Wanneer pony weer zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 13:52

Change3x schreef:
Stijver en slomer met deken? Dat is echt onzin. Sorry TS. Je paard met dit weer laten natregenen omdat je ze perse zonder deken wil hebben staan, dat is pas zielig en slecht voor de spieren. Met een dik pak haar drogen ze ook niet meer op.

Zelfs mijn Shetlanders staan nu overdag buiten met een regendekentje.


Een pony die zonder deken kan is zeker niet zielig, dr vraag is dus alleen, zou ze zonder deken kunnen ‍ :o

En stijver en slomer worden ze er zeker van, let eens op bij een kudde met zowel paarden met en zonder deken en je zult het verschil wel merken. Dat kan je trouwens ook aan je eigen paard merken als ze een jaar wel een deken op krijgen en het volgende jaar niet. Mits ze geen deken nodig hebben natuurlijk.

Paardenfann4
Berichten: 1348
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:55

Het weer is nu niet geschikt om dekenloos te proberen. Als het droog en stabiel weer is en niet heel koud kun je hem best af doen en eventueel met strenge vorst en regen weer op doen. Het is nu gewoon te nat en winderig om hem af te doen. Even geduld.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:02

Mijn shetlander is juist stijf en sloom zonder deken in de winter. En die heeft ook echt een vacht waar je u tegen zegt. Ik zou wachten totdat het stabiel droog is en dan kijken of dat gaat zonder deken. Ook zodat de vacht even een paar dagen de tijd heeft om uit te vouwen voordat deze weer als functionele waterdichte vacht kan dienen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:08

Dat een deken de vacht platdrukt en daarom de vacht niet meer werkt, was bij mijn senior echt niet aan de orde.
Die heb ik, toen die eenmaal oud was en bijna niet meer gereden werd, niet meer geschoren.
Maar met veel regen en/of gure wind, was hij wel gebaat bij een ongevoerde regendeken.
Dikker was ook bij flinke vorst niet nodig, zolang ik de wind maar voor hem buiten hield, deed de rest van zijn wollige berenvacht genoeg.

Zonder regendeken had hij het met veel gure wind en met regen wel echt te koud, stond hij te kleumen in de schuilstal, met ongevoerde deken op, liep hij vrolijk rond te scharrelen.
Mijn haflinger werd dus met deken absoluut niet stijver en slomer, in tegendeel juist, dat werd hij zónder deken juist.

Verder moet je vooral naar je paard kijken, of die het redt als je de deken eraf laat.
Als het hard regent en waait, lijkt het mij, bij een paard dat al een tijdje onder een deken staat, de vraag of die vacht voor nu waterdicht genoeg is.
Maar dat kun je gewoon uitproberen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:29

Change3x schreef:
Stijver en slomer met deken? Dat is echt onzin. Sorry TS. Je paard met dit weer laten natregenen omdat je ze perse zonder deken wil hebben staan, dat is pas zielig en slecht voor de spieren. Met een dik pak haar drogen ze ook niet meer op.

Zelfs mijn Shetlanders staan nu overdag buiten met een regendekentje.


Eens. Kou en nattigheid op de rug geeft ongemak, verkrampte spieren, maakt stijf en laat ze hulpeloos in een hoekje staan of zorgt ervoor dat ze uit ongemak gaan rennen.

Zelfs paarden met een fikse wintervacht kunnen regen in combinatie met wind niet goed hebben. Wintervachten zijn gemaakt voor kou. Niet voor de natte Nederlandse piswinters.


Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt ts maar ik zou mezelf wat breder inlezen als ik jou was..

User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 14:34

pluisje88 schreef:
Change3x schreef:
Stijver en slomer met deken? Dat is echt onzin. Sorry TS. Je paard met dit weer laten natregenen omdat je ze perse zonder deken wil hebben staan, dat is pas zielig en slecht voor de spieren. Met een dik pak haar drogen ze ook niet meer op.

Zelfs mijn Shetlanders staan nu overdag buiten met een regendekentje.


Eens. Kou en nattigheid op de rug geeft ongemak, verkrampte spieren, maakt stijf en laat ze hulpeloos in een hoekje staan of zorgt ervoor dat ze uit ongemak gaan rennen.

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt ts maar ik zou mezelf wat breder inlezen als ik jou was..


De meeste mensen op bokt zijn heel “traditioneel” dus ik weet eigenlijk niet wat ik verwachtte. :D

Maar ik zou jullie dus precies het tegenovergestelde aanraden! Lees je eens in over natuurlijk paarden houden.

Ja, als een paard een deken nodig heeft, en je haalt die af en de rug wordt vervolgens nat, dan worden ze natuurlijk stijf en sneu.

Maar kan een paard zonder deken, dan zullen ze altijd gelukkiger zijn dan met. Ze hebben dan eenmaal beter de mogelijkheid om te bewegen, rennen, rollen, krabben, spelen etc. Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk, maar mijn vraag is nu dus al beantwoord

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:37

Niemand zegt ook dat een paard - dat het gewend is - niet zonder deken kan. Natuurlijk is het fijn voor ze om lekker te kunnen rollen, hier hebben ze die mogelijkheid ook wel als het weer het toelaat. Maar we zitten nu in de meeste natte periode van het jaar, natter dan ooit gevoelsmatig, dus het zou dom zijn om je paard (die een deken gewend is) nu af te doen. Ze worden koud, nat en ziek. Kou is overigens slecht voor de spieren, warmte niet.

Fijn dat je vraag beantwoord is. :)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:46

Oh ik heb het geprobeerd hoor met mijn jongste om hem lekker met vacht te laten staan. Met als gevolg rainrot doordat hij niet kon drogen iedere winter opnieuw echt vanaf veulen af aan al. Ja ze hebben gewoon een schuilstal bij mij, maar als hij daar dan niet in gaat staan om te drogen dan krijg je vanzelf kale plekken in de vacht. Dus sindsdien scheer ik ze elke winter volledig en dan krijgen ze een deken op. Vorige winter wel wat langer volledige vacht gehouden, want ik zat zelf in het gips en als ze niet getraind worden, hoeven ze ook nog niet kaal. Toen wel (met de ene arm in het gips) een klein stukje geschoren, want het was ineens 20 graden in november. :+
Het verschil is ook dat ze nu wel tijd krijgen om te drogen, want ze staan s nachts binnen sinds een jaar en dat voorkomt ook de kale plekken.

Elisa2

Berichten: 37215
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:52

Ieder paard is anders, de een doet het beter met deken, de ander zonder.

Een (half) geschoren paard die gewend is om onder de deken te staan in de winter zonder deken zetten is vragen om problemen. Kwestie van gezond verstand gebruiken.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 14:55

En je weet niet wat het weer gaat doen, de komende maanden.
De ergste kou moet nog komen die hebben we niet gehad

Oplaten is mijn mening en bij vrieskou dus ook kijken hoe je paard zich voelt en desnoods zwaarder deken op

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:02

Ik heb juist het idee dat de meeste mensen op Bokt niet "traditioneel" zijn, zal wel een kwestie zijn van perspectief :')

Ik zou alleen niet zo enorm stellig zeggen dat paarden áltijd gelukkiger zijn zonder deken. Paarden zijn natuurlijk ook gewoon individuen.

Ik heb mijn huidige zowel winters zonder deken gehad als met, en die presteert het nog net niet om de deken zelf uit de kast te halen als hij van mening is dat het er weer tijd voor is en dat is enkel omdat de zadelkamer niet echt toegankelijk is voor paarden. Heb ik de deken ergens liggen waar hij erbij kan dan krijg ik hem meerdere keren per dag in mn handen gedrukt.

En ik heb nog nooit een paard stijf zien worden van een deken, maar misschien komt dat ooit nog :+. Ik kan me wel voorstellen als je een groep paarden buiten ziet staan waarvan een aantal wel een deken hebben en een aantal niet, dat de dekendragers niet top gezond zijn en juist daarom een deken op hebben. De kans dat die paarden dan wat stijver tonen snap ik in dat geval wel.

simongek

Berichten: 5341
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:08

Of de paarden zonder deken hadden het koud en ging rondjes rennen om op te warmen :')

Wat een onzin zeg om te zeggen dat paaeden met deken slomer en stijver zijn.

Je paard liever dekenloos houden mag.iedereen doet het op zijn eigen manier maar dit klopt gewoon niet.

Mijn eigen paard liep 10x beter met warme deken op maar ja dat is 1 paard. Zal niet voor ieder paard gelden maar andersom ook niet.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:30

User3 schreef:
pluisje88 schreef:

Eens. Kou en nattigheid op de rug geeft ongemak, verkrampte spieren, maakt stijf en laat ze hulpeloos in een hoekje staan of zorgt ervoor dat ze uit ongemak gaan rennen.

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt ts maar ik zou mezelf wat breder inlezen als ik jou was..


De meeste mensen op bokt zijn heel “traditioneel” dus ik weet eigenlijk niet wat ik verwachtte. :D

Maar ik zou jullie dus precies het tegenovergestelde aanraden! Lees je eens in over natuurlijk paarden houden.

Ja, als een paard een deken nodig heeft, en je haalt die af en de rug wordt vervolgens nat, dan worden ze natuurlijk stijf en sneu.

Maar kan een paard zonder deken, dan zullen ze altijd gelukkiger zijn dan met. Ze hebben dan eenmaal beter de mogelijkheid om te bewegen, rennen, rollen, krabben, spelen etc. Ieder zijn eigen keuzes natuurlijk, maar mijn vraag is nu dus al beantwoord


Je kunt veel van mij zeggen maar traditioneel? Nope :')

Ter info: van de drie staan er twee zonder deken dus ik weet wel waar ik het over heb verder ;)

Halverwege het seizoen een deken van een paard aftrekken is niet nieuwerwets of vooruitstrevend, dat is gewoon dom en gemeen. Andere namen kan ik er niet voor bedenken. Maar hej doe vooral je ding. Ik ben blij dat ik jouw paard niet ben.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 15:43

Hier staan de paarden zonder deken. Ze lopen overdag buiten en staan 's nachts op stal. Het heeft z'n voor en nadelen. Voor de training vind ik het niet ideaal, ze worden toch stijver op de spieren van de kou. Een paard dat in de winter geen deken op heeft moet een vacht hebben die ze beschermt. Dat betekend niet vaak wassen in de zomer en in de winter amper poetsen. Het huidvet beschermd je paard tegen kou en dat wordt minder met veel poetsen. Ik zou in jouw geval de deken op houden tot de lente.

User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 16:12

pluisje88 schreef:
Je kunt veel van mij zeggen maar traditioneel? Nope :')

Ter info: van de drie staan er twee zonder deken dus ik weet wel waar ik het over heb verder ;)

Halverwege het seizoen een deken van een paard aftrekken is niet nieuwerwets of vooruitstrevend, dat is gewoon dom en gemeen. Andere namen kan ik er niet voor bedenken. Maar hej doe vooral je ding. Ik ben blij dat ik jouw paard niet ben.


Ik heb al gezegd dat ik die deken toch oplaat. Verder heeft mijn paard het hier heel goed hoor. Ik denk dat ik meer voor dr over heb dan de meeste mensen zouden hebben. Het is wel makkelijk om zo te oordelen van achter je schermpje :D