Merrie tussen alleen maar ruinen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 12:57

Ik sta op een mega fijne plek bij mij in de straat aan huis bij iemand met mijn paard. Ze heeft hier weide en een eigen stal. Ze staat met een andere merrie met veulen en een ruin ( ik heb zelf een merrie :) ). Nu heb ik daar alles wat ik wil behalve een bak en die mis ik in de winter echt heel erg. Ik ben aangesloten bij een rijvereniging maar ik voel daar niet echt een klik omdat er veel wedstrijd ruiters rijden met hoge dressuur en spring paarden. Ik zelf rij volledig recreatief en hoef ook niet teveel ogen op mij tijdens het rijden..

Nu staat een vriendin van mij op een geweldige stalling met binnen en buiten bak :0. Het enige wat mij ervan weerhoudt om te gaan verhuizen is dat er alleen maar ruinen staan.

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een merrie in een groep met alleen maar ruinen. Ik heb zelf de keuze om mijn paard alleen in de wei te zetten of per 2. Ze is geen erge merrie merrie maar word wel snel hengstig. Ook is ze heel onderdanig dus ze zal zeker niet van zich afbijten.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:05

Meestal is er 1 ruin die bij haar blijft en de andere weg houd, gaat zij de baas worden en gaan de andere ruinen hun eigen gang verder...
Ze zal wel besprongen worden als ze hengstig is.
Het is een kwestie van uit proberen.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:05

Dat zou niet mijn eerste keus zijn, noch voor de merrie, noch voor de ruinen. Het gaat toch onrust geven.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:30

Wij hebben een kudde van 9 ruinen en 1 merrie.. dat gaat eigenlijk gewoon prima.. de ruinen bij ons dekken ook niet.. ik denk dat je in gemengde kuddes net zo goed pech kan hebben met een dekkende Ruin bv

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:38

FemxMellie schreef:
Ik heb zelf de keuze om mijn paard alleen in de wei te zetten of per 2.


Deze zin snap ik niet helemaal, omdat je het daarvoor hebt over een groep ruinen waarin ze dan terecht komt.

In een groep kan het goed gaan, maar je kan ook net pech hebben. Soms zit er een ruin tussen die dekt, maar het kan ook juist problemen veroorzaken voor de ruinen onderling. Het blijft een beetje een gok.
Als het niet bevalt, kun je dan nog terug?

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:39

Mijn ervaring met een ruin is, dat mijn paard vaak (laag in rangorde) de klappen van de merries met losse voetjes moest opvangen.
Merries onderling kunnen volgens mij best wat trappen uitdelen, naar wat ik heb gezien, is dat minder met sociale ruinen. Ik heb twee ruinen bij een hengstige merrie gezien; dat ging heel prima zonder problemen. Totdat er een paardje bij kwam dat klophangst was, toen was het feest, besprong hij die merrie. Mijn ruin heeft nooit een hengstige merrie besprongen, maar hij is vroeg geruind en weet niet wat het betekent gok ik zo.
Vanuit jouw perspectief; ik zou mijn merrie best in een ruinen kudde durven te zetten (of samen met 1 andere wat oudere rustige ruin). Zolang het inderdaad geen 'klophengsten' zijn, of ruinen met hormonale gevoelens. Misschien ook afhankelijk van de groepgrootte. Maar ik zou dat wel goed overleggen en kijken of er een plan B is, mocht het toch niet goed gaan.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 13:52

Sorry inderdaad verwarrend. In totaal staan er 4 ruinen in groepjes van 2 met een draad er dus tussen. Ik kan er dus voor kiezen om mijn merrie alleen te zetten met een draad tussen de andere paarden, maar ik kan mijn merrie ook bij 1 ruin zetten.
Lieke schreef:
FemxMellie schreef:
Ik heb zelf de keuze om mijn paard alleen in de wei te zetten of per 2.


Deze zin snap ik niet helemaal, omdat je het daarvoor hebt over een groep ruinen waarin ze dan terecht komt.

In een groep kan het goed gaan, maar je kan ook net pech hebben. Soms zit er een ruin tussen die dekt, maar het kan ook juist problemen veroorzaken voor de ruinen onderling. Het blijft een beetje een gok.
Als het niet bevalt, kun je dan nog terug?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:26

Nou dan is het een kwestie van uitproberen met welke ruin ze goed matcht. Een merrie en een ruin samen hoeft geen enkel probleem te zijn. Mijn (in een merriekudde hele dominante) merrie heeft voorheen ook samen gestaan met een ruin. Dat ging prima.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:45

Mijn beide merries hebben flinke klappen opgevangen in een gemengde kudde, dus ik zou dat echt nooit meer doen.

Er zijn ook plekken waar het wel goed gaat. Blijft een gok.

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:54

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld alleen in de winter naar die andere plek, met bak, te verhuizen? Vooropgesteld dat de ruinen geen problemen geven, natuurlijk.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:03

De combi met 1 ruin is juist meestal perfect, dus daar zou ik niet over twijfelen.

1 merrie met 9 ruinen in het land is een kwestie van geluk of pech (voornamelijk voor de ruinen eigenaren).
Als je de pech hebt dat meerdere ruinen met elkaar het gevecht aan gaan dan kan dat wel eens minder mooi uitpakken (omgekeerd ook).

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:04

Bij mij 1 merrie en 4 ruinen waarvan 1 met 10 gecastreerd is en 1 met 5 nadat hij notabene gedekt had met een zoon als uitkomst. Maar nooit een probleem geweest, er is nooit geprobeerd haar te bespringen of ruzie geweest of wat dan ook. Ze had als het ware net zo goed ook een ruin kunnen zijn. Ze is overigens laagste in rang.
Maar ik heb ook een ruin gekend die jong gecastreerd was maar echt alles dekte waar hij kon. Kwestie van proberen dus.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:03

Hoe vinden de eigenaren van de ruinen het als er een merrie bij komt?

Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:13

Popstra schreef:
Hoe vinden de eigenaren van de ruinen het als er een merrie bij komt?


Ja, dat is ook iets wat ik me afvroeg..

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:13

Mijn merrie staat met een shet en een haflinger ruin. Die is daar echt gelukkig mee. De Haflinger is zeer dominant, wat voor haar goed is. De shet is enorm speels, mijn merrie ook.

Sinds een maand laat ze ineens goed zien dat ze hengstig is, terwijl ze er nu twee jaar staat.

Ze heeft voorheen met alleen merries gestaan, dat ging echt niet goed.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:19

Ze willen het proberen, de een is er wat meer enthousiast over dan de andere. Er zitten 2 jonge ruinen bij en 2 oude opa’s van 20.
Popstra schreef:
Hoe vinden de eigenaren van de ruinen het als er een merrie bij komt?

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 19:22

Fijn dat jij een positieve ervaring hebt gehad! Mijn merrie is altijd laagste in rang, zelf het veulen staat er nog boven :0. Ze vind werkelijk waar alles prima en laat zich helaas ook wegjagen/in de hoek jagen. Wat wel fijn is is dat het geen moeilijk paard is om in een kudde te voegen ze zal nooit lelijk doen naar andere.
Zeedraakje schreef:
Bij mij 1 merrie en 4 ruinen waarvan 1 met 10 gecastreerd is en 1 met 5 nadat hij notabene gedekt had met een zoon als uitkomst. Maar nooit een probleem geweest, er is nooit geprobeerd haar te bespringen of ruzie geweest of wat dan ook. Ze had als het ware net zo goed ook een ruin kunnen zijn. Ze is overigens laagste in rang.
Maar ik heb ook een ruin gekend die jong gecastreerd was maar echt alles dekte waar hij kon. Kwestie van proberen dus.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:55

Mijn merrie staat met 2 ruinen en dat gaat prima. Eentje is echt haar vriend, ze staan vaak zij aan zij te eten. De andere ruin is een beetje vervelend naar haar maar die speelt wel leuk met de andere ruin. Al met al is er wel veel rust in het groepje.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:43

Met twee gaat eigenlijk bijna altijd wel goed.

Ik zou het gewoon doen.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:05

Zolang de ruin(en) niet gaan dekken, zie ik geen probleem. Als ze met 1 andere ruin kan staan, en het niet zoveel uitmaakt welke, heb je eventueel ook nog keus. Als 1 toch gaat dekken of het echt niet klikt tussen de paarden, kan dat fijn zijn. Ik heb eigenlijk nooit problemen ervaren, maar ik vraag me af of mijn merrie met alleen ruinen heeft gestaan :+. Ik weet het gewoon niet meer. In elk geval wel met 3 ruinen, maar dacht dat daar dan nog een merrie bij stond ook.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:10

Ik denk dat je de vraag beter kunt veranderen naar: kan ik mijn merrie met 1 ruin op de wei zetten.

Hoeveel ruinen er verder op stal staan waar ze dan niets mee te maken heeft doet er in feite niet zo veel toe. Er staan op de stal waar ik sta ieder najaar minimaal 10 volwassen hengsten. Zolang ik mijn merrie daar niet bij op de wei zet is dat weinig relevante informatie.

FemxMellie

Berichten: 42
Geregistreerd: 01-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 10:27

Vind je? Als er alleen een draad tussen zit zien de andere ruinen haar ook en kunnen ze ook gewoon interactie hebben met elkaar. Op de poetsplaats, rijden, in de molen, je komt de andere ruinen toch tegen. Ik wilde gewoon graag ervaringen horen van andere of dit mogelijk is. Een paard verhuizen geeft stress mee en ik doe dit liever niet teveel. Maar zoals ik lees blijft het gissen de 1 heeft positieve verhalen en de ander totaal niet
Sizzle schreef:
Ik denk dat je de vraag beter kunt veranderen naar: kan ik mijn merrie met 1 ruin op de wei zetten.

Hoeveel ruinen er verder op stal staan waar ze dan niets mee te maken heeft doet er in feite niet zo veel toe. Er staan op de stal waar ik sta ieder najaar minimaal 10 volwassen hengsten. Zolang ik mijn merrie daar niet bij op de wei zet is dat weinig relevante informatie.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:30

Mijn merrie heeft tussen 4 ruinen gestaan. Ging helemaal prima, ook als ze hengstig was

Ik heb meer problemen gezien met een merrie groep

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:48

Interactie op stal is toch niet erg?
Op grote stallen is bijna altijd wel de meerderheid ruin. Ik zou er niet eens over nadenken of het een probleem is dat ik mijn merrie met 4 ruinen in de molen zet, een beetje normaal opgevoed dier loopt gewoon zijn rondje. Als ik mijn merrie wil wassen moet ik vlak voor de boxen van dekhengsten langs, die maken dan hooguit even wat stoere geluiden.

Op de wei is een heel ander ding. Ik kan mijn merrie absoluut niet overal zomaar ondoordacht bijzetten zonder dat er splinters vallen.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 10:52

Ik heb jaren mijn merrie bij onze ruin gehad. Ging super goed, net een stelletje.
Als ze hengstig was, vond hij het wel wat interessanter maar deed er niks mee.