Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:56

Na gister middag was de vorst iets minder grappig. We gaven ze al emmers water. Das geen probleem hoor. Alleen nu is de kraan ook bevroren dus moeten we alle emmers water uit huis halen, wat gewoon heel veel lopen is
En onze stacaravan is compleet bevroren, wil eigenlijk wel weer de was en afwas doen

De paarden redden zich buiten trouwens prima in de paddock. Die zijn wel happy

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 09:56

Ik heb ze om die reden niet in de wei. Het zijn jonge kwpn'ers, maar ze geven te weinig om het hooi en gaan gegarandeerd gras eten als ze eindelijk weer de wei in mogen. Ik neem het risico niet met de vorst en de zon erop.

GUSTIxBILL

Berichten: 2013
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:11

Die van mij zijn nu met de vrieskou van ‘S nachts binnen naar 24/24 buiten gegaan.
Dit zodat ze mee konden wennen aan het vriezen van de grond en ze niet van zachte klei grond bij de ingang naar beton gingen overnacht. En ze hebben zich goed aangepast.
De winter wei zelf is zandgrond, was vroeger een piste, dus is opgehoogd, , redelijk vlak (behalve het stuk tegen de stallen. Dat is klei) en was droog.

Alleen de weg naar de ingang van de schuilstal maakte ik me zorgen om want dat is klei grond. Maar daar liggen nu de rubberen matten die in de stallen lagen wat we mee de grond in gestampt en gesprongen hebben om het vlak te krijgen samen met de paarden. Dit zodat ze nergens door kraters moeten.

Ze hebben hooi in netten in de schuilstal en los op de grond buiten.
600l water waarbij we de ijsblokken uit het water halen 2x daags en in een waterbak gooien die we leeg gelaten hadden. Dit zo gedaan dat zodra het dooit dit geen spiegel word. De andere 3 waterbakken word bij gevuld zolang de IBC’s lopen.
Door de dag zelf hebben ze ondertussen door hoe ze gaten in de bakken buiten moeten krijgen om te drinken, binnen in de schuilstal bevriest het eigenlijk bijna niet. De vries laag daar is maar 1-2cm. Buiten is het elke ochtend en avond buiten waar ze drinken toch 8-10cm

Hier hebben ze zich dus goed aangepast :j
Ze gaan zelfs buiten liggen door de dag in het zonnetje. Ookal heb ik hier geen foto’s van jammer genoeg.

Afbeelding
Waar gaan ze staan: in het stuk klei grond…

Alleen het paard met gevoelige zolen heeft het moeilijk, je merkt dat hij extreem voorzichtig en gevoelig loopt. Echter heeft hij de keuze om binnen te blijven in de schuilstal (hooi en water is ook binnen. En in de schuilstal liggen rubberen matten op betonnen vloer.). Maar hij kiest hij er zelf voor om de wei in te gaan. Dus dit word door de buren in de gaten gehouden :j

De volledige wei op durf ik niet :n Het blijft daar een spiegel met de klei grond, zelfs nu het zolang gevroren heeft. Dat word dus gewoon in de lente volledig laten slepen en opnieuw inzaaien door de boer met grasmix voor natte bodem en paarden ipv het koeien gras wat er nu is(we staan hier pas sinds eind december).
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 11-01-24 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxmh

Berichten: 3517
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:15

Bij ons vandaag weer binnen blijven. Hopelijk kunnen ze morgen weer naar buiten.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:27

dierenfan schreef:
[ [url=m/moV5Wx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gisteren was een fantastische dag met weinig wind, heel veel zon en vorst. Ik zou er voor tekenen dat dit nog weken mag duren!! Helaas waarschijnlijk vandaag de dooi inzet. Ik hoop vannacht ook nog op de weide maar zeer waarschijnlijk daarna toch echt weer de verharde paddock op. Ze hebben toch dagenlang heerlijk kunnen lopen en gras eten.


Het was inderdaad fijn gister.
Ik vind het deze ochtend wel echt koud. Hangt ook veel vocht in de lucht hier.

Ik zet mijn paarden eerst een tijdje in de molen om ze te laten stappen voor ze te fris de bevroren paddocks op gaan.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:30

Hier was het gister nog prima te doen gelukkig. Zelfs de buitenkraan was nog niet dicht gevroren (warmtelint + isolatie). Waterbakjes zijn al wel een paar dagen dicht, maar met die open kraan is emmers vullen niet zo erg.
Voor de zekerheid heb ik wel een paar speciekuipen water in het opslaghok gezet, voor het geval de kraan nu wel bevroren is. Water vanuit het woonhuis slepen is namelijk wel een hele loop.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:33

wij hebben op stal daar een tuinslang voor :j
vanuit woonhuis twee aan elkaar zetten en dan kan er makkelijk gevuld worden.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:39

Op nu.nl staat een filmpje van een drachtige merrie met een gebroken been van het ijs in het weiland gehaald.
Echt naar..

Bo_San

Berichten: 2723
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Didam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:43

Ik zit te kijken, echt vreselijk dit, je ergste nachtmerrie

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:44


meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:46

Wij hebben een klein stukje afgezet, de rest van de bak en paddock goed glad gesleept en zo op laten vriezen. Toen dat eenmaal hard was draad weer open en is dat stuk mooi om te lopen. Andere hobbelige stukje afgezet. Het is inderdaad behelpen nu.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:47

jawel, onder het filmpje staat: het dier heeft mogelijk een been gebroken.
even goed de tekst lezen.

hier staan paarden sowieso niet op het gras in de winter,maar een been breken kan altijd.
daar heb je niet persé ijs voor nodig.

MarjanB

Berichten: 16557
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:56

Ik snap dat je soms niet anders kan maar dan zet je toch een stuk wei af? Vind het best nalatig..

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:57

Ja oke, een been breken kan altijd. Maar ik ga het risico niet groter maken dan nodig, dus ik zet mn paarden niet in een wei/ paddock waar ijs ligt.

Hoop dat het mee valt voor het paard in het filmpje en dat ze herstelt.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:18

Ik heb 1 grotere plas in mn wei. 2x6 meter. Drinken ze altijd uit, dus nu met ijs krabben ze hm los. Meestal gaat dat goed maar Gister 1 erop gegleden. Ging gelukkig heel zacht naar de grond. Bleef gelukkig rustig liggen en hebben haar er rustig vanaf kunnen halen. Engeltje op de schouder. Daarna maar even kapot gereden met de shovel en vanochtend weer en nog een ton met warm water in de wei. Maar ben nu wel weer klaar voor zomer. Voetjes vinden de schotsen in de wei ook niet fijn.
Heb geen optie tot paddock oid dus ze moeten op de wei.

Zie net filmpje van ad. Dan zou ik ze echt op stal houden voor die paar dagen. Die ene plas durfde ik te gokken en ging al “mis”

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 11:25

Wow, dat is schrikken. Gelukkig goed afgelopen. Fijn iig dat je een shovel had om het ijs mee te breken. Kan me wel voorstellen dat je er klaar mee bent nu.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:37

Hier gaan ze 2 uurtjes per dag naar buiten in de hobbelige wei waar nauwelijks gras staat. Er liggen ook wat bevroren plassen hier en daar, maar de meesten zijn niet zo dom er op te gaan. Het is even niet anders, het is echt even luchten en dan weer in een schone stal met hooi. In de bak wil ik ze niet hebben en paddocks heb ik niet.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:39


Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:57

ellepel schreef:
wij hebben op stal daar een tuinslang voor :j
vanuit woonhuis twee aan elkaar zetten en dan kan er makkelijk gevuld worden.

Die afstand is hier niet te doen, zo'n lange slang hebben we niet

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:00

Kun je er niet 2/3 aan elkaar koppelen? Of is het nog veel verder?
Altijd fijner dan tig keer lopen als het kan

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:02

Uitrollen tot waar die komt, scheelt toch weer 30/40 meter sjouwen!

Heb hier ook twee haspels en dan een ton aan het einde om uit te putten, maar gelukkig dit jaar nog niet nodig gehad *\o/*

pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:13

Dat is wel een hele grote plas inderdaad, als ze daar ineens op staan dan is dat wel een probleem.... hopelijk knapt het dier nog goed op en is het geen breuk :(:)

Tuinslang vind ik ook best gedoe hoor. Die moet je dan toch weer elke keer oprollen en naar binnen slepen waar het warm genoeg is zodat die niet dicht vriest. Ik denk dat ik dan toch voor iets als een 12go bag zou gaan voor in de kruiwagen...als die nog bestaan.

Kaitlyn

Berichten: 9736
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:25

Selina schreef:
Ik ben blij dat het na vandaag weer gaat dooien. M’n paard is blijkbaar winterbevangen -O-


Eigenlijk is het een verkeerde benaming, ze zijn namelijk niet bevangen. Ze hebben voetpijn door de koude.
Goed warmhouden en veel bewegen op een zachte ondergrond (binnenbak).
Het gaat vanaf morgen weer dooien, dus trekt hopelijk snel bij. :j

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 13:22

Phew heftig filmpje, dat is wel een enorme plas zeg! daar zou ik ze ook niet in zetten. Hoop wel dat het mee valt voor het dier.

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:22

DuoPenotti schreef:
Het is in Weert gebeurt dus staat ook op weert de gekste
https://www.weertdegekste.nl/2024/01/dr ... haapsdijk/

Bij zulke plas zou ik echt nooit paarden laten lopen. Daar zet je lint omheen. Ik vind dit dus ook nalatig.
Ongelukken kunnen gebeuren, je kunt ze ook opzoeken


Dit zet je toch af?? Heel naar dat dit is gebeurt... maar bij zo'n plas je paard laten lopen is wel een bewust risico nemen vind ik.