trekkertje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-24 12:35

Hoi,

er zullen hier vast mensen zijn die een trekkertje hebben voor thuis/paarden en advies kunnen geven.

Wat hebben jullie voor trekkertje en waarvoor gebruiken jullie deze?
Zouden jullie (achteraf) iets anders gekocht hebben, en waarom?

Wij zijn ons aan het oriënteren en zijn dus benieuwd ook naar ervaringen ipv alleen verkoopverhalen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:43

Wij hebben een iseki, 24 pk met frontlader.
We gebruiken deze voor:
- piste slepen
- weide slepen
- mesthoop opduwen
- maaien (al lang niet meer gedaan)
- algemene klusjes waarbij gesleept moeten worden ofzo

De 24 pk is het minimale wat nog de sleep kan trekken, is een erg zware pistesleep voor geopad bodems.

De frontlader hebben ze er achteraf opgezet en wil ik echt nooit meer kwijt, beste beslissing ooit om de mesthoop wat in vorm te houden.

Over het algemeen ben ik tevreden, al zou een volgende mss net iets meer pk mogen hebben van mij ivm piste slepen. Gaat op zich wel maar kan bvb niet achteruit duwen met deze sleep.
Andere nadelen die ik zie zijn: (1) wil bij vrieskou niet starten, (2) ik vind bvb john deere makkelijker om iets aan en af te koppelen dan iseki. Zit toch wat verschil tussen.

We hebben twee maaiers, eig is de goedkoopste mulchmaaier genoeg en was de andere geldverspilling. Dat zou ik dus niet snel meer kopen. En een volgende zou wss ook tweedehands zijn, puur voor de prijs.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 12:52

Wij hebben een oud klein trekkertje, een Same Sametto.
Bewust gekozen voor een luchtgekoelde trekker, kun je zelfs makkelijker meer aan sleutelen.
We hebben een hef die je met de hand moet bedienen. Dit zou ik bij een volgende trekker niet meer willen, dan wil ik gewoon een hydraulische hef.

Sansevieria
Berichten: 4201
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:01

Wij hadden een oude Mc Cormick D432 variomatic uit 1965.
Zag er niet uit dat ding, maar altijd starten en lopen +:)+

Een keer de hydroliek leiding laten maken en verder bij ons 15 jaar altijd zonder problemen gelopen.
Oh ja, een keer onverwacht een koelslang kapot tijdens het hooien, mijn man is best handig, die had nog een oude slang van een auto liggen die hij als reserve erop kon zetten.

We kenden de mensen waar die trekker van geweest was en wisten dus dat er altijd goed onderhoud aan gedaan was, hier mocht mijn man als klein ventje al mee rijden van een boer uit de buurt, dus toen we wisten dat die te koop kwam hebben we die voor weinig kunnen kopen en op transport naar BE gezet. Nadeel: geen papieren meer erbij, dus geen keuring en geen platen.
Maar aangezien we die enkel op ons eigen terrein gebruikten geen probleem.

Die 32pk was voor ons zat om bijv. te maaien, hooi draaien en op de achterlader grote pakken kuil te verplaatsen.
Hebben er ook wel boomstronken mee uitgetrokken, oude afrastering mee uit de grond getrokken toen we ons boerderijtje pas hadden.

Aan een liefhebber nog steeds goed lopend voor weinig verkocht toen we de boerderij verkochten.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 15:55

Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik (mijn man) zeker al wat mee!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 16:03

Wij hebben een Kubota trekkertje, 4 wiel aangedreven, inmiddels ruim 45 jaar oud maar onverwoestbaar. Ik gebruik m voornamelijk voor het slepen van de bak-paddock en wei. Heb er ook een woelpoot bij om net even wat dieper los te kunnen halen op die plekken waar de grond vast is gelopen en een bakje. Het is ideaal en maakt het werk zoveel makkelijker.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 11:37

Dank je!

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:40

poeh wij hebben een oudje, maar ik zou zo snel even niet weten welke het is. We gebruiken hem voor hooien/maaien, hooi en vlas naar de stal brengen met aanhanger om het daar aan te vullen, weide slepen/bak slepen etc. Kleine klusjes rond de boerderij met planten verplaatsen en dergelijke. Wel een heel fijn ding!

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:52

Wij hebben een Kioti CK 5030 met voorlader.
Mijn vriend heeft heel uitgebreid onderzoek gedaan, omdat wij een midi tractor wilden, maar wel sterk genoeg voor maaien en slepen en die ook een flinke baal hooi of volle bak grond (minstens 500 kilo) op de voorlader kan hebben.
Wij gebruiken hem voor het slepen van de paddock, maaien (185 cm klepelmaaier of bloter erachter), mesthoop opduwen, grond/zand/houtsnippers/pallets verzetten, mestkar trekken en legen (kar heeft slang om aan te sluiten op de hydroliek van de tractor en dan kan je automatisch kiepen via een hendeltje op de tractor), hooibalen naar beneden halen en bij stal zetten.

We hebben een voorlader met bak van een halve kub en heftrucklepels (waar ook hooistekers in kunnen) erbij, echt ideaal, behoud van je lijf.

Achteraf gezien hadden we beter de schakelvariant kunnen kiezen in plaats van de automaat, maar verder top ding!
Laatst bijgewerkt door Devitootje op 28-01-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:57

Wij zijn begonnen met een solis 20pk minitrekker. Dat is leuk voor tuinonderhoud, maar een klein stukje wei maaien nadat de paarden erop hebben gestaan was een dagtaak...

Inmiddels een wat zwaarder oudje erbij met een fatsoenlijke weidebloter en ons buitenleven is een stuk leuker. Deze is ook in staat de paddock goed los te trekken en te slepen i.p.v. het gemartel met te licht materiaal. De kleine hebben we nog wel voor hand en span werkzaamheden, we kunnen er nog geen afscheid van nemen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:02

Wij hebben Volvo oudje. Met voorlader. Inmiddels een heel machine arsenaal erbij. Gezien het intensieve ombouwen steeds zou ik een tweede er bij willen. Die zou wat kleiner mogen. Wel met hef en hydroliek.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:30

Oude Ferguson uit 1951. Handig? Nou ja hij heeft een enorme gebruiksaanwijzing, hef is niet heel sterk. Maar ik kan er mee slepen, en wat mee trekken dat is ook wel het enige. :+ zou het liefst 1 met frontlader en wat meer power willen. Maar goed deze is van m’n vader en mag hem hebben als ik de verzekering maar betaal _O- dus hij is er nog steeds
Hij is wel leuk
Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:55

Wat is de minimum pk nodig om een werkbaar apparaat te hebben?
Onderstaand beschrijft eigenlijk heel netjes onze "eisen".


Devitootje schreef:
Wij hebben een Kioti CK 5030 met voorlader.
Mijn vriend heeft heel uitgebreid onderzoek gedaan, omdat wij een midi tractor wilden, maar wel sterk genoeg voor maaien en slepen en die ook een flinke baal hooi of volle bak grond (minstens 500 kilo) op de voorlader kan hebben.
Wij gebruiken hem voor het slepen van de paddock, maaien (185 cm klepelmaaier of bloter erachter), mesthoop opduwen, grond/zand/houtsnippers/pallets verzetten, mestkar trekken en legen (kar heeft slang om aan te sluiten op de hydroliek van de tractor en dan kan je automatisch kiepen via een hendeltje op de tractor), hooibalen naar beneden halen en bij stal zetten.

We hebben een voorlader met bak van een halve kub en heftrucklepels (waar ook hooistekers in kunnen) erbij, echt ideaal, behoud van je lijf.

Achteraf gezien hadden we beter de schakelvariant kunnen kiezen in plaats van de automaat, maar verder top ding!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:36

Wij hebben al heel lang Kubota's, inmiddels een met voorlader wat inderdaad erg handig is wbt de mesthoop en zand verplaatsen. Enige nadeel is dat onze huidige trekker niet gewoon uit gaat als je het ding afsluit. Je moet hem heel raar in een versnelling laten vallen oid zodat ie "uit" valt. :+ Ik weet niet wie dat bedacht heeft, bij de vorige Kubota's was dit geen probleem.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 11:07

Besef bij aanschaf van een tractor vooral ook goed dat de PKs die aangegeven staan niet perse de pks zijn die hij bezit. Zeker bij een oudere tractor van de goedkopere merken gaat er echt kracht verloren. Zo hebben wij ooit geprobeerd te hooien met een New Holland tractor van 110PK en die hield de maaibalk amper aan de praat terwijl onze Fendt van 95PK het ding fluitend over het land droeg.

Dus kijk niet alleen naar op papier maar vooral ook naar effectieve kracht als je er meer mee wil doen dan een bak of wei slepen en pas daar of je tractor of je materiaal op aan.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: trekkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:53

Onze kleine kubota komt prima door de mulle bak heen, is wel 4-wiel aangedreven en heeft groffe banden. Hij volstaat prima, we zijn nu aan het kijken om een houtkloofmachine er bij aan te schaffen.
Elisa2 wat jij omschrijft om het uit te zetten herken ik ook niet, bijzonder...

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:32

Duhelo schreef:
Wat is de minimum pk nodig om een werkbaar apparaat te hebben?
Onderstaand beschrijft eigenlijk heel netjes onze "eisen".


Devitootje schreef:
Wij hebben een Kioti CK 5030 met voorlader.
Mijn vriend heeft heel uitgebreid onderzoek gedaan, omdat wij een midi tractor wilden, maar wel sterk genoeg voor maaien en slepen en die ook een flinke baal hooi of volle bak grond (minstens 500 kilo) op de voorlader kan hebben.
Wij gebruiken hem voor het slepen van de paddock, maaien (185 cm klepelmaaier of bloter erachter), mesthoop opduwen, grond/zand/houtsnippers/pallets verzetten, mestkar trekken en legen (kar heeft slang om aan te sluiten op de hydroliek van de tractor en dan kan je automatisch kiepen via een hendeltje op de tractor), hooibalen naar beneden halen en bij stal zetten.

We hebben een voorlader met bak van een halve kub en heftrucklepels (waar ook hooistekers in kunnen) erbij, echt ideaal, behoud van je lijf.

Achteraf gezien hadden we beter de schakelvariant kunnen kiezen in plaats van de automaat, maar verder top ding!


Die van ons heeft 50 pk en dan houd je een kleine 40 over op de aftakas, dat is voor ons voldoende.
Als je de handgeschakelde hebt ipv de automaat dan schijn je nog iets meer pk over te houden op de aftakas. Wij hebben hem op industriebanden, agrarische banden geeft diepere sporen in de natte kleigrond hier en gazonbanden te weinig grip op de hellingen (hebben gedeelte dijken in ons perceel).