Merrie tussen alleen maar ruinen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 11:03

Bij ons op stal waren er slechte ervaringen mee, dat de ruinen gingen knokken om de merrie, daar mogen nu geen merries meer.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:23

FemxMellie schreef:
Vind je? Als er alleen een draad tussen zit zien de andere ruinen haar ook en kunnen ze ook gewoon interactie hebben met elkaar. Op de poetsplaats, rijden, in de molen, je komt de andere ruinen toch tegen. Ik wilde gewoon graag ervaringen horen van andere of dit mogelijk is. Een paard verhuizen geeft stress mee en ik doe dit liever niet teveel. Maar zoals ik lees blijft het gissen de 1 heeft positieve verhalen en de ander totaal niet
Sizzle schreef:
Ik denk dat je de vraag beter kunt veranderen naar: kan ik mijn merrie met 1 ruin op de wei zetten.

Hoeveel ruinen er verder op stal staan waar ze dan niets mee te maken heeft doet er in feite niet zo veel toe. Er staan op de stal waar ik sta ieder najaar minimaal 10 volwassen hengsten. Zolang ik mijn merrie daar niet bij op de wei zet is dat weinig relevante informatie.


Ook als de stal al wel merries had gehad, blijft het een gok natuurlijk. Ook dan kan het totaal niet klikken in de groep, dat is een beetje het risico van elke verhuizing. De meeste zorgen zou ik hebben over het buiten staan. De rest zou echt geen probleem moeten zijn. Het zijn immers geen hengsten meer. Ik heb nooit problemen ervaren met ruinen tijdens het rijden, in de molen of de poetsplaats. Ook niet in de wei perse, maar huidige stal heeft een aantal ruinen die dekken als ze de kans krijgen. Die staan apart in hun eigen ruinenkudde. De ruinen die zich wel gedragen staan samen met de merries buiten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:17

Als ze met zijn tweeën staan lijkt het me geen probleem. Het kan natuurlijk altijd niet klikken, maar het zijn niet dezelfde risico’s als een merrie in een groep ruinen.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:18

Met zn 2en gaat vaak heel erg goed, mijn merrie en ruin waren net een getrouwd stel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:49

Diddykong, maar dat toch juist het punt: de merrie gaat helemaal niet in de groep. Ze komt alleen of hooguit met 1 andere ruin op de wei.

1 merrie op een wei met 9 ruinen zou inderdaad ook niet mijn keus zijn.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Merrie tussen alleen maar ruinen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:03

Klopt, ik zou me er daarom ook niet al te druk over maken, maar ts noemt de stapmolen, rijden en poetsplaats ook op. Ik heb daar nog nooit problemen gehad met een ruin. Of in elk geval niet anders dan bij merries :D, want je kunt net zo goed hele zure merries treffen waar je beter niet naast of te dicht achter kunt rijden. Als dit het enige punt is, zou ik het lekker doen. Een verhuizing blijft toch altijd wel een gok ook. Maar in dit geval niet meer dan bij ieder andere stal. Of het bevalt weet je uiteindelijk pas over een paar maanden.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:05

Mijn merrie heeft jaren tussen ruinen gestaan, ging altijd goed, ook als ze hengstig was. Toen kwam er een ruin bij die dekte, begonnen de anderen dat ook ineens te doen.

Nu staat ze in een kudde met merries. Laatst kwam er een ruin bij, die overal bovenop springt, hengstig of niet.

Ligt dus ook gewoon aan de ruin waarmee ze komt te staan.

Wat betreft het in en om stal, daar verwacht ik geen problemen. Zoals hierboven ook al geschreven, je kunt net zo goed een verkeerde merrie treffen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:06

Oh ik dacht dat het ook om een groep ruinen ging met 1 merrie, maar zo lijkt het me inderdaad geen probleem.