Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackyow
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 21:09

Ik zit met verbazing te lezen dat mensen 250 euro veel geld vinden. Ik heb ook pensionpaarden aan huis (3 stuks) en 2 eigen paarden, maar de kostprijs voor het houden van een paard is tegenwoordig echt hoog.
Paarden staan overdag op 4 hectare weide en ‘snachts op stal met vlas en onbeperkt hooi. Ook krijgen ze 2 maal krachtvoer. Alle paarden krijgen hier gelukkig dezelfde hoeveelheid voer.
Per paard per dag:
- 2 kilo muesli
- onbeperkt hooi
- vitamine brokjes
- vlas in de stal ( Max 56 pakken per jaar per paard)
Ik voer en zet buiten en binnen ( behalve als ik met vakantie ben 3 weken per jaar, dan doen de pensioenplannen het per toerbeurt) en samen met de anderen doen we de wei. Verder een grote droge bak met licht van 20 bij 60 meter en vlakbij het bos.

Reken maar uit:
47,50 euro baal verpakt hooi is 75 euro per maand per paard ( in de winter, in de zomer minder)
Muesli 18,50 voor 15 kilo 1,25 per kilo x 2x 31 dagen is 77,50
Vlas is momenteel duur 8,62 per baal is 41 euro per maand
Vitaminekorrels 0,60 per dag is 18,60 per maand

Dit is al 212,10 per paard per maand aan directe kosten. En dan doe ik het meeste werk. Daarbij komt mest afvoeren, land bemesten en onderhouden ( bij zaaien en soms palen en lint vervangen), stroomapparaat, licht in de bak en het wekelijks slepen van de rijbak, water, etc.
Om deze reden vraag ik 400 euro per maand en dan verdien ik hier bijna niets op.
De pensionpaarden staan hier al jaren dus blijkbaar is het een fijne plek.

De prijzen zijn de afgelopen jaren echt gigantisch gestegen. Paarden goed en netjes houden met goed voer en gezonde omgeving kost gewoon geld.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:52

Ik begrijp dat toch nooit zo goed dat men klaagt over mestafvoer en omheining en weide grond onderhouden en afschrijving enz enz...
Je hebt er zelf ook paarden lopen dus die kosten had je sowieso ook gehad bovendien krijgt men meerwaarde voor oa afschrijving en onderhoud en omheining enz bij verkoop domein.

Dus hoezo moet dit dan doorberekend worden aan de pensionklanten?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:05

Little_Gift schreef:
Ik begrijp dat toch nooit zo goed dat men klaagt over mestafvoer en omheining en weide grond onderhouden en afschrijving enz enz...
Je hebt er zelf ook paarden lopen dus die kosten had je sowieso ook gehad bovendien krijgt men meerwaarde voor oa afschrijving en onderhoud en omheining enz bij verkoop domein.

Dus hoezo moet dit dan doorberekend worden aan de pensionklanten?


Nooit aan gedacht dat die dingen ook gewoon sneller verslijten en beschadigd geraken als er meer paarden staan?
Piste idem trouwens.

Mestafvoer is trouwens per kuub hier, dat dat stijgt per paard hoef ik niet uit te leggen denk ik?

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 00:54

Dan nog, je kunt niet alles doorrekenen in je stalgeld. En dingen die rapper slijten door meerdere paarden... Maar juist meer opbrengen bij verkoop van de grond/de infrastructuur... Deel je de meerwaarde dan ook met diezelfde klanten?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:16

Over welke meerwaarde heb je het dan juist?

Maarreh ik vind het logisch dat wanneer ik investeer in betere omheining / tractor / piste / … dat dat idd een stuk doorberekend wordt naar de klanten ja. Lijkt mij de basis van een beetje bedrijfskunde. Of bedoel je dat de pensionprijs overal hetzelfde zou moeten zijn ongeacht de oppervlakte en staat van weides, omheining en piste?

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 01:45

Ik bedoel vooral dat ik de indruk krijg dat jij precies eigenlijk een hekel hebt aan het runnen van een pension en dit echt niet graag doet en er continu negatief over doet en over klaagt... In elk topic ben je er als de kippen bij en elke keer opnieuw wordt deze achterliggende boodschap duidelijk...

Waarom doe je het dan überhaupt?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 04:31

Kan je het aub on topic houden en antwoorden op de vraag? Ik vind je een heel speciale visie hebben over de bovenstaande dingen en ben benieuwd hoe jij dat dan ziet.

Overigens heb ik pensionpaarden voor het financiële aspect, zoals zowat elke stal of manege. Wat niet wil zeggen dat er niet goed voor de dieren gezorgd wordt maar wat wel betekent dat al dat werk ergens een beetje moet opbrengen.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 05:52

Poekkie schreef:
Kan je het aub on topic houden en antwoorden op de vraag? Ik vind je een heel speciale visie hebben over de bovenstaande dingen en ben benieuwd hoe jij dat dan ziet.

Overigens heb ik pensionpaarden voor het financiële aspect, zoals zowat elke stal of manege. Wat niet wil zeggen dat er niet goed voor de dieren gezorgd wordt maar wat wel betekent dat al dat werk ergens een beetje moet opbrengen.


Ik denk dat er heel veel stalling aangeboden wordt op of zelfs onder de kostprijs. En waarom zou ik voor een duurdere stal kiezen als ik bijna exact hetzelfde goedkoper kan vinden?

Tja, als je goed geld wilt verdienen moet je iets anders dan paarden gaan doen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de verschillen per regio soms enorm kunnen zijn.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:08

Little_Gift schreef:
Ik begrijp dat toch nooit zo goed dat men klaagt over mestafvoer en omheining en weide grond onderhouden en afschrijving enz enz...
Je hebt er zelf ook paarden lopen dus die kosten had je sowieso ook gehad bovendien krijgt men meerwaarde voor oa afschrijving en onderhoud en omheining enz bij verkoop domein.

Dus hoezo moet dit dan doorberekend worden aan de pensionklanten?

Die pensionpaarden en bijbehorende eigenaren hebben er toch ook baat bij? Dan mag je er ook voor betalen.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:07

Loretta schreef:
Poekkie schreef:
Kan je het aub on topic houden en antwoorden op de vraag? Ik vind je een heel speciale visie hebben over de bovenstaande dingen en ben benieuwd hoe jij dat dan ziet.

Overigens heb ik pensionpaarden voor het financiële aspect, zoals zowat elke stal of manege. Wat niet wil zeggen dat er niet goed voor de dieren gezorgd wordt maar wat wel betekent dat al dat werk ergens een beetje moet opbrengen.


Ik denk dat er heel veel stalling aangeboden wordt op of zelfs onder de kostprijs. En waarom zou ik voor een duurdere stal kiezen als ik bijna exact hetzelfde goedkoper kan vinden?

Tja, als je goed geld wilt verdienen moet je iets anders dan paarden gaan doen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de verschillen per regio soms enorm kunnen zijn.



Door dit soort gedachte gang blijft het kapot gemaakt worden. Het is logisch hoor, maar zulke mensen moeten juist snappen hoe duur paarden houden daadwerkelijk is.
Ik zou zeggen koop zelf dat huis waar je je paard kan houden. Koop zelf alles in.

Uiteindelijk gaan hopelijk die goedkope stallingsopties weg vallen, en blijven de realistische over en gaan ook die naar een eerlijke prijs stijgen.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:11

Idd :-)

En Loretta: eigelijk haal je nu de problematiek van de temu kwestie ook aan. Beetje gek om dat in buitenland te zien als onaanvaardbare uitbuiting maar in binnenland ok te vinden (en nee pensionhouders leven niet in armoe maar dat komt meestal door een baan ernaast).

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:19

Little_Gift schreef:
Ik begrijp dat toch nooit zo goed dat men klaagt over mestafvoer en omheining en weide grond onderhouden en afschrijving enz enz...
Je hebt er zelf ook paarden lopen dus die kosten had je sowieso ook gehad bovendien krijgt men meerwaarde voor oa afschrijving en onderhoud en omheining enz bij verkoop domein.

Dus hoezo moet dit dan doorberekend worden aan de pensionklanten?

Omdat het zo werkt in een bedrijf.
Of denk je dat de prijs van je agenda bij de HEMA alleen gebaseerd is op de inkoop van de agenda. Voor het gemak vergeet je even
-vervoer van de agenda naar de winkel
-personeelskosten
-huur
-verzekeringen
-nog honderd andere zaken die je zo kan verzinnen.

Britta31

Berichten: 13161
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 11:11

Als ik voor 2 paarden van iemand anders zorg wil ik er wel wat mee verdienen,

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:43

Ik geloof dat veel mensen vooral niet weten hoeveel uren werk paarden houden per dag is als je dit goed wil doen. Hier is dat van smorgens 7.30 tot savonds 22.00 uur om even een voorbeeld te geven. En dan is het niet zo je die uren constant aan het werk bent maar je toch steeds wat moet doen heel de dag door. Vooral poep ruimen en vegen!
En je rekent jezelf daar geen uur loon voor.
Dus ja, het is best zot dat men 250 de maand duur vind!

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:11

Ik vind de verantwoordelijkheid ook wel heel zwaar wegen als je een minder slim (of juist te slim) exemplaar erbij hebt zitten die zich in de meest vreemde situaties weet te werken. Dat je denkt: hoe dan en bovendien ook: waarom in hemelsnaam?

SjonnieZ

Berichten: 2368
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:23

Ik lees hier al even mee en wat mij opvalt is dat er weinig aandacht is voor de kosten van de grond (noord - oost Groningen is nu eenmaal goedkoper dan Amsterdam e.o. en de hypotheek lasten van de ondernemer. (Stal afbetaald versus stal met hypotheek)
Daarnaast speelt ook nog een rol of hooi/voordroog zelf gemaakt wordt of dat dit moet worden ingekocht.
Ik zelf sta in zuid Limburg en als ik naar de stallen om me heen kijk, zit juist daar vaak het prijsverschil in.

O en nog 1 vergeten… is het een uitgelopen hand gelopen hobby en komen de inkomsten ergens anders vandaan of verdient de eigenaar z’n brood ermee. In het eerste geval is kosten dekkend zijn met een bescheiden winstmarge vaak voldoende.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:32

Poekkie schreef:
Idd :-)

En Loretta: eigelijk haal je nu de problematiek van de temu kwestie ook aan. Beetje gek om dat in buitenland te zien als onaanvaardbare uitbuiting maar in binnenland ok te vinden (en nee pensionhouders leven niet in armoe maar dat komt meestal door een baan ernaast).


Je kunt er ook voor kiezen om geen pensionstalling aan te bieden. Als je echt iets wilt waar je veel geld mee kunt verdienen dan kun je beter huisjesmelker worden.

Houd het gewoon bij je eigen paarden als je er geen zin aan hebt. Waarom zou je pensionpaarden nemen als je het niet leuk vind.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 03-01-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:35

Cioccolato schreef:
Door dit soort gedachte gang blijft het kapot gemaakt worden. Het is logisch hoor, maar zulke mensen moeten juist snappen hoe duur paarden houden daadwerkelijk is.
Ik zou zeggen koop zelf dat huis waar je je paard kan houden. Koop zelf alles in.

Uiteindelijk gaan hopelijk die goedkope stallingsopties weg vallen, en blijven de realistische over en gaan ook die naar een eerlijke prijs stijgen.


Waarom wil je eigenlijk pensionstalling aanbieden als de verdiensten zo enorm tegenvallen?

Britta31

Berichten: 13161
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 12:36

Er word wel heel simpel gedacht over een paard aan huis van een ander,ik behandel het pensionpaard als van mijzelf.Ik bedoel hij krijgt de zelfde behandeling als mijn paard.Zijn eigenaar komt regelmatig,maar ik zie hem 3 keer per dag in de winter. Vanuit mijn huis kijk ik in de wei en zie als er wat is.Ik weet hoe hij is en als er iets is wat niet klopt bv vorig jaar had hij in de zomer een hele dikke koker,ik zie dat gelijk en trek aan de bel als er 15 paarden staan word dat niet gezien,zo had hij van de zomer een grote scheur in zijn hoef en ik zie dat gelijk.Ook als hij medicijnen zou krijgen 2 keer per dag,ik geef dat dan zonder probleem aan hem.Ook om 22.00.Ik denk als er 15 paarden staan dat de eigenaar dan nog met de auto of fiets op pad kan.En dan heb ik het nog niet over het graasmasker.Hoe vaak ik niet de wei ben ingegaan om het masker te zoeken en naar de schoenmaker te brengen als het kapot is.Ik moet mijn persoonlijk leven ook rekening houden met de paarden,nu staat ons paard er nog maar dan zijn het 2 paarden van een ander.Ik regel eerst oppas voor dat ik mijn vakantie boek.Met nieuwjaar kan ik nooit weg door de paarden en loop ik met een hoofdlamp om 1.30 nog in de wei en stuur zijn eigenaar een berict dat alles goed is.Ik regel de hoefsmid en de tandarts,zijn eigenaar hoeft alleen te betalen,ik schiet het geld voor.Wel goedkoop staan,maar dat word vergeten.De eigenaar van een pensionpaard hoeft alleen het paard te poetsen op te zadelen en gaan.Strontstaarten wassen en een natte diaree scheet over mij heen krijgen,geen probleem.Het hooi binnen halen elk jaar,eerste snit kleine pakjes,maar wel 60 pakjes op de platte wagen getild met 3 personen.De eigenaar hoeft niet mee te helpen. ik wil daar ook wat mee verdienen.Ik rij zelf niet meer,maar de verzorging en omgaan met paarden vind heel leuk.We hebben bijna 1 hectare goed land en een paard heeft een luizenleven bij ons.Er is al een te kort aan stalling.Zet dan je paard voor 150 euro op een modderige paddock of op een poszegel weitje,bij ons niet.IK ben met dit weer elke dag modder aan het schuiven met de sneeuwschuiver omdat ik niet wil dat de paarden op een modderige bestrating staan,denk aan uitglijden.Kost mij ook een kwartier werk.Ik schut elke dag voor de volgende dag het hooi uit zodat het extra kan drogen.De 2 bejaarden kunnen het hooi dan beter kauwen,en het hooi is al droog genoeg.Ook een kwartier werk,ik vis dan ook de takjes enz die weleens in het hooi zitten eruit,in een pensionstal word het hooi in de ruif gegooit en dat is het.Denk daar dan eens aan,hier kan ik heel boos over worden.Wel de luxe dat paardlief veilig staan en ze staan bij ons veilig ,maar wel goedkoop staan -:(-
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 03-01-24 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:42

Cioccolato schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat er heel veel stalling aangeboden wordt op of zelfs onder de kostprijs. En waarom zou ik voor een duurdere stal kiezen als ik bijna exact hetzelfde goedkoper kan vinden?

Tja, als je goed geld wilt verdienen moet je iets anders dan paarden gaan doen. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat de verschillen per regio soms enorm kunnen zijn.



Door dit soort gedachte gang blijft het kapot gemaakt worden. Het is logisch hoor, maar zulke mensen moeten juist snappen hoe duur paarden houden daadwerkelijk is.
Ik zou zeggen koop zelf dat huis waar je je paard kan houden. Koop zelf alles in.

Uiteindelijk gaan hopelijk die goedkope stallingsopties weg vallen, en blijven de realistische over en gaan ook die naar een eerlijke prijs stijgen.


Zie ik ook zo, voor diegenen die vinden dat je dan maar niks mag verdienen op verzorging van andermans paard, sterker nog, dit maar gratis moet doen of er geld bijleggen.
Koop dan fijn zelf dat huis waar je alles in eigen beheer kunt doen ;)

Ik weet weer even heel goed waarom ik nooit andermans paarden op mijn erf wilde hebben staan.
Schijnbaar is de gangbare opinie dat hier dik geld in te verdienen is...

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:46

Loretta schreef:
Poekkie schreef:
Idd :-)

En Loretta: eigelijk haal je nu de problematiek van de temu kwestie ook aan. Beetje gek om dat in buitenland te zien als onaanvaardbare uitbuiting maar in binnenland ok te vinden (en nee pensionhouders leven niet in armoe maar dat komt meestal door een baan ernaast).


Je kunt er ook voor kiezen om geen pensionstalling aan te bieden. Als je echt iets wilt waar je veel geld mee kunt verdienen dan kun je beter huisjesmelker worden.

Houd het gewoon bij je eigen paarden als je er geen zin aan hebt. Waarom zou je pensionpaarden nemen als je het niet leuk vind.


Voor huisjesmelker heb je wel een mooi startkapitaal nodig ;)

En ik vind het prima om voor die paarden te zorgen. Dat doe ik ook goed, niemand komt iets te kort en 2 verhuizen sinds 2016 vind ik een heel mooie prestatie. Maar dat betekent niet dat iemand het gratis moet doen, vanwaar die gedachtengang steeds?
Ga jij gratis werken als je werk hebt dat je leuk vindt? Of denk jij echt dat mensen graag gratis de stront van een ander zijn paard staan te scheppen? Of steeds het commentaar van eigenaars willen aanhoren als hobby?
Wat is er mis met mensen een eerlijke verloning geven voor het werk dat ze verrichten?

Ik ben het helemaal eens met Britta.

Loretta
Berichten: 8783
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:13

Valt er zo of zo wel een goede boterham in de paarden te verdienen?

Als ik kijk wat een instructeur of hoefsmid verdient dan is het ook vrij karig.
Alleen de dierenarts maakt een goede boterham. Maar verder is de paardenwereld niet de beste keus voor wie goed wil verdienen.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk bedrag vragen aan stalgeld in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:24

Nooit vergeten: als je een paard hebt, ben jij het verdienmodel.
Iedereen moet iets van jou: van de brokjesboer tot de dierenarts en van EJ tot de instructeur.

Een hoefsmid kan goed verdienen - maar de vraag is: ten koste van wat?
Allereerst is het zwaar, maar ik hoor onze hoefsmid steeds vaker over lastige eigenaren en paarden die de benen bijna niet op willen tillen.

Die goede boterham is slechts voor enkelen weggelegd. Ik ga me er ook niet druk over maken: ik verdien het buiten de deur en maak het op aan de paarden. Zeer rustgevend :D .

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:28

Loretta schreef:
Cioccolato schreef:
Door dit soort gedachte gang blijft het kapot gemaakt worden. Het is logisch hoor, maar zulke mensen moeten juist snappen hoe duur paarden houden daadwerkelijk is.
Ik zou zeggen koop zelf dat huis waar je je paard kan houden. Koop zelf alles in.

Uiteindelijk gaan hopelijk die goedkope stallingsopties weg vallen, en blijven de realistische over en gaan ook die naar een eerlijke prijs stijgen.


Waarom wil je eigenlijk pensionstalling aanbieden als de verdiensten zo enorm tegenvallen?


Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat paarden eigenaren door krijgen hoe veel alles kost. En daarnaast uurloon.

DuoPenotti

Berichten: 29853
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:33

Britta31 schreef:
Er word wel heel simpel gedacht over een paard aan huis van een ander,ik behandel het pensionpaard als van mijzelf.Ik bedoel hij krijgt de zelfde behandeling als mijn paard.Zijn eigenaar komt regelmatig,maar ik zie hem 3 keer per dag in de winter. Vanuit mijn huis kijk ik in de wei en zie als er wat is.Ik weet hoe hij is en als er iets is wat niet klopt bv vorig jaar had hij in de zomer een hele dikke koker,ik zie dat gelijk en trek aan de bel als er 15 paarden staan word dat niet gezien,zo had hij van de zomer een grote scheur in zijn hoef en ik zie dat gelijk.Ook als hij medicijnen zou krijgen 2 keer per dag,ik geef dat dan zonder probleem aan hem.Ook om 22.00.Ik denk als er 15 paarden staan dat de eigenaar dan nog met de auto of fiets op pad kan.En dan heb ik het nog niet over het graasmasker.Hoe vaak ik niet de wei ben ingegaan om het masker te zoeken en naar de schoenmaker te brengen als het kapot is.Ik moet mijn persoonlijk leven ook rekening houden met de paarden,nu staat ons paard er nog maar dan zijn het 2 paarden van een ander.Ik regel eerst oppas voor dat ik mijn vakantie boek.Met nieuwjaar kan ik nooit weg door de paarden en loop ik met een hoofdlamp om 1.30 nog in de wei en stuur zijn eigenaar een berict dat alles goed is.Ik regel de hoefsmid en de tandarts,zijn eigenaar hoeft alleen te betalen,ik schiet het geld voor.Wel goedkoop staan,maar dat word vergeten.De eigenaar van een pensionpaard hoeft alleen het paard te poetsen op te zadelen en gaan.Strontstaarten wassen en een natte diaree scheet over mij heen krijgen,geen probleem.Het hooi binnen halen elk jaar,eerste snit kleine pakjes,maar wel 60 pakjes op de platte wagen getild met 3 personen.De eigenaar hoeft niet mee te helpen. ik wil daar ook wat mee verdienen.Ik rij zelf niet meer,maar de verzorging en omgaan met paarden vind heel leuk.We hebben bijna 1 hectare goed land en een paard heeft een luizenleven bij ons.Er is al een te kort aan stalling.Zet dan je paard voor 150 euro op een modderige paddock of op een poszegel weitje,bij ons niet.IK ben met dit weer elke dag modder aan het schuiven met de sneeuwschuiver omdat ik niet wil dat de paarden op een modderige bestrating staan,denk aan uitglijden.Kost mij ook een kwartier werk.Ik schut elke dag voor de volgende dag het hooi uit zodat het extra kan drogen.De 2 bejaarden kunnen het hooi dan beter kauwen,en het hooi is al droog genoeg.Ook een kwartier werk,ik vis dan ook de takjes enz die weleens in het hooi zitten eruit,in een pensionstal word het hooi in de ruif gegooit en dat is het.Denk daar dan eens aan,hier kan ik heel boos over worden.Wel de luxe dat paardlief veilig staan en ze staan bij ons veilig ,maar wel goedkoop staan -:(-

Zo heb ik ook altijd paarden gehouden.

Even een voorbeeld foto.
Toevallig ging dit, eerst strenge vorst, dus de bak mooi recht gesleept en toen sneeuw waarvan je wist dat die lang bleef liggen. Dus dat was te schuiven, met de hand....

Een paard op pension die met een peesblessure aan het opbouwen was, op ijzers stond.
Dus ja.... dat deed ik.

Maar goed, dat is wel mijn eigen zottigheid.

En daarom geen pensionners meer.
Ook met gewoon goede zorg zoals jij omschrijft kom je in uren niet uit.
In letterlijk de vaste kosten kwam ik wel uit.
En nee ik telde de omheining oid niet mee want die heb ik al zo voor eigen paarden.
En ook de hypotheek niet, want ik wil zelf zo wonen.

Maar zou ik elk uur geteld hebben, nee dan niet. Maar ik hield wel over op de vaste kosten en kon zo bijvoorbeeld opsparen om het vlas te halen.
Maar meer als wat ik toen vroeg kreeg niemand in de buurt.
dan kan bokt wel zeggen dat is belachelijk. Ja kan zijn, maar dan krijg je het niet verhuurd.


Afbeelding