Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:51

Zelf harken? Ik krijg amper de mest uit de paddock geharkt uit die dikke plakkerige blubber. Laat staan de hele paddock plat harken. :')

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:52

Dreamboy schreef:
DP het probleem is dat het grondwater momenteel zo hoog staat dat twee dagen droog echt niet gaat helpen. Zelfs niet op zandgrond.

Klopt helaas.

De grote plassen zijn daarmee niet weg.
Maar de kleinere 10 x 10 , die waar ze nu net moeten lopen, die zullen dan wel voor het grootste deel weg zijn.
En als daar dan zout opgooi zullen ze niet zoveel gevaar meer zijn.

Merk het in de wei ook, daar waar ik ze graag zou willen hebben staan, het gisterenochtend na een nacht droog best oke was.
Maar na een uur regen ook alweer compleet nat.

Maar merk wel dat het elders in het land wel de voorspelling is, zag net in een ander topic een blije bokker, laatste dag regen. Maar hier is dat niet de voorspelling.

We hebben wat dat betreft gewoon pech nu.


Zijn in ons dorp nu ook enkele loonwerkens continue aan het rijden.
Stroomkasje liep bijna onder, dus daar water wegpompen.
Fietspaden en wegen waar water op staat, daar de sloten leeg pompen zodat het geen ijsbaan word.
Ik maak me niet zomaar druk omdat het wel meevalt... En nogmaals, we zijn er hier niet op berekent, dat zal zeker meespelen.
Niemand niet, dat stroomkastje had daar anders vast ook niet gestaan :P


Dat is een stroomkast verdeel dingens :P
Afbeelding

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:02

Hier zijn we deze extreme omstandigheden ook niet gewoon hoor. Het is in bijna heel het land extreem nat. Er staan hier picknickbanken compleet onder water. Die zetten ze daar ook echt niet neer als ze dit hadden kunnen voorzien. Jullie zijn echt niet de enige die hierdoor overvallen worden. Maar we zullen er mee moeten leren dealen want het zal vast niet de laatste keer zijn. Het voordeel van het vriezen is dat het grondwater dan wel de kans heeft om wat te zakken. Tenzij het zo extreem gaat vriezen dat het grondwater ook bevriest. Maar dan hebben we het toch wel over een langere periode met -7 of erger.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:03

Als ik overigens naar die foto kijk valt het bij jullie nog mee. Hier zijn hele weilanden verandert in een meer.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:05

Nee bedoel niet dat we de enige zijn.
Maar denk wel dat de paardenhouders die in de winter altijd nat hebben bijvoorbeeld ingericht zijn met paddock roosters of ander soort verhardingen.
dat bedoel ik met we zijn hier niks gewend.
Dus ook totaal niet op ingericht.


Oh maar dat is geen weiland...weilanden zijn hier ook meren en daar kijk ik dus ook op uit. Nee niet die van mijzelf maar van de buren die nog weer net wat lager zit.

Mijn vriend belde straks op...Lijkt wel of ik in Denemarken rij, links water recht een fjord :P
Hij reed 1 straat verderop

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:08

Afbeelding

Een klein voorbeeldje.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:12

Ja weet wat het is, ondergelopen weilanden zien :)

Maar een stroomkastje is toch best wel een dingetje :D
Weet niet hoeveel aansluitingen het heeft?

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 16:55

Ik heb eens uren staan harken om de paddock glad te krijgen voor de vorst. Helaas liepen ze de volgende ochtend eerst nog door de toplaag heen en is het later op de dag (toen ik aan het werk was) toch nog door de toplaag heen en is het alsnog mega ongelijk opgevroren. Daar begin ik niet meer aan. Nu valt er niet eens iets te harken met al dat water.

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:34

Bij ons op stal staan ze nu met zwemvliezen aan en een duikbril op. Volgende week krijgen ze schaatsen ondergebonden

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:45

123_456 schreef:
Bij ons op stal staan ze nu met zwemvliezen aan en een duikbril op. Volgende week krijgen ze schaatsen ondergebonden



Die van mij krijgen een Iglo als schuilstal.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:58

Oh nee ook nog sneeuw... :evaw:


Die hebben wij enkele jaren terug 1 gebouwd. Konden we in het midden rechtop in staan.
En aan de rand met diverse mensen in zitten.

En dat was verrassend warm...



Met jagermeister...

Cowgirl

Berichten: 23756
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:02

Ik durf het bijna niet te zeggen maar bij ons is het 'droog'.

De bodem van de paddocks zijn wel nat en in de paddock waar mijn paard staat staat een grote plas en een plas water in de schuilstal...maaarrrrr gisteren , na 1 dag droogte was alles droog _/-\o_ .
Ze hebben afgelopen zomer alles gekeerd en daar hebben we heel veel profijt van en zijn we allemaal heel blij mee.

Ik verwacht dus dat voor de vorst het water weg is en de paarden gewoon naar buiten kunnen. De rijbak is hetzelfde verhaal, die was gisteren gewoon perfect.

Maar ik heb zo'n 28 jaar dezelfde struggels gehad als de meeste hier nu hebben. Dus ik weet wel wat het is en hoe blij ik mag zijn met deze plek.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:08

Met een dag droog kom ik ook een heel eind.

Pas 1 nacht droog gehad en de belangrijkste stukken waren toen weer goed genoeg.
Maar wanneer het echt een keer 24 uur droog is geweest? Geen idee meer.

De minste dag regen is 8mm geweest in 24 uur.
De meeste 28 mm.
Vandaag valt het mee en zitten we op 5. Maar de dag is nog niet om. (schud de regenmeter om half 11 avonds om)

Ook dit weekend staat elke dag regen. En dan zondagnacht - 5

Maar toch ben ik blij met deze plek. 1 keer in de 19 jaar. Daar kan ik mee leven :j

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:17

Normaal gesproken is na een flinke bui of meerdere buien alleen de toplaag van mijn paddock wat nat. Als er al een plas in ligt is die na een paar uurtjes droog weer verdwenen. Ook hier is de grond gekeerd. Maar het grondwater staat nu zo verschrikkelijk hoog dat het water niet meer weg kan. Het is een groot zwembad. Straks, als het bevroren is zet ik er maar een koek en sopie karretje neer met erwtensoep en warme chocolade melk denk ik. Kunnen de buurtkinderen er op schaatsen. Dit is echt niet meer met 2 dagen droog opgelost, eerder 2 weken vrees ik.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:21

Nee de grote plassen hier ook niet.
Maar die liggen net gunstig genoeg. Daar kan lint omheen en klaar.

Maar heb hier net een paar belangrijke stukjes waar ik met 2 dagen droog heel goed weg zou komen :j
Maar nu wel te nat zijn en dus vast zit

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:57

Hier is ook alles te nat om het vlak te krijgen voor de vorst, vandaag weer zoveel regen gevallen.
Gelukkig hebben ze de paddocks hier redelijk vlak gelopen en zijn ze er niet diep in weg gezakt, en de plas achterin is dan jammer, dus ze kunnen denk wel gewoon naar buiten.
Beweging geven in de bak gaat een dingetje worden, want die is waarschijnlijk nog veel te nat om vlak te slepen in het weekend, dus dat is wel enorm balen…
Hopen dat het pad genoeg gedroogd is naar de weg zodat we van stal weg kunnen en nog kunnen wandelen…

Een paar dagen droog voor de vorst was erg aardig aardig geweest…

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:40

DP het is echt gewoon sh*t want ik begrijp je goed als je dit totaal niet gewend bent!
Dus ik dacht: mss helpt het je om er op een andere manier naar te kijken: dat er ook paarden zijn met een blessure die onverwacht boxrust moeten krijgen. Dat is ook megabalen (ik ben zelf sowieso nooit zo voor box rust) maar goed: je weet dat ze dat echt wel overleven. Heb je arm hooi op voorraad en hooi netjes of hooi kussens? Voerbal mss. En dan hopen dat het niet idioot lang gaat duren.
Het is waardeloos maar alle dier houders zitten in hetzelfde schuitje. Je hebt vast ook veehouders in de omgeving met koeien òf schapen. Dit zijn ook de sjaak.

Kom hier maar lekker balen, maar probeer ook te relativeren. Want stress of niet: het giet oan.

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 20:47

Lief van je, dank je wel. <3

Nadeel van NAH, dan is omdenken en schakelen voor mij een ding.
Daarnaast heb ik nu migraine dat maakt het allemaal niet makkelijker.....

Ja ze overleven het vast wel, ik ook.... maar pfff

sanowa

Berichten: 900
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Wilp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:08

Hier ook nat, maar ik heb een winterweiland die ze mogen vertrappen en een stuk waar ze niet op mogen als het nat is dus als dat mooi hard is mogen ze daar straks op.
De paddock droogt heel snel dus hopelijk kunnen we die maandag slepen zodat ze daar ook een strakke bodem hebben.

tienus63

Berichten: 12125
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:09

[quote="Elisa2]

Andere optie is om heel veel zout te strooien zodat het niet op vriest. Een en ander is afhankelijk van hoe het e.a nog opdroogt de komende dagen. Wij hebben wel een bestraat stuk waar ze kunnen staan maar ik heb de boel toch het liefst vlak.[/quote]
Nadeel van zout is dat het behoorlijk irriteert bij paarden die mok hebben.
En er zijn nu natuurlijk vanwege de weersomstandigheden behoorlijk wat paarden met mok en irritatie.

Hutcherson

Berichten: 7399
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:15

Oef, wat een water op de fotos zeg!
Ik denk dat ik dit weekend even de mest uit de paddock ga proberen te scheppen en de boel een beetje recht hark. Dat is momenteel mijn luxeprobleem: als het gaat vriezen heeft de paddock hobbels en bobbels. Maar die van mij staan wel droog. Ik prijs me gelukkig.

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:17

Wat is jullie weerbericht dan?
Ik heb dit en daar ben ik oprecht echt blij mee haha
Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:22

Mijn merrie staat sinds een paar dagen niet meer op de wei/inmiddels modder zooi. In de nachten op stal en overdag heeft ze een stukje voor de stal wat verhard is...
Ze loopt namelijk onregelmatig nu, ik denk door de blubber een spiertje verrekt. Maar zo blijft ze de aankomende week zeker staan, vind het enorm sneu van 1 kant want ze heeft bijna geen bewegingsvrijheid... maar zou het nog erger vinden als ze dadelijk wel echt een blessure eraan over houdt.
En nee, het is hier ook echt geen optie om recht te trekken, zou niet weten waarmee, zo'n erge sleik is het inmiddels.

Wel ga ik nu 2x per dag met haar minimaal 20 minuten aan de hand wandelen, dat ze toch iets van beweging heeft.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:57

Hier juist blij om de vorst die komt. Ze staan al weken op de verharde paddock. Als dadelijk de weide goed bevroren is mogen ze er op zo lang het bevroren blijft! Wel blijven ze dan natuurlijk de verharde paddock op kunnen in de container in als ze willen. Onze ervaring is echter dat ze bij vorst altijd buiten slapen op de weide. Tenzij er ook erg gure wind staat. Maandag gaan de ijzers eraf dus laat maar weken vriezen wat mij betreft

horsii

Berichten: 7651
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:01

Ik vrees ook.. zo nat de paddock dat wordt een ijsbaan.