Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:08

Mijn, altijd veel te droge, paddock is verandert in een zwembad. Zelfs de schuilstal is onder gelopen. Gelukkig had ik ze al op tijd verplaatst naar een hoger gelegen stuk achter het huis waar ook een gedeelte bestraat is. De hooiopslag doet nu dienst al noodschuilstal. Vinden de heren niet erg want die kunnen nu nog meer onbeperkt hooi eten. Helaas wordt er daardoor ook veel hooi versmeerd maar het is even niet anders. Het stuk is aardig vlak en de bestrating kan ik zoveel mogelijk ijsvrij houden. Het gesjouw met water wordt wel een dingetje.

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:13

Mijn bak is heilig momenteel.
En als het vriest gaan ze er gewoon uit.
Als je ze binnen houd worden ze helemaal gek. En dan krijg je juist blesures

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:18

Hier is alles ook nat. Ze zakken er niet in weg dus nu gaat het bewegen nog prima maar met vorst wordt het drama. We gaan het droge stuk van de bak slepen zodat het vlak is. Ik heb kunststof antislip oprijplaten liggen en daarmee maak ik een pad naar de bak vanuit de schuilstal. Toevallig wordt er 5 kuub zand gebracht as dinsdag, daarmee kan ik een stuk van de paddock achter de schuilstal begaanbaar maken. De track sluit ik gewoon af, daar is geen beginnen aan.

En goede tip hier in dit topic om het erf erbij te betrekken. Dat ga ik ook doen! Dan hebben ze weliswaar veel minder ruimte dan normaal maar al met al nog wel een acceptabele beweegruimte. Dank voor die tip!

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:19

Mijn mini wadi staat al ff vol in de uitloop stal maar daardoor is 't grotendeels wel droog. Ze kunnen alleen de wei niet op als het gaat vriezen en we kunnen in de bak niks meer. Gelukkig is mijn pony goed verkeersmak dus rijden we gewoon buiten.

pmarena

Berichten: 48217
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:23

Ach ze zullen het wel overleven. Als ze altijd buiten lopen dan wennen ze geleidelijk aan het opvriezen en zal een beetje normaal paard zijn lopen gaandeweg aanpassen. Het is wel vaker eerst nat voordat het gaat vriezen.

Het is hier ook wel nat, maar het is wel eens erger geweest. Daarom hebben we verschillende stukken zand en bestrating aangelegd zodat ze wel altijd een droge plek op kunnen zoeken. Het zal wel weer overgaan uiteindelijk. Van de zomer is het waarschijnlijk weer kurkdroog :(:)

Ik heb een stuk wei gespaard zodat ze daar even op kunnen als het goed hard bevroren is, want die is dan wel begaanbaar omdat er geen hele diepe kuilen in getrapt zijn.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:31

Ik heb eentje binnen gehaald, hij heeft een dubbele stal gekregen maar stond deze tijd vorig jaar nog met straalkanker en ik ben panisch dat hij te lang nat staat. Het is even niet anders en hopelijk maar voor kort.

De andere 2 staan voorlopig nog in blubber maar als het echt hard zou vriezen (voorlopig hier enkel 's nachts wat vorst voorspeld) en het wordt gevaarlijk verhuizen die naar ons nieuwe huis waar nog gebouwd wordt. Er is daar een stukje afgemaakt bij een grote loods. Grindbodem helaas maar wel droog en vlak en de mogelijkheid om binnen te staan. Extra bonus dat hun hooi binnen droog blijft.
Ook hier hopelijk maar voor kort.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:33

Pmara, het is fijn dat het bij jou wel eens erger is geweest, maar mijn weilanden zijn nog nooit zo nat geweest als dit jaar. Normaal gooide ik ze weer open als het vroor, nu kunnen we letterlijk schaatsen dadelijk in het land. Echt niet dat daar paarden komen.
Heel sneu, maar ik heb ze liever een weekje opgehokt en beweging aan de hand en onder het zadel in de binnenbak dan gebroken benen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:45

Ik heb de Maas tot op 25cm van mijn weide staan, waar ik normaal met een trap nog 3m omlaag kan :+
Het is hier ook echt niet vaak zo erg geweest. Weilanden zijn nu niet meer zichtbaar door het water, en dat houdt met 1 weitje niet op.
Er bleef al weken water in staan dat niet meer weg kon en nu zijn ze volledig onder gelopen.
Ik riskeer het ook niet, moet maar eens eentje bokken en uitglijden, die kan ik er in Luik gaan uithalen noooo way.
Noem mij maar doemdenker maar ik krijg het niet uit mijn hoofd |o

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:54

Het is ongekend en ik moet zeggen dat ik blij ben geen paarden meer te hebben. Kan me jullie zorgen goed voorstellen. Grondwater staat hoog, dus greppels graven heeft geen zin (vroeger een favo bezigheid toch wel; werd er wel zen van om riviertjes te maken zodat het water weg kon lopen).
Stel je stal ligt laag: dan zou je mss nog met zandzakken of schotjes kunnen voorkomen dat het je stal in stroomt? Of pallets erin, planken er tussen om deze pallets dicht te maken en dan ligt je vloer toch weer 15 cm hoger? Voor grote stallen is dat zeker geen optie maar voor een kleine stal mss haalbaar?
Sterkte iig allemaal :(:)

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:06

Hopelijk valt t allemaal mee en vriest het snel droog... elke keer ben ik weer bang voor ellende en valt t uiteindelijk mee. Echter is er nu ongekend veel gevallen. De bakken ga ik niet eens meer op hopen, de paddocks wateren nog aardig af. En op t erf is de boer bezig met het wegpompen van de grootste plassen. Ik denk dat ik zelf wat meer ga harken in de paddock en een zakje zand halen om over de stenen te gooien als t te glad wordt. Doe ik ook wel eens met een strobalen.

Sterkte voor degene die echt ondergelopen stukken hebben... wat een drama is het nu al met die nattigheid en snap goed dat de stress hoog is als er vorst gaat komen:(:)

KabayoJarig

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:11

Hier altijd in de paddocks in de winter. Anders staat er in de zomer geen enkele grasspriet

Ik maak mij eigenlijk helemaal niet druk. Ben blij dat die regen tenminste eens weg blijft. Zo enorm aan toe. Maanlandschap redden de paarden zich eigenlijk altijd wel mee. Ze passen zich wel aan. Qua bevroren water, dat is wel tricky. Ik zou de gezondheid boven het "buiten moeten zetten" zetten. Aan botbreuken heb je helemaal niks. Wbt mijn paddocks, daar liggen plasjes, geen plassen. Ik verwacht ze gewoon dagelijk buiten kunnen doen

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:13

Maar de paarden zijn gewend de hele dag te lopen hier.
Echt lopen want heb weiland geen paddocks (en ook regelmatig rennen)
Ik ben bang voor koliek en/of stalbenen omdat het lichaam op lopen is aangepast

Celebi
Berichten: 3751
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:13

Hier ook 1 gatenkaas in de paddock van blubber. Maar als het opvriest gaan ze gewoon naar buiten. Ze moeten alleen voorzichtig lopen. Ideaal? Nee totaal niet. Ik hoop ook enorm dat de bestrating niet opvriest vanwege zijn ijzers.

Er zou een deze dagen nieuw zand gestort gaan worden dus ik hoop dat dat precies goed uit komt met de vorst waardoor de paddock toch nog een beetje recht komt te liggen.

KabayoJarig

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:15

DuoPenotti schreef:
Maar de paarden zijn gewend de hele dag te lopen hier.
Echt lopen want heb weiland geen paddocks (en ook regelmatig rennen)
Ik ben bang voor koliek en/of stalbenen omdat het lichaam op lopen is aangepast

Zolang je geen waterplassen hebt liggen wat straks een grote ijsbaan is denk ik dat je dieren gewoon zich redden zonder problemen
En als je hele perceel onder water staat zou ik gewoon echt voor safe gaan, en ze daar weg houden. Of dan maar even op het erf/bestrating of in de stal. Maar als ze in de spagaat gaan ben je verder van huis ben ik bang.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:17

DuoPenotti schreef:
Maar de paarden zijn gewend de hele dag te lopen hier.
Echt lopen want heb weiland geen paddocks (en ook regelmatig rennen)
Ik ben bang voor koliek en/of stalbenen omdat het lichaam op lopen is aangepast


Als jouw paarden gewend zijn altijd buiten te lopen dan passen ze zich echt wel aan aan de weersomstandigheden. We hebben het over een paar dagen lichte tot matige vorst. Het is nu ook weer niet dat het -15 wordt of zo.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:23

Kabayo schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar de paarden zijn gewend de hele dag te lopen hier.
Echt lopen want heb weiland geen paddocks (en ook regelmatig rennen)
Ik ben bang voor koliek en/of stalbenen omdat het lichaam op lopen is aangepast

Zolang je geen waterplassen hebt liggen wat straks een grote ijsbaan is denk ik dat je dieren gewoon zich redden zonder problemen
En als je hele perceel onder water staat zou ik gewoon echt voor safe gaan, en ze daar weg houden. Of dan maar even op het erf/bestrating of in de stal. Maar als ze in de spagaat gaan ben je verder van huis ben ik bang.

maar die liggen er wel...
het hele perceel staat niet onder, maar wel waar ze door moeten om op betere stukken te komen.


Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar de paarden zijn gewend de hele dag te lopen hier.
Echt lopen want heb weiland geen paddocks (en ook regelmatig rennen)
Ik ben bang voor koliek en/of stalbenen omdat het lichaam op lopen is aangepast


Als jouw paarden gewend zijn altijd buiten te lopen dan passen ze zich echt wel aan aan de weersomstandigheden. We hebben het over een paar dagen lichte tot matige vorst. Het is nu ook weer niet dat het -15 wordt of zo.


De kou maakt me niets.
Maar of het nu -6 is of -16, dat maakt voor het opvriezen niets uit.

Heeft hier 10 jaar terug -23 in de nacht gevroren en overdag -8
Maar toen was het vooraf droog.
Was heeeeeerlijk buiten weer.

Het gaat nu echt om het ijs en ook het ongelijke.


En dat zijn mijn paarden ook niet gewend, als er eens een plas staat gaan ze er heen om te spetteren, want hey nieuw, dat kennen we niet.
Ondertussen is het nieuw er wel af :P

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:26

Wat hier boven al gezegd wordt, als het echt onverantwoord is dan moet je ze daar tijdelijk weg halen. Kun je niet een stuk zonder plassen afzetten of zo en ze daar neerzetten? Of juist iets om de grote plassen heen zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:29

Dat wil ik gaan proberen....maar nee erg makkelijk gaat dat niet worden nee.
Sommige mensen zijn voorbereid op nat omdat ze daar elk jaar mee te maken hebben.
Ik niet want hier is het altijd droog, al 19 jaar lang geen plasje in de bak of wei.
En dat is wat nu tegen speelt zeg maar.

Of het word een k.t stukje van 6x10 wat ik eerder al plaatste.
Ja ik weet dat er mensen zijn die daarop een hele winter hun paarden houden.... maar daar vind ik wat van.
En dat zijn ze hier ook niet gewend.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:34

DuoPenotti schreef:
Dat wil ik gaan proberen....maar nee erg makkelijk gaat dat niet worden nee.
Sommige mensen zijn voorbereid op nat omdat ze daar elk jaar mee te maken hebben.
Ik niet want hier is het altijd droog, al 19 jaar lang geen plasje in de bak of wei.
En dat is wat nu tegen speelt zeg maar.

Of het word een k.t stukje van 6x10 wat ik eerder al plaatste.
Ja ik weet dat er mensen zijn die daarop een hele winter hun paarden houden.... maar daar vind ik wat van.
En dat zijn ze hier ook niet gewend.


Dat is ook niet ideaal maar het is, als het goed is, maar voor een paar dagen. In die tijd kun je dan verder gaan bedenken wat voor maatregelen je kunt nemen voor als er een nieuwe vorstperiode aan komt. Misschien een stuk bestraten of paddockroosters. Kost alleen wel aardig wat.Want dat water is nog niet zo 1,2 3 weer weg gezakt.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:36

Paar dagen?
Ik geloof dat Nederland een tweedeling in weer heeft of zo?
Hier staat de hele 14 daagse vorst.

Nee ik ga niet bestraten of paddockroosters leggen.
Of deze soort winters moeten het normaal gaan worden.
Hier staat anders geen druppel.

Dus vorst is anders nooit een probleem.
Integendeel. Bak even slepen en het is recht.
Wei is anders nooit kapot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:37

Ik denk dat het momenteel gewoon even niet anders is. De regen nu is ook wel heel extreem en met het vriesweer dat er nu aan gaat komen krijg je allemaal ijsbanen en gevaarlijk ongelijke paddocks. Even roeien met die riemen die je hebt momenteel.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:38

Het beste is een paddock of bak glad trekken en even niet gebruiken tot het gevroren heeft.
Eventuele niet te diepe plassen zijn bij vorst op verder gelijke bodem vervolgens redelijk snel weg en ongevaarlijk (desnoods breek je ze even).

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:40

DuoPenotti schreef:
Paar dagen?
Ik geloof dat Nederland een tweedeling in weer heeft of zo?
Hier staat de hele 14 daagse vorst.

Nee ik ga niet bestraten of paddockroosters leggen.
Of deze soort winters moeten het normaal gaan worden.
Hier staat anders geen druppel.

Dus vorst is anders nooit een probleem.
Integendeel. Bak even slepen en het is recht.
Wei is anders nooit kapot.


Ik noem -1 of -2 niet echt vorst. Maar goed, die paar weken even wat minder ruimte overleven ze echt wel.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:43

Maar het gaat toch niet om hoe hard het vriest?
Zoals ik eerder al zei :)

Bevroren is bevroren. -1 of -10
Bij -1 word het niet minder glad.

996981
Berichten: 9806
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:45

Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Paar dagen?
Ik geloof dat Nederland een tweedeling in weer heeft of zo?
Hier staat de hele 14 daagse vorst.

Nee ik ga niet bestraten of paddockroosters leggen.
Of deze soort winters moeten het normaal gaan worden.
Hier staat anders geen druppel.

Dus vorst is anders nooit een probleem.
Integendeel. Bak even slepen en het is recht.
Wei is anders nooit kapot.


Ik noem -1 of -2 niet echt vorst. Maar goed, die paar weken even wat minder ruimte overleven ze echt wel.

Nou inderdaad… met -1 of -2 bevriest echt nét de bovenlaag, die vervolgens door het dooien juist sneller droogt dan wanneer het niet vriest. Daarbij lopen ze het kleine vorstlaagje dat ontstaat zo kapot.

Wees blij dat je deze omstandigheden niet kent. Er zijn mensen die jaarlijks licht opgevroren bakken, paddocks en weides hebben. Zolang de onderlaag zacht is (wat vaak is door isolatie van de bovenlaag) ze de bovenlaag kapot kunnen lopen (met +- 500kg is dat lang!) is er niks aan de hand.