Wanneer pony weer zonder deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 22:07

Begin winter heb ik mijn paard half geschoren omdat ze toen heel intensief werd gereden (2 of 3 uur per dag). Ze staat nu al een maand stil, door een blessure, en zal waarschijnlijk de rest van de winter stil moeten blijven staan.

Nou wil ik haar het liefst zsm zonder deken hebben, omdat als het niet nodig is dit wel veel fijner is voor het paard. Haar vacht begint terug te groeien maar is zeker nog niet helemaal terug. (denk 1cm) Wel is de vacht heel dik waar ze niet was geschoren. Wat zouden jullie doen?

Ze heeft het nu warm zat onder een 100g deken en 75g doet ze het ook goed onder. Ze staat wel 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer.

User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 02:10

Niemand?

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 02:23

Simpele regendeken is met dit weer wel fijn als ze geschoren zijn. Ook als ze alweer behoorlijk haar hebben aangemaakt. Ik zou hem pas dekenloos zetten als de nachten boven de 10 graden uitkomen en er geen regen en veel wind is.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:09

Ik zou de deken op laten totdat het haar echt goed terug gegroeid is, kan best zijn dat dat pas in het voorjaar is..

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:41

Ik zou wachten tot het voorjaar. Ze is het nu gewoon om een deken op te hebben en heeft hierdoor geen kans gehad om een dikke wintervacht te krijgen. Bovendien wordt het de komende week nog enorm nat en winderig, en erna moet de winter nog beginnen...

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:42

Nibbit schreef:
Ik zou de deken op laten totdat het haar echt goed terug gegroeid is, kan best zijn dat dat pas in het voorjaar is..



Inderdaad. Je kan in mijn ogen niet deels scheren en dan hartje winter dek eraf halen.

Al zullen er best mensen die ja zullen zeggen

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:53

Wat is deels scheren? Jachtpatroon?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:43

Eens met voorgangers. Deze winter deken oplaten. Het is guur en nat. Meer dan normaal. Ondanks de zachte temperaturen. Zeker als ze 24/7 staan, is het echt ruig voor ze.
Mijn ongeschoren haflinger staat zelfs onder een 200 grams met hals. Is er echt niks te warm onder. Elk paard verschilt natuurlijk, maar wil er maar mee aangeven dat zelfs doorgewinterde dieren met goede vacht het moeilijk hebben nu.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:48

Ik wil de deken af omdat dat fijner is voor het paard.

Is dat wel zo?

Ondanks dat het niet echt koud is is het heel akelig en guur door die regen en wind. Bij is is er van de week een paard met dikke wintervacht om toch onder een deken gezet wat die voelde zich echt akelig. En dat was gewoon een gezond volwassen paard en daar was niks aan geschoren

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:52

Ik zou bv als het zoals nu, 10-11 graden is, en ze uit de wind en regen kunnen, overdag het deken er af halen. Zal volgens mij de aanmaak van winterhaar ten goede komen en uit de regen en wind is het overdag echt niet koud.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:56

Er staan zat paarden met een jachtmodel zonder deken, dat zijn meestal paarden die sowieso veel te veel vacht maken voor het klimaat waar ze staan.

Je moet de vraag niet op bokt stellen maar aan je paard. Je kunt toch gewoon zien of een paard het aangenaam heeft of niet?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:03

Pas als het consistent snachts boven de 10 graden blijft en droog zou ik hem afdoen. Waarschijnlijk is dat rond april pas

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:10

Nu zeker niet doen, het is onvoorspelbaar weer met veel regenval. Ook paarden met een pak haar wil je dat niet aan doen, die drogen nooit meer op. Deken gewoon op laten tot minimaal het voorjaar.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:47

tengeltje11 schreef:
Ik zou bv als het zoals nu, 10-11 graden is, en ze uit de wind en regen kunnen, overdag het deken er af halen. Zal volgens mij de aanmaak van winterhaar ten goede komen en uit de regen en wind is het overdag echt niet koud.


Schat, na de kortste dag wordt er geen vacht meer aangemaakt dus een geschoren paard blijft het dan gewoon lekker koud houden.

Volgend jaar niet scheren en nieuwe kansen zou ik zeggen….

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:58

Sommige paarden zijn al in de rui voor de komende zomer.

Kijk gewoon naar je dier. De een staat al aan onderkoeling te sterven bij 15 graden en de ander kan het niet guur genoeg zijn.

Er stond in onze groep een paar jaar terug een arabier die zo enorm dik haar had dat de eigenaar er standaard een streep uit schoor (wel met opzetje) en dan ging hij zonder deken de wei op, dat was prima voor dat paard.

Indien je de tijd heb om te wisselen kun je hem misschien bij mooie droge dagen overdag aflaten en savonds weer om.

Met regen is doorgaans in iedergeval geen goed moment, ook niet voor ongeschoren paarden.

BigOne
Berichten: 38266
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:00

Door de deken ligt ook het nieuwe haar plat dus geen bescherming tegen de kou, om laten tot het voorjaar, eventueel iets minder dik maar zeker niet afdoen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:46

pluisje88 schreef:
tengeltje11 schreef:
Ik zou bv als het zoals nu, 10-11 graden is, en ze uit de wind en regen kunnen, overdag het deken er af halen. Zal volgens mij de aanmaak van winterhaar ten goede komen en uit de regen en wind is het overdag echt niet koud.


Schat, na de kortste dag wordt er geen vacht meer aangemaakt dus een geschoren paard blijft het dan gewoon lekker koud houden.

Volgend jaar niet scheren en nieuwe kansen zou ik zeggen….


Schat, tussen theorie en praktijk ligt een hemel van verschil.

Jaren terug een paard gekocht in december die onder dekens stond. Gewoon afgelaten vanaf dag 1(was geen extreem weer), en tegen eind februari was het een behoorlijke teddy.

Ook onze shet die plots midden winter huidproblemen kreeg en 3/4 geschoren werd(langste stand), heeft weer mooi winterhaar aangemaakt(geschoren in januari), was best, want in maart werd het plots echt winter)

Dus ja, als je ze zonder deken zet,maken ze echt nog nieuw haar aan!

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:11

Zolang het vrij koud is èn zo nat als nu, zou ik die deken zeker lekker laten liggen!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:03

Als de pony geschoren is en al een tijd met deken staat zeker wachten totdat de temperaturen ( overdag en 's nachts) continu boven de 10 graden blijven. Ik zou zeker het risico niet nemen op een ziek paard ( en die kans is groot met dit rare weer en de verwachting dat het kouder gaat worden). Mijn paard is ook geschoren en die deken blijft er echt op tot hij A. weer meer vacht heeft en B. de temperatuur continu boven de 10 graden komt.
Ik heb 1 keer de fout gemaakt om een, deels, geschoren paard de deken af te doen toen het mooi weer was en die heeft daarna lang last van zijn longen gehad na de bronchitis die hij had opgelopen.........

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:05

Een Shetlander of een warmbloed zit wel een wereld van verschil in.. alle warmbloeden die ik ooit geschoren heb eind december die bleven tot aan de zomervacht kaal. En dan bedoel ik echt zo kaal als ze geschoren waren.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:29

Sizzle schreef:
De een staat al aan onderkoeling te sterven bij 15 graden en de ander kan het niet guur genoeg zijn.


Ik meng me verder niet in de discussie maar ik moest vreselijk lachen Sizzle!
Dankjewel _O-

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:48

Alles valt en staat met hoe je pony gestald staat en hoe dik de vacht is.

Mijn tinker is in jachtpatroon geschoren begin november. Die heeft 1 week met een deken omgestaan begin december. (Regendeken met fleece) Had het toen veel te warm, ging daar ontzettend van aan de diaree en staat ondertussen weer zonder deken en daar gaat voorlopig geen deken meer op.

Nu moet ik wel zeggen dat ze normaal een vacht heeft voor een Siberische winter. En ondertussen de vacht weer behoorlijk aangegroeid is.
Ik ga nu niet meer scheren, omdst ze dan te lang "kaal" blijft.

User3
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-23

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:56

Jullie begrijpen me verkeerd denk ik. Mijn paard is een Ijslander en heeft nu al een dikkere vacht dan al de andere paarden hier op stal, dus die staat alleen “plat” door de deken. Het ding is, ze is nu gewend aan de deken.

Verder is zonder deken 100x fijner voor het paard, aangezien ze stijver en slomer worden met deken. En ze zonder deken vrijer kunnen bewegen, schuren, kriebelen, rollen etc.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:59

Stijver en slomer met deken? Dat is echt onzin. Sorry TS. Je paard met dit weer laten natregenen omdat je ze perse zonder deken wil hebben staan, dat is pas zielig en slecht voor de spieren. Met een dik pak haar drogen ze ook niet meer op.

Zelfs mijn Shetlanders staan nu overdag buiten met een regendekentje.

Paardenfann4
Berichten: 1343
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Wanneer pony weer zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:01

Waarom wil je in dit weer je paard perse zonder deken hebben? Of die vacht nu dikker is of niet, hij is nu die deken gewend. Stijver en slomer worden ze er echt niet van. Gewoon op laten tot het voorjaar en niet eerder af doen.