Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:31

Hier sneeuw maar de bodem is wel min of meer ontdooid en onder de sneeuw dus ook weer wat modder.

Gisteren avond besloot een van mijn paarden om zelf even een rondje bos te gaan galopperen. Gelukkig kwam hij ook weer terug. Blijkbaar had hij genoeg van het stilstaan.

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:37

Na een bodeminspectie besloten dat ze op de wei mochten. Onderlaag was stevig, niet bikkelhard en ook geen blub. Ze hebben geen ijzers onder.
En ze waren een portie blij dat ze de benen konden strekken :D Gelukkig ging het allemaal helemaal goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:44

Jessix schreef:
Gisteren avond besloot een van mijn paarden om zelf even een rondje bos te gaan galopperen. Gelukkig kwam hij ook weer terug. Blijkbaar had hij genoeg van het stilstaan.


Oeps :+

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:22

Het zonnetje komt door! Vanmiddag even een sneeuwritje maken in het bos.

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:23

Jessix schreef:
Hier sneeuw maar de bodem is wel min of meer ontdooid en onder de sneeuw dus ook weer wat modder.

Gisteren avond besloot een van mijn paarden om zelf even een rondje bos te gaan galopperen. Gelukkig kwam hij ook weer terug. Blijkbaar had hij genoeg van het stilstaan.


_O- Maar wel even schrikken dan. Of doet hij dat wel vaker?

Qimm

Berichten: 15182
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:27

Avontuurlijk, wel fijn dattie terug is gekomen!

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:09

Nee dat doet hij normaal nooit. -O-
Hij piepte zo onder de bovenste draad door. Gelukkig kwam hij weer terug toen ik hem riep met de snoeppot in mn handen. Mijn hart zat wel even in mijn keel.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:49

Oh jemig! :wow: Ik dacht dat je er afgevallen was in het bos (niet goed gelezen). Wat braaf dat hij terugkwam toen je riep. Ik zou ook ff de bibbers hebben na zo'n actie!

DuoPenotti

Berichten: 29825
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:13

OOh daar word je niet blij van. Gelukkig kwam hij meteen terug

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:34

dag allemaal, even een andere vraag: de rijbak, hier staan bij mij nooit plassen in, de bovenlaag is overdag nu ontdooid maar de onderlaag lijkt toch nog bevroren. Er ligt ook een laagje sneeuw nog. De paarden lopen er wel zelf op overdag, dat gaat goed, maar of ik er ook op kan rijden?

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:35

Mer1980 schreef:
Het is verdorie OF nat, OF bevroren, dan weer half ontdooid en NAT en nu is het GLAD, NAT en half BEVROREN! Arghhhhhhhhhhhhhh

En volgende week gaat 't weer zeiken van de regen.

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:49

Thuis ligt een heerlijk pak sneeuw maar op stal was het blijkbaar een ijsbende.. de paarden zijn binnen gebleven en dat komt echt hoogst zelden voor. Paddock en stapmolen worden altijd wel gebruikt maar blijkbaar was het terrein zo glad dat ze het niet aandurfden..
benieuwd hoe het morgen is wanneer die 15 cm sneeuw gaat neerkomen hier in zuid Limburg.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:37

Je merkt dat het nu wel een stuk gladder wordt, nu de sneeuw(resten) bevriezen. Paddock was gelukkig nog heel goed te doen.

Afbeelding

Vrees wel een beetje voor morgenochtend, als de boel bevroren is. Ze staat gelukkig niet op ijzers, maar glad is glad :=

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:38

Ja het wordt toch weer hard. Net snel nog het droge stuk paddock gesleept zodat dat mooi vlak opvriest. Op de verharding expres niet geveegd zodat het zand het oppervlak nog wat ruw houdt tegen uitglijden.

Celebi
Berichten: 3743
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:11

Vind dat ze op blote voeten altijd wel aardige grip behouden op een dunne aangevroren straat. De achtervoeten van mijn pony gaan overal prima overheen. De voorkant met ijzers daarentegen.. 8)7

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:23

Ik heb er eentje op duplo's (kunststof) dat gaat echt prima zo met de vorst en ook met sneeuw.

Bloodymary
Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:54

Heb een heerlijk ritje gemaakt vanmiddag door het bos. Met sneeuw en zon, 11,5 km. De sneeuw was zacht en de bodem er onder ook. Het was nergens glad. Behalve bij terugkomst de parkeerplaats bij stal. Hij begon meteen te glibberen...

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:55

Lenteklokje schreef:
dag allemaal, even een andere vraag: de rijbak, hier staan bij mij nooit plassen in, de bovenlaag is overdag nu ontdooid maar de onderlaag lijkt toch nog bevroren. Er ligt ook een laagje sneeuw nog. De paarden lopen er wel zelf op overdag, dat gaat goed, maar of ik er ook op kan rijden?


Ik zou het hier durven, maar goed, is echt per bak en ondergrond verschillend of het glad wordt.

Hier is de bak weer bevroren en achterin ligt ijs, wel oppervlakkig, maar daar blijven ze totaal van weg.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:29

Lenteklokje schreef:
dag allemaal, even een andere vraag: de rijbak, hier staan bij mij nooit plassen in, de bovenlaag is overdag nu ontdooid maar de onderlaag lijkt toch nog bevroren. Er ligt ook een laagje sneeuw nog. De paarden lopen er wel zelf op overdag, dat gaat goed, maar of ik er ook op kan rijden?


De bevroren ondergrond doet me zeggen: nee.

Maar ik heb heel vaak gereden in mijn bak als er sneeuw lag. Met een paard zonder ijzers (of sneeeuwbeslag) prima te doen.
Er is een máár: Vaak lukt het (in nederland) maar 1 keer. De dag erna is de hoefslag dan vaak hobbelig en met klompen bevroren.
Ik heb meer succes gehad met op gras met een laag sneeuw rijden. Dat ging vaak heel lang goed.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:35

Ik las net iets in een ander topic over het tapen van ijzers als er sneeuw ligt. Is dit een ding? Werkt dat en zo ja, hoe? Om de hele hoef heen of net om het ijzer?

meggiemeg

Berichten: 12239
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:00

Je zou best kunnen rijden in stap en dan lekker oefeningen doen om ze los te werken en te gymnastiseren. Is een mooie afwisseling en ben je toch even lekker bezig.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:07

@Iris tapen ken ik als noodmiddel tegen klonten. Nadeel wel is dat het gladder wordt helaas. Vetwrap is een alternatief, op yt staat ergens een instructievideo daarover. Beetje a la zwachtelen om de gehele hoef heen.

Ik ben het weer ook helemaal zat. Met de huidige voorspelling komt de dooi pas een paar uur voor de storm, en dan weet ik niet waar ik de paarden moet laten.
1/4 deel van de track is nog onbegaanbaar door de vorige storm
1/4 deel is 1 aangestampte ijsbaan.
1/4 deel is een ijsbaan in wording.
1/4 deel is nu goed maar dat is precies een deel onder de bomen vol op het zuidwesten.

Ik hoop echt dat de zon extra haar best komt doen en de ergste ijslaag op de track kan lossen. Op dat deel lopen ze in principe goed en veilig bij veel wind.
Mijn kudde op het gras gooien met deze fructaanstapeling zie ik ook echt niet zitten -O-

Celebi
Berichten: 3743
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:20

Duct tape is niet gladder dan een kaal ijzer, werkt prima! Ik deed vorige sneeuwperiode eerst een rolletje zelfklevend verband om de hoef heen en daarna meerdere lagen duct tape. Helaas ging het bij mijn paard continu stuk dus ben er op een gegeven moment mee gestopt en ben met stoffen behandelschoenen aan de slag gegaan. Maar hij kon met die tape gewoon over ijs en sneeuw lopen en met de blote ijzers niet.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:35

Fijn dat het bij jullie wel werkte, Celebi.

Het filmpje stond blijkbaar op fb. Zowel de tape als de wrap komen aan bod.

GabberGill

Berichten: 5828
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:13