Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:40

Nee ik denk ook niet dat je 250 krijgt, zou het eerder rond de 200 proberen.

Wel even nieuwsgierig wat je gaat doen als je pension paard eerder weg valt als je eigen paardje?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:53

Ik zou het toch vragen. Iedereen zegt wel dat de stalprijzen errond minder zijn maar anderzijds klaagt ook half bokt dat ze geen deftig plekje in de buurt vinden. Dus de markt is er wel.

Ellen_ov

Berichten: 1322
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:59

Wowzes… 140€? Daar zou ik het zelf ook niet voor doen inderdaad. Misschien heeft TS geen faciliteiten maar zelf vind ik het weer veel waard dat het volpension is en helemaal dat paardlief de hele dag/zelfs 24/7 buiten staat. Welke pensionstal bied dat nu? Dan heb je voor de mens weer de faciliteiten maar staat paardlief opgehokt.

Zelf staat mijn paard nu ook bij mensen aan huis, volpension, ‘s nachts op stal en geen rijbak. Voor de bak moet ik naar de rijvereniging stappen en het bos is op kleine 10 minuutjes stappen. Ik heb het er graag voor over terwijl ik niet veel minder betaal dan een volpension stal met zelfs stapmolen en binnenbak aan toe.

Voor 200€ of minder vraag ik mij af of je de kosten wel eens dekkend kan krijgen zoals stroom en mestafvoer, etc. Laat staan het hebben van mensen op je erf en evt gedoe ervan.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:04

Eens met Ellen_ov

Ik denk dat er 2 uitgangspunten het belangrijkste zijn om de prijs te bepalen:

- Kijken naar wat je nou daadwerkelijk kwijt bent aan kosten en hier dus boven zitten
- Kijken wat de prijzen in de omgeving zijn

Bij ons is namelijk all-inclusive pension met binnenbak, buitenzetservice (2 uurtjes paddock in winter) en goed voerbeleid minimaal €450 per maand. Simpele stal met alles doe-het-zelf maar wel een (slechte) buitenbak kost ook minimaal €300. Omgeving waar je zit doet erg veel met de prijzen. En ook voor die prijzen zitten hier alle stallen helemaal vol.

Sommigen betalen juist voor het kleinschalige en de korte persoonlijk lijntjes. Zoals Ellen_ov hierboven.

Je kunt niet zomaar een prijs noemen zonder alle randzaken te weten.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:17

Heb laatst uitgerekend wat mijn paarden mij kosten. Daar zit geen stalonderhoud, water en huur stal bij in. Dus puur hooi, krachtvoer, strooisel. En dan kom ik om en nabij de 200 euro per maand uit.
Als je dus nog die andere zaken erbij op telt, dan kan het voor 250 eigenlijk bijna niet uit. Moet zeggen, als je weinig krachtvoer voert (of niet) dat het dan wel een stuk goedkoper kan zijn. Maar basis op 150 alleen aan kosten zit je zo op.

Kincses

Berichten: 25
Geregistreerd: 30-09-10

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:22

Ik denk ook dat je echt maximaal rond de 200 euro moet gaan zitten per maand, met name door het gebrek aan een bak, 24/7 buiten en dat het bij de Duitse grens ligt (veel aanbod, weinig animo zoals ik het zie op fb en dergelijke). Een van mijn paarden staat op iets soortgelijks op pensioen met 24 uur buiten en daar wordt 140 euro voor gerekend in Noord-Nederland. Wel exclusief brok.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:30

Setteli schreef:
Heb laatst uitgerekend wat mijn paarden mij kosten. Daar zit geen stalonderhoud, water en huur stal bij in. Dus puur hooi, krachtvoer, strooisel. En dan kom ik om en nabij de 200 euro per maand uit.
Als je dus nog die andere zaken erbij op telt, dan kan het voor 250 eigenlijk bijna niet uit. Moet zeggen, als je weinig krachtvoer voert (of niet) dat het dan wel een stuk goedkoper kan zijn. Maar basis op 150 alleen aan kosten zit je zo op.


Maar staan jouw paarden ook 24/7 buiten dan? Want op alleen hooi en een beetje brok kom je niet aan de 200 per paard per maand.

Ik heb drie paarden en ze staan overdag op de paddock en in de nacht op stal, ze krijgen onbeperkt hooi, staan op vlas en daarnaast nog een brok maar heel weinig, dan kom ik niet aan de 200 pp en dan heb ik er nog vlas bij a 8,50 per pak

Talishe

Berichten: 1258
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:33

Ik kom wel heel dicht bij die 200 euro per maand per paard hoor. Het ligt er denk ik vooral aan of je grote hoeveelheden kan kopen. Wij kopen midibalen en krachtvoer in zakken. Als je grote balen hooi en stro kan kopen en krachtvoer laat storten is het per paard denk ik veel voordeliger.
Ik zou buiten randstad rond 200 euro vragen en dichterbij randstad toch zeker 250

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:36

Talishe schreef:
Ik kom wel heel dicht bij die 200 euro per maand per paard hoor. Het ligt er denk ik vooral aan of je grote hoeveelheden kan kopen. Wij kopen midibalen en krachtvoer in zakken. Als je grote balen hooi en stro kan kopen en krachtvoer laat storten is het per paard denk ik veel voordeliger.
Ik zou buiten randstad rond 200 euro vragen en dichterbij randstad toch zeker 250


Ik heb twee grotere ponys en daar koop ik inderdaad grote balen voor. de shet krijgt kleine pakjes onverpakt hooi. Ik zit in de randstad. Hoop ook gewoon zakken krachtvoer idd maar voer daar minimaal van, ruwvoer is het belangrijkste naar mijn idee...

Maar TS zit niet bij de randstad maar Duitsland, daar zijn de prijzen nog lager

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:39

Vergeten jullie ook niet de zaken als mestafvoer? Nog los van onderhoudt kan zoiets ook erg oplopen in kosten als je het niet zelf kwijt kunt.

Over een andere boeg: als jouw eigen paard er straks misschien niet meer is.. Wil je dan wel 2 pension paarden? En zo ja, wil je daar dan nog wel volpension voor gaan geven? Dan blijf je namelijk elke dag voor de dieren zorgen en zorgplicht houden zonder dat je eigen paard er staat.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 13:39

Als ik zie wat mijn buren vragen voor een uiterst nette, ruime stal met een goede bak met verlichting, volledige verzorging en elke dag weidegang (er is bos waar je onder het zadel heen kunt, maar dan moet je wel eerst een stukje langs een fietspad rijden), dan zou 250 euro voor jouw regio en faciliteiten wel heel dik betaald zijn. Het staat dan even los van de kosten die je maakt en hoeveel tijd je kwijt bent aan verzorging. Voor ons is een pensionklant alles behalve gunstig, omdat we er niet mee uit de kosten komen en een rendabele prijs voor ons te hoog zou zijn als je kijkt naar de faciliteiten die we kunnen bieden.

TinkerTreas

Berichten: 3706
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:49

Wij betalen 200 per maand, 24/7 buiten met schuilstal. Maar dan moeten we zelf mesten en voeren in diensten en het hooi komt er nog bij.
Wel met bak trouwens, maar toch....

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:05

Ach ,ik zal tegen die tijd wel even kijken.Maar ik kreeg laatst de vraag van iemand wat ik ging doen als er een paard dood zou gaan en hoeveel het stalgeld dan is.Ik heb haar wel gezegd dat het een ander bedrag was dan wat ik voor dit pensonpaard vraag.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:12

BarbaraNova schreef:
Setteli schreef:
Heb laatst uitgerekend wat mijn paarden mij kosten. Daar zit geen stalonderhoud, water en huur stal bij in. Dus puur hooi, krachtvoer, strooisel. En dan kom ik om en nabij de 200 euro per maand uit.
Als je dus nog die andere zaken erbij op telt, dan kan het voor 250 eigenlijk bijna niet uit. Moet zeggen, als je weinig krachtvoer voert (of niet) dat het dan wel een stuk goedkoper kan zijn. Maar basis op 150 alleen aan kosten zit je zo op.


Maar staan jouw paarden ook 24/7 buiten dan? Want op alleen hooi en een beetje brok kom je niet aan de 200 per paard per maand.

Ik heb drie paarden en ze staan overdag op de paddock en in de nacht op stal, ze krijgen onbeperkt hooi, staan op vlas en daarnaast nog een brok maar heel weinig, dan kom ik niet aan de 200 pp en dan heb ik er nog vlas bij a 8,50 per pak


Nee overdag buiten en nacht op stal. Ik voer duur krachtvoer en vitaminebrok, dus dat maakt het ook wel duur. Maar sowieso al 80 euro per paard aan hooi. Het is iets minder dan 200 trouwens

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:17

Maar dat zijn je eigen paarden,de paarden zijn dan niet van mij,dus heb daar extra werk aan omdat ik voor de paarden van een ander zorg.Ik wil ook nog een kleinigheid verdienen.Ik sta in de winter om 21.00 nog paarden hooi te geven.

DuoPenotti

Berichten: 29857
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:28

Maar als beide paarden dan niet maar van jou zijn, waarom verhuur je dan niet alleen de stal en wei.
Zonder hooi, brok en verzorging?

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:31

Britta31 schreef:
Maar dat zijn je eigen paarden,de paarden zijn dan niet van mij,dus heb daar extra werk aan omdat ik voor de paarden van een ander zorg.Ik wil ook nog een kleinigheid verdienen.Ik sta in de winter om 21.00 nog paarden hooi te geven.


Nee precies. Dus je moet uitrekenen wat je sowieso kwijt bent aan voer, water, hooi en strooisel. Dan nog een bedrag voor onderhoud van je stal, wei, terrein. En hoeveel uur ben je er mee kwijt. En wat wil je verdienen. En tel dat bij elkaar op en dan heb je je bedrag per maand.

Libera

Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:32

Ik ben per paard per maand zo’n 100$ aan hooi kwijt, ongeveer 80$ brok, maar er zijn ook nog wel eens reparaties en onderhoud aan de weide, je uurloon, verzekering, electriciteit, water, mestafvoer etc die kosten moet je ook meenemen in je berekening. En natuurlijk ligt het ook aan de omgeving en wat andere stallen in de buurt vragen, maar als het niet uit kan dan moet je gewoon meer vragen. Anders ben je straks geld aan het bijleggen…

Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:47

Ik wil niet de stal en wei verhuren omdat je dan 3 keer per dag mensen op je erf heb rondlopen.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:00

Poekkie schreef:
Die stallen <200 euro zouden imo per direct mogen stoppen dan.
Van iemand verwachten dat die minimaal een half uur per dag met je paard bezig is (voer, mesten, water, onderhoud), dat 24/7, ondertussen ook alle kosten van hooi, stro, mestafvoer, omheining etc draagt en dat voor amper 200 euro per maand is niets anders dan uitbuiting. Denk niet dat iemand van jullie voor dat bedrag zou gaan werken. Triest.

Het is tijd dat er stilaan eens een redelijkere markt komt voor paarden. En daar ga je zelfs met 250 euro pm nog lang niet zitten.


Staan hier een paard of 70 ( ook buiten paarden) en er leven 2 ge innen van, alles is netjes onderhouden en goed, denk dat t wel meevalt...

Ps al besef ik heel goed dat dit echt niet duur is

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:03

Talishe schreef:
girlyggirl schreef:
Ik betaal 210 volpension. Niks geen paddock maar ook swinters op t land en snachts stal. 15 min stappen vanaf bos en strand half uurtje rijden. Daarbij perfecte 20x60 bak met eb en vloed bodem. Betaal alleen krachtvoer zelf. Echt alles qord gedaan.


Dan heb je veel geluk, klinkt super. Vergeet niet dat 3/4 zakken
krachtvoer per maand ook makkelijk 60-80 euro kost, dat lijken veel mensen te vergeten.


Ik voer nog geen zak muesli in de 2 maanden dus geen last van haha ben niet zo van t volproppen met krachtvoer als er genoeg goed ruwvoer is

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:07

girlyggirl schreef:
Poekkie schreef:
Die stallen <200 euro zouden imo per direct mogen stoppen dan.
Van iemand verwachten dat die minimaal een half uur per dag met je paard bezig is (voer, mesten, water, onderhoud), dat 24/7, ondertussen ook alle kosten van hooi, stro, mestafvoer, omheining etc draagt en dat voor amper 200 euro per maand is niets anders dan uitbuiting. Denk niet dat iemand van jullie voor dat bedrag zou gaan werken. Triest.

Het is tijd dat er stilaan eens een redelijkere markt komt voor paarden. En daar ga je zelfs met 250 euro pm nog lang niet zitten.


Staan hier een paard of 70 ( ook buiten paarden) en er leven 2 ge innen van, alles is netjes onderhouden en goed, denk dat t wel meevalt...

Ps al besef ik heel goed dat dit echt niet duur is


Stel dat ze 50 euro per paard overhouden (wat ik al niet geloof, want met btw eraf hebben ze max 170 per stal oid en de kosten zijn echt wel een stuk meer dan 120 pm als je nog hypotheek / afschrijving etc hebt of wil investeren in de stal. En je betaalt ook nog belasting om het uit je bedrijf te kunnen trekken als loon.). Dan heb jij 2 gezinnen die fulltime werken op stal en leven van 3500 pm? Ik geloof daar geen bal van.

Bloodymary
Berichten: 4554
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 16:17

Die van mij staat 24/7 buiten voor € 250 per maand. Onbeperkt ruwvoer en water en schuilstal. Ik hoef zelf niks te doen. Maar beschik wel over een binnenbak, buitenbak, wasplaats. Het is dus een grotere pensionstalling met een stuk of 30 paarden. Denk dat je vanwege de voorzieningen iets lager zou moeten gaan zitten, dus zeg maar rond € 225?

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:05

[/quote]

Staan hier een paard of 70 ( ook buiten paarden) en er leven 2 ge innen van, alles is netjes onderhouden en goed, denk dat t wel meevalt...

Ps al besef ik heel goed dat dit echt niet duur is[/quote]

Stel dat ze 50 euro per paard overhouden (wat ik al niet geloof, want met btw eraf hebben ze max 170 per stal oid en de kosten zijn echt wel een stuk meer dan 120 pm als je nog hypotheek / afschrijving etc hebt of wil investeren in de stal. En je betaalt ook nog belasting om het uit je bedrijf te kunnen trekken als loon.). Dan heb jij 2 gezinnen die fulltime werken op stal en leven van 3500 pm? Ik geloof daar geen bal van.[/quote]

Is toch echt zo, ok ze hebben ook wat melkkoeien. Investeren regelmatig, net nog nieuwe luxe dressuurspiegels gekregen bij de buitenbak. Voordeel is ws dat ze hooi van eigen land hebben en de mest op t koeienland uitrijden. Maar roepen dat t écht niet kan gaat mij dus wat ver

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:11

Dus ze hebben nog een bedrijf er naast?
Reken zelf dan, ‘t kan echt niet uit met 2 gezinnen en een stal van 210 volpension.