Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:12

Kabayo schreef:
Na gister middag was de vorst iets minder grappig. We gaven ze al emmers water. Das geen probleem hoor. Alleen nu is de kraan ook bevroren dus moeten we alle emmers water uit huis halen, wat gewoon heel veel lopen is
En onze stacaravan is compleet bevroren, wil eigenlijk wel weer de was en afwas doen

De paarden redden zich buiten trouwens prima in de paddock. Die zijn wel happy


Wij hebben bij de achterdeur op een binnenkraan een koppelstuk gezet voor een tuinslang. Kan dat bij jullie nergens?
Zo kunnen we eventueel nog steeds de H20 zak vullen.

En anders voor de toekomst eens naar kijken. Op sommige kranen kan dat.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:27

Winter bevangen? Bestaat dat serieus?

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:12

Ja zou eventueel wel kunnen met koppelstukken. Maar blijft een aanzienlijke afstand

Maar kraan loopt weer :D

DubbelFun

Berichten: 88826
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:16

Popstra schreef:
Winter bevangen? Bestaat dat serieus?

Er bestaan een conditie genaamd CID; Cold Indused Laminitis door te weinig bloedstroming door de hoeven. Paarden die er last van hebben krijgen veelal een bloedvatverwijderaar ingespoten, soms helpt het ook door dikke transportbeschemers om te doen zodat de onderbenen ook warmer blijven.

Door een bevroren maandlandschap kunnen paarden met dunne zolen ook gevoelig gaan lopen, maar dit is een heel andere aandoening en verbeterd vaak al met hoefschoenen met een dikke/stugge zool aan te doen.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 19:26

DubbelFun schreef:
Popstra schreef:
Winter bevangen? Bestaat dat serieus?

Er bestaan een conditie genaamd CID; Cold Indused Laminitis door te weinig bloedstroming door de hoeven. Paarden die er last van hebben krijgen veelal een bloedvatverwijderaar ingespoten, soms helpt het ook door dikke transportbeschemers om te doen zodat de onderbenen ook warmer blijven.

Door een bevroren maandlandschap kunnen paarden met dunne zolen ook gevoelig gaan lopen, maar dit is een heel andere aandoening en verbeterd vaak al met hoefschoenen met een dikke/stugge zool aan te doen.


Mijn lusitano met pssm had daar last van, die kon bijna niet lopen met heel nat en heel koud weer, en als dan ook de grond nog keihard was…

Hier is het inmiddels boven 0, 5 graden zelfs zag ik toen ik uit mijn werk kwam.
Straks even kijken hoe het op stal is.
Gelukkig wordt bij ons de hele dag door even water gegeven door degene die op stal komt, of de bakken worden open gebroken.
Ze staan gewoon de hele dag in de paddock, en de nacht op stal hebben ze de drinkbakken.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 20:48

O.k, bedankt voor de uitleg

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:40

Mijn bodem was gelukkig redelijk te doen en in de schuilstal was het windstil en niet eens echt koud.

Ik heb zout gestrooid en door de bak getrokken. Vervolgens elke keer naar buiten gingen de voeten in de vaseline en bij binnenkomst goed schoongemaakt.

De waterbakken deden we met Heet water weer ijsvrij maken

Bn blij als dit over is, maar zag alweer regen op komst en dat baart me meer zorgen als dat eventueel weer op gaat vriezen.


Afbeelding

Mijne staan overigens op onbeperkt ruwvoer en gaan met dit weer de nachten naar binnen. Rond Februari Zullen ze weer 24/7 buiten staan.


Afbeelding

Afbeelding

Binnen hebben ze ook voor de nacht een flinke hooilading hangen hahaha



Lopen naar de paddock en terug naar stal is wel een dingetje.

Je merkt dat de voetjes toch gevoelig zijn op de harde ongelijke wei stukjes.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 11-01-24 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:40

Bij ons lopen er een aantal wat ongemakkelijk, maar is over zodra we de stalgang binnen lopen. Zal toch wel wat zeer zijn gaan doen. Fijn dat ik met wat stalgenootjes heb overlegd dat er tussen de middag iemand gaat om het hooi en water aan te vullen. Heb het idee dat ze meer drinken dan normaal, maar dat kan ik eigenlijk niet weten want hiervoor hadden ze een automatische drinkbak :') Toen ik vanmiddag om 16.15 op stal kwam om ze binnen te zetten stonden 2 van de 3 uit de weide van mijn paard te dutten en 1 was nog aan het eten. Wel een heel fijn idee dat ze vooral met deze kou meer dan genoeg ruwvoer hebben. Hopelijk vanaf het weekend weer gewoon de weide op.

GUSTIxBILL

Berichten: 2013
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:23

Felien_Kyra schreef:
Heb het idee dat ze meer drinken dan normaal, maar dat kan ik eigenlijk niet weten want hiervoor hadden ze een automatische drinkbak :') l


Die van mij drinken wel echt veel meer nu. Voor de vries periode deden ze een hele week met 2 waterbakken. Nu zijn alle 3 de bakken volledig leeg op 4 dagen tijd (pak nog 2 bakken met het ijs wat we verwijderen en in een andere bak gooien)

Ir111

Berichten: 11983
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 23:55

Mijn ervaring is ook dat ze met vorst veel meer drinken. :j

pmarena

Berichten: 48285
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 08:23

Ik vind het nogal meevallen met drinken. Heb zo'n rechthoekige speciekuip gevuld zondag en daar zat gisterenmiddag nog een laagje in. Steeds opengebroken. Vanochtend wel even kijken of de vorst al uit de automatische bak is, zo niet dan ga ik de rechthoekige bak voor het eerst bijvullen.

Maar ze hebben wel natte slobber gekregen. Dat zal ook wel schelen :)

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:01

Mijne drinken niet meer dan anders

De zwarte ronde bakken zijn zondag gevuld en een badkuip in devpaddock en daar heb ik nu nog steeds niet bijgevuld.

Ik geef wel slobber en nuggets met dit weer miss dat dat ook scheelt. Alleen is dat nou geen liters water extra

Ik weet wel dat ik kilo's ijsblokken uit de badkuip haalde

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:26

Misschien lijkt het wel of ze meer drinken omdat er ijs weg gehaald wordt uit de drinkbakken, daardoor is hij ook eerder leeg natuurlijk. Hier wordt er niet meer gedronken dan anders.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:28

Dat kan ook een de temperatuur van je water liggen. Ze drinken minder als het water echt koud is.
Wat het dus is als je er ijs uit moet halen.

Normaal zeggen ze dat paarden he beste drinken als de watertemperatuur tussen de 10 en 15 graden is.

Dit artikel nuanceert dat nog iets: Puntje 9
https://www.horses.nl/voer/gezondheid/1 ... ver-water/

Dus als jij steeds leidingwater brengt, wat warmer is dan water wat steeds buiten staat, zullen ze waarschijnlijk inderdaad meer drinken met dit weer.

pmarena

Berichten: 48285
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:48

Hier nog ijs in de waterbak, maar niet dichtgevroren. En automatische drinkbak doet het ook weer. Dus hoef niks bij te vullen met emmers *\o/*

Zelfs de waterbakjes die ik voor de vogeltjes neer heb gezet, waren niet bevroren vanochtend.
De brokken ijs die zoonlief overal uit gehakt heeft liggen wel nog helemaal intact door de hele tuin :))

DuoPenotti

Berichten: 30021
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 09:49

Hier helaas nog geen dooi maar lichte vorst. Mag van mij wel door gaan zetten met de voorspelde regen. Voordat het een ijsbaan word

Kabayo

Berichten: 14094
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 10:49

DuoPenotti schreef:
Hier helaas nog geen dooi maar lichte vorst. Mag van mij wel door gaan zetten met de voorspelde regen. Voordat het een ijsbaan word

Jij mag alle regen krijgen van mij :D Oh wat ben ik daar klaar mee :+

DuoPenotti

Berichten: 30021
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:10

haha lees nu dat je die zin anders kunt lezen :P
Ik bedoel dat de dooi door mag zetten met de voorspelde regen. niet dat de voorspelde regen wel door mag zetten :P

Nee regen heb ik ook wel genoeg gezien en eigenlijk ijs ook wel meteen.
Kunnen we niet gewoon door naar de lente?

Qimm

Berichten: 15190
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:39

Ik ben wel voor :j

Celebi
Berichten: 3796
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 11:43

Nog maar 68 dagen tot de lente *\o/*

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 11:52

Celebi schreef:
Nog maar 68 dagen tot de lente *\o/*


Ohh een afteltopic. Daar zit ik wel op te wachten.

Sherivey
Berichten: 8755
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 12:21


dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 20:47

Rocamor schreef:
Bij mij was een deel van de paddock bevroren maanlandschap en een groot deel echt vlak doordat net voor de vorst het water wegtrok. Ze kunnen nu wel de wei op, waar ze al vanaf oktober niet op kunnen (klei + water + paard geeft Bambi-on-ice-taferelen.

Ik zie hier - dit topic - meerdere paarden nu wel (lang) op het gras staan. Kan dat met fructaan (index is hoog)? Mijne hebben van de week een half uurtje gestaan en heb ze direct er weer af gehaald


Wij zijn er niet zo heel voorzichtig mee inderdaad. We bouwen in voorjaar ook eigenlijk in 1 en hooguit 2 weken de weidegang op van niet naar 24/7. Net als nu met vorst is het van 24/7 verharde paddock naar 24/7 mogelijkheid om de weide op te gaan.
Geen idee of het verschil maakt dat het trekpaarden zijn? Nog nooit problemen mee gehad in vele jaren. We houden de ontlasting goed in de gaten en het was wel wat minder stevig maar verder geen problemen. Helaas vorst over dus staan weer op de verharde paddock. 2 weides kaal in 4 dagen in elk geval. Nog 3 weides te gaan dus hopelijk nog veel meer vorst in de komende maanden.

GabberGill

Berichten: 5895
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 21:54

Ik ben ook niet zo'n Opbouwer

Nooit geweest ook. Alles gaat bij mij altijd de wei op en af wanneer ik denk dat het kan. Net als Dierenfan hou ik alles altijd in de gaten qua ontlasting, lichaam en gedrag.

Heb nog nooit een hoefbevangenheid of iets dergelijks gehad. Vanaf april gaan bij mij de hekken naar de weides weer open en verder gaan we niet zeg maar.

DuoPenotti

Berichten: 30021
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-24 22:21

Toen ik nog kwpners had stonden die ook jaar rond buiten.
Fructaan, was dà?

En toen kreeg ik tinkers...

Wil mijn merrie van 160 een keer laten dekken... En kleine kans dat het een tinker word.