Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 03:13

Poekkie schreef:
Hoe doen jullie dat dan zonder weiland? Altijd op stal?


Nee natuurlijk niet, wij hebben niet zoveel paarden op stal, en we hebben mega grote paddock's waar ze in lopen..Dus absoluut geen postzegel formaat..

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:48

Feit is, na ongeveer 390 pagina’s aan gezemel :+

Veel stallen stoppen, voordat ik charcheer _O- , hier in de regio. En dat heeft eigenlijk altijd dezelfde reden, geld in combinatie met altijd werken. Het moet je passie zijn, je lijf moet het volhouden maar ook het gezin er omheen.

Heb een tijd bij de Rabobank gewerkt in de agrarische financieringen en voor het geld wat veel mensen in de sector overhouden voor privé. Daar zouden hier heel veel mensen niet eens hun bed voor uitkomen. Soms onder het minimumloon en vaak onder modaal. En daarvoor werk je dan, 60+ uur in de week. En met pensionstal heb je ook nog heel veel verantwoordelijkheid en gezeur. Want je doet het nooit voor iedereen goed.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:09

Dat is wat deze zemelaar ook zegt… :+

Maargoed ik ben te jong en heb nooit in de paarden gewerkt (was allemaal een illusie denk ik dan? :') ) dus ik weet er niets van. Roep ook maar wat.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:17

Elisa2 schreef:
Vervelend voor jou dat je geen goede stallen kunt vinden voor die bedragen maar daarvoor hoef je niet alles over 1 kam te scheren.

Nee hoor, dat vindt ik niet vervelend. Ik zou me de ogen uit de kop schamen voor €200,- onbeperkt hooi te vragen, wetende dat er voor de pensionhouder zo goed als niks overblijft om van te leven, mee te investeren, pensioen op te bouwen etc.

Maar bedankt voor wederom de aanname dat ik iets zou vinden *\o/*

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:39

MarjanB schreef:
Feit is, na ongeveer 390 pagina’s aan gezemel :+

Veel stallen stoppen, voordat ik charcheer _O- , hier in de regio. En dat heeft eigenlijk altijd dezelfde reden, geld in combinatie met altijd werken. Het moet je passie zijn, je lijf moet het volhouden maar ook het gezin er omheen.

Heb een tijd bij de Rabobank gewerkt in de agrarische financieringen en voor het geld wat veel mensen in de sector overhouden voor privé. Daar zouden hier heel veel mensen niet eens hun bed voor uitkomen. Soms onder het minimumloon en vaak onder modaal. En daarvoor werk je dan, 60+ uur in de week. En met pensionstal heb je ook nog heel veel verantwoordelijkheid en gezeur. Want je doet het nooit voor iedereen goed.

Zeker zou niks agrarisch meer willen doen in Nederland.

Maar het is voor heel veel ondernemers ook lastig.
Kijk maar eens hoe leeg de binnenstad voortaan is als voorbeeld.
Huur van pand hoog. Duur in stook door de gasprijzen maar klant in de kou kan ook niet.

Gedoe met personeel vinden of anders zelf ook teveel uren.

Sommige gaan/kunnen online door. Maar vele stoppen ook.

Ook daar moet passie veel goed maken.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:00

DuoPenotti schreef:
MarjanB schreef:
Feit is, na ongeveer 390 pagina’s aan gezemel :+

Veel stallen stoppen, voordat ik charcheer _O- , hier in de regio. En dat heeft eigenlijk altijd dezelfde reden, geld in combinatie met altijd werken. Het moet je passie zijn, je lijf moet het volhouden maar ook het gezin er omheen.

Heb een tijd bij de Rabobank gewerkt in de agrarische financieringen en voor het geld wat veel mensen in de sector overhouden voor privé. Daar zouden hier heel veel mensen niet eens hun bed voor uitkomen. Soms onder het minimumloon en vaak onder modaal. En daarvoor werk je dan, 60+ uur in de week. En met pensionstal heb je ook nog heel veel verantwoordelijkheid en gezeur. Want je doet het nooit voor iedereen goed.

Zeker zou niks agrarisch meer willen doen in Nederland.

Maar het is voor heel veel ondernemers ook lastig.
Kijk maar eens hoe leeg de binnenstad voortaan is als voorbeeld.
Huur van pand hoog. Duur in stook door de gasprijzen maar klant in de kou kan ook niet.

Gedoe met personeel vinden of anders zelf ook teveel uren.

Sommige gaan/kunnen online door. Maar vele stoppen ook.

Ook daar moet passie veel goed maken.

Als ik dan zeg; joh. Dat is onzin. Ik ken een winkel die nergens last van heeft. Die niet failliet ien vrijwillig gestopt is. Dus wat je zegt klopt niet. Je hebt er gewoon geen verstand van, nog nooit in een winkel gewerkt en kijkt alleen naar je eigen regio.

Dan zit je qua niveau op dezelfde discussie als over de stal die jij toevallig kent die wel lijkt uit te kunnen met €200.- en onbeperkt hooi. B-)

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:08

Aaah deze discussie is nog steeds bezig zie ik :D

Ben zelf eigenlijk benieuwd of TS nu een goede andere stal heeft kunnen vinden en zo niet wat ze dan nu wil gaan doen met haar paard.

Lieser
Berichten: 1551
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:25

Melzazu schreef:
Ben zelf eigenlijk benieuwd of TS nu een goede andere stal heeft kunnen vinden en zo niet wat ze dan nu wil gaan doen met haar paard.

Ik ook. Vooral omdat ze de stal die ze op het oog had eigenlijk ook niet leek te willen (daar zouden ze de eerste paar uur buiten geen eten hebben ).

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:31

Eigenlijk is het heel simpel, een pensionstalhouder levert een x aantal diensten en vraagt daar een x bedrag voor. Dat bespreek je voordat je daar als paardeneigenaar heen verhuist en dan beslis je of dat bij jouw paard past. Of dat nou onbeperkt hooi is of niet, 24/7 buiten of niet, superluxe bak of niet. En het is aan de stalhouder om te berekenen of inkomsten en uitgaven bij elkaar passen. Dat is ook voor de ene anders dan voor de ander.
Waar vaak het predikaat slechte stal vandaan komt, is dat afspraken niet na gekomen worden. Veel minder of slechte kwaliteit hooi, niet naar buiten bij de eerste regendruppels etc. Net als dat er ook pensionklanten zijn die hun afspraken niet nakomen. Uiteindelijk zijn het allemaal mensen…
Als het bedrag niet uit kan moet je daar duidelijk in zijn, niet zomaar geen beknibbelen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Slechte stallen en paard zorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:09

Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.

Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.

Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:12

Phonix schreef:
Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.


Whahahaha is dat echt waar? Bestaan er zulke groepen?
OMG, wat is de wereld toch vreemd geworden.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:22

996981 schreef:
En ja, de paardenwereld in Nederland heeft een super ongezonde cultuur qua financiën. Dat is juist wat ik probeer aan te halen en aan te vechten.

Het is niet normaal om +40 uur te werken voor minder dan minimumloon. Andersom geldt “if you pay peanuts, you get monkeys”. Voor een paar honderd euro in de maand kan je als pensionklant geen perfect op de behoeften van jouw paard afgestemd management verwachten. Stel je betaald €250,- in de maand. Dat is €8,33 per dag bij een maand met 30 dagen. Daar kan ik voor de hond nog geen kennel voor vinden.


8,33 per dag....en daar zit stroom, (warm) water,mestafvoer, strooisel, ruwvoer, krachtvoer, verzorging ( uitmesten)..paard buiten zetten, goede deugende en schone fasciliteiten bij in of staan ze dan 24/7 op de wei!?

Ik meen ik altijd 20€ per dag betaal als mijn paarden ergens staan. En dan staan ze enkel in stal.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:27

Phonix schreef:
Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.

Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.

Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.

Serieus!! :wow:

Maar ook die stallen, terug roddelen verbetert echt je klandizie niet....

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:47

Phonix schreef:
Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.

Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.

Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.


Die fb groepen vind ik van alle kanten maar miserie. Beetje zooitje ongeregeld dat achter een schermpje wat gal komt spuwen en dan kan je zelf kiezen welke reacties je laat staan of verwijdert.

Over die bovenste punten: om wat voor zaken heb je het dan? Ik moet eerlijk toegeven dat er voor een gezond paard bij mij ook bijna geen ruimte is tot gesprek over aanpassingen en bij gezondheidsproblemen slechts in beperkte mate, straks kan je voor elk paard iets anders doen. Of heb je het over kortdurende veranderingen bij medische problemen?

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:48

Ja, hij heet Slechte ervaringen pensioenstallen en weidegang.

In die voor eigenaren mogen allen eigenaren komen. Maar die eigenaren zitten die andere groep te verzieken en vraag zich af waarom mensen anoniem post.

Ik herken een eigenaren erin die gewoon niet de waarheid vertelt over haar stal… mocht nooit lichten aan s’avonds in de buitenbak, beschimmeld hooi, paard vergeten in molen, je moet naar kliniek als paard ziek is omdat je mag niet op erf komen na 9…:
Laatst bijgewerkt door Phonix op 01-02-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:51

Poekkie schreef:
Phonix schreef:
Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.

Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.

Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.


Die fb groepen vind ik van alle kanten maar miserie. Beetje zooitje ongeregeld dat achter een schermpje wat gal komt spuwen en dan kan je zelf kiezen welke reacties je laat staan of verwijdert.

Over die bovenste punten: om wat voor zaken heb je het dan? Ik moet eerlijk toegeven dat er voor een gezond paard bij mij ook bijna geen ruimte is tot gesprek over aanpassingen en bij gezondheidsproblemen slechts in beperkte mate, straks kan je voor elk paard iets anders doen. Of heb je het over kortdurende veranderingen bij medische problemen?


Ben ik helemaal me eens. Als je een gezond paard zou ik ook niet open staan voor aanpassingen.

Ga meer over als je zegt dat er beschimmeld hooi is of medicijnen vergeten te geven bijvoorbeeld. Ik heb een keer een super zure sms met foto gehad omdat mijn bijrijder de buitenbak hek had vergeten dicht te doen. Dat vindt ik overdreven :)

josien_m_
Berichten: 2431
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:07

996981 schreef:
Elisa2 schreef:
Vervelend voor jou dat je geen goede stallen kunt vinden voor die bedragen maar daarvoor hoef je niet alles over 1 kam te scheren.

Nee hoor, dat vindt ik niet vervelend. Ik zou me de ogen uit de kop schamen voor €200,- onbeperkt hooi te vragen, wetende dat er voor de pensionhouder zo goed als niks overblijft om van te leven, mee te investeren, pensioen op te bouwen etc.

Maar bedankt voor wederom de aanname dat ik iets zou vinden *\o/*


Wat zou er eigenlijk mis zijn met het doen van aannames? Je kunt niet anders doen en zelf nadenken, lezen, rekenen en tot een conclusie komen, is toch heel natuurlijk?
Het lijkt me vooral iets zeggen over diegene zelf om aan te vallen op: "het is een aanname".

Mijn conclusie: er wordt te weinig betaald voor het verzorgen van een paard van een ander. En er wordt door te veel mensen stalling/verzorging aangeboden terwijl die financieel en inhoudelijk onvoldoende waar kunnen maken wat ze beloven.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:08

@phonix: Beschimmeld hooi of vergeten medicijnen begrijp ik idd dat je daar mee zit. Dat is niet correct. Omwille van dat laatste ben ik toevallig zelf met ruzie op mijn eerste stal vertrokken dus til daar zelf ook wel zwaar aan. Dat is vooral een stukje communicatie en respect naar elkaar toe, heeft niets met besparen te maken.

Wbt de bijrijder kan ik er wel inkomen. Voor jou is een bijrijder een aanwinst, voor een staleigenaar is dat nog een extra persoon op het erf die alle faciliteiten gebruikt en bezet houdt zonder enig voordeel. Als je er dan achter moet lopen ivm vergeten dingetjes geeft dat al snel frustratie. Dat merk ik bij mezelf ook.
Al hangt het af van de context… 1x vergeten op 2 jaar tijd is wat anders dan dat er elke week wel iets is.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:09

Je bent een pensionstaleigenaar, dat je weet wat er wordt besproken in de besloten groep?

Ik namelijk wel. Mensen stellen zich vooral voor, er worden geen namen genoemd van klanten, en er wordt advies gevraagd op basis van een situatie. Juist omdat die andere FBgroep zo bijzonder verliep is het gesplitst.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:21

josien_m_ schreef:
996981 schreef:

Nee hoor, dat vindt ik niet vervelend. Ik zou me de ogen uit de kop schamen voor €200,- onbeperkt hooi te vragen, wetende dat er voor de pensionhouder zo goed als niks overblijft om van te leven, mee te investeren, pensioen op te bouwen etc.

Maar bedankt voor wederom de aanname dat ik iets zou vinden *\o/*


Wat zou er eigenlijk mis zijn met het doen van aannames? Je kunt niet anders doen en zelf nadenken, lezen, rekenen en tot een conclusie komen, is toch heel natuurlijk?
Het lijkt me vooral iets zeggen over diegene zelf om aan te vallen op: "het is een aanname".

Mijn conclusie: er wordt te weinig betaald voor het verzorgen van een paard van een ander. En er wordt door te veel mensen stalling/verzorging aangeboden terwijl die financieel en inhoudelijk onvoldoende waar kunnen maken wat ze beloven.

Wat er mis is met aannames is dat ze vaak gebaseerd zijn op je eigen gedachten en gevoel, terwijl een ander hele andere beweegreden kan hebben. Door aannames te doen sla je de dialoog plat en stop je met moeite doen de ander te begrijpen. Als iets dodelijk is voor een discussie is het dat laatste.

In dit geval lijkt het erop dat Elisa denkt (mijn aanname :D ) dat ik zo zeur omdat ik zelf geen goedkope stal kan vinden die aan m’n behoeftes voldoet, terwijl dat niet het geval is en zéker niet de reden voor mij om de discussie te voeren.

Je conclusie; helemaal eens :) wat dat betreft een goede ontwikkeling dat veel stallen stoppen. Dat geeft de stallen die overblijven de kans eerlijke prijzen te vragen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:29

Grootste probleem is natuurlijk de communicatie. De klant heeft misschien valse verwachtingen maar dingen worden ook regelmatig te mooi voorgespiegeld.

Qua prijsstelling ligt de verantwoordelijkheid daar ook grotendeels bij de eigenaar van de stal.
Als die €250 vraagt en dat kan niet uit moet die daar wat aan doen.
Dat kan door een prijsverhoging of minder service te bieden maar geef dat dan gewoon aan bij de klant.

Bij ons op stal doet iedereen veel zelf, of voor elkaar, waardoor de prijs vrij scherp kan blijven. Het is heel duidelijk wat de staleigenaar wel en niet doet, en daar zijn geen uitzonderingen op.

josien_m_
Berichten: 2431
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:31

Discussies doodslaan. Ja, je kunt vragen stellen over wat en hoe iemand iets bedoelt of van waaruit iets komt. Een conclusie trekken uit een aantal feiten op een rijtje is niet direct een aanname. Natuurlijk zijn er onder en boven de streep altijd uitzonderingen. Dat bedoelde ik te zeggen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:33

Poekkie schreef:
@phonix: Beschimmeld hooi of vergeten medicijnen begrijp ik idd dat je daar mee zit. Dat is niet correct. Omwille van dat laatste ben ik toevallig zelf met ruzie op mijn eerste stal vertrokken dus til daar zelf ook wel zwaar aan. Dat is vooral een stukje communicatie en respect naar elkaar toe, heeft niets met besparen te maken.

Wbt de bijrijder kan ik er wel inkomen. Voor jou is een bijrijder een aanwinst, voor een staleigenaar is dat nog een extra persoon op het erf die alle faciliteiten gebruikt en bezet houdt zonder enig voordeel. Als je er dan achter moet lopen ivm vergeten dingetjes geeft dat al snel frustratie. Dat merk ik bij mezelf ook.
Al hangt het af van de context… 1x vergeten op 2 jaar tijd is wat anders dan dat er elke week wel iets is.


Hehe ja precies, dit was de eerste keer in 2 jaar. En ik sta ook open voor feedback, als ze iets dot dat niet ok is, ben ik die eerste die er wat van zegt. Maar die bericht was echt ontzettend zuur.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:51

josien_m_ schreef:
Discussies doodslaan. Ja, je kunt vragen stellen over wat en hoe iemand iets bedoelt of van waaruit iets komt. Een conclusie trekken uit een aantal feiten op een rijtje is niet direct een aanname. Natuurlijk zijn er onder en boven de streep altijd uitzonderingen. Dat bedoelde ik te zeggen.

Uh jawel. Dat is precies de definitie van aanname.

Daarmee zijn aannames niet per definitie erg, maar als het op he niveau is van ''je hebt een andere mening dan ik, dus je zal wel geen ervaring hebben'' of; ''je bent kritisch, dus zal zelf wel problemen hebben een goede stal te vinden'' tilt het de discussie niet echt tot een hoger niveau.

Juist het gebrek aan vragen zorg ervoor dat er van alles wordt ingevuld. Mag wat mij betreft prima, heb ik geen last van, tot er feitelijke onwaarheden worden verspreid over mij op basis van aannames. Dan spring ik wel in.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:00

Phonix schreef:
Het enige is dat de mesten eigenaren in mijn omgeving sta niet open om er in gesprek te gaan.

Dan krijg je te horen dat het jouw probleem is, of dat je een andere stal kunt vinden.

Ik vindt het ook een beetje vies wat er nu op Facebook gebeurt. Dat er een groep is over slecht stallen, en nu hebben de eigenaren eentje gemaakt waar ze over mensen kunt zeiken zonder dat ze het weten. Ik vindt dat dubbel.


Maar waaron zou de ene groep het wel mogen en de ander niet? Het is toch juist dubbel als pensionstallen wel afgezeken mogen worden, soms zelfs niet terecht namelijk, maar er over de klanten nooit iets gezegd mag worden. Of geen advies gevraagd hoe om te gaan met?

Dat er slechte stallen zijn is zeker. Dat de enige goede stallen de stallen zijn die aan TS haar eisen voldoen, nee absoluut niet. Dat er een wet moet komen waarbij ts haar eisen verplicht worden voor elk paard, nee absoluut niet. Want dat heeft dan niet met welzijn te maken, omdat er zat paarden zijn die daarvan juist extreem ziek zullen worden.

En er bestaan ook slechte klanten, die gouden bergen verwachten zonder te willen betalen bijvoorbeeld. Of verwachten dat voor hun paard altijd uitzonderingen gemaakt worden of iets dergelijks.

Hoezo is bijrijder extra belasting voor faciliteiten? Het is toch nog steeds 1 paard? Zonder bijrijder werd er hier net zoveel gereden als met.