Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 10:58

Ik kon het niet vinden, dus excuses als er al een topic over loopt maar:

Ik las net op nu.nl dat er vanwege het hoog water al meer dan 150 paarden zijn 'gered' uit de uiterwaarden en dergelijke maar ook gewoon ondergelopen weilanden.
Wie heeft er last van? Wie is er bang dat het hoogwater ook hun plekje gaat bereiken? Wie zijn er al weg met hun dieren? En zijn hier toevallig bokkers uit 'veilig gebied' die bijvoorbeeld zouden kunnen helpen met opvang of iets? Ik vind het altijd heftig om te lezen nl zulke dingen!

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:23

Ik huur samen met een vriendin een weiland met schuilstal. In het midden is het een groot zwembad en vooraan is nog een stukje droog en achterop ook nog gelukkig. Maar voor hoe lang is de vraag. De schuilstal staat ook al een week onder water, maar de paarden gebruikten hem toch al niet zoveel dus dat is niet zo’n ramp

Afbeelding

Wat een ellende en stress voor de mensen waar alles onder water is gelopen.

In mijn provincie (Overijssel) hebben ze gister maatregelen getroffen voor als de Vecht zou overstromen. Dieren zijn geëvacueerd en naastgelegen huizen zijn voorzien van pompen e.d. en maar goed ook. Want vanmorgen is het overstromen begonnen en het water loopt nu de parken binnen

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:25

Het is overal ellende.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:26

Ik kwam van de week langs de vecht en die stond al mooi ver buiten z’n oevers. nog erger geworden dus. Sterkte

WillemijnL
Berichten: 47
Geregistreerd: 12-11-22

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:43

Het wordt ook nog niet minder voorlopig lijkt het. Sterkte voor iedereen waar zwembaden het land overnemen.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:43

ik heb op mijn fb een oproepje gedeeld voor opvang paarden die door hoge water weg moeten mocht het nodig zijn

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:03

Waar kun je dat eigenlijk vinden, waar het dreigt te gaan overstromen?
Is daar een kaart van?

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:05

Liiesjjj schreef:
Ik huur samen met een vriendin een weiland met schuilstal. In het midden is het een groot zwembad en vooraan is nog een stukje droog en achterop ook nog gelukkig. Maar voor hoe lang is de vraag. De schuilstal staat ook al een week onder water, maar de paarden gebruikten hem toch al niet zoveel dus dat is niet zo’n ramp

[ [url=m/3zSc0a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een ellende en stress voor de mensen waar alles onder water is gelopen.

In mijn provincie (Overijssel) hebben ze gister maatregelen getroffen voor als de Vecht zou overstromen. Dieren zijn geëvacueerd en naastgelegen huizen zijn voorzien van pompen e.d. en maar goed ook. Want vanmorgen is het overstromen begonnen en het water loopt nu de parken binnen

Laat je hier echt je paarden staan?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:11

Ik wou net zeggen... Er zijn hier ook plenty droge plekken waar je paard tijdelijk opgevangen kan worden....

Dreamboy

Berichten: 2433
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:24

Ik heb ze vorige week al geevacueerd naar een hoger gelegen plek achter ons huis waar ook een gedeelte bestraat is. Beetje creatief met palen en draad in de weer geweest. Niet ideaal maar ze staan droog en kunnen schuilen.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:06

Benzz schreef:
Liiesjjj schreef:
Ik huur samen met een vriendin een weiland met schuilstal. In het midden is het een groot zwembad en vooraan is nog een stukje droog en achterop ook nog gelukkig. Maar voor hoe lang is de vraag. De schuilstal staat ook al een week onder water, maar de paarden gebruikten hem toch al niet zoveel dus dat is niet zo’n ramp

[ [url=m/3zSc0a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een ellende en stress voor de mensen waar alles onder water is gelopen.

In mijn provincie (Overijssel) hebben ze gister maatregelen getroffen voor als de Vecht zou overstromen. Dieren zijn geëvacueerd en naastgelegen huizen zijn voorzien van pompen e.d. en maar goed ook. Want vanmorgen is het overstromen begonnen en het water loopt nu de parken binnen

Laat je hier echt je paarden staan?


Zeker. Achterop is nog een stuk droog en dat staat best hoog dus we kijken het nog even aan.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:17

speurneusc schreef:
ik heb op mijn fb een oproepje gedeeld voor opvang paarden die door hoge water weg moeten mocht het nodig zijn


Volgens mij zag ik dat voorbij komen, super! +:)+

Wij zitten hier niet in de gevarenzone, wel heb ik het nog niet eerder zo nat gezien.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:31

Het is vreselijk |(
Bij ons is het normaal prima te doen en kunnen ze ook jaarrond op de wei.
Dat is nu al vanaf Oktober niet meer te doen zo nat.
Sinds gister ook de hele loods onder water.
Pompen staan non stop aan maar er komt sneller water bij dan dat we het weggepompt krijgen.
Rijden lukt ook al een tijd niet omdat de bak meer geschikt is voor vissen en eenden op het moment.
Gelukkig grote stukken bestrating waar de hooibakken staan en de paddocks blijven aardig ok dmv water weg pompen.
De groep volwassen paarden gaan nu snachts op stal omdat de grote loods waar ze normaal in kunnen schuilen dus onder water staat.
De schuilstal en paddock van de veulens ligt een stuk hoger dus dat gaat nog goed.
Ik heb echt heel erg te doen met iedereen en hoop dat het snel beter weer gaat worden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:06

Hier is het ook "alle eendjes zwemmen in het water" :)ddd maar ik verbaas me er ook steeds weer over hoe snel het water wegzakt als het even een paar uurtjes droog is!

Mijn dieren kunnen gelukkig nog droog staan wanneer ze de hoge stukken opzoeken of wanneer ze binnen of onder de afdakjes staan, maar ze scheppen er blijkbaar genoegen in door de plassen (lees: meren) te crossen en in de stromende regen buiten te blijven :?

Ze hebben de keus.
Binnen is het droog en ligt er hooi :Y)

Ik ben alleen ingericht op kleintjes, dus mochten er schrijnende gevallen zijn onder de pakweg 1.40 m, dan schikken we nog wat in <|-

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:17

Hier gebruiken we de zin: "alle eendjes zwemmen in het weiland."

Het valt bij ons gelukkig mee. Wij hebben meerdere grote watergangen (waterafvoerende sloten) om ons huis waar veel gepompt wordt. De buitenbak is door de vorige eigenaren aangelegd door puin te storten van de verbouwing en daar bovenop zand aan te brengen, dus die ligt hoog, en de omloop/track hebben wij laten aanleggen door niets af te graven, maar gewoon 15-20cm zand aan te brengen. Ook deze blijft goed droog. De wei die normaal in de winter open blijft is echter al sinds oktober semipermanent te nat om er paarden op te laten, en de huurwei, die ligt lager, is sindsdien wisselend tussen drassig en eendenwei.

Maar naast ons staat 30ha wintertarwe van een akkerbouwer die altijd alles, inclusief drainage, tiptop op orde heeft, maar hij mag hele stukken komend voorjaar opnieuw inzaaien, want die zijn gewoon verzopen. Dat gaat zo maar over 10-15% van het veld dat kaal of vrijwel kaal is.

De stallen gaan meestal goed, maar soms redt de afvoer het niet en hebben we toch wel echt plassen binnen staan. Maar doordat we semi-potstallen gebruiken is de bovenlaag toch altijd nog droog, al is onze strooiselverbruik nu wel hoger dan normaal en gebruiken we bij het ene paard nu eerder 7 pakken houtvezel per maand in plaats van 5, en het andere paard eerder 10-11 in plaats van 8.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 14:25

Onze weilanden zijn ook schandalig nat vergeleken met andere jaren maar de paddocks en stallen zijn droog en paarden zijn hier iig veilig. In geval van nood kunnen hier nog een kleine pony en grote pony terecht (of twee hele kleintjes die in 1 stal kunnen) die een paddock kunnen delen. Het lijkt me heel stressvol om mee te maken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:00

Ik lees net op Nu.nl dat ze aankomende donderdag de piek van het hoog water verwachten..

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:07

Mochten er in zuid Limburg plekken nodig zijn laat maar via pb weten. Ik ben op vakantie dus mijn stallen staan leeg en ook toen de dijk doorbrak bleven deze stallen droog

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:19

Ik hou het in de gaten, mijn paard staat in Noord Limburg maar daar zijn nog geen problemen volgens mij. Echter bij een familielid en hier in m'n dorp zijn er al kelders ondergelopen dus ik hoop dat het allemaal meevalt! (ook noord Limburg)

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:21

Ons land is gelukkig nog goed te doen, maar met alle droogte in de zomers is dit denk ik wel de 'redding' voor veel stukken land straks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:21

Afbeelding

De pony's en runderen die hier normaal staan zijn een paar weken terug al weggehaald, gelukkig. Maar goed ook, het water staat daar ruim een halve meter hoog en stijgt nog steeds.

Onze boot kunnen we ook niet bereiken.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 16:19

_San87_ schreef:
[ [url=m/OIg4HA.jpg]Afbeelding[/url] ]

De pony's en runderen die hier normaal staan zijn een paar weken terug al weggehaald, gelukkig. Maar goed ook, het water staat daar ruim een halve meter hoog en stijgt nog steeds.

Onze boot kunnen we ook niet bereiken.


Ik vind het echt bizarre plaatjes zeg! Ja het feit dat het nog steeds gaat stijgen is ook heftig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:29

Bonita_Bon schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/OIg4HA.jpg]Afbeelding[/url] ]

De pony's en runderen die hier normaal staan zijn een paar weken terug al weggehaald, gelukkig. Maar goed ook, het water staat daar ruim een halve meter hoog en stijgt nog steeds.

Onze boot kunnen we ook niet bereiken.


Ik vind het echt bizarre plaatjes zeg! Ja het feit dat het nog steeds gaat stijgen is ook heftig!

We zijn het niet anders gewend, de parkeerplaats van de vereniging loopt ieder jaar wel onder water. Het is alleen wel iets hoger nu, dat wel :=.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zijn alle paarden veilig voor opkomend hoog water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:39

Het is bij ons wel nat, maar de ponys staan achter een hoge dijk dus zolang die dijk het houd (en daar ga ik van uit; anders bestaat mijn huis ook niet meer) is het niet gevaarlijk. Wel nat; grondwater staat zo hoog en de sloten ook dat het gewoon door de bestrating naar boven komt. Maarja; dat overleven ze wel. Mijn stal is een container stal die aardig hoger staat dan de tegels dus daar is het nog 'droog'.
Het is wel zo'n winter dat je denkt, waarom heb ik ze niet gewoon op een mooie pensionstal. Maja, vind er maar eens een die hengstjes accepteert.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:02