Paddock verrijking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 12:48

Hallo allemaal!

Omdat mijn jaarling merrie zand eet ben ik nu op zoek naar oplossingen om ervoor te zorgen dat ze geen zand meer eet. Eind december heeft ze hiervoor in de kliniek gestaan en heb ik dus mijn paddock moeten afsluiten zodat ze niet meer 24/7 het zand op kan. Mijn ruin van 16 en mijn jaarling staan nu dus op een stuk van ongeveer 12 bij 4 meter verhard en ze hebben de stal van ongeveer 3 bij 9 meter. Zo wil ik ze natuurlijk niet blijven houden.

Nu dacht ik om onze paddock te gaan verrijken, maar omdat onze paddock ruim 20 bij 20 meter is(ene kant is 22 meter en de andere kant 20 meter dus ik hou het voor het gemak op 20 bij 20) weet ik niet zo goed hoe ik dat kan dan.
En paddock paradise achtig systeem gaat niet omdat het daar te klein voor is en de paarden te groot.
Ik was gaan zoeken op internet en dan kom ik echt hele gave dingen tegen! Alleen dat is allemaal op grotere stukken grond dus ik loop eigenlijk vast.

Misschien dat er mensen zijn hier op bokt die mij kunnen helpen om inspiratie op te doen?!
Hoe hebben jullie je paddock verrijkt en met wat?
Ik zie heel graag foto’s!

Ik heb zelf ook foto’s bijgevoegd en een tekening met afmetingen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:03

Wat is de reden dat ze zand eet? Te weinig of te arm ruwvoer? tekorten?
Als je de reden weet kan je die aanpakken lijkt me?
Verder: genoeg kwalitatief ruwvoer aanbieden, netjes hooi, stro, ev voordroog, takken om aan te knagen, goede likstenen, ev wat van speelgoed?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 14:31

Ik denk dat ze zand eet door verveling. Na aanleiding van mestwater etc(zie mijn andere topic) ben ik overgestapt van graszaad hooi tweede snede weidehooi. Speelgoed hangt er. Likstenen blijft ze aan likken en omdat ze dus mestwater en niet al te beste mest had dacht ik laat ik daarmee ook maar stoppen. Stro gaat helaas niet omdat mijn ruin een stof allergie heeft, hooi wordt dus ook nat gemaakt. Momenteel is het mestwater onder controle en gaat het goed qua mest, af en toe een wat natte hoop maar dat neem ik maar voor lief. Dus ik durf haar nu niet meer 24/7 op het zand te laten omdat ik dus bang ben dat we weer van voor af aan moeten beginnen en ik zie dat niet zitten.

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:33

Schuurpaal, wilgentakken, een zijde met eetbare haag. Hooibal.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:54

Ik denk dat je er wel wat leuks van kunt maken. Maar voordat ik aan het tekenen sla. Kan het volledig ingericht worden of moet je er ook in kunnen werken?

Daihyo

Berichten: 88060
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:55

Meerdere kleine voerplekken en voerspelletjes maken. Snacknetjes, takken, hooibal, etc. Wat passive physio.
Netjes kun je bijvoorbeeld heel makkelijk ophangen. Ring of oog in houten palen, musketon eraan, netje er aan. En dan zoveel plekken dat je meer plekken dan netjes hebt en dan afwisselt.
In de netjes kun je van alles doen. Gewoon hooi, ander/lekkerder hooi, wortels, hay chuncks, verse kruiden/planten, enz. Hier werkt het heel goed in de beweging/verveling.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 14:59

monsera schreef:
Ik denk dat je er wel wat leuks van kunt maken. Maar voordat ik aan het tekenen sla. Kan het volledig ingericht worden of moet je er ook in kunnen werken?


Het mag volledig ingericht worden, maar ik twijfel een klein beetje om misschien met de tijd te gaan longeren etc als mijn jaarling oud genoeg is.

Lavitabella

Berichten: 1715
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:35

Misschien kun je ergens in de hoek een wilgenrek maken. Hierin kun je dan ook snacks (ver)stoppen. Dan heb je nog wel ruimte om te longeren. Of in een andere hoek wat boomstammen neerzetten die verschillen in hoogte en daar wat snacks in/op leggen. In de stal zou je eventueel een bal kunnen ophangen aan een balk. Aan de muur kun je ook nog het einde van een bezem bevestigen zodat ze kunnen schuren.

Op google kom je een heel eind als je zoekt op paddock paradise ideeën en dan afbeeldingen. Dan komen ook dingen voorbij die je op een kleinere ruimte kan gebruiken zonder met tracks te gaan werken. Zoals bovenstaande ideën.

SandraWierda

Berichten: 1412
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:43

Ik heb net voor de vorst een trekker band gratis opgehaald, deze ga ik nog opvullen met zand zodat ze er op kunnen staan etc.

Verder wil ik nog een schuurpaal maken. Ik heb nu al in de inloopstal een borstel hangen en zo’n schuurmatje aan de wand.

In de opening hangt hier een jollybal aan een touw.

Mijn hooi voer ik op verschillende manieren. Denk er wel om dat als ze hooi eten de restjes dan niet in het zand vallen, maar op een schone plek anders krijgt ze alsnog veel zand binnen.

En heb je er al aan gedacht om een liksteen op een lastigere plek te bevredigen zodat ze er meer moeite voor moet doen. Ze vind ze schijnbaar lekker genoeg om er moeite voor te gaan doen denk ik. Deze bijvoorbeeld https://www.bol.com/nl/nl/p/liksteenhou ... 047072161/. Heb ik ook net gekocht maar moet hem nog bevestigen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:57

Zaterdagochtend gaan we bij een boer in de buurt oude tractor banden halen :D
Weet iemand misschien welke boomstammen niet giftig zijn, behalve de wilg. Ik zit te zoeken op marktplaats voor grote/dikke/lange boomstammen. Ik kom veel eik tegen en es(es is toch de esdoorn?) en ik weet dat eik giftig is. Of is boomschors weer anders? Ben bang dat ik dadelijk een boomstronk neerleg waarvan de schors giftig is.

SandraWierda

Berichten: 1412
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:14

Samantha89 schreef:
Zaterdagochtend gaan we bij een boer in de buurt oude tractor banden halen :D
Weet iemand misschien welke boomstammen niet giftig zijn, behalve de wilg. Ik zit te zoeken op marktplaats voor grote/dikke/lange boomstammen. Ik kom veel eik tegen en es(es is toch de esdoorn?) en ik weet dat eik giftig is. Of is boomschors weer anders? Ben bang dat ik dadelijk een boomstronk neerleg waarvan de schors giftig is.


Vaak geldt de giftigheid voor het blad, bloemen, vruchten of zelfs de pit in de vrucht. Dus heel lastig terug te vinden wat wel en niet mag en waarom . Maar even googelen welke bomen mogen kom je wel een en ander tegen.

tamary

Berichten: 29189
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:25

es en esdoorn zijn 2 heel verschillende boomsoorten.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:42

Ik zou eens zoeken op equi-habitat! Allemaal ideeen om paddocks interessanter te maken. Het track systeem van paddock paradise is natuurlijk mooi als je die ruimte hebt, maar door bijvoorbeeld een eiland met eetbare planten in het midden te maken waar ze omheen kunnen maak je al meer variatie.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:00

Berk fruitboom mag gewoon dacht ik

Celebi
Berichten: 3687
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:12

Is er de hele dag ruwvoer ter beschikking? En water? Als ze dan ook met elkaar staan en de ruimte groot genoeg is om af en toe wat te bewegen heb je niet heel gauw verveling. Zou toch denken aan een tekort aan iets. Voer je een vitaminebrok?

Een zoutsteen en andere liksteen met mineralen zou wellicht een goede start zijn. Wilgentakken vinden ze vaak ook erg lekker dus daar een soort muurtje van vlechten maakt dat ze fanatiek kunnen knabbelen. Schuurborstels zijn bij mijn pony ook altijd favoriet. Zeker nu in de rui periode zou hij ze graag weer willen hebben. Een heuvel vinden paarden ook vaak heel leuk. Om in te graven, op te staan, overheen te crossen. Gewoon een berg zand storten in een hoek of in het midden geeft vaak al leuke resultaten. En mocht je ooit willen gaan longeren dan spreid je de berg zand gewoon uit over je paddock en ben je het weer kwijt.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 21:45

Uiteraard hebben ze voldoende schoon drinkwater(kraanwater), ze staan nooit zonder water. Ze krijgen twee keer per dag hooi, ze krijgen bijna 2 kleine baaltjes tweede snede weidehooi verdeeld over die twee voerbeurten. Ik ben zelf nog even aan het experimenteren met netten, aangezien ik het hooi moet onderdompelen vanwege de chronische bronchitis door stofallergie bij mijn ruin. En omdat het hooi dus ondergedompeld wordt in water heb je natuurlijk sneller bacterie en schimmel groei, dus ik vind het heel lastig nat hooi in netten te gaan geven. Nu krijgen ze het in palletboxen. Ze zullen ongetwijfeld een paar uurtjes zonder hooi staan hierdoor.
Waar ik mijn jaarling nu wel op betrapt heb is dat ze wortels van brandnetel opgraaft. Dus ook grote kans dat ze daardoor ook veel zand binnen krijgt. Brandnetel geef ik ook bij aan kruiden en dat eet ze met smaak op.
Ze knaagt ook aan het hout, ook hout wat is ingeteerd, dus ik heb echt een vermoeden dat een aantal dingen echt verveling is.
Ik heb ook emmers water met veendrenk, diatomeenaarde en moederaarde hangen. Keltisch zeezout had ik ook maar daar dronk ze hele emmers van weg, ik heb daardoor ook een kleine speciekuip ermee neer gezet en die was ook iedere avond helemaal leeg. Geen idee of dat dat kwaad kan? Maar persoonlijk vond ik dat te veel, maar dat was meer een gevoelskwestie ook omdat ik gewoon niet meer wist wat ik met de mest water aan moest. Daarom vind ik het nu ook best lastig om bepaalde dingen te gaan aanbieden omdat ik nu eindelijk haar mestwater onder controle heb. Haar mest is ook weer mooi, soms nog een natte hoop tussendoor maar met waar we vandaan kwamen ben ik hier mega blij mee!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 21:50

Oh ja en ik voer nu weer de vitalbix breed en grow. Nadat ze gespoeld was, had ik de paarden op tweede snede weidehooi gezet na advies van daihyo. Daarbij ben ik metazoa espargette gaan geven maar de mest van beide paarden stonk hier echt enorm van. Ik had wel de zak opgevoerd, maar toen ben ik weer de vitalbix nutrimash en balance plus muesli gaan geven en de stank van hun mest was weer verdwenen.
Maar sinds gisteren toch weer de overstap gemaakt op de breed en grow, en ik heb bij horseflex Amino complex besteld wat ik bij wil gaan voeren. Ze krijgt ook vloeibaar silicium over haar muesli wat ik nu een maand geef.

Sizzle

Berichten: 35700
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:53

Iets heel anders: heeft de jaarling wel een gelijkwaardig speelmaatje?
Anders kun je verreiken tot je een ons weegt namelijk maar daar zijn ze dan in 5 minuten op uit gekeken.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:32

Eerlijk, nee eigenlijk niet.
Ik had een huurder met ook een jong ding, daar wil ik niet teveel over uitweiden, maar lang verhaal kort, huurder paste niet bij ons, te panisch. Daar reageerde alle paarden op in negatieve zin. En dat vond ik oprecht echt heel jammer, want voor mijn jaarling hoopte ik echt dat ze samen konden opgroeien.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:39

Nat hooi kun je prima in (fijnmazige) hooinetten voeren. Wij hebben dat jaren gedaan ivm pony’s met stofallergie.
We voerden 1x per 24 uur, onbeperkt, maar wel afgewogen. Stel dat je vandaag, droog gewogen, 15 kg voert en je ziet morgen dat er naar schatting nog 4 kg over is, dan voer je iets minder. Die 4 kg kunnen ze nog prima opeten, wij schudden dat uit het hooinet in een hooibak op bestrating.
De andere hooinetten lagen vast in palletboxen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:44

Wordt dat niet vies dan? Je zit toch met bacterie en schimmel vorming? Helemaal in de zomer.
Als ze niet alles op hadden in de zomer, zelfs dan vond ik het niet meer fris ruiken en gooide ik het dus weg. Soms in de winter ligt er ook nog wel eens wat, en dat ruikt dan niet zoals in de zomer, maar ook dan vind ik het al niet heel fris meer. Of ben ik nu een zeur daarmee :+

Sizzle

Berichten: 35700
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:47

Wat balen dat het niet werkte met je stalgenoot.
Echter kan dat wel een deel van je probleem zijn.

Een ander dingetje: hoe lang dompel je dat hooi?
Als je het weekt dan trek je de suikers eruit en een jaarling kan wel wat koolhydraten gebruiken.
Toevallig had een van mijn stalgenoten een probleem dat haar oude ruin echt slecht in conditie blijft door nat hooi.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:48

Sizzle schreef:
Wat balen dat het niet werkte met je stalgenoot.
Echter kan dat wel een deel van je probleem zijn.

Een ander dingetje: hoe lang dompel je dat hooi?
Als je het weekt dan trek je de suikers eruit en een jaarling kan wel wat koolhydraten gebruiken.
Toevallig had een van mijn stalgenoten een probleem dat haar oude ruin echt slecht in conditie blijft door nat hooi.


Onderdompelen tot het stopt met bubbelen, zei mijn DA altijd.

Bij ons ging het dus op de 2e dag los in de bak en dat aten ze gewoon op.

Bij echt warm weer voerden we krapper of 2x per dag, zodat ze het netjes opaten voordat het echt ranzig werd.

Wat nog over was op dag 3 ging de mesthoop op (en bij heet weer dus al op dag 2). Bij warmer weer probeerden we zo te voeren dat het meerendeel in de schaduw lag, dat helpt ook wel.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:49

In 2016 is door een arts in Bodegraven gezegd dat ik het alleen moet onderdompelen. Dus niet weken. Het ging/gaat er echt om dat het stof blijft plakken zodat hij het niet meer in kan ademen maar dus opeet. Dus sinds 2016 doe ik dat braaf :)

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Paddock verrijking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 22:54

Dan denk ik echt dat ik een muts ben wat betreft het hooi :')
Ik had zelf ook nog gedacht om er een jong ding zelf bij te kopen, maar helaas laat onze portemonnee dat niet toe. En de afgelopen 4 maanden zijn we voor beide paarden ruim 2000 euro aan dierenarts kosten armer %)
Zo heb je jaren niks en zo weer alles in eens 8)7