Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 10:53

Het is al zoooo vreselijk nat op de weides. Dat zorgt al voor modderpoelen. En dan nu nog die vorst er overheen. Pfff. We hebben zelfs al er over na zitten denken om de paarden maar in de bak te zetten. We hebben een oudje met artrose en ik vind het zo sneu.

Hoe staan jullie weides ervoor?

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:58

Ik vrees ook voor ijsbanen en onbegaanbare hobbels en bobbels :( Eens kijken of ik sommige stukken min of meer kan vlakken zodat, dat wanneer het daadwerkelijk goed bevroren is, het wel ongeveer vlak is. Ook ben ik van plan een stuk van de bestrating van het 'erf' af te zetten om ze zo veel mogelijk leefruimte te kunnen bieden.

Ik bedoel, ik ben blij dat het gaat ophouden met regenen hoor, maar dit is ook niet iets waar ik heel blij van word :(

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:59

Hier kunnen / gaan ze überhaupt niet op de weide nu. Wel in de paddocks en die zijn nat en modderig dus ehm ik vrees met grote vrezen dat het wat meer in de overdekte stapmolen lopen word dan in de paddock staan. Want in een bevroren paddock staan met allemaal gaten door de modder is niet zo veilig.

De rijbaan word wel van te voren gladgetrokken. Dat is met de paddocks niet mogelijk.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:01

Ik ben vooral heel erg blij dat ik onze rijbak/paddock een paar jaar geleden heb ingezaaid. Die stond in de winter altijd blank, en nu volledig droog *\o/*
We hebben het geluk op zandgrond te zitten, en we wonen hier bovenaan een heuvel. Het enige vervelende is dat het water bij zware regen allemaal omlaag spoelt richting de stallen, die halverwege de heuvel liggen, en daar staat dus al gauw water. Soms zelfs in de zadelkamer en hooikamer. Maar ik ben vooral heel bij dat de weides hier nog droog zijn.
Hopelijk valt de ellende overal wat mee, maar ik ben bang dat het inderdaad drama gaat worden op veel plekken.. Ook bv langs de rivieren, in de polders waar alles blank staat.. Lijkt me ook nog gevaarlijk als dat allemaal gaat bevriezen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:03

Ik ben heel benieuwd hoe snel het water kan zakken, maar hier lijkt het overdag nog niet te vriezen, wel erg koud, dus ik hoop eigenlijk dat dan de boel nog verder kan zakken. Kan me van ‘vroegah’ wel herinneren dat als er alleen een dun laagje aan vriest maar eronder nog nat is (klei stond ik toen) dan het qua hardheid heel erg mee viel, en ze de boel wel plat stampen. Slepen is hier nu nog onmogelijk, wat een water…

Denk dat het voor iedereen een beetje zien en afwachten wordt, ik hoop dat de gladheid mee zal vallen. Sterkte vast allen!

Anoniem

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:18

Hier gaat het -7 vriezen in de nachten. Dan vriest niet alleen het bovenste laagje vast maar dan wordt echt alles keihard. Overdag voorspellen ze 0-1 graden dus dan gaat het ook niet dooien.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:21

Ik ben er ook huiverig voor, en vrees dat mijn paard echt even op stal komt te staan die dagen. Ze staat echt in de modder met hobbels en bobbels. Rechttrekken gaat niet lukken door de modder, veel te bang dat ze iets aan de pezen krijgt..

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:23

Het lijkt mij dan een goed plan om ze in de bak te zetten wanneer de grond echt hard wordt.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:23

Hier is de wei gelukkig mooi droog, ligt hoog en water kan goed weg.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:26

Ik mag niet klagen. Mijn paard staat in een droge stal, en in een redelijk droog gebied, maar heb echt te doen met de 24/7 paarden in natte gebieden.
Wat ik hier wel zie is dat het aardig droogt door de harde wind. De plas in 1 van onze paddocks was op 1 dag tijd zo ongeveer gehalveerd. Hopelijk kunnen jullie daar ook nog een beetje van profiteren.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:31

senna21 schreef:
Het lijkt mij dan een goed plan om ze in de bak te zetten wanneer de grond echt hard wordt.


Dat kan hier niet op stal.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:34

senna21 schreef:
Het lijkt mij dan een goed plan om ze in de bak te zetten wanneer de grond echt hard wordt.


Onze bak heeft een Agterberg bodem en die is gelukkig kurkdroog (in tegenstelling tot de stapmolen die nu een aquatrainer is). Maar als daar 3 paarden in staan incl hooiruif dan ben ik bang dat ie best naar de klote gaat. :=

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:35

Ze staan nu in de modder in de paddock, maar ik vrees ook dat als het echt gaat vriezen dat het dan een paar dagen 'stal en los gooien in de binnenbak' wordt.
Gelukkig hebben we die mogelijkheid nog :-)

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:37

Hier blijven ze gewoon in de paddock met schuilstal staan. De kant voor de stal is echt drama qua modder en gaten. De andere driekwart is gewoon droog. Dan moeten ze maar iets voorzichtiger lopen. Mijn oudste wordt met opsluiten stijver dan die paar hobbels. Dus dat neem ik dan maar voor lief. Al denk ik dat ik wel even wat ga vlakken, want het is maar een klein stukje.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:40

Hier helaas geen binnenbak.

Wij wonen hier ruim 19 jaar.
Nog nooit waterplassen of zompige weide gehad. Ik kan altijd zonder problemen laten weiden in de winter.
Nu staan er plassen en de rest is drassig.

Ook in de bak kan ik altijd rijden.
Heel soms staat daar in de zomer na zo'n onweers hoosbui een plas, maar die is na een paar uur weg.
Daarom heen is het eigenlijk al bijna meteen droog.

Nu staat er diverse hele grote plassen die over de complete breedte lopen. En de rest is blub.

recht trekken wat we anders bij vorst doen gaat niet.
Maar het ergste zijn wel de plassen.
1 paard met ijzers, zie haar al gaan als Bambi.

De kelder staat elke dag 7 cm water in, elke dag maken we hem weer leeg.
Een put naast de stallen waar mijn wasplaats water in loopt heeft nog nooit vol gestaan, want die is hartstikke lek.
Nu al 2 keer leeggepompt want de wasplaats stroomt over.

Wat doet daar vorst?
Grote scheuren er in?

Bo_San

Berichten: 2722
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:56

Heel herkenbaar, bij ons staat ook al weken alles blank. De weides zijn modder en hele grote plassen (zeg maar meren inmiddels).
We pompen ook al een paar weken onder het huis, want het grondwater staat zo hoog, dat de kruipruimte vol staat en de kelder continue vol loopt.

Ze staan hier nu nog (met heel veel tegenzin) iedere dag in de wei, maar met vorst wordt het denk ik te slecht, ongelijk en ijsplaten. Vrees dat het weinig buiten wordt.
Onze bak was altijd met heel veel regen na een dag droog, nu ook al weken vol.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:56

DuoPenotti schreef:
Hier helaas geen binnenbak.

Wij wonen hier ruim 19 jaar.
Nog nooit waterplassen of zompige weide gehad. Ik kan altijd zonder problemen laten weiden in de winter.
Nu staan er plassen en de rest is drassig.

Ook in de bak kan ik altijd rijden.
Heel soms staat daar in de zomer na zo'n onweers hoosbui een plas, maar die is na een paar uur weg.
Daarom heen is het eigenlijk al bijna meteen droog.

Nu staat er diverse hele grote plassen die over de complete breedte lopen. En de rest is blub.

recht trekken wat we anders bij vorst doen gaat niet.
Maar het ergste zijn wel de plassen.
1 paard met ijzers, zie haar al gaan als Bambi.

De kelder staat elke dag 7 cm water in, elke dag maken we hem weer leeg.
Een put naast de stallen waar mijn wasplaats water in loopt heeft nog nooit vol gestaan, want die is hartstikke lek.
Nu al 2 keer leeggepompt want de wasplaats stroomt over.

Wat doet daar vorst?
Grote scheuren er in?


Bij ons werd er ook water uit de mestkelders gehaald. Zolang het ijs een plek heeft om naar toe uit te zetten zal het wel meevallen maar dan mag ie dus niet te vol zitten.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:57

Mijn paddock is ook drama momenteel, rechttrekken lukt nu niet en hier ook 1 paard op voorijzers. Ze kunnen 24/7 kiezen binnen, op beton of in de paddock. Ik hoop echt dat het water nog net wat kan en wil zakken.

Opsluiten wil ik (liever) niet, maar ja lieverkoekjes worden niet gebakken. Ik kijk het even aan. Omdat ze hier 24/7 keuze hebben, hoop ik dat ze vanaf eerste moment snappen dat ze voorzichtiger moeten zijn en als ik toch bang ben voor kneuzingen of erger, tja, dan wordt het toch opsluiten en enkel op (veeeeeeeeeel te klein stukje) beton.

Edit: is dat echt in Didam? Ik roep nog bijna dagelijks dat ik terug wil richting Achterhoek, maar als ik dat zo zie, is het hier (WF) niet veel erger... Scheelt weer verhuizen :+

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:06

Ik vind het ook niet grappig. Nu hebben wij zware kleigrond, dus weidegang is momenteel onverantwoord, maar inmiddels staan er zelfs plassen in de bak die niet meer wegtrekken. Hij is goed gedraineerd, maar de sloot is vol. Het water kan nergens meer heen. We hebben nog het geluk dat we een paar containerstallen + luifel van 10 x 4 meter hebben als schuilstal. Daarvoor is nog een stuk verhard met paddockroosters. We hebben nu gelukkig en helaas alleen twee jonge, onbeleerde paarden. Fijn omdat ze de beperkte 'goede' ruimte met weinig paarden hoeven te delen, maar pech dat we ze op geen andere manier beweging kunnen geven (rijden o.i.d.), terwijl ze barsten van de energie. Ze mogen wel in de bak, omdat de bodem daar alleen nat is. Ze zakken niet weg en het is niet glad, dus dan kan er nog een sprintje getrokken worden. Als hier vorst overheen komt, dan weet ik helemaal niet meer hoe ik ervoor moet zorgen dat ze geen benen breken. Slepen heeft geen enkele zin als er nog zoveel water in staat. -O-

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:12

Ik ga het even aankijken maar als het echt te gek wordt dan span ik even een draadje om de verharding voor de stal. M'n shet is bevangen en staat sowieso al in z'n gevangenis. Het is zo modderig dat ik bang ben dat hij straks een ijzer verliest. Het is te hopen dat de bak bij de buren morgen nog een beetje tijd krijgt om droger te worden. Dan kan ik ze daar even laten rollen en laten wandelen. En eventueel kan ik ze op de schapenwei zetten. Moeten ze alleen door een smalle doorgang dus daar lopen ze normaal nooit

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:17

ja drainage schiet nu ook niet op idd.
hier is de loonwerker al enkele dagen sloten leeg aan het trekken waar water over fietspaden en wegen loopt om dadelijk geen ijsplaten daar te hebben.

De sloten rondom ons perceel staan nu ook vol.
Daar staat anders nooit water...


Mijn ruin is een zak als hij te klein staat. Dan gaat hij jagen. En slaat vrolijk de merrie door de draad.
Staat hij ruim is er niets aan de hand en staan ze naast elkaar te grazen.

Zat te denken om onze stoep om te toveren naar paddock. Deze is 20 x 6 ongeveer.
Samen er op gaat niet.
Maar misschien doormidden 10 x 6.
Vind dat helemaal niks...maar beter dan niks

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:21

Het is echt drama ja...We hebben de paddock hier gelukkig deels bestraat (15x15 van de 15x40) maar de rest is echt een modderbende. De bak staat ook onder water. Beiden gebeurt dit jaar voor het eerst, overigens. Alle eerdere jaren konden we de paddock en bak redelijk droog houden.

Gelukkig is er nog één weide die hoger ligt en waar geen plassen op staan. Daar staan ze normaliter alleen in de zomer op zodat het niet stukgelopen wordt dus de bodem is nog oke. Als alles echt bevriest dan gaan ze daarop, eenmaal keihard bevroren zullen ze het niet stuklopen.
Ik vrees vooral voor de tussenfase waarin de bak/paddock bevoren is, maar de wei nog niet door-en-door bevroren.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 05-01-24 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:29

Ik hou mijn hart vast. IJs volume is groter dan water. Dus alles wat nat is en gaat bevriezen zet uit.
Scheurende muren, nat hout wat uit elkaar splijt.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:37

Ik heb zelf geen paarden, maar een boer in de omgeving zet wel eens een stuk van het verharde erf af als het land echt niet meer te doen is. Wel even opletten, als je ze een lange tijd op het steen hebt, met de paarden die blootvoets staan. Dit ivm slijten. Het zal zo'n vaart niet lopen, maar het is handig om even in je achterhoofd te hebben.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:02

Voor ons paarden volk is dit echt best een klote tijd. Veel meer werk ook.
Ik vind de hobbels eng in bevroren paddocks en weides. Pest is we het niet glad kunnen maken nu..
En dan dat gedoe met drinkwater zeulen weer als de buiten stallen en paddocks zijn afgesloten van water..
Binnen stallen hebben een warmterondpomp. Dat scheelt.
Mijn stapmolen staat ook blank. Ook dat is balen.
Heb gelukkig wel de luxe van een binnen bak maar om nou 9 paarden stuk voor stuk hun beweging daar te moeten geven gaat dan een dagtaak zijn.
Ik kan niet alles samen zetten.
Hoop dat het snel weer beetje normaal weer gaat worden..ben wel blij als we weer eens een dag de zon gaan zien. Het is zo donker steeds.