Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:02

Ibbel schreef:
Ik heb mijn paarden nu op vlas staan, maar toen ik ze nog op stro had staan, gingen er 3-4 kleine pakken per stal van 3x3 per week doorheen. 's Nachts binnen, overdag buiten.


Als de stal is leeg is qua stro gaan er 2,5 tot 3 grote plakken in. En dan 5 keer nog een halve tot hele plak erbij doordeweeks. Maar ik heb een smerig paard die het ook eet.
Stalgenoten die zelf mesten halen 2 keer per week leeg en dan ook 2,5 plak erin dus 5 in een week. Sommige gooien veel schoon stro weg en zouden dus met minder kunnen uitkomen als er beter gemest werd.

Het ligt eraan hoe groot de balen zijn, hoe goed het stro is (de ene baal verbruiken we allemaal meer van als de ander) en hoe vies jouw paard is.

Hoe zwaar die van ons zijn geen idee. Het zijn echt grote balen, van minimaal 50cm hoog maar volgens mij hoger en bijna 2 meter lang haha. Maar goed, pensionstal dus groot inkopen. Op dag dat er door de helft gemest wordt gaan er maar 2 of 3 balen doorheen denk ik met rond de 15 tot 20 paarden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:15

Rosebud schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb mijn paarden nu op vlas staan, maar toen ik ze nog op stro had staan, gingen er 3-4 kleine pakken per stal van 3x3 per week doorheen. 's Nachts binnen, overdag buiten.
Hooi/voordroog gaat er zo'n beetje 10-12 kilo per paard per dag doorheen. Met een groot vierkant pak voordroog doe ik een week, met 5 paarden.


In de tijd dat ik er hier 5 had staan deed ik idd ook 1 week met 1 grote baal. Komt wel overeen dus.


Ik voer zonder weidegang ook 1 grote ronde baal per week. 3 D pony's en 2 paarden van 1,64
Daarnaast nog 1 a 2 pakjes gerstestro per week om te knabbelen.

In de stal gebruiken wegzakken strooisel. Gehakseld en gemalen koolzaad- of tarwestro. Kosten inmiddels €8,50 per zak.
Verbruik verschilt per pony/paard van 2 tot 5 zakken per maand.

In stro verbruikte ik net 1 pak zaagsel voor de ergste plasplek ongeveer een half pakjes per dag. Dus ongeveer 3,5 per week. Soms de eerste keer na het grotendeels leeghalen een pak extra.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:36

Ik heb 100 paarden staan. Er is geen 'algemeen gewicht' . Ik heb een paard van 1.55 staan die eet ik lieg niet:

4 kilo hooi....

En ik heb een paard van 1.55 staan en die eet...

17 kilo hooi.

Ga jij maar zeggen wat het gemiddelde is :D

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:00

Wij voeren onbeperkt en dan gaat er ongeveer 1 grote ronde baal hooi (1.25×1.25) per maand per paard doorheen.
Stro weet ik niet, wij gebruiken vlas. Daar gaat gemiddeld 1 pak per week per stal doorheen. En af en toe een baal extra. Stallen zijn 3,5 x 3,5 en staan ze de avond en nacht in, overdag buiten.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:25

2 paarden (onbeperkt) d-pony (beperkt) 10 -12 dagen met een grote pak hooi in plastic. Weinig verspilling ivm hooinetten.
(die pakken die je NL veel ziet, niet zo'n extreem grote zoals ze onverpakt uit Frankrijk komen)


stro (zo'n hele grote pak uit frankrijk) 3 weken

stro is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel ze binnen staan, hoeveel je opstrooit en hoe zuinig je mest. bij mij mest de dagbesteding uit, dus die zijn niet zo zuinig. :+

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:33

In de winter 4 baaltjes van zo'n 18 a 20kg per week voor een grote Shetlander en een paard (1.57). Stro gebruik ik alleen als knabbel (1 plak per dag) en 1 tot 2 pakken vlas per week voor 2 stallen, maar ze staan 24/7 buiten, dus dat scheelt.