Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3503
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:18

Ben bang dat bij ons de paarden ook binnen blijven als het gaat vriezen, de paddock zijn een grote natte blubber zooi. Zakt denk echt niet snel weg voor de vries. Wij mogen ze dan op eigen risico wel buiten zetten maar die van mij heeft ijzers en het is een maan landschap dus ga dat risico niet nemen. Dan maar paar dagen binnen en extra wandelen tussendoor. Gelukkig staat ze sinds 1.5 week in nieuwe stallen die 3,5 x 3,5 zijn dus lekker groot en hoef ik me niet helemaal schuldig te voelen. Stond eerst in een 3x3 stal.

Fudge

Berichten: 1023
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:58

Vanaf nu zou het droog moeten blijven volgens de voorspellingen en pas van zondag op maandag de eerste nachtvorst. Normaliter zou het hier dan weer grotendeels droog moeten zijn. Ik hoop dat ik dan machinaal wat kan recht slepen, zo niet dan ga ik rond de slowfeeder met de hand de boel rechttrekken en voor de rest moeten ze maar wat voorzichtiger lopen, dat doen ze anders ook wel als het wat vriest.

Ik zie meer op tegen al dat gesjouw met drinkwater steeds...

Celebi
Berichten: 3748
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:00

Oh hou op ik was het water vergeten. :') Ik mis de verwarmde leidingen op mijn oude stal. _O-

snorkel1986

Berichten: 3030
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:16

Kabayo schreef:
Wat is jullie weerbericht dan?
Ik heb dit en daar ben ik oprecht echt blij mee haha
[ [url=m/RTXb7N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Euh dan -5 dan 2 dagen -7 en weer -5 en dan iets warmer oplopend.. idd wel droog...
Al ben ik zel niet bang voor de vorst.. dat loopt wel weer los

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:25

Het is inderdaad verschrikkelijk wat een ondergelopen stukken, hier in de omgeving ook.
Maar ik ben wel erg blij dat die eeuwige regen en harde wind even vertrekt.

Ik prijs mij erg gelukkig met het plekje waar mijn paard staat. Die bodem van de buitenbak is echt top, en nog geen dag nat geweest. Echt een verademing vergeleken met de vorige stalling waar ze op een postzegel in de drek stonden de hele winter met bijbehorende mok ellende... Daar durfde ik ze inderdaad ook niet buiten als het behoorlijk ging vriezen.

Hier een hele bak voor zichzelf met droge voetjes. Morgen nog even het sleepje erdoor dat hij wat mooi egaal is (hebben nogal lopen graven laatste tijd, dus wat heuvel achtig) en wie weet is de weide ook nog wel een mogelijkheid als het goed genoeg vriest.

Enige hinder wat ik ervan heb is inderdaad de waterleidingen die dicht vriezen, dus wat sjouwen met water. Maargoed dat is ook wel te overzien.

paars

Berichten: 5596
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:32

Oh fijn Magic_Lover als je al die ellendige toestanden leest klinkt beetje slepen met water als een walk in the park!

Wat een contrasten in dit kikkerlandje.

Lomax123
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:56

Hier een dame die last van mok heeft (gelukkig begint het net wat minder te worden) maar vooral gevoelige zolen.
Als de track een maanlandschap wordt, dan ben ik bang dat ze helemaal last van haar zolen krijgt.

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:15

Dreamboy schreef:
DP het probleem is dat het grondwater momenteel zo hoog staat dat twee dagen droog echt niet gaat helpen. Zelfs niet op zandgrond.


Wij hebben gisteren morgen nog aardig wat regen gehad.
Maar mijn bak is al bijna droog. Zit ook op zandgrond

DuoPenotti

Berichten: 29837
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:07

Wij zijn er nu zeker van waarom het water hier zo hoog staat.
Buur weiland(en) stond helemaal vol door overstroomde beek. En nee die zijn daarvoor niet aangemerkt als overstroming gebied.
Las gisteren al dat de sluizen geknepen staan want er mag niet te snel water door. Liever onze weilanden en kelders. Want ach die paar huizen in een dorpje moeten niet zeiken.

Vandaag zijn de sluizen open gezet en de buurweilanden zijn nagenoeg droog aan de oppervlakte.
Nu pas kunnen onze sloten weer leeg lopen en zo onze weilanden uiteindelijk ook.

De vorst komt daarvoor te vroeg.
Maar dat het hier dus zo abnormaal is is nu wel duidelijk.

Lomax123
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-07-21

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:11

Jee DP, dat verklaart veel.
Volgens mij zitten we een beetje in dezelfde regio (mijn merrie staat in Someren-Heide

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:17

OleJon schreef:
Dreamboy schreef:
DP het probleem is dat het grondwater momenteel zo hoog staat dat twee dagen droog echt niet gaat helpen. Zelfs niet op zandgrond.


Wij hebben gisteren morgen nog aardig wat regen gehad.
Maar mijn bak is al bijna droog. Zit ook op zandgrond


Het grondwater staat hier echt enorm hoog en wij hebben geen sloten waar het in afgevoerd kan worden. Duurt hier dus helaas wat langer.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:22

DuoPenotti schreef:
Wij zijn er nu zeker van waarom het water hier zo hoog staat.
Buur weiland(en) stond helemaal vol door overstroomde beek. En nee die zijn daarvoor niet aangemerkt als overstroming gebied.
Las gisteren al dat de sluizen geknepen staan want er mag niet te snel water door. Liever onze weilanden en kelders. Want ach die paar huizen in een dorpje moeten niet zeiken.

Vandaag zijn de sluizen open gezet en de buurweilanden zijn nagenoeg droog aan de oppervlakte.
Nu pas kunnen onze sloten weer leeg lopen en zo onze weilanden uiteindelijk ook.

De vorst komt daarvoor te vroeg.
Maar dat het hier dus zo abnormaal is is nu wel duidelijk.


Dat is flink balen. Sterkte!

DuoPenotti

Berichten: 29837
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:25

Dank je
Ik hoop dat het ondanks de nog voorspelde regen vannacht nu toch weg kan gaan lopen omdat het grondwater neem ik aan nu ook weg kan stromen?
En onze kelder ook niet meer elke dag vol loopt.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:34

Hier is het gelukkig zo goed als droog geweest tot nu toe. Het water zakt heel langzaam maar het begin is er. De komende dagen vorst dus dan kan het grondwater verder zakken. Zal blij zijn als alles weer normaal is.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:22

DuoPenotti schreef:
Dank je
Ik hoop dat het ondanks de nog voorspelde regen vannacht nu toch weg kan gaan lopen omdat het grondwater neem ik aan nu ook weg kan stromen?
En onze kelder ook niet meer elke dag vol loopt.
waterschappen zijn inderdaad aan het spelen met het waterniveau al een tijdje zonder iemand in te lichten. Kennissen van mij hebben dit ook ondervonden met als gevolg scheuren in hun Huis.

Maar moest eigenlijk wel een beetje grinneken om dit topic. Gisteren was het ineens min 18, gevoelstemperatuur door de wind - 22.... Hals overkop een dekentje moeten halen voor een shet want die trok het niet meer. Maar nu alles dekens op en maar spelen in 20 centimeter sneeuw, ze vinden het helemaal geweldig

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:42

Wij slepen morgen onze bak, die is goed droog, dan is hij mooi vlak, kunnen de paarden daar iedere dag paar uur in…

Popstra
Berichten: 13808
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:05

Hier is na een dag geen regen ook alles droog *\o/*

Wildgirl

Berichten: 11676
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:12

Hier de bak droog inmiddels en vlak, daar staan er 2 in. De paddock is voorzien van roosters en ook vlak. Daar staan de andere 2 in.
Hopelijk deze week even het land op, nu zakken ze daar 30 cm in weg maar zodra het hard is kan dat weer.
Mijn ervaring is dat paarden heel goed doorhebben dat ze voorzichtig moeten zijn :j

juniper

Berichten: 1579
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:23

Ander land maar zelfde ervaring. Hier is het al weken veels te warm (zelfs 's nachts slechts net onder het vriespunt) maar volgende week wordt het ineens koud. Iedere dag veranderd het weerbericht, soms voorspellen ze -10 en soms -30. Dus gisteren (voordat de sneeuw intreed en ik niet meer op stal kan komen) een deken geleend van de stal eigenaresse. Ik had zelf alleen regendekens gekocht en was dus niet voorbereid op zo'n temperatuur verandering. Les geleerd voor volgend jaar!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:41

In België is het niet veel beter.
Ook enorm veel weilanden die amper begaanbaar zijn. Zelfs op de weides aan paardenkliniek Equitom stonden grote plassen.

Mijn weide valt dan nog zeer goed mee ondanks het zand gemengd met leem is.
Rond de hooibak heb ik tegels gelegd, deze ook opgesloten met boordstenen tegen het wegschuiven in de modder rondom. Heeft mij rugpijn opgeleverd maar het is het waard, het blijft netjes liggen.
De doorgangen zijn wel echt super nat. Op enkele plaatsen zak ik zelf diep weg en weidegenoot verloor zelfs haar laars doordat de modder zo aanzoog.
Afbeelding

Paddock/zandgedeelte wat eigenlijk winterstuk is
Afbeelding

En gras wat ik open gelaten heb zodat ze toch droog kunnen staan.
Afbeelding

Gekke is dat niet alle zand diepe modder wordt. Hier zie je het verschil goed. Op dit stuk track/pad lopen ze ook echt dagelijks.
Afbeelding

Glad harken voor de vorst zie ik ook niet zitten. Zeker voor/rondom de stal is het veel te diepe modder en zal harken geen nut hebben als ze er na het harken weer doorheen gaan.

In de stal zelf heb ik grastegels, enkele rubber matten. En voor de stal onder het afdak ook 2 grote zware rubber matten van 1mx3m
Maar daar komt helaas water en modder overheen, ik probeer 3x per week die matten proper te maken weer.

Afbeelding

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:40

Hier is het ook kiezen tussen modder of echt plassen. Dus straks opgevroren modder en ijs. En juist volgende week een drukke week op mijn werk waarbij ik veel van huis ben. Baal ervan.aar per dag bekijken denk ik.

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:44

Hier is het redelijk te doen. Paddocks liggen wat hoger waardoor het water wel wegloopt. Maar ik blijf duimen voor de andere provincies.

paars

Berichten: 5596
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:49

Die waterschappen hebben hun hele eigen beleid. En communicatie is vaak 0. Er wordt ook niet over gesproken; in de media lijkt het alsof alles komt door de regen en de rivieren. Maar vlak idd de waterschappen niet uit die draaien aan de sluisjes en gemalen om dat hele complexe systeem in (goede…?) banen te leiden.
Fijn DP dat het water nu weg kan stromen, hopelijk precies op tijd!

GabberGill

Berichten: 5831
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 02:45

Ik heb mijn dompelpomp in mijn paddock gezet op plekken waar ik geulen heen gegraven heb. Mijn paddock isnu gelukkig redelijk droog!
Morgen gaan ze een uurtje eerder van de paddock af zodat ik hem nog 1x helemaal bij en recht kan trekken qua ongelijke stukken.

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:49

Het waterschap doet waarschijnlijk wat zij denken dat het beste is op dat moment, maar het is wel heel zuur als daardoor net jouw erf/ weiland/ huis onder water komt. Communicatie daar over zou wel handig zijn inderdaad.

Slim van die dompelpomp, dat hebben wij ook gedaan bij de ergste plassen in de bak. Die is al vlak..vandaag nog even nog een keer slepen en de paddock en dan zitten wij wel goed.
Moet ook eerlijk zeggen dat het eventjes droog hier er voor heeft gezorgd dat de ergste nattigheid weg is gegaan. (zandgrond)

Juniper, waar zit jij in de USA? wat een verschillen qua temperatuur.