Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 17:33

Hey,

Wat een kuilvoer verspilling bij onze paarden, het is heel verschrikkelijk!
Wij voeren onze paarden hooi/kuilvoer via hooinetten.

Onze paarden kunnen de hele dag in en uit de box lopen en zo het weiland in.
Nou zal het niemand gek vinden dat het ook bij ons een bende is in het land, nu bevroren natuurlijk.

De hooinetten hangen in de boxen en worden elke ochtend en avond gevuld.
We maken ze aan de bovenkant dicht, omdat ze alle 3(we hebben 3 paarden) alles er van bovenuit uit trekken en op de grond gooien om het vervolgens helemaal te versmeren .
Elke dag worden er hopen met voer op de mesthoop gegooid omdat ze het niet meer opeten nadat ze er in hebben lopen stampen.

Hebben jullie tips? Het kost nu klauwen met geld(lees kuilvoer) doodzonde, zeker met de prijzen voor voer tegenwoordig.

Ben benieuwd hoe jullie het doen.
Laatst bijgewerkt door karrij op 18-01-24 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:37

Herkenbaar. Ik voer nu toch wat minder hooi per keer. Dan eet m'n merrie het wel van de grond op.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 17:45

capopjekop schreef:
Herkenbaar. Ik voer nu toch wat minder hooi per keer. Dan eet m'n merrie het wel van de grond op.


Dat proberen wij ook, maar 3 dagen per week zijn wij de hele dag weg, dan willen we wel dat ze de hele dag voer tot hun beschikking hebben, maar nu vertrappen ze de boel.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 17:52

Zorgen dat je een net hebt met smallere mazen, of een fijnmazigere of dichte onderkant / onderkant waar een opvangbak onder staat. Zodat er niet zoveel doorheen valt en ze er niet meteen in staan te stampen.

Bovendien: hoe meer moeite ze moeten doen om een hap hooi uit een net te krijgen, hoe minder ze ervan verspillen. Voor veel van die eikels die mondenvol hooi uit een net happen en dan de helft laten vallen / wegwaaien en dat niet van de grond opeten maar gewoon weer een nieuwe te grote pluk pakken, werkt dat prima :j

Hier ging het in het begin goed met hooinetten met mazen van 6 cm.
Toen ze daar te grote plukken uit trokken en teveel op de grond lieten vallen, gingen we naar 45mm geloof ik. Dat ging ook weer een poos goed. Maar ze worden sneller handig dan je zou willen, op een gegeven moment werd de verspilling weer te erg.

Toen zijn we naar 25mm gegaan, dat ging ook weer 2 jaar ofzo prima.
Maar ook daar werden weer snel te grote plukken doorheen getrokken. Toen zijn we bij 20mm uitgekomen en dat is wel goed blijven gaan gelukkig.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:08

Een grote bak onder het net zetten, zodanig dat het net slap tegen de achterwand komt te hangen als het leeg is.
Wat in de bak terecht komt is schoon en eten ze wel.
Ik woog altijd alles af, en per keer kregen ze dan een portie die netjes op ging tot de volgende keer. Ze stonden nooit lang zonder (camera erop)

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:10

Als ze echt heel erg veel verspillen, voer je te veel. Ik zou beginnen wegen hoeveel je nu voert en daar stilaan in beginnen terugschroeven. Op den duur weet je wel hoeveel de paarden op 24 uur eten zonder te verspillen en zonder lege maag. Als je dan een dag weg bent, geef je gewoon het volledige aantal kilo's voor 24 uur (of langer, afhankelijk wanneer je weer terug op stal bent).

Als ze blijven verspillen ook wanneer je duidelijk minder voert en ze eigenlijk bijna 'honger' zouden moeten hebben, dan lusten ze het hooi niet en zou ik overstappen naar ander (smakelijker) hooi.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:40

Kleinere mazen zou mijn eerste gedachte zijn!

Mijn paard kan trouwens wel heel kieskeurig zijn bij sommige balen voordroog. Dan is er denk ik iets doorheen gemaaid wat hij niet lekker vindt of wellicht wat schimmel en dan laat hij die plukken gewoon liggen. Hij vertrapt het niet en het ziet er gewoon prima eetbaar uit, maar eten wil hij het ook niet meer. Als ik de tweede dag zijn net daarmee vul dan staat ie me soms zielig aan te kijken alsof ie geen eten heeft. Soms eet hij de tweede dag wel zijn net en dan heeft hij gewoon veel over gehad en veel geknoeid maar het komt dus ook vaak voor dat hij het spul wat ie op de grond gooit gewoon echt niet meer wil eten. Tja, daar leg ik me dan maar bij neer.. Onwijs zonde, maar hij moet ook wel voldoende binnen krijgen en het is voor ons niet altijd te zien of de baal helemaal goed is of niet dus daar vertrouw ik dan ook af en toe wel op mijn paard.

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:45

karrij schreef:
capopjekop schreef:
Herkenbaar. Ik voer nu toch wat minder hooi per keer. Dan eet m'n merrie het wel van de grond op.


Dat proberen wij ook, maar 3 dagen per week zijn wij de hele dag weg, dan willen we wel dat ze de hele dag voer tot hun beschikking hebben, maar nu vertrappen ze de boel.

Tja, dat is een logisch gevolg van het idee dat een paard hele dag (veel te rijk) voer tot zijn beschikking zou moeten hebben.

En paard doet in de natuur hapje-stapje, waarbij de hapjes droog, niet voedzaam gras zijn.

Er gebeurd echt niks als je paarden een keer 3-4 uur geen voer tot de beschikking hebben (behalve dan dat ze de restjes van de grond waarschijnlijk ineens wel gaan eten).

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:50

Ik ben ook een aantal dagen per week de hele dag weg. Daarom heb ik naast hooi ook 2 flinke hooinetten gevuld met (gerste-)stro. Ze eten eerst het hooi op en als ze vinden dat ze te lang zonder staan, beginnen ze wel aan het stro. Mijn huidige partij vinden ze niet heel lekker dus er ligt nogal wat stro op de bodembedekking. Vind ik niet zo erg.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:53

Het hapje stapje kan ook prima met onbeperkt voer in kuddeverband. Ligt er alleen enorm aan wat voor paarden je erin zet. Je hebt er een heleboel die een tijdje aan de ruif staan, daarna wat gaan drinken, een dutje gaan doen, weer even terug naar de ruif, na een paar happen weer een slok water, terug naar de ruif, dan weer even kriebelen met een vriendje, nog even dutten in het zonnetje. Onbeperkt (dan al niet rijk) ruwvoer kán prima werken hoor. Als ze 's nachts op een stal staan vind ik het altijd lastiger, want dan is eten en slapen min of meer het enige wat ze kunnen en dat zou ik dan niet willen beperken als het niet hoeft, maar buiten levend in een kudde zijn het echt niet allemaal van die paarden die zichzelf uren achtereen volproppen. Maar dan is het dus wel fijn als ze de hele dag beschikking hebben over het eten zodat ze op elk moment dat er behoefte aan is ze even naar de hooibak kunnen lopen voor een momentje aan eten en ze dus ook niet het gedrag gaan ontwikkelen dat ze bij de voerbeurt moeten gaan schrokken omdat de rest anders alles opeet en dat paard zelf niets meer heeft. Dat laatste zie ik dan weer heel erg voorbij komen met paarden die overdag buiten staan in de kudde met onbeperkt eten, maar 's nachts dan vanwege niet te dik mogen worden beperkt worden in het voer en dus uren zonder staan. Die duiken 's ochtends op de ruif, jagen alles aan de kant en staan de hele dag te eten. Maar goed elk paard is anders dus je moet echt je weg daarin vinden. Maar gewoon goed ruwvoer aanbieden 24/7 kán echt prima zijn voor heel veel paarden. :j

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:55

Kleine mazen (kleiner dan 4 a 5 mm) is paardje pesten. Paarden kunnen er zelfs heel gefrustreerd van raken en met geweld het hooi uit de netten proberen te sleuren.

Wat mij opvalt is dat lékker hooi ook gewoon netjes wordt opgegeten van de vloer. Ook bij onbeperkt hooi. Heb je de mogelijkheid om eens ander hooi te proberen?

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:58

Celebi schreef:
Het hapje stapje kan ook prima met onbeperkt voer in kuddeverband. Ligt er alleen enorm aan wat voor paarden je erin zet. Je hebt er een heleboel die een tijdje aan de ruif staan, daarna wat gaan drinken, een dutje gaan doen, weer even terug naar de ruif, na een paar happen weer een slok water, terug naar de ruif, dan weer even kriebelen met een vriendje, nog even dutten in het zonnetje. Onbeperkt (dan al niet rijk) ruwvoer kán prima werken hoor. Als ze 's nachts op een stal staan vind ik het altijd lastiger, want dan is eten en slapen min of meer het enige wat ze kunnen en dat zou ik dan niet willen beperken als het niet hoeft, maar buiten levend in een kudde zijn het echt niet allemaal van die paarden die zichzelf uren achtereen volproppen. Maar dan is het dus wel fijn als ze de hele dag beschikking hebben over het eten zodat ze op elk moment dat er behoefte aan is ze even naar de hooibak kunnen lopen voor een momentje aan eten en ze dus ook niet het gedrag gaan ontwikkelen dat ze bij de voerbeurt moeten gaan schrokken omdat de rest anders alles opeet en dat paard zelf niets meer heeft. Dat laatste zie ik dan weer heel erg voorbij komen met paarden die overdag buiten staan in de kudde met onbeperkt eten, maar 's nachts dan vanwege niet te dik mogen worden beperkt worden in het voer en dus uren zonder staan. Die duiken 's ochtends op de ruif, jagen alles aan de kant en staan de hele dag te eten. Maar goed elk paard is anders dus je moet echt je weg daarin vinden. Maar gewoon goed ruwvoer aanbieden 24/7 kán echt prima zijn voor heel veel paarden. :j

Ts spreekt over kuilvoer. Als ze echt kuilvoer voert is dat vragen om problemen, maar als je dat onbeperkt voert helemaal.

Onbeperkt voeren kan inderdaad prima werken, maar heel veel mensen zijn compleet doorgeslagen en denken dat een paard niet een aantal uren zonder (overdadigheid) aan eten kan.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:00

Mazen kleiner dan 4 a 5 MM is dierenmishandeling... neem aan dat je 4 a 5 CM bedoeld.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:03

Wij hebben bakken neergezet en daar de netten in bevestigd met musketonhaken. Werkt als een tierelier. Veel minder afval. Bijkomend voordeel is dat ze met hun hoofd naar beneden eten, dus geen gekke zijwaartse bewegingen hoeven te doen. Daar is hun lijf dan weer blij mee.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:05

Minder geven...helpt echt.
Wij gooien ook niks meer weg sinds ik minder geef
En als je heel de dag weg bent maakt toch niet uit als ze ook op de wei kunnen knabbelen!?

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:07

@996981 Het is maar net wat je bedoeld met kuilvoer. Ik neem aan geen zure koeienkuil, maar gewoon voordroog balen. En dat is gewoon hooi, maar dan verpakt en dus met andere processen. Maar het kan zo droog zijn als je het zelf wil, dan moet het alleen langer op het land liggen, maar dan lijkt het gewoon op hooi.

Het gaat hier op stal geloof ik maar 1 dag korter dan het hooi van het land dus het is erg weinig verschil, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe en wanneer je het inpakt. Maar voordroog kan echt prima voeding zijn en het hoeft ook zeker niet rijker of armer te zijn dan onverpakt hooi. Dat ligt echt aan je weide, moment van maaien, moment van verpakken, etc.

En ja ik voer dit onbeperkt. Paard eet ervan wat hij nodig heeft, de ene dag een stuk meer dan de andere dag. Kan 's nachts op stal eten wat hij wil, buiten overdag ook, behalve dat hij daar vaak wel op zijn beurt moet wachten. Het is gewoon niet zo zwart wit als volledig onbeperkt is doorgeslagen en kuil is slecht.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:10

Kan je geen slowfeeder bakken neerzetten? Is nog veel beter voor de paarden ook. Continu uit hooinetten eten is juist niet goed door de rare houding die ze toch moeten aannemen om er wat uit te trekken. Het grootste deel zouden ze met hals recht naar beneden moeten kunnen eten om het goed voor het lijf te houden.

Met een bak heb je al veel minder wat op de grond terecht komt en het is qua houding een stuk beter.

Danmaarzo
Berichten: 342
Geregistreerd: 03-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:15


996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:21

Celebi schreef:
@996981 Het is maar net wat je bedoeld met kuilvoer. Ik neem aan geen zure koeienkuil, maar gewoon voordroog balen. En dat is gewoon hooi, maar dan verpakt en dus met andere processen. Maar het kan zo droog zijn als je het zelf wil, dan moet het alleen langer op het land liggen, maar dan lijkt het gewoon op hooi.

Het gaat hier op stal geloof ik maar 1 dag korter dan het hooi van het land dus het is erg weinig verschil, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe en wanneer je het inpakt. Maar voordroog kan echt prima voeding zijn en het hoeft ook zeker niet rijker of armer te zijn dan onverpakt hooi. Dat ligt echt aan je weide, moment van maaien, moment van verpakken, etc.

En ja ik voer dit onbeperkt. Paard eet ervan wat hij nodig heeft, de ene dag een stuk meer dan de andere dag. Kan 's nachts op stal eten wat hij wil, buiten overdag ook, behalve dat hij daar vaak wel op zijn beurt moet wachten. Het is gewoon niet zo zwart wit als volledig onbeperkt is doorgeslagen en kuil is slecht.

Hooi en voordroog is niet hetzelfde. Nooit.

Door de kortere (het ligt misschien maar een dag korter te drogen, maar het drogen bij hooi gaat ook door na het balen. Bij kuil kan dit simpelweg niet) droogtijd behoudt voordroog gras meer vitaminen en mineralen. Zeker bij sobere paarden of minder actieve paarden is het van belang om niet te veel kuilgras (voordroog
In de volksmond) te voeren.

Kuilgras voor paarden heeft een droge stof van ongeveer 70-80%. Echt weidehooi heeft een droge stof percentage van 90-95%. Kuilgras is dus ongeveer 20% vochtiger dan hooi.

En nee, niks is zwart-wit. Maar als een paard kuilvoer (wat ze normaal gesproken vaak erg smakelijk vinden) laten liggen is de kans dat je teveel voert gewoon heel groot.

Daarnaast is meer dan de helft van de paarden in Nederland te zwaar. Je kunt je afvragen hoe onschadelijk het onbeperkt voeren van paarden is. In Nederland hebben we eigenlijk gewoon veel te “Goed” en rijk gras voor paarden. Laat staan om ze dat onbeperkt voor te schotelen…

Hier meer info mocht je geïnteresseerd zijn.

https://www.purepaardenvoeding.nl/onbep ... goed-idee/

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:27

Koper schreef:
Kleine mazen (kleiner dan 4 a 5 mm) is paardje pesten. Paarden kunnen er zelfs heel gefrustreerd van raken en met geweld het hooi uit de netten proberen te sleuren.

Wat mij opvalt is dat lékker hooi ook gewoon netjes wordt opgegeten van de vloer. Ook bij onbeperkt hooi. Heb je de mogelijkheid om eens ander hooi te proberen?


Dat was eerlijk gezegd ook mijn eerste gedachte...als het heel smakelijk is, kauwen ze hun plukje waarschijnlijk wel gelijk op en gooien niet de helft op de grond...

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Hooi/kuilvoer verspilling tegen gaan, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 07:13

Dank voor jullie reacties, we gaan eens kijken naar de hooiruif met rooster van Kerbl.

Mijn tinker krijgt hooi omdat hij nogal aanleg heeft om te dik te worden, dat hij dus niet of nauwlijks eet.
Onze andere 2 krijgen wel kuil/voordroog(geen natte kuil natuurlijk).

We gaan het meemaken met de hooruif ;-)