situatie rondom jaarling ruin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dhm
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-17

situatie rondom jaarling ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 18:48

Hi,

Sinds een aantal maanden staat mijn bijna 2 jarige ruin (newforest x ahkhalteke) op een pensionstal/paardenrusthuis/opfok in een gemengde kudde met jonge en oude paarden. De eerste maanden ging het fantastisch, maar sinds de laatste 2 maanden vind ik hem steeds vaker met wonden en/of een dik been en/of kreupel..

Hij speelt graag (en lomp) met de grote paarden en vooral een trekpaard ruin van 4, niet echt met de andere jonge paarden. Hij is vrij dominant in zn gedrag en mag vaak met de oudere paarden mee eten terwijl de andere jonkies er niet bij mogen.

De merries zijn regelmatig hengstig en zoeken hem dan op. De merries delen dan ook rake klappen uit en ik denk dat ze wonden/dikke benen hier ook door komen.

Nu twijfel wat ik moet met de situatie... Het zo laten en hem elke maand 2x zo vinden, lijkt me niet bevorderlijk toch?

Zou dit patroon zich herhalen bij een nieuwe stal omdat hij graag speelt en dominant is? Moet ik het zo laten omdat het een 'fase' kan zijn? Wellicht in een alleen ruinen kudde zetten?

Heeft iemand een idee/opties om te overwegen?

Ik hoor het graag!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: situatie rondom jaarling ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:27