Vraag over opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:39

Dat maakt toch niet uit? Ze komt weg met een opzegtermijn van 8 dagen. Een beetje dankbaarheid mag dan ook wel. Een stalhouder heeft wel extra kosten ook aan een nieuwe klant.

Ik vind het pas ongemanierd om te gaan zeveren over die ene dag. Die stalhouder heeft ook 15 jaar voor je paard gezorgd en vast ook weleens een dagje harder gelopen of wat extra gedaan, anders sta je daar geen 15 jaar. Ik vind het van TS net zo goed ondankbaar.

Een lege stal zijn gemiste inkomsten. Als er een paard in staat, dan heb je die inkomsten wel. Dus ja, het kost wel iets. Anders had de stalhouder beter zijn stallen allemaal leeg kunnen houden.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:41

Charaz schreef:
Heeft hij gerekend tot de 15e of tot en met de 15e daar zit natuurlijk ook nog verschil in

De nieuwe datum begint s'nachts om 12 uur. Maar goed, na 15 jaar verwacht je een vertrek met minder flauwigheden. En zeker niet een paard niets meer geven. Ik heb zulke situaties ook wel gezien trouwens.

Moortje65
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-24
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 18:42

Bedankt allemaal voor alle reacties. Die waardeer ik zeker!

De opzegtermijn is t.o.v. alle pensionklanten komen te vervallen. Voor niemand geldt deze meer en iedereen mag weg wanneer hij/ zij dat wil. Even nog een edit dat deze coulance niet speciaal voor mij gemaakt is hoe dat nu blijkt uit m’n bovenstaande bericht

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:43

anjali schreef:
beert schreef:
Als normaal de afspraak is in het stalcontract dat ze een maand opzegtermijn heeft en er niet op papier staat dat ze zonder opzegtermijn weg mag, moet zij juist bewijzen dat het anders is afgesproken.

Ik vind de stalhouder juist heel coulant dat hij akkoord gaat met een opzegtermijn van 8 dagen (!). Als zij vervolgens moeilijk gaat doen over 1 dag, dan snap ik dat hij boos is. Hij komt haar tegemoet hierin. Het is niet vanzelfsprekend dat er de 15e een ander paard zou zijn. Anders waren het zijn kosten geweest voor de lege stal.

Een lege stal kost toch niks. Geen voer, geen stro, geen werk,niks.


ideaal, dat zal ik een staleigenaar verstellen als ik zonder opzegtermijn wil vertrekken. Afschrijving, hypotheek, belastingen en andere zaken die in de stalprijs doorberekend worden lopen natuurlijk niet door als die box leeg is.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:46

Paard aangebonden buiten aan paal of binnen op de poetsplaats, mag toekijken hoe de anderen gevoerd worden. En wachten tot hij wordt opgehaald.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:47

anjali schreef:
Paard aangebonden buiten aan paal of binnen op de poetsplaats, mag toekijken hoe de anderen gevoerd worden. En wachten tot hij wordt opgehaald.


Hij mocht gewoon in een box, alleen niet zijn gebruikelijke box.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 18:48

Maar waarom doet die ene dag jou zo verdriet? Er is niets gebeurd wat niet door de beugel kan. Ik vind het heel coulant van de stalhouder dat die je helemaal zelf laat bepalen wanneer je vertrekt en dat je dan ook maar tot dan moet betalen. Als jij dan aangeeft de 15de je paard te verhuizen, dan is het toch ergens logisch dat die er ook effectief vanuit gaat dat jij de 15de je paard verhuist en dat die de stal gereedmaakt voor een ander paard. En inderdaad, als het een stal met wachtlijst is of jij hebt juist een box in een gewilde stalgang dan kan het zijn dat er diezelfde avond al een ander paard instaat. En zelfs toen je dus nog niet vertrokken was, hebben ze je paard in een andere stal kunnen zetten. Heel erg fijn is dat!

Dus waar komt dan al die negatieve emotie vandaan? Waarom haal je er zaken bij 'na 15 jaar zien ze me graag vertrekken'? Als dat waar was geweest had de stalhouder jou niet zo coulant behandeld. De situatie is geëscaleerd door jouw emotie.

Moortje65
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-24
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 18:52

De reden waarom de dag mij verdriet deed is omdat ik die dag en mijn paard aan ons lot zijn overgelaten. Hij stond op een zijkant van een paddock zonder water of iets, waar ik hem makkelijk af kon trekken en er was geen stal beschikbaar voor hem. Omdat het stalpersoneel ook vond dat het niet konden zeiden die dat ik wel even in de stal van het andere paard kon staan, maar dit was afgezonderd van de anderen, waar die van mij dus volledig in paniek raakte. Hij kreeg geen voer meer, terwijl dat andere dat wel kregen. Hij was volledig in paniek en aan het hinniken van zijn vriendjes, personeel kon hierin niets betekenen en de eigenaar konden we de gehele dag niet bereiken, wij niet en het personeel niet.. Vandaar dat de laatste dag mij zo’n verdriet deed..

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:00

Maar om hoe laat ben je dan vertrokken? Als stalhouder zou ik ook niet verwachten dat een paard er tijdens de avondronde nog staat als de eigenaar zei dat het paard die dag zou verhuizen. De meeste mensen verhuizen hun paard doorheen de dag, dus als jij je paard op een niet-doorsnee uur wilt verhuizen meld je dit toch op voorhand? Dan zeg je toch effectief van 'ik verhuis de 15de, maar wel pas om 21 u, is dat een probleem?'
Qua voer kon je toch zelf wat hooi of brokjes geven als je er dan toch was? Een stal waar je 15 jaar met plezier hebt gestaan, gaat echt niet moeilijk doen over een extra voerbeurt en indien wel, ben ik er zeker van dat er meer speelde en dat de relatie al niet meer zo goed zat.
Ik vind niet dat je aan je lot bent overgelaten, maar je hebt wel zelf wat steekjes laten vallen waardoor die dag voor jouw gevoel zo slecht verlopen is. Dat kan gebeuren, iedereen maakt fouten en misinschattingen en kan zich daar slecht over voelen, maar om dan in die emotie de verantwoordelijkheid en schuld bij de stalhouder te leggen, is niet zo netjes.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:02

Het klinkt mij dat je vooral verdriet voelt omdat je na al die jaren niet zo'n afscheid/laatste dag had verwacht. Ook omdat je er anders helemaal niet weg was gegaan.
Probeer het een plek te geven en verder geen gedoe over maken. Steek je energie lekker in de nieuwe plek!

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 19:57

Wanneer heb je de laatste termijn betaald? Normaliter betaal je vooraf. Als jij dan tot de 14e betaald, snap ik dat paardlief geen verzorging krijgt de 15e.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:08

Als ik tot de 30e mag staan verwacht ik ook de 1e pas het nieuwe paard.

Hier verhuisd het paard de 15 e dan verwacht ik ook pas de 16e het nieuwe paard.

Goed die dag zou ik wel betaald hebben want neem aan dat de ochtend ronde hooi wel is gedaan.
En de meeste maken geen gebruik meer van het avond eten.
Maar snap wel heel goed je emotie. Omdat je niet rustig kunt verhuizen.

Hopelijk staat je paard nu fijn?

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 20:15

Waar was jij op de dag van de verhuizing? Bij zo'n verandering voor het paard zou ik zelf aanwezig zijn om alles goed te laten verlopen voor hem. Maar ik heb geen ervaring hierin anders dan zelf met mijn paarden verhuizen naar een nieuwe plek.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:29

DuoPenotti schreef:
Als ik tot de 30e mag staan verwacht ik ook de 1e pas het nieuwe paard.

Hier verhuisd het paard de 15 e dan verwacht ik ook pas de 16e het nieuwe paard.


Maar ook als er de 16de een nieuw paard komt, dan kan ik me voorstellen dat de staleigenaar de stal al aan kant wilde hebben in de avond van de 15de. Uitgemest, nieuw stro erin, voerbak geschrobt,...
Ik denk dat geen enkele stalhouder nog verwacht om bij de avondronde het paard nog in de stal te hebben staan, wanneer de klant aangegeven heeft de 15de te vertrekken. De meesten verhuizen hun paard toch in de loop van de dag. Als dat niet het geval is, vind ik het de verantwoordelijkheid van de klant om duidelijk te communiceren dat het paard pas na de avondronde zal vertrekken en dan dus ook nog eten moet krijgen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:32

Maar de 15e is op een woensdag.
Dan is avond zo raar niet.

En dat schrobben had hij zo te horen ook geen tijd voor als ts om 2 uur haar paard had verhuisd

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:44

Dat doet er ook niet zo toe. Feit is wel dat er van beide kanten af niet goed is gecommuniceerd, waarbij ts zelf duidelijker had moeten zijn en de stalhouder had kunnen melden dat hij de verhuisdag niet bereikbaar was en al een ander paard verwachtte dus dat de stal om “ tijdstip “ schoon moest zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:54

Ineke2 schreef:
Dat doet er ook niet zo toe. Feit is wel dat er van beide kanten af niet goed is gecommuniceerd, waarbij ts zelf duidelijker had moeten zijn en de stalhouder had kunnen melden dat hij de verhuisdag niet bereikbaar was en al een ander paard verwachtte dus dat de stal om “ tijdstip “ schoon moest zijn.

precies :j

Dat is het, niet goed communiceren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:56

In kattenpensions, hondenpensions en hotels is het meestal zo dat jezelf of je dier vertrokken moet zijn voor X uur en anders wordt de volgende dag ook gerekend. Best wel logisch eig.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:59

josien_m_ schreef:
Waar was jij op de dag van de verhuizing? Bij zo'n verandering voor het paard zou ik zelf aanwezig zijn om alles goed te laten verlopen voor hem. Maar ik heb geen ervaring hierin anders dan zelf met mijn paarden verhuizen naar een nieuwe plek.

De laatste keer dat ik verhuisde was 15 jaar geleden. Ik heb geen auto. Dus ik deed het zo : Ik fietste naar de nieuwe stalling. Volgens afspraak vertrok ik vandaar met de nieuwe pensionhouder in zijn auto met trailer erachter naar de oude stalling. Mijn paard stond daar op dat moment in de paddock. We haalden de inhoud van mij kastje leeg en laadden het paard in. Nog even afgroeten van de ex-pensionhoudster. En vervolgens naar de nieuwe stalling! Alles was helemaal betaald hoor want ik wil geen gezever. Ik had niet eens weggewild maar de pensionhoudster had zelf de stal verkocht waardoor ik wel weg moest en blij was dat ik iets anders had niet te ver weg (immers heb ik slechts fietsvervoer).Ik sta nu nog op die nieuwe plek want verhuizen is niet mijn ding als het niet noodzakelijk wordt.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:09

Cioccolato schreef:
Ik zou ook zoals afgesproken tm de dag van vertrek betalen. Had dat gelijk al gedaan zelfs..


Dit dus ik denk dat je in je handen mocht knijpen dat je zonder opzegtermijn mocht vertrekken. Heel vervelend hoe het is gegaan qua je stal maar zou boel hebben gepakt en gegaan zijn en die 15 dagen betalen, vind het ook van jou uit wat kinderachtig om dan 1 dag minder te betalen als je net 1mnd gematst bent..

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:10

Ik had de eer aan mezelf gehouden en gewoon betaald. Ik ben recent ook van stal vertrokken waar ik 14 jaar gestaan heb, geen opzegtermijn en ik heb gewoon aan het begin van de maand mijn maand betaald en ben de 6e al weggegaan. Ik geloofde het wel en had zeker geen zin in discussies. Soms is gelijk hebben en gelijk krijgen iets waar je even over na moet denken.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:14

Koop een grote bos bloemen, ga naar je oude stal met een envelop met het resterende stalgeld en ga praten met de eigenaar.
Leg uit dat je je emoties hebt laten gaan en dat je spijt hebt. Vertel dat je 15 jaar met veel plezier hebt gestaan en dat geen ruzie wilt.

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:01

Ongeacht het betaal probleem van 1 dag ... :+

Waarom heb je zelf niet een emmer gevuld met water en hem een net met hooi gebracht? (Bijvoorbeeld) Bedoel, als je ziet dat je paard zonder staat dan ga je dat toch zelf regelen? Op de dag van vetrek hoef je mij part ook niet bij het stalpersoneel te vragen...Dan zou je nog kunnen zeggen ik heb dit gepakt (hooi of water) , als je het zelf niet hebt aangeschaft, en daarvoor betaal je dan wel gewoon.


Dat zou ik persoonlijk 10x belangrijker hebben gevonden dan dat beetje geld..

Ongeacht of je nou wel of niet die laatste dag betaald hebt...
Het was voor een paar uurtjes? Of ben je pas pas einde dag vertrokken? Je hebt hoe dan ook van die dag gebruik gemaakt...
Laatst bijgewerkt door Simsannah op 14-01-24 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Vraag over opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:11

Jij hebt vanuit je emotie gereageerd (onterecht, want je paard heeft op de 15e nog op die stal gestaan dus volkomen terecht dat hij die dag gefactureerd heeft). Hoe kinderachtig en ondankbaar is het om dan die ene dag van de factuur af te trekken, terwijl het al zeer coulant was van de pensioneigenaar om je maar tot de 15e te factureren. Strict genomen, volgens de letter van contracten met een kalendermaand als opzegtermijn (wat vrijwel alle contracten zijn), had hij je tot eind december kunnen factureren, dus hij heeft je echt gematst!

Het is dus niet ondenkbaar dat de pensioneigenaar daarvan ook in zijn emotie schiet en denkt, okay, als jij het volgens regeltjes wilt spelen, dan doe ik het ook. Niet vreemd.
Ik zou met een flesje wijn bij hem langsgaan en proberen het goed te maken, want in mijn ogen heb je wel wat goed te maken. Echt niet netjes hoe je gereageerd hebt.