken naar opties om het zelf te bouwen. Met bijvoorbeeld tijdgestuurde rolluiken. Dan is het veel goedkoper.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:51

Celebi schreef:
Omdat het daar vaker (deels) DIY is om de taken te verdelen? In ieder geval is dat wat ik vaak zie. Particuliere kleinere stallen moet je vaker meedraaien in uitmest en voerbeurten en/of zelf je stal uitmesten. Grote stallen zie ik dit toch sneller machinaal gedaan worden of door personeel. Denk dat veel mensen dat stukje service dan uiteindelijk toch verkiezen boven verhuizen naar een prive stal waar ze veel buiten komen. Eerlijk is eerlijk, ontzorgt worden is namelijk ook heel fijn. Voor mij persoonlijk is mijn paard goed hebben staan en veel (dan al niet 24/7 in goede omstandigheden) buiten komen erg belangrijk en daar neem ik helaas nu alle dagelijkse taken voor lief bij hoe zwaar ik het ook vind. Als mijn huidige stal volpension zou zijn, zou ik zo een paar 100 euro op de stalprijs gooien, zonder twijfel! :j


Als mensen mij normaal loon willen betalen om hun beurten af te kopen dan zou ik dat wel overwegen. Als ik dan 28 uur per week thuis betaald aan het werk kan zijn, hoeft er ook geen baan naast. Dan zou ik bij een uurloon van zeg €15,- en 20 uur per maand per paard €300,- bruto per paard verdienen en met 5 pensionpaarden €1500,- aan uurloon te verdienen. Nog steeds geen vetpot, want geen sociale zekerheid, pensioenopbouw,ziektewet/arbeidsongeschiktheidsregelingen, vakantiegeld, 13e maand etc. Maar financieel wel mogelijk minder buiten de deur te werken en Rond te komen met klein bijbaantje.

Maar ik denk dat men dat hier in het Noorden nooit gaat betalen. Ze staan hier voor €350,- volpension met binnenbak.

Ik zal eens overwegen om de mogelijkheid aan te bieden om op aanvraag en alleen in overleg een beurt af te kopen tegen een uurloon. Bijvoorbeeld €12,50,- voor een middag of avondbeurt (klein uur werk) en €25,- voor een ochtendbeurt. (2 uur werk)

YvonneV
Berichten: 8783
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:59