Likit té ongezond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:32

Hoihoii!

Ik kwam er gister achter dat mijn paard met zijn tanden schraapt in zn voerbak. Deze is van kunststof. Hij bijt er als het ware in, maar het is geen luchtzuigen. Om te voorkomen dat het luchtzuigen wordt, wil ik gelijk actie ondernemen. Ik wil sowieso aan de staleigenaar vragen of er een metalen voerbak in zijn stal mag ipv de kunststof en ik wil wat meer vermaak ophangen in zijn stal. Hij heeft een himalaya steen hangen waar hij gretig gebruik van maakt en een hooibal. Deze vul ik zo vaak mogelijk, maar is relatief klein dus ook vaker leeg. Hij heeft een jolly ball gehad, maar hier keek hij niet naar om. Nu zag ik zo'n likit houder. De likit repen vond hij niet lekker, dus ik wilde zo;n granola liksteen met appel proberen. Nu vroeg ik me af of hier niet té veel suiker in zit? Verder krijgt hij soms een snoepje, maar niet in extreme mate.

Hebben jullie ervaringen met die likit granola appel? En zit daar té veel suiker in?

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:35

De vraag is natuurlijk waaróm je paard aan zijn voerbak schraapt. Hoe veel ruwvoer krijgt hij op een dag, en in hoe veel voerbeurten? Hoe veel uur per dag komt hij buiten (in de paddock of wei), en is dat samen met andere paarden?

Bedenk ook dat zijn tanden zullen slijten als hij aan een metalen voerbak krast.

Maar ik denk dat je paard er het best bij gebaat is als je de oorzaak van het gedrag kunt vinden.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:36

misschien kan je de Himalaya steen in zo’n houder doen zodat hij er wat meer moeite voor moet doen? Deze: https://www.ej.nl/likit-boredom-buster_paars_62025.html
Dan dus geen Likit erin maar een zoutsteen. Die zijn ook in die maten :j

En wat hierboven ook gezegd wordt, krijgt hij genoeg ruwvoer? Staat hij genoeg buiten?

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:37

Autumnn schreef:
misschien kan je de Himalaya steen in zo’n houder doen zodat hij er wat meer moeite voor moet doen? Deze: https://www.ej.nl/likit-boredom-buster_paars_62025.html
Dan dus geen Likit erin maar een zoutsteen. Die zijn ook in die maten :j

En wat hierboven ook gezegd wordt, krijgt hij genoeg ruwvoer? Staat hij genoeg buiten?

ik heb net een nieuwe liksteen opgehangen, dus dat vind ik zonde van het geld haha

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:40

enderdoggy schreef:
Hoihoii!

Ik kwam er gister achter dat mijn paard met zijn tanden schraapt in zn voerbak. Deze is van kunststof. Hij bijt er als het ware in, maar het is geen luchtzuigen. Om te voorkomen dat het luchtzuigen wordt, wil ik gelijk actie ondernemen. Ik wil sowieso aan de staleigenaar vragen of er een metalen voerbak in zijn stal mag ipv de kunststof en ik wil wat meer vermaak ophangen in zijn stal. Hij heeft een himalaya steen hangen waar hij gretig gebruik van maakt en een hooibal. Deze vul ik zo vaak mogelijk, maar is relatief klein dus ook vaker leeg. Hij heeft een jolly ball gehad, maar hier keek hij niet naar om. Nu zag ik zo'n likit houder. De likit repen vond hij niet lekker, dus ik wilde zo;n granola liksteen met appel proberen. Nu vroeg ik me af of hier niet té veel suiker in zit? Verder krijgt hij soms een snoepje, maar niet in extreme mate.

Hebben jullie ervaringen met die likit granola appel? En zit daar té veel suiker in?


De likits zijn gemaakt van glucosesiroop en dextrose. Bij de granola versie zit er nog graan en dergleijke in. Eigenlijk dus totaal niet goed voor een paard. Als je paard suikerrijk voordroog/hooi/kuil krijgt, zal je met minimaal dagelijks gebruik niet veel verschil merken in je paard, ondanks dat het ontsettend ongezond is.. al dat suiker...

Likt je paard het hele ding in een keer op en krijgt hij alles voor de rest suikerarm, dan zal je hier waarschijnlijk wel negatieve gevolgen van ondervinden. Darmklachten of een overmatig energiek paard, maar ook vele andere klachten kunnen hierbij ontstaan.

troi
Berichten: 17009
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:41

Koper schreef:
De vraag is natuurlijk waaróm je paard aan zijn voerbak schraapt. Hoe veel ruwvoer krijgt hij op een dag, en in hoe veel voerbeurten? Hoe veel uur per dag komt hij buiten (in de paddock of wei), en is dat samen met andere paarden?

Bedenk ook dat zijn tanden zullen slijten als hij aan een metalen voerbak krast.

Maar ik denk dat je paard er het best bij gebaat is als je de oorzaak van het gedrag kunt vinden.


Ja dit!

En goed dat je alert bent, dit gedrag is wel een waarschuwing signaal

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:41

Koper schreef:
De vraag is natuurlijk waaróm je paard aan zijn voerbak schraapt. Hoe veel ruwvoer krijgt hij op een dag, en in hoe veel voerbeurten? Hoe veel uur per dag komt hij buiten (in de paddock of wei), en is dat samen met andere paarden?

Bedenk ook dat zijn tanden zullen slijten als hij aan een metalen voerbak krast.

Maar ik denk dat je paard er het best bij gebaat is als je de oorzaak van het gedrag kunt vinden.


Normaliter staan ze de hele dag buiten, echter omdat de paddocks te nat zijn komen ze 2x per dag in de stapmolen en krijgt hij daarnaast nog dagelijks (vrije) beweging van mij. Ik ben me er van bewust dat dit verre van ideaal is, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en normaal gezien staat hij fantastisch op deze stal en in de omgeving is alles extreem nat. hij krijgt 2x per dag krachtvoer en 3x per dag een flinke portie ruwvoer. Hier ligt het dus niet aan, ik verwacht dat het komt omdat hij nu minder buitenkomt, maar het is helaas echt even niet anders.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:42

DorkyDweeb schreef:
enderdoggy schreef:
Hoihoii!

Ik kwam er gister achter dat mijn paard met zijn tanden schraapt in zn voerbak. Deze is van kunststof. Hij bijt er als het ware in, maar het is geen luchtzuigen. Om te voorkomen dat het luchtzuigen wordt, wil ik gelijk actie ondernemen. Ik wil sowieso aan de staleigenaar vragen of er een metalen voerbak in zijn stal mag ipv de kunststof en ik wil wat meer vermaak ophangen in zijn stal. Hij heeft een himalaya steen hangen waar hij gretig gebruik van maakt en een hooibal. Deze vul ik zo vaak mogelijk, maar is relatief klein dus ook vaker leeg. Hij heeft een jolly ball gehad, maar hier keek hij niet naar om. Nu zag ik zo'n likit houder. De likit repen vond hij niet lekker, dus ik wilde zo;n granola liksteen met appel proberen. Nu vroeg ik me af of hier niet té veel suiker in zit? Verder krijgt hij soms een snoepje, maar niet in extreme mate.

Hebben jullie ervaringen met die likit granola appel? En zit daar té veel suiker in?


De likits zijn gemaakt van glucosesiroop en dextrose. Bij de granola versie zit er nog graan en dergleijke in. Eigenlijk dus totaal niet goed voor een paard. Als je paard suikerrijk voordroog/hooi/kuil krijgt, zal je met minimaal dagelijks gebruik niet veel verschil merken in je paard, ondanks dat het ontsettend ongezond is.. al dat suiker...

Likt je paard het hele ding in een keer op en krijgt hij alles voor de rest suikerarm, dan zal je hier waarschijnlijk wel negatieve gevolgen van ondervinden. Darmklachten of een overmatig energiek paard, maar ook vele andere klachten kunnen hierbij ontstaan.
hier was ik idd al bang voor, hebben de andere likstenen van likit dit ook? Anders moet ik toch op zoek naar een andere vorm van verrijking voor in de stal..

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:45

enderdoggy schreef:
DorkyDweeb schreef:

De likits zijn gemaakt van glucosesiroop en dextrose. Bij de granola versie zit er nog graan en dergleijke in. Eigenlijk dus totaal niet goed voor een paard. Als je paard suikerrijk voordroog/hooi/kuil krijgt, zal je met minimaal dagelijks gebruik niet veel verschil merken in je paard, ondanks dat het ontsettend ongezond is.. al dat suiker...

Likt je paard het hele ding in een keer op en krijgt hij alles voor de rest suikerarm, dan zal je hier waarschijnlijk wel negatieve gevolgen van ondervinden. Darmklachten of een overmatig energiek paard, maar ook vele andere klachten kunnen hierbij ontstaan.
hier was ik idd al bang voor, hebben de andere likstenen van likit dit ook? Anders moet ik toch op zoek naar een andere vorm van verrijking voor in de stal..


Helaas zijn ze van likit allemaal vol met suiker, behalve de hymala versie, maar hier zal een paard niet aan likken tegen verveling, maar omdat het nodig is. Dit zal ook niet vaak zijn als het goed is.

https://www.ej.nl/lax-luzerne-aan-speel ... 0QQAvD_BwE

Als je paard tegen luzerne kan, is dit een optie.

Mag je dingen ophangen zou ik ook deze doen: (vullen met hooi, kruiden, brandnetels etc)

https://www.ej.nl/slowfeeder-hofman-fun ... 62492.html

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:49

De likits zijn gemaakt van glucosesiroop en dextrose. Bij de granola versie zit er nog graan en dergleijke in. Eigenlijk dus totaal niet goed voor een paard. Als je paard suikerrijk voordroog/hooi/kuil krijgt, zal je met minimaal dagelijks gebruik niet veel verschil merken in je paard, ondanks dat het ontsettend ongezond is.. al dat suiker...

Likt je paard het hele ding in een keer op en krijgt hij alles voor de rest suikerarm, dan zal je hier waarschijnlijk wel negatieve gevolgen van ondervinden. Darmklachten of een overmatig energiek paard, maar ook vele andere klachten kunnen hierbij ontstaan.
[/quote] hier was ik idd al bang voor, hebben de andere likstenen van likit dit ook? Anders moet ik toch op zoek naar een andere vorm van verrijking voor in de stal..[/quote]

Helaas zijn ze van likit allemaal vol met suiker, behalve de hymala versie, maar hier zal een paard niet aan likken tegen verveling, maar omdat het nodig is. Dit zal ook niet vaak zijn als het goed is.

https://www.ej.nl/lax-luzerne-aan-speel ... 0QQAvD_BwE

Als je paard tegen luzerne kan, is dit een optie.

Mag je dingen ophangen zou ik ook deze doen: (vullen met hooi, kruiden, brandnetels etc)

https://www.ej.nl/slowfeeder-hofman-fun ... 62492.html[/quote]

Oh die ziet er wel goed uit, ga die denk ik even halen vanmiddag! De bal heb ik idd hangen en wanneer ik er tijdens een voermoment ben, vul ik deze bij. Dit kan ik ook vaker gaan doen idd!

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:51

enderdoggy schreef:
Oh die ziet er wel goed uit, ga die denk ik even halen vanmiddag! De bal heb ik idd hangen en wanneer ik er tijdens een voermoment ben, vul ik deze bij. Dit kan ik ook vaker gaan doen idd!


Ja! Je kan ook in het bos brandnetels en rozenbottel zoeken, of zelf planten en erdoorheen doen.

Misschien als ze bix krijgen mengen met de fiber mix van vitalbix? Dan doen ze er ook langer over.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:51

Helaas zijn ze van likit allemaal vol met suiker, behalve de hymala versie, maar hier zal een paard niet aan likken tegen verveling, maar omdat het nodig is. Dit zal ook niet vaak zijn als het goed is.

https://www.ej.nl/lax-luzerne-aan-speel ... 0QQAvD_BwE

Als je paard tegen luzerne kan, is dit een optie.

Mag je dingen ophangen zou ik ook deze doen: (vullen met hooi, kruiden, brandnetels etc)

https://www.ej.nl/slowfeeder-hofman-fun ... 62492.html[/quote]
Nee vaak is een groot woord, met zijn vorige himalayasteen welke nog niet helemaal op is heeft hij 3 jaar gedaan. Hoe weet ik of hij tegen luzerne kan haha? Ik heb hem wel eens haychuncks gegeven, hier reageerde hij niet raar op.

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:53

DorkyDweeb schreef:
enderdoggy schreef:
Oh die ziet er wel goed uit, ga die denk ik even halen vanmiddag! De bal heb ik idd hangen en wanneer ik er tijdens een voermoment ben, vul ik deze bij. Dit kan ik ook vaker gaan doen idd!


Ja! Je kan ook in het bos brandnetels en rozenbottel zoeken, of zelf planten en erdoorheen doen.

Misschien als ze bix krijgen mengen met de fiber mix van vitalbix? Dan doen ze er ook langer over.

Slim goeie! Ik ga eens vragen of mijn staleigenaresse dat goed vindt.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 15:58

enderdoggy schreef:
Helaas zijn ze van likit allemaal vol met suiker, behalve de hymala versie, maar hier zal een paard niet aan likken tegen verveling, maar omdat het nodig is. Dit zal ook niet vaak zijn als het goed is.

https://www.ej.nl/lax-luzerne-aan-speel ... 0QQAvD_BwE

Als je paard tegen luzerne kan, is dit een optie.

Mag je dingen ophangen zou ik ook deze doen: (vullen met hooi, kruiden, brandnetels etc)

https://www.ej.nl/slowfeeder-hofman-fun ... 62492.html


https://www.purepaardenvoeding.nl/de-in ... 20lijnzaad.

Bij een zon blokje, als je daar niet 1 per dag van geeft ga ik er van uit dat je het niet hoeft aan te vullen met suppelementen. Die mineralen hoeven pas aangevuld te worden als je echt veel luzerne geeft. De fiber mix bevat geen luzerne van vitalbix, dus die kan je sowieso door het biks heen geven.

Die haychunks zijn inderdaad ook goed, bevat hooi en lijnzaad, maar geen luzerne. Ook goed en voor vermaak!

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:07

ergens staat me bij dat er een engels voermerk was die ook een soort van likit ding had dat wel gezonder was? Heb al even bij rene wielens voor je gekeken maar kon het niet vinden. Wellicht is er iemand anders die het kan vinden.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:12

En wellicht de hoeveelheid krachtvoer tijdelijk verminderen? Als hij veel minder beweegt….

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:15

Ohja, ik zie ook dat je snoepjes geeft. De tiny treats en de normale treats van vitalbix mogen in grotere maten gegeven worden omdat hier nauwelijks tot geen suiker in zit en de meeste vinden ze alsnog heerlijk!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:48


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Likit té ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:15


enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:16

Marita schreef:
En wellicht de hoeveelheid krachtvoer tijdelijk verminderen? Als hij veel minder beweegt….

Hij staat idd op minder krachttoer :)

ForestJM
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:18

Ik gebruikte deze vaak tegen verveling en als extra ruwvoer bron.
Ze lijken snel uit elkaar te vallen maar (destijds) deed mijn paard er zeker anderhalve dag mee en hij moest echt moeite doen om het hooi los te krijgen.
Maar natuurlijk is meer beweging de belangrijkste stap tegen stalondeugden. :j

https://www.agradi.nl/pavo-haychunks-14 ... HgQAvD_BwE

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:19

DorkyDweeb schreef:
enderdoggy schreef:
Helaas zijn ze van likit allemaal vol met suiker, behalve de hymala versie, maar hier zal een paard niet aan likken tegen verveling, maar omdat het nodig is. Dit zal ook niet vaak zijn als het goed is.

https://www.ej.nl/lax-luzerne-aan-speel ... 0QQAvD_BwE

Als je paard tegen luzerne kan, is dit een optie.

Mag je dingen ophangen zou ik ook deze doen: (vullen met hooi, kruiden, brandnetels etc)

https://www.ej.nl/slowfeeder-hofman-fun ... 62492.html


https://www.purepaardenvoeding.nl/de-in ... 20lijnzaad.

Bij een zon blokje, als je daar niet 1 per dag van geeft ga ik er van uit dat je het niet hoeft aan te vullen met suppelementen. Die mineralen hoeven pas aangevuld te worden als je echt veel luzerne geeft. De fiber mix bevat geen luzerne van vitalbix, dus die kan je sowieso door het biks heen geven.

Die haychunks zijn inderdaad ook goed, bevat hooi en lijnzaad, maar geen luzerne. Ook goed en voor vermaak!

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Ik geef geen supplementen en mijn paard krijgt momenteel alleen basisbrok van havens

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:20

ForestJM schreef:
Ik gebruikte deze vaak tegen verveling en als extra ruwvoer bron.
Ze lijken snel uit elkaar te vallen maar (destijds) deed mijn paard er zeker anderhalve dag mee en hij moest echt moeite doen om het hooi los te krijgen.
Maar natuurlijk is meer beweging de belangrijkste stap tegen stalondeugden. :j

https://www.agradi.nl/pavo-haychunks-14 ... HgQAvD_BwE

Ik ben me ervan bewust dat meer beweging het beste helpt, alleen zoals eerder omschreven is dat niet echt mogelijk. Op droge dagen zoals vandaag, als de paddocks dus wat opgedroogd zijn, gaan ze gewoon naar buiten. Dat zal ook al schelen. De hay chunks heb ik eerder gegeven, maar m’n paard had ze in 3 happen op helaas hahaha

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:28

Hahah, nee ik bedoel dat in die link iets staat over eventuele supplementen bij veel gebruik van luzerne, maar ik denk dat dat niet nodig is bij zo'n kleine hoeveelheid.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 17:48

Je schrijft dat je zijn hooibal wel vaker vult maar relatief snel leeg is. Hoe vaak krijgt hij nu ruwvoer en hoe lang staat hij tussendoor zonder? Misschien een idee om meer hooi te geven, eventueel vermengd met stro oid? Dan kan hij lekker blijven knabbelen en gaat het de verveling een beetje tegen.
Is een hooinet misschien nog een optie zodat hij er langer over doet?
Ook zijn er voerballen te koop waar je zijn biks in kan doen. Dan is hij er ook wat langer mee bezig.
Hopelijk kunnen ze snel weer naar buiten…