Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37305
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:21

Ja het is glad, hier had er een energie teveel in de wei..rennen, bokken en gek doen pfft..en ik een hart verzakking. Wordt tijd dat de bodem weer eens gewoon goed is, geen sneeuw, niet bevroren en geen modder aub.

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:07

Elisa2, dan zal je toch nog even moeten wachten denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:17

Hier is de wei en de bak hard, ongelijk en besneeuwd.
De wegen zijn schoon. Het bos is deels besneeuwd, deels weggegooid, deels opgevroren ijsplaten.

Erg blij dat wij nog een overdekte paddock hebben, gemaakt in een oude mestsilo.
Daar kan ponylief zich op een niet bevroren ondergrond lekker even uitleven.
Dat heeftie gisteren gedaan.
Vandaag aan de hand het bos in geweest, dat ging ook wel, al had ik er eigenlijk even widiastiftjes van 5 mm in moeten draaien, dan had hij nog wat makkelijker gelopen denk ik.

Hoop dat als het eenmaal gaat regenen, dat het dan warm water regent, dan dooit alles gelijk goed weg...

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:25

Dat lijkt me wel fijn zo'n overdekt stukje nu.

Hier nog genoeg om te smelten. Met rechts nog ijs eronder.
Dan die regen er nog bij.
Vind het weer spannend



Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18860
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:38

'sarcasme aan' gelukkig gaat het morgen weer heerlijk regenen op de bevroren grond, zodat alle sneeuw en ijs makkelijk weg kan (not) 'sarcasme uit'. zucht ik houd mijn hart vast....

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:39

Hier alles nog steeds hard en bevroren. Heel glad nu ook.. We hebben wel een deel van de paddock schoon kunnen maken gisteren na was hakken en vandaag de straat tussen stal en de paddock geveegd. Dat laatste was hard nodig, maar het is nog steeds spek glad. Heb de kalkoenen maar onder de ijzers gelaten nog. Die ene dag meer of minder kan nu ook weinig kwaad meer denk ik. Heb vandaag ook een poging gedaan tot longeren omdat ik pony toch echt even beweging wilde geven. Sommige stukjes in de bak waren net zacht genoeg voor een drafje en een klein galopje, maar het was wel echt nog voorzichtig doen. Ik ben blij als de dooi morgen inzet. Dan maar die storm..

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:42

Blij dat onze paarden hun plan lijken te trekken
Als we merken dat het gaat regenen of er ijs platen ontstaan word de hele wei opengegooid ipv het winterstuk

Voorlopig lijken ze nog nergens last van te hebben.
Zeker niet op de grote wei Afbeelding

Ze zijn wel vanaf de eerste -1 naar 24/24 buiten gegaan om zo te kunnen wennen aan de grond. En dat lijkt geholpen te hebben, drinken geen extreem water bij binnenkomen (is warm water), eten gewoon. Komen zelfs nog uitspattingen.
Em vooral: kreupelen niet meer zoals wat ze deden voor de sneeuw en ijs

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:37

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Ik heb 1 normale
En 1 mafkees die echt overal tegelijk wilt zijn.

Ik ben blij als ze weer wat kunnen gaan doen. Die grote gedraagt zich opzich keurig en kalm. Die kleine dat is echt een spring in het veld en weet af en toe niet meer waar ze het zoeken moet zoveel energie heeft ze.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:54

DuoPenotti schreef:
Dat lijkt me wel fijn zo'n overdekt stukje nu.

Hier nog genoeg om te smelten. Met rechts nog ijs eronder.
Dan die regen er nog bij.
Vind het weer spannend



[ [url=m/aenhIk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Toch bizar te bedenken dat ze maandag dan 12 graden en regen opgeven. Wat voor ellende heb je dan met doe sneeuw erbij.... ik hoop dat t meevalt allemaal maar argh, van de drup weer naar de regen, we blijven bezig deze piep winter.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:04

En niet te vergeten windkracht 4 die tot woensdag opbouwt naar 6.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:49

Hier is het echt het verschrikkelijkste en natste jaar in tijden. Weet niet hoe dat bij jullie zit.

Ik heb vorig jaar 2 weken stilgestaan door het weer en dit jaar echt 2 maanden denk ik. Veel neerslag dus veel te nat op dit stuk en dan nu dat vriezen en december hadden we ook wat ellende dagen.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 01:17

Hou op, schei uit. Het is echt de ellendigste winter die ik me kan herinneren! Zo veel regen, zo weinig zon... ga hier heel slecht op. Vrijdg was echt wel een goede dag voor mij, toch m'n grote gele vriend even gezien. Zal wel weer even duren voor we hem weer te zien krijgen.

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 07:39

Wat een toffe foto Gusti met die 2 bijna spiegelbeelden +:)+

Hier is het wel nat maar niet bizar. Ze kunnen nop steeds gewoon op het pad lopen en hebben het grootste deel niet eens kapot gelopen, dat is gelukkig nog geen 1 winter gebeurd. En we zitten hier op klei. Ik vind het (hier) niet enorm afwijken van vorige winters eigenlijk, het is best wel goed te doen.

Kijk ik heb ook liever nog 1 week sneeuw (voor de kinders) en 2 weken droge vorst met een lekker zonnetje, en dat dan gewoon het voorjaar een beetje gaat beginnen. In plaats van die stomme regen.

Maar ik denk dat het helaas wel de realiteit is dat dit een soort compensatie-regen is, voor die achterlijk droge, warme zomers van tegenwoordig. Het nat valt dan toch op een ander moment.... dus ik denk dan maar: hopelijk slaat de bodem deze nattigheid wel een beetje op zodat het in de zomer nog wat hier uit kan putten :(:)

En januari / februari is ook de tijd van flinke wind en stormen...dus daar zullen we ook maar weer even doorheen moeten. Dan komt het voorjaar straks weer als beloning :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:07

Hier is alles al wel aardig ontdooit maar vanaf vandaag t/m woensdag windkracht 7/8 met regen, dus daar worden we ook niet heel veel wijzer van…

Elisa2

Berichten: 37305
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:13

Ik vind het ook echt bar en boos deze winter..vooral ook die extreme nattigheid en nu dan de vorst.

Geen idee hoe de grond nu is, het waait in ieder geval al wel flink.

Pmarena: ja het is het nieuwe klimaat volgens mij, een half jaar te droog en een half jaar te nat.

GG, haha..ja die houdt wel van racen en gek doen. :D
Weer aan het werk kunnen zal vast wel helpen. :D

Mooi die twee zwarte paarden naast elkaar Gusti, waren ze wel kreupel voordat ze 24/7 buiten stonden?

Celebi
Berichten: 3695
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:23

Maar het is afgelopen jaar geen half jaar te droog geweest. Het was juist het hele jaar door vreselijk nat op 1 maand in het late voorjaar na. Toen heeft het iets van 30 dagen niet geregend en was heel Nederland in rep en roer dat het te droog zou zijn en we water tekorten gingen krijgen in de zomer. Vervolgens heeft het alle (zomer)maanden daarna vreselijk geregend. Elke keer stonden de weilanden hier onder water. Paard heeft elke maand wel met dekens op gelopen, zelfs hoogzomer en ik vond foto's waarbij ik hoogzomer in mijn winterse fleece vest aan het rijden was omdat het zo guur was. In mijn zomervakantie van 3 weken heb ik op 1 dag na elke dag regen gehad. Het was echt bizar. Dus een half jaar te droog klinkt nog bijna als muziek in de oren na dit jaar.. :')

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:29

Klopt, dit jaar was warm maar heeeeeel nat. Wij hadden aan het seizoen zelfs gras over, dat heb je niet in een droog jaar :=

Hier is buiten nog alles wit en daarmee dus ook nog hard/bevroren. Wordt weer een dikke soep als het gaat regenen, water kan nergens heen.. Het hoge waterpeil is gelukkig!!! wel gezakt, dus hopelijk kunnen sloten, beken en rivieren hier in de buurt straks wel gaan afvoeren.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:31

Het is hier nog steeds wit, bevroren en een vieze koude wind. Ook nog weer een bui sneeuw onderweg. Boehoe. Heb de track al drie dagen afgesloten, ze hebben een stuk van ongeveer 100m waarop ze eten en kunnen bewegen.

M’n Haf met ijzers voor heeft het heel lastig. En ik zie als een berg op tegen morgen. Vannacht regen en vorst in de grond. Fantastische combi. :(

Elisa2

Berichten: 37305
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:37

Celebi schreef:
Maar het is afgelopen jaar geen half jaar te droog geweest. Het was juist het hele jaar door vreselijk nat op 1 maand in het late voorjaar na. Toen heeft het iets van 30 dagen niet geregend en was heel Nederland in rep en roer dat het te droog zou zijn en we water tekorten gingen krijgen in de zomer. Vervolgens heeft het alle (zomer)maanden daarna vreselijk geregend. Elke keer stonden de weilanden hier onder water. Paard heeft elke maand wel met dekens op gelopen, zelfs hoogzomer en ik vond foto's waarbij ik hoogzomer in mijn winterse fleece vest aan het rijden was omdat het zo guur was. In mijn zomervakantie van 3 weken heb ik op 1 dag na elke dag regen gehad. Het was echt bizar. Dus een half jaar te droog klinkt nog bijna als muziek in de oren na dit jaar.. :')


Ja je hebt gelijk, afgelopen zomer was anders..ik vond het heerlijk.

Zo waren de zomers vroeger ook meer in NL. Alleen de jaren er voor was het vaak maanden achter elkaar droog en warm. Vandaar mijn vergelijk.

Volgens mij heeft het ook te maken met El Nino en La Nina stromingen, maar ik ben verder geen weerexpert.

Vieze koude en harde wind staat er hier ook, ik zal wel blij zijn als het weer iets warmer is.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:17

Deze winter is echt extreem.
Wij wonen hier nu ruim 19 jaar maar dit nog nooit meegemaakt.
Nog nooit water in de kelder gehad.
En ook de wei en de bak zijn het hele jaar droog.
De wei is nog nooit kapot gelopen. De bak altijd te slepen voordat het gaat vriezen. Laat staan dat het een bevroren zwembad is.
Nu heeft het waterschap er ook nog wel een flinke schep bovenop gedaan door sluizen in de beek dicht te houden.
Nu dan de sneeuw er nog op.
Er moet nog heel wat water de grond in.

Sneeuw is nooit mijn hobby.
Maar op een vlakke wei of bak zonder ijs nooit als probleem gezien. Nooit grote zorgen om de paarden gehad.

Hoop echt dat de komende 19 jaar dat ook niet meer voor gaat komen.

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:20

Hier is alles nog flink wit bevroren en winderig.
Als ik naar de lucht kijk dan verwacht ik eerder sneeuw dan regen. Net aan de andere kant van de grens sneeuwt het ook zag ik net op buienradar.
Gisteren Paardlief 2 uurtjes op de wei gehad. Dat ging goed. Had z’n hoeven vol met stront geduwd om klont vorming door ijzers te voorkomen. Helaas was het er aan 1 kant uitgevallen.
Paarden die 24/7 met ijzers in de sneeuw benijd ik niet..

Onze binnenbak is een uitdaging er valt steeds sneeuw naar beneden. Doordat de zijkanten deels bestaan uit windgaas zien ze het vallen. Ik heb dus zitles gehad..
En het terrein is als de zon weg is, spekglad door bevriezing van de gesmolten sneeuw. Daar is niet tegenop te strooien.

Maar aan de positieve kant. De omgeving is nog steeds prachtig… liever sneeuw en / of koud dan al die regen.

Elisa2

Berichten: 37305
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:23

Ik ben wel klaar met die diepvries buiten hoor..harde koude rotwind staat er.

De grond is nog keihard..vrees dat het nog wel een paar dagen duurt voordat het ontdooid is. Jammer..

Ik heb het ook nog nooit zo extreem gezien DP, mijn ouders moesten ook water uit de kelder pompen en die wonen gewoon hoog op de Veluwe.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:03

Ik verheug me ook al weer op de storm de aankomende dagen. Ook zo leuk als je in het bos woont met je dieren. Hopelijk blijft alles heel.

Nu is alles nog steeds ijs en sneeuw. De binnen wegen zijn ook spekglad. Ben benieuwd hoever het heeft gedooid voor er regen op komt. Gelukkig geen afspraken buiten de deur dus ik kan het thuis uitzingen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:12

Pal aan de kust is storm ook geweldig leuk :+
Ben blij als het weer wat beter of in ieder geval normaler gaat worden, en niet alles gelijk in extremen…

Hier was de bak op 1 hoekje na zacht zowaar net dus nog voor de storm echt van start gaat nog even fijn kunnen rijden, vandaag weer even beweging gehad …

Lieser
Berichten: 1519
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:36

Ik dacht dat het aan mij lag. Onze eerste winter op een stal zonder binnenbak, ik rijd met mijn eigen paard nog minder dan toen ik nog manegeruiter was! Is er geen storm of hoosbui, dan is er wel vorst of hagel. De paddocks en de buitenbak zijn keihard. Ik vroeg me al af of dit normaal was ...