Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:53

Lieser schreef:
Ik dacht dat het aan mij lag. Onze eerste winter op een stal zonder binnenbak, ik rijd met mijn eigen paard nog minder dan toen ik nog manegeruiter was! Is er geen storm of hoosbui, dan is er wel vorst of hagel. De paddocks en de buitenbak zijn keihard. Ik vroeg me al af of dit normaal was ...


Vorig jaar heb ik misschien 2x niet kunnen rijden door het weer in de buitenbak.
Nu heb ik al weet ik niet hoeveel lessen af moeten zeggen door een zwembad als bak of door de vorst :=

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:18

Nou moet ik zeggen dat ondanks dat het al vanaf begin okt drama is met het weer wij nog redelijk overal tussendoor gefietst zijn en ik mijn paard ook aardig aan de gang heb kunnen houden.
Ook geen binnenbak maar de bak op de club was vaak wel te doen en anders een rondje wandelen en in het weekend met iemand samen naar buiten.
Natuurlijk is het niet zoals je normaal je dingen doet en kunt trainen maar er zijn nog maar een paar weken geweest dat hij echt weinig tot niks heeft gedaan.
Ik probeer vaak alternatieven te vinden die wel lukken, of wandelen, of longeren, langeteugelen of kijken of ik met iemand mee naar buiten kan.
En zo is er vaak wel iets dat wel lukt,
Overigens ben ik nog nooit zo blij geweest als met mijn nieuwe lange mountainhorse jas deze winter!

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:31

Nouvel schreef:
Pal aan de kust is storm ook geweldig leuk :+
Ben blij als het weer wat beter of in ieder geval normaler gaat worden, en niet alles gelijk in extremen…

Hier was de bak op 1 hoekje na zacht zowaar net dus nog voor de storm echt van start gaat nog even fijn kunnen rijden, vandaag weer even beweging gehad …

Ja aan de kust zou het best harder waaien alleen heb je in het bos wat meer risico op omvallende bomen op je hekwerken en opstallen. Als dat niet zou spelen dan had ik het niet zo spannend gevonden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:44

Snap ik helemaal hoor!
Maar wij zijn hier na elke storm ook weer blij als het dak nog op stal zit en de hekken nog staan, er waait hier zo vaak wat kapot de laatste tijd met al dat rare weer…

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:33

Ja hier ook de laatste jaren. Komt ook door de droge en natte periodes. De bomen houden het gewoon minder goed. Ik woon hier al m’n hele leven en vroeger was er nooit wat aan de hand. Nu blijf ik echt thuis werken met code oranje. Het risico is mij te groot voor de dieren. Materiaal is te vervangen maar ik zou me geen raad weten als hun wat overkomt. En dat kan natuurlijk nog als ik thuis ben maar dan kan ik in elk geval direct handelen.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:26

Hier was de bak weer redelijk zacht. Wel gelijk weer heel nat. Pony vond de blubber vreselijk om in te lopen en het was niet eens diep, gewoon platte oppervlakkige modder.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:28

De bak is nog steeds sneeuw. Op 1 plek opzij geschoven en zit het ijs nog onder.

In de wei zijn de plukken wit en gras/zand afgewisseld.
Wel zag ik plassen staan waar de gesmolten sneeuw de grond niet in kan.
Hopelijk is de vorst snel uit de grond.

pinto_1

Berichten: 2560
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:42

Hier ook nog 1 grote ijsvlakte met nu wat water erop, dus spekglad.
Paarden staan al weken van 24/7 naar een postzegel (stal met uitloopstukje) en 's nachts op stal. Shetti's staan alleen maar op stal, dag in dag uit.
Ik ben zo trots op ze dat ze dit allemaal accepteren en nergens gek doen. <3

Hopelijk komende week genoeg dooi. Zit nu te denken hoe ik ze kan belonen, door bijvoorbeeld overal wat lekkers op te hangen. Kunnen ze ook een beetje hun mentale energie kwijt. ;)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:50

Hier dooit het nu enorm, bijna alle sneeuw is weg, maar de oude plassen zijn nog verraderlijk glad!
Mijn arme muildiertje is net al spelend met zijn maatje flink onderuit gegaan in een (wat hij dacht) plas... die nog een ijsvlakte bleek te bevatten.
Kletsnat en met een diep gekrenkt ego staat hij nu lekker binnen, zonder verdere pijntjes en ongemakken gelukkig!
Maatje staat er kurkdroog en met een gemeen glimlachje bij O:)

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 21:54

Hier was de bak zacht en droog dus na 0,2 seconden liet ze zich kreunend vallen voor een lekkere rolpartij.

Hoop dat voor iedereen de storm en de regen meevalt!

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 07:49

Gisteren was een das meer dan welkom en voelde het in mijn dikke winterkleding als ik naakt buiten stond. Kwam net buiten en het is me daar toch een warme wind....kan ook nooit eens beetje bij beetje gaan.... hopelijk vlot eens weer waarbij we erop uit kunnen trekken idd

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:51

Ja de warme wind viel mij ook al op. Echt raar weer… straks eens kijken hoe alles er bij ligt als de zon op is. Zo ver ik kan zien is er in elk geval geen spoor meer van sneeuw en ijs.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:08

Sneeuw weg (en we hadden een aardige deken liggen) en bodem ontdooit *\%/* *\%/* *\%/*
En dan lijken we de ergste regenhoeveelheden ook nog eens te ontlopen. Woehoe.

Dan kan ik eindelijk na 2 (of was het zelfs 3) weken mijn bak weer eens gebruiken ipv me bewusteloos te traileren en bosritten te maken tot ze mijn neus uitkomen.

Maar dat opgekropte energie herken ik wel ook echt bij mijn paarden. Die moesten de afgelopen dagen toch echt al even weer flink gek doen op de harde bodem. het begint dan een paar dagen eerder al met bokken op de plaats. maar dat is dan niet genoeg.
ben er gister middag dus toch nóg maar 1 gaan rijden om wat stoom af te blazen. Je voelt gewoon een zucht van verlichting door zo'n beest heen gaan als ze eindelijk even gewoon lekker kan galopperen en niet voorzichtig hoeft te zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:27

De verandering van weer is idd bijna bizar. Op tijd van 1 nacht is dat pak van 15-20cm vrijwel verdwenen. Nog 1 strookje sneeuw is over, van de lawine aan sneeuw dat van m’n zonnepanelen afkwam.
Gisteren op stal ging het ook al zo hard met smelten. De daken waren bijna vrij van sneeuw. Zeker bij de binnenbak is dat wel prettig. Voor de schuivende en afvallende sneeuw zijn vrijwel alle paarden doodsbang.

En klopt dierenfan en Jessix het temperatuur verschil is bizar. Zaterdagnacht was het nog -5. Vannacht liep de temperatuur op naar 8-9 graden. Daar zullen de lente lovers blij mee zijn.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:30

Als het niet zo hard had gewaaid was het bijna lente achtig geweest…
Hier net de paarden weer buiten gezet, wind is gelukkig wel een stuk minder.
Tot nu toe 1 kapot gewaaide plank gevonden dus schade lijkt mee te vallen.

GabberGill

Berichten: 5762
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:25

Ik ga mijn vriendinnen nu bevrijden.

Ik heb ze de ochtend door de weersvoorspelling binnen laten staan.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:01

Hier is alles weggesmolten en het eerste teveel aan water is alweer weggepompt...Nou ja, de storm is voor hier goed meegevallen..

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:12

Ik vind de temperatuur zalig! wel helemaal zeiknat geregend vanmorgen..nouja..was weer even voor de afwisseling. :+ De bodem is eindelijk weer zacht *\o/*

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:27

Uit de wind was het bijna warm! Paard was ook blij dat ze weer wat meer kon doen dan schuifelen :))

Echt schoner worden ze er niet van :+
Afbeelding

En de resterende bult sneeuw kán maar zo een ijsbeer zijn natuurlijk -:)
Afbeelding

Afbeelding
:roll: :')

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:05

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat - is - dat ???? :oo

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:52

Oef das idd eng..

Maar echt bizar. Gisteren m’n paard in de wei gezet waar een flink pak sneeuw lag. Het was glibberen en glijden.
Vandaag gelongeerd in een weliswaar natte paddock waarin geen ijsplaat of sneeuw meer te bekennen is.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:51

Wel fijn dat je kon zien aan de dekens dat er weer flink gelegen en gerold is. De laatste week waren ze schrikbarend schoon.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:08

Haha. Hier is in de sneeuw ook gerold maar dan blijven ze mooi zuiver.
Nu idd niet :+