Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:08

Ik snap dat deze vraag natuurlijk in elke situatie anders is, sommige paarden zijn schoner dan andere en sommige eten de halve stal leeg.

Ik hoor toch graag wat de mensen in eigen beheer/eigen stal gemiddeld verbruiken om ongeveer te kunnen uitrekenen wat er nodig zal zijn.

Het zou gaan om 's avonds op stal, met stro in een box van 3,5 bij 3 ( 1 paard ).

Wat verbruiken jullie? Hoe snel gaat een bal er door heen en hoeveel kilo is die baal?

Dan het hooi > onbeperkt hooi, suiker arm en in de paddocks met een dakje erboven dus weinig tot geen verspilling. Op stal in een bak.

Wat verbruiken jullie qua hooi?

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:12

Hier 4 voerbeurten ongeveer 1 baal hooi per paard. Ze krijgen dus bijna onbeperkt. Het is zo'n grote ronde verpakte baal

Stro zou ik niet weten. We laten een vrachtwagen komen met grote pakken waar we sowieso anderhalf jaar mee doen met 6 a 8 paarden. Maar hoeveel pakken dat precies zijn weet ik even niet.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:13

Je geeft het al aan, hoeveel weegt die baal. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer zelf gehooid, kleine baaltjes en heb aangegeven grotere baaltjes te willen hebben, ze wegen ruim 20 kg per stuk. Zie ze ook wel eens en dan wegen ze amper 12 kg. Ik voer dus mijn baaltjes op 1 paard net aan 2 dagen. Stro zal maar net zijn hoe dik je de stal op gestrooid wilt hebben. Toen wij de paarden nog op stro hadden staan gingen er 2 royale balen per week door, stal was 3 x 4. Nu heb ik rapsodie in de stal liggen, begin met 5 balen en daarna wekelijks 1 soms 2 balen erbij. Wat de prijzen doen verschilt enorm per regio dus daar kan ik je weinig over zeggen.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:14

Kabayo schreef:
Hier 4 voerbeurten ongeveer 1 baal hooi per paard. Ze krijgen dus bijna onbeperkt. Het is zo'n grote ronde verpakte baal

Stro zou ik niet weten. We laten een vrachtwagen komen met grote pakken waar we sowieso anderhalf jaar mee doen met 6 a 8 paarden. Maar hoeveel pakken dat precies zijn weet ik even niet.


Oke, en gooi je veel weg qua verspilling? En hoeveel kilo is zo'n baal gemiddeld?

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:21

meggiemeg schreef:
Je geeft het al aan, hoeveel weegt die baal. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer zelf gehooid, kleine baaltjes en heb aangegeven grotere baaltjes te willen hebben, ze wegen ruim 20 kg per stuk. Zie ze ook wel eens en dan wegen ze amper 12 kg. Ik voer dus mijn baaltjes op 1 paard net aan 2 dagen. Stro zal maar net zijn hoe dik je de stal op gestrooid wilt hebben. Toen wij de paarden nog op stro hadden staan gingen er 2 royale balen per week door, stal was 3 x 4. Nu heb ik rapsodie in de stal liggen, begin met 5 balen en daarna wekelijks 1 soms 2 balen erbij. Wat de prijzen doen verschilt enorm per regio dus daar kan ik je weinig over zeggen.


Hmm...

Stel een baal van tussen de 350-450 kilo stro is 165€. Is dat de grootte van de balen die jij ook hebt?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:22


meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:25

DorkyDweeb schreef:
meggiemeg schreef:
Je geeft het al aan, hoeveel weegt die baal. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen zomer zelf gehooid, kleine baaltjes en heb aangegeven grotere baaltjes te willen hebben, ze wegen ruim 20 kg per stuk. Zie ze ook wel eens en dan wegen ze amper 12 kg. Ik voer dus mijn baaltjes op 1 paard net aan 2 dagen. Stro zal maar net zijn hoe dik je de stal op gestrooid wilt hebben. Toen wij de paarden nog op stro hadden staan gingen er 2 royale balen per week door, stal was 3 x 4. Nu heb ik rapsodie in de stal liggen, begin met 5 balen en daarna wekelijks 1 soms 2 balen erbij. Wat de prijzen doen verschilt enorm per regio dus daar kan ik je weinig over zeggen.


Hmm...

Stel een baal van tussen de 350-450 kilo stro is 165€. Is dat de grootte van de balen die jij ook hebt?

Nee mijn baaltjes hooi van dit jaar van eigen land zijn ruim 20 kg.
Jij hebt het nu over een grote baal waarschijnlijk in folie. Persoonlijk zou ik niet 1 zo'n grote zware baal voor 1 paard gebruiken, je voersnelheid is daar te laag voor. Dan zou ik meer kiezen voor die midi baaltjes, die wegen ergens rond de 100 kg, ik betaal daar bij onze leverancier 22.50 voor. Die midibaaltjes heb je met 1 paard vaak wel binnen een dag of 10 opgevoerd, kan wat korter zijn of wat langer.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:25

meggiemeg schreef:


Bedankt, dit gaat over hooi. Dat zou ik in principe onbeperkt in slow feeders willen geven. Ik weet dat er van de kleine baaltjes ongeveer 7 doorheen gaan voor 5 paarden. Een baaltje is rond de 5€. Maarja, hoe meer je inkoopt, hoe goedkoper het wordt.

Nou kan ik helaas over stro weinig vinden...

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:26

meggiemeg schreef:
DorkyDweeb schreef:

Hmm...

Stel een baal van tussen de 350-450 kilo stro is 165€. Is dat de grootte van de balen die jij ook hebt?

Nee mijn baaltjes hooi van dit jaar van eigen land zijn ruim 20 kg.
Jij hebt het nu over een grote baal waarschijnlijk in folie. Persoonlijk zou ik niet 1 zo'n grote zware baal voor 1 paard gebruiken, je voersnelheid is daar te laag voor. Dan zou ik meer kiezen voor die midi baaltjes, die wegen ergens rond de 100 kg, ik betaal daar bij onze leverancier 22.50 voor. Die midibaaltjes heb je met 1 paard vaak wel binnen een dag of 10 opgevoerd, kan wat korter zijn of wat langer.


De baaltjes waar ik het hierboven over heb is stro. Dat is nooit verpakt dacht ik toch? En wordt opgeslagen in een schuur, dus kan lang mee. Klopt dat?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:27

Net als hooi zal stro ook in de winter duurder zijn om in te kopen dan als net de oogst is geweest. Wij kopen altijd voor het hele haar in, bij dezelfde leverancier. Voordeel vind ik dat je dan weet wat voor kwaliteit je hebt, lagere prijs dan in de winter als je dan bij moet halen.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:28

De hele grote pakken stro worden hier in de buurt wel gebruikt, die leverancier vraagt daar 50.- voor per baal , die zijn inderdaad niet verpakt. Als je het goed droog op kunt slaan kan je het lang goed houden.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 14:31

meggiemeg schreef:
Net als hooi zal stro ook in de winter duurder zijn om in te kopen dan als net de oogst is geweest. Wij kopen altijd voor het hele haar in, bij dezelfde leverancier. Voordeel vind ik dat je dan weet wat voor kwaliteit je hebt, lagere prijs dan in de winter als je dan bij moet halen.


Ah dat is handig. Hoeveel kilo/ton haal je dan voor hoeveel paarden? En bij welke leverancier?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:53

Wij bestellen een lading van zo’n 40-60 balen elk jaar, zijn grote vierkante voordroogbalen. 80x120x165 denk ik, ongeveer 400 kg (wisselt afhankelijk van hoe droog het is).

In de winter doe ik ongeveer een baal per maand per paard erdoorheen. De fjord en de snel dikke d-ponies minder, zo’n 7 kg per dag. Het sportpaard van 1m65 zal aan zo’ 15-18 kg per dag zitten en komt niet toe met 1 baal. Mijn haflinger (4-5x per week arbeid) en smalle KWPN (1m62, 3-4x per week uur dressuur) en de oudere BWP zullen ongeveer 1 baal elk verbruiken.
Ik geef niet onbeperkt, al zijn er wel enkele die heel de nacht wel onbeperkt kunnen eten en daar dus niet ver vanaf zullen zitten.

Dakje boven het hooi zal niet veel helpen tegen uittrekken en knoeien of bedoel je een (stalen) net als dakje?

Qua stro weet ik het niet, ze staan hier op vlas. 1 baal per week per paard maar geen idee hoe zich dat verhoudt voor stro.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 14:57

Ik heb 1 grote inloopstal zonder bodembedekking. Althans, ik heb een proef gestart waarbij ik het oude hooi dat ze niet meer eten, lekker tot een bedje creeer. Of ik het nu direct weggooi of eerst nog een bedje maak...

Ik heb 15 grote balen hooi 2,20m lang en daar doe ik ruim 7 maand mee (als ik volle bak zou voeren). Betaalde dit jaar 85€ voor 1 baal.
Per dag krijgen ze maximaal 2 grote plakken en das echt afdoende. Bij vriesweer of lekker weer mogen ze de wei op en eten ze in de avond/nacht/ochtend 1 tot 1,5 plak.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:05

Ik heb lang gezocht en geknutseld naar de ideale manier van ruwvoer voeren. Ik geef ze graag onbeperkt omdat ze dat beide kunnen hebben en ook gerust een paar uur buiten staan te turen, dus zich gelukkig niet bol eten. Ik heb in de breedte van de stal een houtenbak geïnstalleerd. En in de andere 2 boxen in de hoek. Ideaal, want 0 verspilling daardoor en je kan er mooi wat in kwijt waardoor ik ze maar 1xdd hoef te voeren. Qua verbruik, met een mini ronde verpakte hooibaal deden ze 2dgn. Met een hele grote ronde verpakte hooibaal doe ik gemiddeld 2 wk voor 2 paarden (nu is één wel 7mnd drachtig), dus anders 2-3wk.

Ik heb hier 3 ruime boxen met elkaar verbonden + een verharde uitloop en een zandpaddock. De dames poepen netjes op één bult in de verharde uitloop, dus dat is mijn geluk. Qua stro zit ik gemiddeld op 2,5 pakjes per week.

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:10

Ik heb mijn paarden nu op vlas staan, maar toen ik ze nog op stro had staan, gingen er 3-4 kleine pakken per stal van 3x3 per week doorheen. 's Nachts binnen, overdag buiten.
Hooi/voordroog gaat er zo'n beetje 10-12 kilo per paard per dag doorheen. Met een groot vierkant pak voordroog doe ik een week, met 5 paarden.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:16

Afbeelding

Voor het beeld. In de bak kun je ong 2-3 kruiwagens ruwvoer in kwijt, daar kan bij mij 1 paard 24u van eten.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 15:18

Ibbel schreef:
Ik heb mijn paarden nu op vlas staan, maar toen ik ze nog op stro had staan, gingen er 3-4 kleine pakken per stal van 3x3 per week doorheen. 's Nachts binnen, overdag buiten.
Hooi/voordroog gaat er zo'n beetje 10-12 kilo per paard per dag doorheen. Met een groot vierkant pak voordroog doe ik een week, met 5 paarden.


In de tijd dat ik er hier 5 had staan deed ik idd ook 1 week met 1 grote baal. Komt wel overeen dus.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 15:27

Rosebud schreef:
Ik heb lang gezocht en geknutseld naar de ideale manier van ruwvoer voeren. Ik geef ze graag onbeperkt omdat ze dat beide kunnen hebben en ook gerust een paar uur buiten staan te turen, dus zich gelukkig niet bol eten. Ik heb in de breedte van de stal een houtenbak geïnstalleerd. En in de andere 2 boxen in de hoek. Ideaal, want 0 verspilling daardoor en je kan er mooi wat in kwijt waardoor ik ze maar 1xdd hoef te voeren. Qua verbruik, met een mini ronde verpakte hooibaal deden ze 2dgn. Met een hele grote ronde verpakte hooibaal doe ik gemiddeld 2 wk voor 2 paarden (nu is één wel 7mnd drachtig), dus anders 2-3wk.

Ik heb hier 3 ruime boxen met elkaar verbonden + een verharde uitloop en een zandpaddock. De dames poepen netjes op één bult in de verharde uitloop, dus dat is mijn geluk. Qua stro zit ik gemiddeld op 2,5 pakjes per week.


En hoeveel kilo is een pak stro bij jou?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:12

DorkyDweeb schreef:
meggiemeg schreef:
Net als hooi zal stro ook in de winter duurder zijn om in te kopen dan als net de oogst is geweest. Wij kopen altijd voor het hele haar in, bij dezelfde leverancier. Voordeel vind ik dat je dan weet wat voor kwaliteit je hebt, lagere prijs dan in de winter als je dan bij moet halen.


Ah dat is handig. Hoeveel kilo/ton haal je dan voor hoeveel paarden? En bij welke leverancier?

Kijk eens op MP of Google eens, dan kom je vanzelf van alles tegen en kan je vergelijken of een leverancier als bijvoorbeeld souman agro voordeliger uitpakt of juist iemand in de buurt. Denk niet dat je echt te weten komt hoeveel je nu precies kwijt bent per paard per stal omdat iedereen weer anders werkt en uitmest en doet. Dat is gewoon een kwestie van ervaren hoe of wat.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:46

DorkyDweeb schreef:
Rosebud schreef:
Ik heb lang gezocht en geknutseld naar de ideale manier van ruwvoer voeren. Ik geef ze graag onbeperkt omdat ze dat beide kunnen hebben en ook gerust een paar uur buiten staan te turen, dus zich gelukkig niet bol eten. Ik heb in de breedte van de stal een houtenbak geïnstalleerd. En in de andere 2 boxen in de hoek. Ideaal, want 0 verspilling daardoor en je kan er mooi wat in kwijt waardoor ik ze maar 1xdd hoef te voeren. Qua verbruik, met een mini ronde verpakte hooibaal deden ze 2dgn. Met een hele grote ronde verpakte hooibaal doe ik gemiddeld 2 wk voor 2 paarden (nu is één wel 7mnd drachtig), dus anders 2-3wk.

Ik heb hier 3 ruime boxen met elkaar verbonden + een verharde uitloop en een zandpaddock. De dames poepen netjes op één bult in de verharde uitloop, dus dat is mijn geluk. Qua stro zit ik gemiddeld op 2,5 pakjes per week.


En hoeveel kilo is een pak stro bij jou?


Ik gebruik van die kleine pakjes stro, geen idee hoeveel kilo dat is.

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:19

Stro 2 balen per week en halve baal vlas, maar we hebben een inloopstal voor 3 paarden, dus geen goed vergelijk.

Aan hooi voer ik per paard ca 15 kilo per dag nu ze niet in de wei komen.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:45

Ik voer midibalen. Met 2 paarden en 1 Welsh A gebruik ik twee balen per week. Zal voor de paarden uitkomen op ruim 15 kg per dag. Ik voer niet onbeperkt, maar heb 4 voermomenten per dag.

Verder staan ze op vlas. 1,5e baal vlas per week per paard.

_Lorette_

Berichten: 12095
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:54

Wij deden krap een week met een vierkante baal hooi (officieel voordroog, maar kurkdroog) met 4 paarden. Dan geven we wel meer dan ze opeten en dus versmeren. Dat komt op ongeveer een grote, vierkante foliebaal per paard per maand.

Gehakseld stro: 8 baaltjes per paard per maand om bij te strooien. Ik weet zo niet waar we mee beginnen. Denk al snel 5 a 6 baaltjes.

Dit is voor de winter.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoeveel stro en hooi gaat er per paard doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:56

2 trekpaarden 2 balen hooi en 1/2 baal stro totaal per dag en dan 2 inloopstallen