Twijfels: Stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ladynette_x

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-01-24

Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 17:40

Hallo allemaal,

Ik heb twijfels over wat ik moet betreft de stalling van mijn paard.

Mijn paard staat sinds 2 jaar in een soort paddock Paradise/ track, hier staat ze met 8 andere maatjes. Het Hiervoor stond ze op dezelfde stal overdag de hele dag buiten en snachts binnen, in beide gevallen met onbeperkt hooi. Toen ik haar 24/7 naar buiten deed moest ze echt heel erg wennen, het heeft denk ik een half jaar geduurd voordat ze echt op haar plek was. Daarvoor als ik haar terugzette bleef ze aan het draad wachten tot ik uit het zicht was, kwam ik aan bij de PP kwam ze er meteen aan of ze stond helemaal afgezonderd van de kudde. We hebben even moeten doorzetten maar na een half jaar was dit allemaal gelukkig over.

Twee weken geleden heb ik haar hoef bevangen uit de paddock gehaald. Bij hoef bevangen is beweging naar gevoel van het paard zelf goed dus in overleg met de dierenarts besloten haar dag en nacht buiten te laten staan(ze heeft wel pijnstillers enz gehad). Dag twee van de bevangenheid het was echt niet nog niet beter ondanks alle medicatie, ze is toen nog een keer extra met medicatie gespoten door de dierenarts. Dag drie van de bevangenheid ging nog steeds niet goed waarop de dierenarts gelijk aan gaf haar per direct op stal te zetten en/of naar buiten met een zachte ondergrond, haar voeten moesten ontlast worden. Ik heb dus gezorgd voor zachte ondergrond, in deze dagen was de bodem erg bevroren dus dubbel pijn voor mijn paard.

Omdat er bij ons op stal geen stal vrijgemaakt kon worden(eigenaar wou niet wat spullen, kast uit een noodstal halen) heb ik haar moeten verhuizen naar een andere stal. Hier was een zachte bodem in de paddock en een lekkere op gestrooide en ruime stal en staat met maatjes in de paddock. Dit heeft haar gelijk erg veel geholpen, ze staat hier vanaf dat het licht wordt tot het weer donker wordt buiten met binnen en buiten onbeperkt hooi.

Ik moet zeggen dat ondanks ze 2 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan mevrouw meteen heel rustig was in de box en geen aanwijzingen geeft niet in stal te willen staan snachts.

Gisteren is van het groepje paarden waar ik in de paddock Paradise nummer twee bevangen geworden en nog een paard staat met einschuss en overgevoelige voeten nog wel in de paddock op pijnstillers.

Ik begrijp dat we een enorm natte periode hebben gehad en dat de modder dus vast gevroren is, dit is natuurlijk erg pijnlijk voor de paarden. Hooi Analyse wordt gedaan voor het hooi uit de PP.

Ik weet nu alleen niet goed wat ik moet, moet ik voor save kiezen en mijn paard op de nieuwe stal laten staan waar ze alleen als het donker is op stal staat of moet ik haar na de winter weer terug doen naar 24/7 buiten. Ik zit er namelijk niet op te wachten volgend jaar met hetzelfde probleem te zitten. Ik heb nu met geluk een stal kunnen vinden waar mijn paard het ook nog ontzettend goed heeft, die plek heb ik volgend jaar niet, hier in omgeving is alles altijd redelijk vol. Ik weet nu gewoon niet wat ik moet, al helemaal niet nu er nog twee paarden met ontzettend veel pijn staan.

Wat zouden jullie doen? paard laten staan en dan snachts binnen of paard weer terug naar 24/7 buiten en hopen dat het in de toekomst niet weer gebeurd?


Alvast bedankt voor jullie advies en raad en voor het lezen van mijn verhaal! :o
Laatst bijgewerkt door ladynette_x op 22-01-24 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:46

Ik ken je paard niet maar zoals je schrijft zou ik kiezen voor snachts op stal en overdag buiten. Eventueel onbeperkt hooi, beperkt hooi maken als hij gevoelig is daar voor.

Kloesje
Berichten: 139
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:46

Volgens mij weet je het antwoord al, maar durf je de beslissing nog niet te nemen. Kennelijk is 24/7 niet geschikt voor jouw paard, althans niet op deze stal, gezien ze het management niet op orde hebben en geen faciliteiten kunnen bieden wanneer er een paard apart gezet moet worden. Volgens mij heb je een heel fijn plekje nu gevonden en zou ik dat koesteren. Beterschap voor je paardje.

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:48

Laten staan

Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:50

Persoonlijk zou ik er voor kiezen haar te laten staan.
Vindt het enorm slecht van de PP eigenaar dat de noodstal niet even vrij gemaakt wordt.
En je geeft aan dat dit ook een hele fijne stal is, dus waarom haar niet laten staan als ze hier ook haar plekje heeft gevonden.
Bovendien vindt ik het beter om te voorkomen dat je volgend jaar met dezelfde ellende zit maar misschien geen andere plek kan vinden.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:55

Denk ook dat ik voor de nieuwe stal zou kiezen. Kijkend naar jouw paard nu en de (toekomstige) mogelijkheden. Superslecht dat diegene van jouw oude stal, niet even een box vrij maakt zeg....
Oh, en ik ben erg voor 24/7 vrije beweging, maar met deze problematiek moeten er echt wel mogelijkheden zijn.
Pas echter wel op met onbeperkt hooi.

Beterschap voor jouw paard!!

Toushie

Berichten: 7271
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:57

Ik ben voor zoveel mogelijk buiten en heb ze zelf ook wanneer het kan 24/7 buiten. Nu heb ik ze thuis dus dat is stuk makkelijker. De weersomstandigheden zijn deze winter wel echt funest want hier ook hoefbevangenheid en einschuss gehad en anders nooit wat.

Maar als ik dit zo hoor en deze nieuwe stal heeft verder ook wat je graag wilt zal ik haar laten staan.
Feit dat ze geen noodstal willen vrij maken (noodstal is toch voor dit soort dingen?) En plek vinden blijkbaar heel moeilijk is. Je paard lijkt aan te geven hier tevreden en blij mee te zijn dus als jij je er ook goed voelt zou ik mooi blijven.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:59

Laten staan
Luister naar je paard, en deze maakt duidelijk het hier beter te hebben.
Meer en beter kun je niet doen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:00

Goh ik heb aan de paarden hier toch ook gemerkt dat die het gewoon beter doen op ‘s nachts op stal ipv 24/7 buiten in de winter (en mijn haf heeft van veulen af aan 24/7 buiten gestaan, heeft het nog nooit zo goed gedaan sinds de overstap). Dus ik zou in elk geval voor (bijna) elke paard stal 2 kiezen :)

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:01


Slmt9

Berichten: 4802
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:03

Kan ze op de stal waar ze ‘s nachts binnen staat in de zomer misschien 24/7 naar buiten?
Ik heb een voorkeur voor 24/7 buiten omdat mijn paard tegenwoordig de stal afbreekt als hij er moet staan. Daarnaast kreeg hij op stal ook stalbenen en bleef hoesten.
In jouw situatie is dat niet het geval, dus zou ik dan niet zo snel de urgentie voelen om weer terug te gaan naar de 24/7 plek. In elk geval niet waar je stond, want met meerdere bevangen paarden en geen ruimte maken in de noodstal zou ik sowieso niet naar terug willen.

Mocht je toch graag naar die plek terug willen en wil je je paard het wat comfortabeler maken, hoefschoenen en een deken zijn hier gewaardeerde oplossingen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:09

Ik ben wel heel benieuwd naar de analyse van het hooi. Veel 1e snede hooi van 2023 is hoog in suiker en daar doen veel paarden het niet goed op.
Ik ben voorstander van 24/7 buiten. Maar aan de andere kant, als je paard het op de nieuwe stal goed doet, daar ook voldoende naar buiten kan overdag, dan zou ik dat doen. Gezondheid gaat in dit geval echt wel voor.

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:17

Laten staan.
Ook door de mentaliteit van je eerste stalhouder, voor een paard in nood niet eens ruimte maken terwijl die er wel is.... -O-

En ja er zijn veel paarden die het gewoon beter doen op in de nacht op stal.
Heb heir ook een prachtige schuilstal gebouwd en 7000 euro lichter...en waar staan ze...'s nachts op stal...

Door het hele bijzondere weer de afgelopen maand meer uren op stal dan ooit. En wie heeft daar last van..ik. Duidelijk ik
Als het aan de paarden lag waren ze elke dag eerder naar binnen gekomen, maar dat wilde ik niet.

Lieser
Berichten: 1505
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:36

Wat maakt dat je overweegt om je paard terug op de PP te zetten? Is het puur omdat ze daar al stond en je deze stal als tijdelijk had beschouwd? Want je paard lijkt hier goed te staan. Zeker als ze in de zomer ook met maatjes buiten (in de wei) kan staan, zou dit een prima plek zijn.

Lente
Berichten: 27791
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:37

Ik ben een groot voorstander van 24/7 buiten met de mogelijkheid om zelf naar binnen te gaan maar ik denk dat jouw paard zelf al aangeeft wat zij fijner vindt. Dus lekker laten staat waar ze nu staat. De houding van de PP-houder vind ik namelijk erg belachelijk.

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:42

Waarom twijfel je eigenlijk.

Paard laat duidelijk iets merken en zo moeilijk is deze paardentaal niet

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:43

Ik ben ook voorstander van 24 uur buiten, maar als jouw gevoel\jouw paard duidelijk maakt dat 's nachts op stal juist voor (fysieke en mentale) rust\gezondheid zorgt, zeker doen. Er zijn best wat paarden die daar echt behoefte aan hebben, 24 uur in een samengestelde groep(want een echte kudde is het niet, ze hebben het niet voor het kiezen), is mentaal zwaar voor een paard. Ook de instelling van de PP eigenaar zou mij dus tegen staan, een reden voor jou ook om te gaan als je paard het hier beter doet. Net wat jij beter bij je paard vind passen, :j

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:53

Nu lees ik ook nog in een ander topic dat deze zelfde stalhouder je paard half heeft laten verongelukken op het ijs.
Hoeveel verstand heeft die man.vrouw van dieren?

Gewoon wat paarden op een track flikkeren met een poel maakt het geen paradise en ook geen goede pensionhouder. Daar komt wel meer bij kijken.

Ange1a

Berichten: 283
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:27

DuoPenotti schreef:
Nu lees ik ook nog in een ander topic dat deze zelfde stalhouder je paard half heeft laten verongelukken op het ijs.
Hoeveel verstand heeft die man.vrouw van dieren?

Gewoon wat paarden op een track flikkeren met een poel maakt het geen paradise en ook geen goede pensionhouder. Daar komt wel meer bij kijken.


Als dit zo is, waarom twijfel je dan überhaupt nog of je je paard moet blijven staan of terug gaat naar de PP? :=
Zou hier mijn paard heel gauw weg halen als er zo onkundig met de paarden word omgegaan.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:32

Stal 2 klinkt erg fijn. Snap dat je overweegt er te blijven. Veel is hierboven al gezegd. Enige wat ik nog wil toevoegen is of je er zeker van bent dat je paard geen luchtwegproblemen heeft. En dus op stal kan staan in een meer stoffige omgeving dan 24/7 buiten. Soms komt astma pas aan het licht als ze weer meer binnen staan.
Veel succes en beterschap

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:39

Het is geen schande als je paard het minder goed doet op een PP he :knuffel:


Persoonlijk zou mijn vertrouwen in stalhouder 1 ook een goede knauw hebben gekregen. Er IS een noodbox. Gebruik die dan ook voor een noodgeval... :o

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:44

... wat mij trof: de beheerder van het PP wilde niet helpen, terwijl je paard pijn had.

Ik hou van ouderwetse stalmeesters: vakmensen die zich er een eer in stellen dat 'hun' paarden het GOED hebben.

(Itt jij zoekt het maar uit met jouw dier.)

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:45

Ik lees nog geen enkele reden waarom het voor jouw paard beter of fijner zou zijn om terug te gaan? Omdat je vindt dat dat zo hoort? Ik vind een half jaar wennen echt wel heel erg lang ook? Als mijn paard na dik een week nog niet helemaal blij en gelukkig zou zijn, dan was ik denk ik al afgehaakt. Je doet het toch voor het paard, niet omdat het moet of hoort?
Maar ik ben dan ook niet team 24/7 buiten…

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Twijfels: Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:06

Je paard is nu geloof ik gevoeliger voor hoefbevangenheid nu het al een keer voorgekomen is. Als er nog meer paarden uit de kudde bevangen zijn geraakt gaat er toch wel iets mis lijkt me. Het klinkt dan toch wel best link om je paard daar terug te zetten, ondanks dat 24/7 buiten natuurlijk juist goed zou zijn voor de vrije beweging. En een noodstal niet vrijmaken bij hoefbevangenheid? Waar is dan de noodstal voor? Op basis van bovenstaande dingen zou ik denken dat teruggaan naar die stal niet ideaal klinkt. En dan ben ik echt voor 24/7 buiten trouwens.

Ik heb mijn paard uit de bossen gehaald dus wilde hem hier bij mij ook graag zo natuurlijk mogelijk met vrije beweging in een kudde stallen. Dat heb ik op 2 locaties geprobeerd en ik heb talloze plekken bekeken maar nergens werkte het. Het ruwvoer is niet geschikt, de kudde is te onrustig, er is onvoldoende schuilplek, te weinig voerplekken, teveel blubber, teveel paarden op te weinig ruimte. Er moet zoveel op orde zijn als je je paard 24/7 in een kudde wilt huisvesten. Het lukte me niet om mijn sociale ruin die niet veel nodig heeft ergens in te plaatsen en uiteindelijk heb ik nu gekozen voor een stal waar hij van half 7 's ochtends tot de zon onder gaat buiten in een groepspaddock staat met onbeperkt eten en dan 's nachts op stal. Ook niet optimaal, maar wel wat voor hem nu werkt. Als het nu de hele dag regent en er is overal blubber dan kan hij in de nacht droog staan en slapen. Als hij door de kudde niet mag eten overdag kan hij 's nachts bijeten. Alles wat nu niet optimaal is, is redelijk te overzien dankzij die nacht op stal. Maar goed de punten die ik nu als voorbeeld gaf, hebben uiteindelijk niet al te veel met hoefbevangenheid te maken.

Hoe zit het op je huidige stal in de zomer? Dat zou misschien nog een interessant punt zijn. 24/7 land in de zomer is hier normaal, maar voor jouw paard misschien niet meer haalbaar na deze hoefbevangenheid.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 21:09

Janneke2 schreef:
...
Ik hou van ouderwetse stalmeesters: vakmensen die zich er een eer in stellen dat 'hun' paarden het GOED hebben.

Nou, ik liever niet. De oude stalmeesters die ik ken hangen teveel in tradities en blijven stilstaan in plaats ban dat ze meegaan met hun tijd. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Ik had het niet willen klaarmaken van de noodbox even gemist. Maar dan zou ik er ook niet meer terug willen. Het vertrouwen zou volledig weg zijn als het gaat om de zorg van je paard.