Vraag over opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moortje65
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-24
Woonplaats: Mierlo

Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 17:36

Hi allemaal!
Mijn paard werd op de stal waar wij al jaren staan helemaal in elkaar getrapt. We hebben het met verschillende geprobeerd, maar helaas had hij aan niemand een maatje. Alleen staan is voor hem geen optie, omdat hij dan volledig in paniek raakt. De enige optie was voor ons helaas om te vertrekken naar een andere stal. Met het laatste paardje leek het samenstaan goed te gaan, alleen plotseling begon deze hem ook helemaal in elkaar te trappen op 02-11. Wij hebben het een dagje aangekeken, maar het werd alleen maar erger. Om deze reden heb ik de staleigenaar om 04-11 gevraagd om een gesprek. 07-11 kon dit en ik heb de situatie hierboven uitgelegd en dat ik hoe graag ik ook zou willen geen mogelijkheid zag om te blijven. Hij beaamde dit ook en ook hem leek het het beste om met mijn paardje te vertrekken. Ik vroeg hem naar de opzegtermijn en de staleigenaar gaf aan; vroeger was het misschien 1 maand opzegtermijn, maar nu niet meer hoor. Je mag van mij gewoon gaan wanneer je wil en dan betaal je tot de laatste dag dat je hier staat.

Zo gezegd, zo gedaan. Een andere stal gevonden en mijn paardje kon op 15-11 opgehaald worden. Ik heb de staleogenasr gemaild dat ik 15-11 zou vertrekken, ik gaf aan nog niet precies te weten wanneer die dag. Hij vond dit prima. De 15e zelf stond mijn paardje al vroeg buiten. Op het moment van de paarden binnen zetten kreeg ik van de stalmedewerker te horen dat mijn paard zijn stal niet meer in mocht, nu zij orders van de eigenaar had gehad dat de stal al gereed gemaakt moest worden voor een ander paard en die zou er met binnen halen in gezet worden. Mijn paard wisten ze even niet wat ze ermee aan moesten. Als ik wilde moest ik hem maar even in de stal van het andere paard zetten. Mijn paard raakte volledig in paniek. Ik kon de eigenaar niet bereiken en niemand op stal kon iets voor mij betekenen. Ik zat met mijn handen in het haar en voelde mij totaal niet gewenst en na 15 jaar voelde het alsof men blij was dat ik weg ging. Mijn paard heeft de 15e dus ook geen brok meer gehad en stond overdag zonder water op de paddock.

Ik kreeg van stal de laatste factuur waarop een betaling stond tot 15-11. Ik heb tot de 14e betaald en met redenen aangegeven waarom ik niet de laatste dag heb betaald. Als reactie heeft de staleigebaar mijn mail in de groepsfoto met de andere pensionklanten gegooid en eist hij van mij dat ik nu de volledige maand november en ook de maand december moet betalen. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens. De staleigenaar heeft aangegeven dat de stalovk niet meer van toepassing is en wij hebben daarna een mondelinge overeenkomst gesloten dat ik zou betalen tot de dag van vertrek. Het is niet dat hij geen ander paard had voor zijn stal, die stond er namelijk direct al in. Ook blijkt dat er echt een mondelinge overeenkomst is geloste , nu ik hier direct een factuur van heb ontvangen, hetgeen wij besproken hebben.

Hoe denken jullie hierover?

Nog even goed om erbij te vermelden; achteraf spijt dat ik niet direct die laatste dag betaald heb. Het was een actie uit emotie om dat niet direct te doen.. Het voelde gewoon heel rot om na 15 jaar op de laatste dag zo met het handen in het haar te staan.. Ik heb daarna gevraagd om een gesprek om het hierover te hebben, maar hier wordt niet op gereageerd en stond de mail dus direct in de groepsapp waar ik niet meer in zat.. De 15e heb ik hem meermaals geprobeerd te bellen om het erover te hebben, ook het personeel, maar de staleigenaar was niet bereikbaar..
Laatst bijgewerkt door Moortje65 op 13-01-24 18:03, in het totaal 2 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:47

Ik zou die ene dag nog betalen en hem aan zijn mondelinge afspraak houden.
Dat hij eea in de stal app heeft gezet is weinig professioneel, wat een ploert!

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:51

Tjonge. En het paard kreeg dus niets meer! Wat naar, nadat je er 15 jaar hebt gestaan word je zo weggezet letterlijk en figuurlijk. Goed dat je er weg bent.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:52

Ik zou ook zoals afgesproken tm de dag van vertrek betalen. Had dat gelijk al gedaan zelfs..

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:54

Ik zou wel, al dat nog kan, de app conversatie even opslaan voor jezelf. De paardenwereld is klein en als hij zo'n rare kerel is weet je nooit of je het nog nodig hebt als bewijs. Voordat je als rare pensionklant wordt zwartgemaakt en nergens meer een stal kunt vinden.

Nyaleti

Berichten: 6156
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:56

Nou ja zeg.. wat een fijn afscheid na zo veel jaar trouwe klant :=

Maak het niet moeilijker dan het is, betaal de 15e. Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje moeilijk doen dat je die dag niet direct hebt mee betaald. Hoeveel kan dat nou zijn?

November en December betalen zou ik absoluut niet doen. Al weet ik niet hoe sterk je staat als jij een contract hebt waar wel een opzegtermijn in geschreven staat..

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:57

Nou… heb jij veel kapot gemaakt over 1 dag.

Eig moet je blij zijn dat hij zich niet aan het contract hield en je geen maand opzegtermijn had want dat mag gewoon.
Daarbij zeg jij de 15de te vertrekken, je geeft geen richtlijn van tijd, laat ook daarna niets weten. Is dat dan zo gek dat er wordt vanuit gegaan dat de 15de er een nieuw paard kan komen en de jouwe tot ophaling op de paddock kan blijven? Water hadden ze moeten geven maar ik vind het niet realistisch om zonder verdere info te verwachten dat de stal nog heel de dag wordt vrijgehouden als er blijkbaar wachtenden zijn.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:59

Dan had die staleigenaar zelf ook even kunnen melden dat er op x tijdstip dan een ander paard die stal zou betrekken. Dan had TS dat geweten.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 17:59

Ja idd, er is een groot communicatiegebrek van beide kanten.

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:00

Ik snap het probleem niet. Waarom zou je niet de 15e betalen? Je bent die dag pas vertrokken. Daar ga je dan toch niet moeilijk om doen? Je paard heeft op de 15e nog gebruik gemaakt van de faciliteiten, dus dan moet je daar voor betalen. Ook al ben je halverwege de dag weg gegaan.

Het is banketstaaf wat er dan gebeurt met de groepsapp, maar ik snap ook wel dat het irritant is als iemand een dag niet betaalt. Je paard heeft er de 15e wel gewoon gestaan. Ik snap ook wel een beetje dat je dan een tegenreactie krijgt. Hij wilde het netjes oplossen zelfs zonder opzegtermijn.
Laatst bijgewerkt door beert op 13-01-24 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:00

Ik snap niet zo goed waarom je zo moeilijk doet over die ene dag niet betalen. Natuurlijk is het niet leuk dat je op deze manier weg bent gegaan. Is het je energie echt waard om die ene dag niet te betalen?

Je kan zeggen “ de stalhouder begon, want mijn paard was door zijn actie opnieuw in paniek “
Ja niet netjes, zeker niet. Jij hebt van te voren besproken wat betreft de opzegtermijn en de stalhouder is akkoord gegaan dat er geen opzegtermijn gold, neem dat dan aan als gift en betaal die 15de ook.
Zo had je met opgeheven hoofd kunnen vertrekken en zonder veel gedoe verder.

Communicatie is wel key, want jij hebt zelf ook niks laten weten hoelaat je zou vertrekken.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:01

Ook al zou de staleigenaar in zijn recht staan,na 15 jaar tevreden er hebben gestaan verwacht je zoiets toch niet...
Om die ene dag zou ik ook geen punt maken trouwens

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:03

Het is allemaal op raar gegaan natuurlijk op de dag van vertrek, maar persoonlijk had ik gelijk al gewoon betaald. Toen ik je verhaal begon verwachtte ik dat je toch ineens een opzegtermijn van een maand zou krijgen, maar het gaat dus maar om één dag! Ik zou de eer aan je zelf houden en gewoon betalen. Als ik het goed begrijp ben je de 15e ook niet al gelijk in de ochtend weggegaan, maar pas in de middag/avond?

Edit: ik lees nu je update. Ik zou in dat geval proberen om toch nog eens contact op te nemen met de staleigenaar. Misschien dat je persoonlijk langs kan gaan, bied je excuses aan en misschien kunnen jullie het dan uitpraten. Dan sluit je het voor jezelf ook beter af
Laatst bijgewerkt door Kidde op 13-01-24 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:04

Wat een kinderachtige actie!
Van jou dan ;)

Je mag in je handjes knijpen dat je zonder opzegtermijn had kunnen vertrekken en ik kan me ergens wel voorstellen dat de man nu ook denkt van :x

Ik had het dan wel niet in de groepsapp geplaatst...dat niet, maar waarschijnlijk was hij pissig!

Moortje65
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-24
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 18:07

Klopt.. Achteraf denk ik ook had gewoon betaald, normaliter betaal ik altijd alles en ruim optijd! Nu was dit vlak erna en is het meer gebeurd uit emotie omdat het mij zoveel verdriet deed hoe het die dag ging. Het was mijn tweede huis en ik ging al weg terwijl ik het helemaal niet wilde.. De staleigenaar nam de hele dag zijn telefoon niet op, niet bij mij en niet bij het personeel. Ik stond dus eigenlijk met paard aan de hand op de stoep tot de trailer kwam.

Ik snap alle reacties zeker van de 15e had je gewoon moeten betalen en dat het vreemd vanuit mijn kant is dat ik dit niet gedaan heb. Vind ik zelf ook, maar zoals gezegd is heb ik die reactie gegeven uit emotie. Wel in een nette mail overigens, ik ben niet uit mijn dak gegaan, alleen aangegeven: door geen gebruik van de faciliteiten heb ik overgemaakt tot de 14e. Graag zou ik hierover in gesprek willen indien u het hier niet mee eens bent.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:12

En had je een berichtje gestuurd toen ze niet opnamen?

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:15

Je zou de 15e je paard toch verhuizen? Dan is het toch logisch dat er die dag een ander paard komt? En met het binnen zetten had je dus nog steeds je paard niet naar een anders stal (z’n nieuwe stal) gebracht. Hoe laat heb je dat uiteindelijk dan gedaan die dag?

Je zou betalen t/m de dag van vertrek en uiteindelijk heb je dat niet gedaan. Ja, dan gedraagt hij zich nu wel heel erg kinderachtig, maar jij bent hierin degene die z’n afspraken niet nakomt! Vind de stalhouder nog best coulant dat je geen opzegtermijn meer hebt.

Hij kan natuurlijk dreigen, maar zolang je niks op papier hebt staan kan hij natuurlijk ook niks. Zelf zou ik eieren voor m’n geld kiezen en de maand november betalen. En er dan een punt achter zetten en het achter je laten. Trek er een wijze les uit voor jezelf. Hopelijk gaat het goed met je nieuwe paard op stal.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:25

Ik vind het van de stalhouder wel echt kinderachtig allemaal. Dan ben je een professional met een eigen bedrijf en doe je zo….

Ik lees wel vaker dingen waarvan ik denk hoe is het mogelijk als staleigenaar. Beetje communicatie mag je wel beheersen toch. Nagelaten hoe je klanten doen…

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:29

Ik zou om die ene dag ook geen heisa maken. Heeft het paard s'morgens nog wel brok gehad?

beert
Berichten: 2430
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:30

Als normaal de afspraak is in het stalcontract dat ze een maand opzegtermijn heeft en er niet op papier staat dat ze zonder opzegtermijn weg mag, moet zij juist bewijzen dat het anders is afgesproken.

Ik vind de stalhouder juist heel coulant dat hij akkoord gaat met een opzegtermijn van 8 dagen (!). Als zij vervolgens moeilijk gaat doen over 1 dag, dan snap ik dat hij boos is. Hij komt haar tegemoet hierin. Het is niet vanzelfsprekend dat er de 15e een ander paard zou zijn. Anders waren het zijn kosten geweest voor de lege stal.

123_456
Berichten: 95
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:32

Ik zou, denk ik, ook de 15e niet betaald hebben. En de maanden november en december al helemaal niet.
Je hebt dan toch recht op een hele dag een box op die 15e en niet tot begin van de ochtend? Ik vind het onbehoorlijk als je zo behandeld wordt. Sta je daar met je paard.
Het is alleen een beetje jammer dat je niet bevestigd hebt dat er afgesproken was dat je niet de hele maand hoefde te betalen.

Ik zou een nette email terugsturen met daarin alsnog een soort van gespreksverslagje van jullie eerdere gesprek. Daarin vermelden de reden van vertrek, afspraak bevestigen dat je tot (of tot en met) de 15e zou betalen. Als het tot en met is, vermelden dat helaas jouw stal voor de 15e na het buitenzetten niet meer beschikbaar was en dat je daarom deze dag niet betaald hebt. Als er afgesproken is tot, dan is het dus tot en met de 14e.
En dat je erop rekent dat het hiermee afgehandeld is.

Ik zou er wel op durven gokken dat er geen incassobureau wordt ingeschakeld. Dat kost de staleigenaar namelijk ook geld en weegt waarschijnlijk niet op tegen het bedrag.

En dat hij het in de appgroep zet, zegt meer over hem, dan over jou. Wat ontzettend ongemanierd.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:32

Heeft hij gerekend tot de 15e of tot en met de 15e daar zit natuurlijk ook nog verschil in

anjali
Berichten: 15097
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:36

beert schreef:
Als normaal de afspraak is in het stalcontract dat ze een maand opzegtermijn heeft en er niet op papier staat dat ze zonder opzegtermijn weg mag, moet zij juist bewijzen dat het anders is afgesproken.

Ik vind de stalhouder juist heel coulant dat hij akkoord gaat met een opzegtermijn van 8 dagen (!). Als zij vervolgens moeilijk gaat doen over 1 dag, dan snap ik dat hij boos is. Hij komt haar tegemoet hierin. Het is niet vanzelfsprekend dat er de 15e een ander paard zou zijn. Anders waren het zijn kosten geweest voor de lege stal.

Een lege stal kost toch niks. Geen voer, geen stro, geen werk,niks.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:38

Ik snap de stalhouder wel, qua alsnog heel november en december laten betalen -> dan ben je coulant en laat je iemand 1,5 maand minder stalgeld betalen dan contractueel afgesproken. En vervolgens krijg je gezeik/ een kinderachtige reactie over brok in de avond op de 15e. En dat het paard s avonds op de 15e even in een andere stal moest dan zijn eigen (het is niet dat je paard nergens terecht kon, hij moest even naar een andere box).
Dan zou mijn coulance mbt half november en december ook zeer snel verdwijnen :o

(het in de app groep zetten zou ik dan weer niet doen)

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:38

Ts had met binnenzetten wel een stal beschikbaar, enkel niet de stal waar het paard eerst in stond.