Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 20:51

Via het werk van m’n vader kan ik aan pvc lamellen gordijn komen. Nu lijkt me dat voor de schuilstal heel handig ivm regen en kou. Maar ik vroeg me af hoe jullie je paard hier aan laten wennen. Hang je die op en je ziet wel? Of eerst opzij?

En hoe is het handig om ze op te hangen? Het systeem is best zwaar.. en zeker als ze er langs lopen komt daar druk op denk ik…

Hoor graag jullie ervaringen en tips!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:29

Hier heb ik de middelste lamel(len) ingekort op schofthoogte, zodat ze hun hoofd er door kunnen steken en met de schouders de rest opzij kunnen duwen.
Eigenlijk vanaf het begin geen enkel probleem opgeleverd met in- en uitgaan.

Ik heb losse lamellen, zelf gemonteerd tussen twee planken en zo vastgeschroefd op een raamwerk in de deuropening van een ruime meter.

Hoe breed is jouw gehele constructie?

anselma

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-13

Re: Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:38

Wij hebben de lamellen bevestigd tussen 2 planken. Begonnen met alles op zij. Daarna de middelste naar beneden. Dan die 2 ernaast enz. Dat ging goed bij ons. Nu zijn onze paarden daar ook niet van onder de indruk.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:52

Heb het nooit getest want in de tijd dat mijn paard in een stal stond met die lamellen, waren ze altijd volledig open.

Maar ik ga er vanuit dat je dit met wat voerbeloningen makkelijk kunt aanleren, net als door andere obstakels als vlaggetjes en draadjes lopen met schriktraining. Eerst met een paar flappen aan de zijkant en dan steeds meer dicht en aan de andere kant wat lekkers erin stoppen. Hebben ze zo door. Misschien dat echte sensibele paarden het een tijdje eng blijven vinden, maar de meeste koele kikkers hebben het snel door.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:42

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het een probleem is. In het begin even opzij hangen, maar als ze doorhebben dat er vreten aan de andere kant is, is het zo klaar.
Vooral geen aandacht aan besteden. Hoe meer je er zelf aandacht op vestigt met snoepjes en lokken, hoe groter het wantrouwen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 03:32

Shirley schreef:
Hier heb ik de middelste lamel(len) ingekort op schofthoogte, zodat ze hun hoofd er door kunnen steken en met de schouders de rest opzij kunnen duwen.
Eigenlijk vanaf het begin geen enkel probleem opgeleverd met in- en uitgaan.

Ik heb losse lamellen, zelf gemonteerd tussen twee planken en zo vastgeschroefd op een raamwerk in de deuropening van een ruime meter.

Hoe breed is jouw gehele constructie?

Het gordijn is 2m breed en 250cm lang, precies afgemeten op m’n ingang vd schuilstal. Ik zat zelf te denken aan de helft aan de kant te hangen in het begin zodat ze er wel door kunnen maar toch de “druk” voelen en dan over een week of 2 alle lamellen los als alles goed gaat. Het gaat om 1 e-pony en een shet. Die shet gaat waarschijnlijk overal doorheen maar die E is een echte merrie.. nu is het wel zo dat de grootste hooibak in die stal staat (haar favoriete) dus ik denk dat ze het wel gaat lukken, maar ik wil graag ook weer niet teveel stress want zij valt veel af in de winter als het koud is… inkorten wil ik niet want dan kan ik niet meer terug en heb het idee dat het vaak inwaait in hun stal.
Ik vind het nogal een uitgave (lees:duur) dus wil wel dat het goed gaat allemaal als ik eerlijk ben.
Als het niet werkt of niet goed gaat is het zonde van het geld maar vooral de stress van m’n merrie

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:40

Ik ken het al 15 jaar niet anders en heb echt nog nooit een probleem gezien, ook niet bij hittepetit dressuurpaarden op blinkende sportstallen.
Je zet ze aan die kant waar geen eten is, doet de middelste 2 opzij zodat er een gat is en je negeert het daarna gewoon. Binnen no-time is het normaal, vooral als ze niet alleen staan.
Hooguit moet je ze ze een paar dagen achter elkaar expres aan de verkeerde kant van het eten zetten.
Heel soms is er een paard waarbij je 1 lamel permanent weg moet laten.

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:56

Ik heb geen idee maar ik zou zoiets zelf gewoon ophangen alsof het doodnormaal is en er geen aandacht aan besteden. Dat komt echt wel goed hoor. Zeker als er voer staat aan de andere kant. Ik zou ze, als dat kan, wel mee laten kijken tijdens het ophangen. Kunnen ze zien wat je aan het doen bent en hebben ze meteen die lamellen gezien. Klaar :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:41

Wat misschien nog wel een puntje van aandacht verdient:
Hoe dik zijn de flappen?
Ik was ooit begonnen met te dunne ( |o goedkoper ) maar die waaiden dus echt alle kanten op, daar werd ik zelf nog lichtelijk gestoord van.
Die ik nu heb zijn twee keer zo dik en zwaar en hangen ook met een behoorlijk windje mooi recht.
Over een dergelijke breedte zou je nog kunnen overwegen om in het midden een y paal te zetten om de lamellen wat te ondersteunen.

Het inkorten hoeft ook niet met een mes, dubbelvouwen en een stuk tape erom kan ook.
Maar gewoon opzij binden is ook een optie natuurlijk :)

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 01:47

Dank voor de reacties, gewoon proberen dus met 1 flap opzij.

@shirley het zijn hele dikke flappen, er staat helaas soms wind op die hoek van de schuilstal dus vandaar dat ik ze heb aangeschaft

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hoe PVC lamellen paard laten wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:27

Welke dikte is dik genoeg om stil te blijven hangen met stevige wind?