Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 581
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:00

Regio maakt echt mega veel uit. Vroeger jaren bij dezelfde stallen gestaan maar nu aan de andere kant van de rivier is het een heel stuk moeilijker ben ik inmiddels achter gekomen

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 20:34

Ik snap je gevoel. Hier in Friesland ook heel veel gedoe gehad met stallen, ook echt tot veel slapeloze nachten aan toe. Zowel met mijn vorige merrie als met mijn huidige paarden. De vorige goede plek waar ik stond overleed de eigenaar van. Ik ben zo blij dat ik op het moment op een heel goede stal sta, ik zou niet weten wat ik moet doen als ze hier weg zou moeten. Er zijn wel een aantal stallen waarvan ik weet (of denk) dat ze het goed voor elkaar hebben, maar daar ben ik nooit echt geweest en die zijn ook altijd vol + wachtlijst.
Daarom wil ik ook graag de paarden aan huis hebben staan, maar in je uppie is het haast niet te doen om een plekje te kopen met wat land. Ja, alleen in Oost Groningen of Duitsland. Ik zou ze zo graag op pensionstallen houden, omdat ik 36 uur werk in een drukke baan en dan is die ontzorging zo fijn, maar ik voel me soms wel genoodzaakt om ooit in the middle of nowhere een huis te kopen om mijn paarden te kunnen onderhouden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 22:48

Soms is niet zozeer de hele stal slecht, maar meer dat de stal niet past bij de verwachtingen van de mens en/of de behoeften van dat specifieke paard. Niet iedereen is hetzelfde. Wensen en verwachtingen en wat passend is voir 1 specifiek dier kunnen heel erg uit elkaar liggen.

Contemplate
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 00:26

Oef, dat is taai! Hier in de regio heb ik ook nog niet echt een fijne stal gevonden. Wil graag een eigen paard, maar pas als ik weet waar ik die zou stallen. Wellicht krijg je via dit topic nog tips voor stalling en management. Succes met de zoektocht, hopelijk vinden jullie snel een plek of modus die voor jullie werkt :(:)

Edit: spelfout

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:41

joyce B schreef:
Soms is niet zozeer de hele stal slecht, maar meer dat de stal niet past bij de verwachtingen van de mens en/of de behoeften van dat specifieke paard. Niet iedereen is hetzelfde. Wensen en verwachtingen en wat passend is voir 1 specifiek dier kunnen heel erg uit elkaar liggen.


De basis mag je ok verwachten en dat is het op veel stallen gewoon niet.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 01:44

Heel herkenbaar, ik hoor het vaak terug van klanten met name bij blessures. Paarden die een boxrust advies krijgen en niet binnen mogen blijven of in hun eentje achter moeten blijven. Stallen die geen aanpassingen doen in voerbeleid, paarden die enkel in de groep naar buiten mogen of helemaal niet. Paarden die op stalrust moeten maar geen extra stro of hooi mogen verbruiken. Je kan het soms zo gek niet bedenken en toch gebeurt het. Ik snap echt dat je als pensionhouder ook niet alles kan en niet een individueel management per paard kan aanhouden. Maar ik zie iets tevaak de wanhoop bij de eigenaar, die zich toch al zorgen maakt...

Enige tip die ik kan geven mbt stalling voor een gezond of toekomstig paard is vraag echt alles na, ook de dingen die je misschien vanzelfsprekend vind. En probeer te praten met mensen die er staan.

En in een situatie zoals bij de ts met een blessure waarbij plotselinge aanpassingen nodig zijn, kijk even buiten de reguliere pensionstalling. Soms is je paard echt beter af met 2x verhuizen als dat betekent dat hij beter herstelt, en voor je eigen stress level kan het ook wonderen doen als je zeker weet dat je paard ergens goed verzorgd word.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 07:31

Wintu schreef:
joyce B schreef:
Soms is niet zozeer de hele stal slecht, maar meer dat de stal niet past bij de verwachtingen van de mens en/of de behoeften van dat specifieke paard. Niet iedereen is hetzelfde. Wensen en verwachtingen en wat passend is voir 1 specifiek dier kunnen heel erg uit elkaar liggen.


De basis mag je ok verwachten en dat is het op veel stallen gewoon niet.


'De basis' is voor mensen ook verschillend. De 1 vind meer buiten belangrijker en de ander onbeperkt ruwvoer. De ander wil beperkt ruwvoer maar dan heel arm of juist niet arm. De 1 wil ze wel (in de zomer) of niet op het land met misschien wel reden (hoefbevangen). En dat is allemaal basis.

En in geval van blessure zijn daar speciale stallen voor die daarop ingericht zijn: revalidatie stallen.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 07:49

Dat vind ik heel zwart wit chocolato.. want je paard op een revalidatie stal zetten als deze een week of 2 niet in een groep mag staan omdat die hechtingen heeft? Een stalhouder die dan zegt zoek het uit?

Basis voor een paard is voldoende hooi qua maagzweren, een droge ligplaats , een veilige omgeving en voldoende vrije beweging. Of dat nu op gras of een paddock is, er moet wel iets zijn voor maag vulling. Laatst nog iemand waar een gat in het dak zat boven box van een paard en een stalhouder die het niet wilde maken. Paard stond in een zeiknatte stal. Nou dan is de basis gewoon niet goed.

Ik ben blij dat ik de paarden aan huis heb, is het perfect? Nee, zou echt wel dingen anders willen. Maar de basis is goed, paarden zijn blij en gezond.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:42

En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.

Celebi
Berichten: 3732
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 08:52

Nou heb ik daar specifiek wel naar gezocht. Mijn paard heeft extreme verlatingsangst dus als hij een keer op rust zou moeten, moet dat echt met een vriendje. Bij mijn huidige stal zeiden ze dat ze dan altijd wel wat proberen te regelen, desnoods met wisselende paarden erbij. En ze zetten altijd een klein stukje paddock af zodat je paard gewoon op rust buiten kan staan naast de groep. Dat was voor mij het minimale wat nodig was om hem daar qua 'afwijkende momenten' te kunnen stallen. Maar dat noem ik niet de basis. Dat zit 'm echt meer in vriendjes, vrijheid, voer en veiligheid. Een nette omheining zonder scherpe punten, een droge ligplek voor alle paarden (of dat nou op stal is in de nacht op buiten in de paddock met een schuilplek), voldoende kwalitatief ruwvoer en buiten kunnen staan met vriendjes. En hoeveel van dat alles zal per eigenaar en paard anders zijn maar daar kun je dan op filteren per stal. Maar plekken waar je dus geen droge stal hebt, dusdanig weinig hooi dat ze urenlang of zelfs hele nachten geen eten hebben, omheiningen met scherpe randen of misschien zelfs prikkeldraad, isolatie zonder andere paarden, buitenkomen wat niet meer is dan een paar meter en dus eigenlijk gewoon een buitenstal zonder eten. Of gewoon nog plekken waar ze 24/7 binnen staan. Dat soort zaken zouden wat mij betreft echt niet meer aangeboden moeten worden en hier in de regio is dat er nog zoveel.. Vond het echt lastig om een fijne plek te vinden. En hoewel ik al heel veel concessies gedaan heb is dit echt nog steeds niet de ideale plek voor mijn paard. Ondanks dat hij met een pure basis van onbeperkt voer, een veilige paddock met schuilmogelijkheden en wat vriendjes het goed kan doen. Die combinatie van dingen is gewoon extreem lastig commercieel te vinden.

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:01

Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.


Onder basis versta ik idd voldoende ruwvoeder, een schone stal met voldoende bedding en voldoende vrije beweging buiten. Als je enkel die drie pijlers neemt, dan gaat het alleen daarop al vaak mis.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:35

lletam schreef:
Je bent zeker de enige niet ts, bokt staat vol met topics over pensionstallen (ook van mijzelf trouwens).
Je kunt voor jezelf een paar basis eisen vaststellen en verder héél véél concessies doen. En wees daarbij realistisch: regio maakt ontzettend veel uit en vergeet ook jezelf niet: qua tijd en budget moet het ook allemaal maar haalbaar zijn.
Sterkte, het is een vervelende situatie.


Yes, precies dat. En dan vind ik het bizar, als veel mensen hier mee te maken hebben, dat we dit allemaal pikken. Kunnen we niet met een grote groep handtekeningen ophalen en die richting de politiek sturen of in ieder geval iets proberen te bewerkstellen dat er beleid voor komt waarop gehandhaafd wordt? Het is toch te bizar voor woorden dat je maar moet toestaan dat je paard maagzweren krijgt; omdat het nergens op orde is?

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:38

joyce B schreef:
Soms is niet zozeer de hele stal slecht, maar meer dat de stal niet past bij de verwachtingen van de mens en/of de behoeften van dat specifieke paard. Niet iedereen is hetzelfde. Wensen en verwachtingen en wat passend is voir 1 specifiek dier kunnen heel erg uit elkaar liggen.



Dus paarden 8 uur buiten op een kale weide zetten; dat is voor enkele paarden niet goed? Nee: paarden moeten non-stop eten, kunnen met maagzweren 2 uur zonder eten, zonder maagzweren max 3 uur. Bron: dierenarts

Dus hoe kan je mij dan wijsmaken, dat het veel langer zonder eten, niet schadelijk is? En die paarden die maar 3 uur buiten staan en stalbenen krijgen, dat is voor geen enkel paard goed. Funest voor de doorbloeding.
Dat zou toch de basis moeten zijn: eten en huisvesting.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:45

Wintu schreef:
joyce B schreef:
Soms is niet zozeer de hele stal slecht, maar meer dat de stal niet past bij de verwachtingen van de mens en/of de behoeften van dat specifieke paard. Niet iedereen is hetzelfde. Wensen en verwachtingen en wat passend is voir 1 specifiek dier kunnen heel erg uit elkaar liggen.


De basis mag je ok verwachten en dat is het op veel stallen gewoon niet.


'De basis' is voor mensen ook verschillend. De 1 vind meer buiten belangrijker en de ander onbeperkt ruwvoer. De ander wil beperkt ruwvoer maar dan heel arm of juist niet arm. De 1 wil ze wel (in de zomer) of niet op het land met misschien wel reden (hoefbevangen). En dat is allemaal basis.

En in geval van blessure zijn daar speciale stallen voor die daarop ingericht zijn: revalidatie stallen.[/quote]

De basis is droge voeten en dusdanig eten dat ze in ieder geval geen maagzweren krijgen. Dan heb ik het nog niet over de kwaliteit, zolang het maar niet schadelijk is: ik heb eens op een stal gestaan waar je jacobskruid in je hooi kreeg. Dat herkennen ze niet. Idem grondwater, paar paarden ziek van de troep die daar in zat.

De basis moet zijn 'paarden worden er niet ziek van', dus eten/drinken op orde. Gewoon normaal water, onbeperkt hooi en droge voeten. Niet wegbranden in de zon, niet in de regen uitglijden en tot de knieën in de modder. Dat is mijn inziens de basis.

Die andere dingen, kwaliteit van soort hooi, dat is allemaal secundair. De een wil eiwitrijker, de andere minder eiwit.. dat tel ik dan niet eens mee.

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:46

Ik denk dat, als je paard wat krijgt en een andere zorg nodig heeft dan de rest, je als pensionklant al snel een probleem hebt. Iig lees ik dat toch wel vaak. Je paard moet meer of juist ander hooi, raakt geblesseerd en moet appart of kan juist niet alleen achterblijven... ik snap wel dat het moeilijk is om voor 70 paarden alles anders te doen bij elk paard maar eigenlijk toch wel bizar dat het toch vaak niet kan... ik snap nu wel beter waarom sommige mensen zo vaak in de jaren met hun paard verhuisden. Ik vond het altijd raar en 'zal wel aan die persoon liggen', maar als ik zie hoevaak ik door welke omstandigheden dan ook mijn voerbeleid heb moeten omgooien bij mijn paarden, door HB of luchtwegproblemen bijvoorbeeld, of andere aanpassingen heb moeten doen voor bv blessures, had ik waarschijnlijk ook al een paar keer moeten verhuizen als ik niet op een stal had gestaan waar we alles in eigen hand hebben (en als ik er geen 2 had gehad)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 29-01-24 09:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:49

Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.



Hier ben ik het niet mee eens. Dit heet paardenwelzijn. Je zorgt dat de BASIS goed is. De basis voorkomt dat een GEZOND paard ziek wordt. Zonder de basis sterft een paard/ wordt een paard ziek.

Dus onbeperkt hooi; ze krijgen maagzweren bij 2 uur zonder
Normaal water en geen grondwater ; ze worden ziek van slecht grondwater
Droge voeten; ze gaan glijden als alles kletsnat is en de hoeven gaan kapot van nattigheid.

En dan kan ik nog wel zeggen dat je in de zomer moet kunnen schuilen voor de hitte - onder bomen/een huisje of iets en in de winter moet kunnen schuilen voor regen.

Je hebt een dier om te verzorgen. Als je al weet dat eea schadelijk is, dan zou dat toch verboden moeten worden. Je maakt een dier kapot op die manier. Zal jou eens slecht water geven en te weinig eten; dan is het toch ook mishandeling.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:50

Met een insuline resistent paard zijn vrijwel alle pensionstallingen al drama. In elk geval bij mij in de omgeving. Geen pensionhouder, die het begrijpt, als jouw paard gewoon NIET meer op gras kan. Ondanks paddocks ('maar die zijn alleen voor de winter'). Ruwvoer is hier overal drama op pensionstallingen, alleen maar voordroog en nergens ouderwets oningepakt hooi. Vroeger was dat wel trouwens (jaren 80), maar tegenwoordig veel minder. En inderdaad, zie maar dat jouw paard genoeg buiten komt. Om over de sfeer onderling maar te zwijgen.... :o
Helaas vroeger een paar mindere ervaringen mee gehad en elke dag nog blij dat ik mijn speld in de hooiberg gevonden heb als plek.

Mijn basisvoorwaarden zijn: vrije beweging, voldoende ruwvoer (onverpakt hooi) over meerdere keren per dag, schuilmogelijkheden (keuze), sociaal contact met vaste maatjes, rustige omgeving. Dat is vast héél veeleisend, want redelijk onvindbaar.

Gelukkig sta ik inmiddels al jaren op privé terrein met mijn eigen stuk voor mijn eigen paarden, waar deze eisen wél ingewilligd zijn.

Voordelen: vrijheid in vrijwel alles. Nadelen: 2x daags zelf alles doen.

Maar nog steeds doen wij dat hier thuis met de grootste liefde en dankbaarheid. Qua plek is het ook prachtig en heerlijk rustig.

Mijn lieve paard zou met zijn issues het nooit zo goed gedaan hebben, als ik afhankelijk was geweest van pensionstallen en/of diverse andere plekken.

Nee, ik denk ook niet dat ik hierna nog een nieuw paard neem, maar ik word er zelf ook niet jonger op :D.
Ik heb nog een grote, leuke Shetlander van bijna 14, denk dat die nog zeker 20 jaar mee gaat (wellicht langer), tegen die tijd ben ik ook al 73, dus, .... :')

Het is jammer dat veel pensionstallingen niet in oplossingen denken. Dát is wat ik vooral ervaren heb.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:53

Celebi schreef:
Nou heb ik daar specifiek wel naar gezocht. Mijn paard heeft extreme verlatingsangst dus als hij een keer op rust zou moeten, moet dat echt met een vriendje. Bij mijn huidige stal zeiden ze dat ze dan altijd wel wat proberen te regelen, desnoods met wisselende paarden erbij. En ze zetten altijd een klein stukje paddock af zodat je paard gewoon op rust buiten kan staan naast de groep. Dat was voor mij het minimale wat nodig was om hem daar qua 'afwijkende momenten' te kunnen stallen. Maar dat noem ik niet de basis. Dat zit 'm echt meer in vriendjes, vrijheid, voer en veiligheid. Een nette omheining zonder scherpe punten, een droge ligplek voor alle paarden (of dat nou op stal is in de nacht op buiten in de paddock met een schuilplek), voldoende kwalitatief ruwvoer en buiten kunnen staan met vriendjes. En hoeveel van dat alles zal per eigenaar en paard anders zijn maar daar kun je dan op filteren per stal. Maar plekken waar je dus geen droge stal hebt, dusdanig weinig hooi dat ze urenlang of zelfs hele nachten geen eten hebben, omheiningen met scherpe randen of misschien zelfs prikkeldraad, isolatie zonder andere paarden, buitenkomen wat niet meer is dan een paar meter en dus eigenlijk gewoon een buitenstal zonder eten. Of gewoon nog plekken waar ze 24/7 binnen staan. Dat soort zaken zouden wat mij betreft echt niet meer aangeboden moeten worden en hier in de regio is dat er nog zoveel.. Vond het echt lastig om een fijne plek te vinden. En hoewel ik al heel veel concessies gedaan heb is dit echt nog steeds niet de ideale plek voor mijn paard. Ondanks dat hij met een pure basis van onbeperkt voer, een veilige paddock met schuilmogelijkheden en wat vriendjes het goed kan doen. Die combinatie van dingen is gewoon extreem lastig commercieel te vinden.



Exact dit. En dan heb ik ook een paard dat niet alleen kan staan en die 3 weken met een verbouwing buiten heeft gestaan en heel vervelend was. Dus hij moet 's nachts op stal, anders is hij alleen maar onhandelbaar. Dus is eigenlijk ook stukje welzijn, beest moet goed kunnen eten en slapen. Veel paarden doen het goed op een paddock paradise, die van mij absoluut niet. En wat je zegt, alleen op boxrust dan vliegt hij omhoog. Hij is weleens alleen binnen gehaald, als laatste, hij was in totale paniek. Heen en weer rennen, steigeren. Herkende hem niet terug. Blinde paniek. Was toen de jongste op stal; zegt ook wel wat over de stal hoe ze met dieren omgingen daar. Jongste: altijd als EERSTE naar binnen. Hij stond toen alleen in een paddock met links- en rechts andere paarden, had makkelijk gekund. Maar nee, hij mocht als LAATSTE. Vind dat ook mishandeling. Maar dat even ter zijde. Dit zijn dingen die je vooraf niet weet; zelfs het eten en drink principe op orde is al kansloos in de wijde omgeving, dan kan je dit helemaal niet als eis stellen.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:54

Wintu schreef:
Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.


Onder basis versta ik idd voldoende ruwvoeder, een schone stal met voldoende bedding en voldoende vrije beweging buiten. Als je enkel die drie pijlers neemt, dan gaat het alleen daarop al vaak mis.


Exact. Vind ik ook. Ook gezien. Ik vind dat hierop gehandhaafd zou moeten worden.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 09:58

Tancreda4 schreef:
Ik denk dat, als je paard wat krijgt en een andere zorg nodig heeft dan de rest, je als pensionklant al snel een probleem hebt. Iig lees ik dat toch wel vaak. Je paard moet meer of juist ander hooi, raakt geblesseerd en moet appart of kan juist niet alleen achterblijven... ik snap wel dat het moeilijk is om voor 70 paarden alles anders te doen bij elk paard maar eigenlijk toch wel bizar dat het toch vaak niet kan... ik snap nu wel beter waarom sommige mensen zo vaak in de jaren met hun paard verhuisden. Ik vond het altijd raar en 'zal wel aan die persoon liggen', maar als ik zie hoevaak ik door welke omstandigheden dan ook mijn voerbeleid heb moeten omgooien bij mijn paarden, door HB of luchtwegproblemen bijvoorbeeld, of andere aanpassingen heb moeten doen voor bv blessures, had ik waarschijnlijk ook al een paar keer moeten verhuizen als ik niet op een stal had gestaan waar we alles in eigen hand hebben (en als ik er geen 2 had gehad)


Zelfs de minimale dingen, zoals onbeperkt hooi (lees: gezond paard kan 3 uur zonder, paard met maagzweren zoals die van mij mag niet langer dan 2 uur zonder) is bijna nergens. Want ja, kost geld. Dan heb ik het nog niet over mijn volbloed die niet op gewicht te houden is met al dat magere hooi overal. Dat is dan al secundair. Puur het onbeperkt buikvulling, kansloos. Nergens. Snap niet, dat dat gewoon kan en mag. Want het is bewezen schadelijk.
Precies wat je zegt. En dan heb ik het ook nog niet over als je paard wat krijgt; hoe lastig dat ze dan doen. Die van mij kan ook niet alleen staan, die stond met een blessure alleen op stal te weven.
Toen mocht hij naar een ander stallenblok, waar hij een raampje had waar dan veulens konden komen. Maar dat raam ging steeds dicht, wilde ik een klem op de schanieren zetten.. nee was gevaarlijk, mocht niet. Nou fijn, dus mijn paard ziet anderen, maar mag niet snuffelen omdat het raampje dicht ging?

Ik zeg al, eigen belang gaat overal voor. Hooi kost geld, dus liefste zo min mogelijk. Altijd zijn de paarden de dupe. Altijd.

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:07

Wintu schreef:
Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.


Onder basis versta ik idd voldoende ruwvoeder, een schone stal met voldoende bedding en voldoende vrije beweging buiten. Als je enkel die drie pijlers neemt, dan gaat het alleen daarop al vaak mis.


Maar voldoende ruwvoer voor een pony is anders als voor een paard. En het ene paard heeft, even overdreven als voorbeeld, 12 kilo nodig per dag, de ander 20. Dat kan je niet beide voor dezelfde prijs aanbieden, dus zal je bij het paard wat meer nodig heeft alsnog zelf moeten bijvoeren. Dat heeft niks met slechte stal oid te maken

Net als bodembedekking, als het gemiddelde paard met halve baal per week genoeg heeft en 1 ander paard er 2 nodig heefr loopt het mis als ze dezelfde prijs moeten betalen.

Dus basis, ja. Maar basis is niet altijd precies het verbruik van dat paard.

En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed.

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:12

MyWishMax schreef:
Maar voldoende ruwvoer voor een pony is anders als voor een paard. En het ene paard heeft, even overdreven als voorbeeld, 12 kilo nodig per dag, de ander 20. Dat kan je niet beide voor dezelfde prijs aanbieden, dus zal je bij het paard wat meer nodig heeft alsnog zelf moeten bijvoeren. Dat heeft niks met slechte stal oid te maken

Net als bodembedekking, als het gemiddelde paard met halve baal per week genoeg heeft en 1 ander paard er 2 nodig heefr loopt het mis als ze dezelfde prijs moeten betalen.

Dus basis, ja. Maar basis is niet altijd precies het verbruik van dat paard.


Daarom hanteren veel stallen een verschil in stalgeld tussen ponies en paarden ;)

Viespeuken heb je er tussen zitten, maar ik heb het even niet over de uitzonderingen, maar idd over de basis voor het gemiddelde paard en die zit vaak al niet goed. Als je het het voor het gemiddelde paard al niet voor elkaar hebt, dan ga ik er vanuit dat de uitzonderingen daar al helemaal niet ok staan idd.

Miss_Mii21

Berichten: 545
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 10:13

Wintu schreef:
Cioccolato schreef:
En toch is de basis heel minimaal om te benoemen. Als iemand het heeft over de basis bedoelen ze vaak meer dan een dak boven t hoofd.

Ja maar als er op je huidige stal niet in de wensen voldaan kan worden van een revalidatie dan kun je alsnog naar een revalidatie stal. Het is niet je recht om van de pensiknhouder te verlangen in jou wensen te voldoen als jij 'buiten de boot' valt op dat moment. Als dat wel kan mag je juist extra dankbaar zijn, maar om dat maar als plicht te stellen aan elke pensionhouder.. dat kan helaas niet.


Onder basis versta ik idd voldoende ruwvoeder, een schone stal met voldoende bedding en voldoende vrije beweging buiten. Als je enkel die drie pijlers neemt, dan gaat het alleen daarop al vaak mis.



Ik ken geen enkele stal waar ze dit aanpassen op wat het paard nodig heeft. In de wijde omgeving staan ze overal uren zonder hooi omdat ze of buiten niks krijgen, of te weinig.
Lijkt mij dan pragmatisch; je zorgt als pensionhouder dat ze nooit zonder staan en als een paard meer eet, maak je een pony/paard tarief. Bij wijze van.
Maar ook dit; zie ik nergens terug. Ze staan gewoon uren zonder, veelal wordt er niet bijgevoerd in paddocks of op het gras. En dat er in de winter amper gras staat; waardoor ze meer zand dan gras binnen krijgen en feitelijk ook op het gras bijgevoerd moeten worden... gebeurt nergens. Dus: maagzweren. Ik vind dat dus wel slecht. Je zorgt dat het voor elk paard op orde is. Dat is je PLICHT, je hebt een ZORGPLICHT vind ik als je paarden huisvest. Maar het boeit de meesten gewoon niks, kost geld en ach het zijn hun paarden toch niet?
Ik blijf het sowieso absurd vinden, je betaalt al snel +400 euro per maand en krijgt dan ook nog een trap na van honderden euro's voor maagzweren te behandelen, want tja, voor die 400 euro staan ze nog steeds uren zonder. Oja en we gooien gewoon per 1 januari de prijs omhoog en geven nog minder hooi!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar voldoende ruwvoer voor een pony is anders als voor een paard. En het ene paard heeft, even overdreven als voorbeeld, 12 kilo nodig per dag, de ander 20. Dat kan je niet beide voor dezelfde prijs aanbieden, dus zal je bij het paard wat meer nodig heeft alsnog zelf moeten bijvoeren. Dat heeft niks met slechte stal oid te maken

Net als bodembedekking, als het gemiddelde paard met halve baal per week genoeg heeft en 1 ander paard er 2 nodig heefr loopt het mis als ze dezelfde prijs moeten betalen.

Dus basis, ja. Maar basis is niet altijd precies het verbruik van dat paard.

En sorry, over de tijd zonder ruwvoer is nog wel verschil in mening per dierenarts hoor. Onderzoeken zeggen ook wat anders. Die 2 uur is misschien voor jouw paard zo, niet standaard. Onbeperkt hooi is ook niet voor elk paard goed.[/quote]

MyWishMax

Berichten: 25391
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:19

Ruwvoer is niet alleen hooi he? Stro valt daar ook onder...

En ja, als jouw paard 24/7 hooi nodig heeft zal je of extra moeten betalen kf zelf moeten aanschaffen. Er zijn ook zat pony's en paarden die dus niet zoveel hooi per dag kunnen eten of nodig hebben / het zelfs ongezond voor is

Wintu

Berichten: 3028
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:22

MyWishMax schreef:
Ruwvoer is niet alleen hooi he? Stro valt daar ook onder...

En ja, als jouw paard 24/7 hooi nodig heeft zal je of extra moeten betalen kf zelf moeten aanschaffen. Er zijn ook zat pony's en paarden die dus niet zoveel hooi per dag kunnen eten of nodig hebben / het zelfs ongezond voor is


Tja, niet alle stallen gebruiken stro.

Ik heb inmiddels het idee, dat vaak de goedkoopste optie wordt aangehouden als standaard of het gemiddelde paard er nu wel bij vaart of niet.