Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:45

Het is wat het is. Denk dat je best kans hebt dat dit vaker voor gaat komen de komende jaren.
Als je altijd geluk hebt gehad met zandgrond dan is dat fijn natuurlijk, maar als je nu toch "aan de beurt komt" om te dealen met nattigheid, dan moet je toch keuzes maken tussen de mogelijke opties die je hebt en dat zal per situatie / baasje / paard verschillen.

Hier maak ik me niet zo druk om opvriezen: ze kijken zelf maar uit, we hebben genoeg uitwijkmogelijkheden voorzien. Als ze droog hun hooi kunnen eten en een beetje rondwandelen, al is het maar op een klein stukje, dan is dat heus geen ramp voor een korte tijd.

Hier mogen ze gewoon op het zand en een deel van de track. Er is een deel modder maar er is ook een deel nog best okee. Zand is wel nat maar niet 1 grote plas. Op de bestrating liggen ook wel plassen. Maar we hebben de stal expres op een verhoogd stuk geplaatst met het idee dat er wel heel wat moet gebeuren voordat ze dan geen droge plek meer hebben. Onze zelfgebouwde stal ligt een halve meter hoger dan de wei en het stalletje dat er al stond.

Als het echt bar en boos is en je hebt de mogelijkheid om een deel van je erf af te zetten voor de paarden, dan zou ik dat lekker doen :j

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:45

DuoPenotti schreef:
Maar het gaat toch niet om hoe hard het vriest?
Zoals ik eerder al zei :)

Bevroren is bevroren. -1 of -10
Bij -1 word het niet minder glad.


Maar is het wel eerder weer weg.

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:46

Een voordeel is ook wel dat bij -1 als laatste temperatuur het vaak overdag nog even boven nul is en met het zonnetje erbij eventueel ijs dan nog wel weg kan trekken. Met -10 als laagste temperatuur heb je veel minder kans dat het nog even boven de nul gaat zitten.

Maar inderdaad, glad wordt het sowieso. Baal er zo van dat mijn paard ijzers heeft op dit soort momenten. :n

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:49

DuoPenotti schreef:
Maar het gaat toch niet om hoe hard het vriest?
Zoals ik eerder al zei :)

Bevroren is bevroren. -1 of -10
Bij -1 word het niet minder glad.

Tuurlijk maakt dat uit. Bij -10 vriest de bodem veel dieper op. Als je op natuurijs wil schaatsen kan dat na een paar dagen -10. Met twee weken -1 wordt dat soms nog steeds moeilijk.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:50

Het punt is dat je nu wel in de stress kunt schieten en allerlei doemscenarios kan gaan bedenken, maar dat veranderd niets aan het weer, waar we allemaal mee te maken hebben, de een wat meer dan de ander. Die paarden redden zich echt wel. Het enige wat jij kunt doen is ze te enigzins te helpen door het ze zo makkelijk mogelijk te maken. En als ze daardoor wat minder ruimte hebben, dan is dat zo. Ik heb hier hetzelfde probleem en ik heb ze nu droog staan maar ook met minder ruimte. Ik troost mezelf dan maar met de gedachten dat er nog steeds paarden zijn die er amper of helemaal niet uit komen in deze tijd van het jaar.

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:52

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar het gaat toch niet om hoe hard het vriest?
Zoals ik eerder al zei :)

Bevroren is bevroren. -1 of -10
Bij -1 word het niet minder glad.

Tuurlijk maakt dat uit. Bij -10 vriest de bodem veel dieper op. Als je op natuurijs wil schaatsen kan dat na een paar dagen -10. Met twee weken -1 wordt dat soms nog steeds moeilijk.

Dat snap ik. Maar het word hier -6 in de nacht diverse dagen, daarna -1, dan dooit er echt niets meer.
Zels niet als het dan een keer plus 1 word.

Ik weet wel wat vorst in de grond doet :D
Heb alleen anders geen plassen.
En ja ik weet dat je door plassen kan trappen als het water daaronder weg gaat, maar met eerst -6 gaat dat niet eerst weg...

Maar laat maar verder...fijn dat julie er zo goed mee om kunnen gaan...ik kan dat niet....

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:55

Ik heb ook lichtelijke zenuwen, mijn pony staat nu ook in een baggerstukje. Met een peesblessure, de bagger gaat nog omdat ze gewoon een (klein) stukje zakt tot ze stabiel staat. Maar als dit zo opvriest zakt er niets meer. En dat vind ik geen fijn idee met de blessure die ze heeft.
Ik ga morgen met mijn vader kijken of we het zoveel mogelijk strak kunnen trekken voor het gaat vriezen en vanavond maar weer geulen graven om het water zo veel mogelijk weg te laten lopen.

996981
Berichten: 9813
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:57

Je maakt je mega druk over iets waarvan je nog niet eens zeker weet of het een probleem is…

Gaat het bij jullie overdag ook vriezen dan? Want hier dooit het overdag gewoon. Dat helpt áltijd. Ook als het nachts -6 was. De vraag is daarnaast of het überhaupt “zo streng” gaat vriezen. Laatste keer werd hier ook van alles tot -7 voorspeld en hebben we twee nachtjes net aan vorst gehad.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:57

Ik heb vroeger soms weken lang gewoon gereden in een glad getrokken bevroren buitenbak. Galop is dan niet ideaal maar verder kun je gewoon normaal rijden.
Zolang je het van te voren maar netjes gesleept hebt.

Hier gelukkig ook een staleigenaar die altijd zorgt dat op tijd gesleept is zodat de bak gewoon bruikbaar blijft.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:59

DP: dan is het zaak om te zorgen die paarden te laten inzien dat die plassen glad zijn en ze er niet overheen moeten gaan rennen. Als je daar geen mogelijkheid voor ziet / je teveel zorgen maakt dan hou je ze bij de plassen vandaan. Op de manier waar je je het best bij voelt binnen je mogelijkheden. Veel meer smaken zijn er niet toch...?

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:59

Dreamboy schreef:
Het punt is dat je nu wel in de stress kunt schieten en allerlei doemscenarios kan gaan bedenken, maar dat veranderd niets aan het weer, waar we allemaal mee te maken hebben, de een wat meer dan de ander. Die paarden redden zich echt wel. Het enige wat jij kunt doen is ze te enigzins te helpen door het ze zo makkelijk mogelijk te maken. En als ze daardoor wat minder ruimte hebben, dan is dat zo. Ik heb hier hetzelfde probleem en ik heb ze nu droog staan maar ook met minder ruimte. Ik troost mezelf dan maar met de gedachten dat er nog steeds paarden zijn die er amper of helemaal niet uit komen in deze tijd van het jaar.


Mijn paard is één van die paarden die niet buitenkomt vrees is.
Normaal is het al een kleine paddock, maar enorm veel water, modder en diepe gaten. Als dat bevriest wil ik haar daar echt niet overheen hebben lopen. Er is een stukje van een paar m2 bestraat, ik ga overleggen of ik dat mag afsluiten van de rest van de paddock zodat ze toch even naar buiten kan voor een frisse neus. En verder is het maar even behelpen, ik kan er niks aan veranderen nu..

Lokii

Berichten: 182
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:01

Wij paarden volk worden deze winter idd niet echt gespaard :=

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:01

Sizzle schreef:
Ik heb vroeger soms weken lang gewoon gereden in een glad getrokken bevroren buitenbak. Galop is dan niet ideaal maar verder kun je gewoon normaal rijden.
Zolang je het van te voren maar netjes gesleept hebt.

Hier gelukkig ook een staleigenaar die altijd zorgt dat op tijd gesleept is zodat de bak gewoon bruikbaar blijft.

Ja van te voren slepen is fijn.
Dat doen wij anders ook.
En dan kun je idd gewoon rijden. Zeker als het dan nog een tijdje droog vriest dan gaat de bovenlaag zelfs los worden en zacht.

Maar dat is nu het probleem, je kan niet slepen nu. Daar gaat het mij nu net om :D
Niet met trekker en niet met paard. Want ja mijn paard kan dat ook.

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:02

Dat slepen is alleen nu wel echt het probleem omdat alles zo nat is.

Het is dat ik niet de hele paddock kan gaan slepen met een harkje morgen anders had ik het gedaan. We gaan het zien.. in ieder geval blijft het vanaf nu droog zo te zien en het duikt pas zondagnacht echt onder 0 dus met een beetje mazzel valt het mee.. :=

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:05

Zelf glad harken?
Ben je gelijk warm.

Desnoods de helft. Eerst nu geultjes graven zodat het water naar de andere helft kan en dan de middag voordat de vorst voorspeld is verstand op 0 en harken maar.

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:06

Hier staat alle dagen dus nog regen... en dan zondagnacht idd onder nul.
Was het maar 2 dagen droog, dan zag ik het al heel anders



Celebi schreef:
Dat slepen is alleen nu wel echt het probleem omdat alles zo nat is.

Het is dat ik niet de hele paddock kan gaan slepen met een harkje morgen anders had ik het gedaan. We gaan het zien.. in ieder geval blijft het vanaf nu droog zo te zien en het duikt pas zondagnacht echt onder 0 dus met een beetje mazzel valt het mee.. :=

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:15

Zondagmiddag harken dus :D

En als de bodem zo slecht is dat niet kan dan kun je desnoods proberen je paarden tijdelijk ergens anders neer te zetten.

As echt niets kan…..tja, dan staan ze even op stal. So be it.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:25

Mijn vorige paard ging bij vorst overdag een paar uur de wei in. En dan bedoel ik de wei die voor de lente-zomer bedoeld was, met een egale grasmat. Dus niet een stuk gelopen of door de paarden omgeploegde wei. Dan moest het in de nacht wel -3 of kouder zijn geweest zodat ze niets stuk kon lopen. Ik vond het altijd een heerlijk gezicht!

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:27

De winterwei hier is nu wel grotendeels kapot gelopen en er staat zelfs water in, ik vrees dat de paarden daar volgende week niet in kunnen :\

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:30

DP het probleem is dat het grondwater momenteel zo hoog staat dat twee dagen droog echt niet gaat helpen. Zelfs niet op zandgrond.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:32

Kaitlyn schreef:
Dreamboy schreef:
Het punt is dat je nu wel in de stress kunt schieten en allerlei doemscenarios kan gaan bedenken, maar dat veranderd niets aan het weer, waar we allemaal mee te maken hebben, de een wat meer dan de ander. Die paarden redden zich echt wel. Het enige wat jij kunt doen is ze te enigzins te helpen door het ze zo makkelijk mogelijk te maken. En als ze daardoor wat minder ruimte hebben, dan is dat zo. Ik heb hier hetzelfde probleem en ik heb ze nu droog staan maar ook met minder ruimte. Ik troost mezelf dan maar met de gedachten dat er nog steeds paarden zijn die er amper of helemaal niet uit komen in deze tijd van het jaar.


Mijn paard is één van die paarden die niet buitenkomt vrees is.
Normaal is het al een kleine paddock, maar enorm veel water, modder en diepe gaten. Als dat bevriest wil ik haar daar echt niet overheen hebben lopen. Er is een stukje van een paar m2 bestraat, ik ga overleggen of ik dat mag afsluiten van de rest van de paddock zodat ze toch even naar buiten kan voor een frisse neus. En verder is het maar even behelpen, ik kan er niks aan veranderen nu..


Je kunt geen ijzer met handen breken. Meer dan je best kun je niet doen. Jij probeert in ieder geval nog een oplossing te bedenken. Er zijn zat paarden die bij een paar drupjes regen al niet meer buiten komen.

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:36

En wat vinden jullie van een paar dagen op stal met minder krachtvoer, geen haver? Nood breekt wet.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:42

Lenteklokje schreef:
En wat vinden jullie van een paar dagen op stal met minder krachtvoer, geen haver? Nood breekt wet.


Nood breekt wetten maar veel paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan, zet je niet zomaar ineens 24/7 op stal zonder problemen te krijgen. Dan zou mijn voorkeur toch gaan naar een stukje erf of zo af te zetten als er niets anders voor handen is. Ik heb er bv een met atrose. Die moet naar eigen inzicht kunnen bewegen anders komt het niet goed.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:44

Lenteklokje schreef:
Mijn vorige paard ging bij vorst overdag een paar uur de wei in. En dan bedoel ik de wei die voor de lente-zomer bedoeld was, met een egale grasmat. Dus niet een stuk gelopen of door de paarden omgeploegde wei. Dan moest het in de nacht wel -3 of kouder zijn geweest zodat ze niets stuk kon lopen. Ik vond het altijd een heerlijk gezicht!


Dit dus!

Onze winterwei is 1 grote modderpoel dn binnenkort met vorst breek je je nek erin.

Maar desnoods zet ik ze in de " goede" wei aan de overkant. En probeer ik elke dag met 2 paarden naar de binnenbak te gaan . Kunnen ze bewegen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:45

Ik hoop dat wij nog in de gelegenheid zijn om de paddock en bak te slepen..als het in ieder geval maar vlak opvriest dan trekt het vocht er wel uit (hoop ik).

Andere optie is om heel veel zout te strooien zodat het niet op vriest. Een en ander is afhankelijk van hoe het e.a nog opdroogt de komende dagen. Wij hebben wel een bestraat stuk waar ze kunnen staan maar ik heb de boel toch het liefst vlak.