Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 19:02

Binnenkort gaan wij verhuizen naar een woning met een stuk land, rijbak en op dit moment paardenstallen in de schuur. Echter willen wij in de toekomst de schuur voor andere doeleinden gaan gebruiken en dus nieuwe paardenstallen gaan bouwen.

Het eerste idee was een sandwichpanelen loods van 10x20 met daarin 8 boxen van 3,5 bij 4 met een poetsplaats, zadelkamer en toilet. Maar nu de afspraak met de gemeente om de plannen te bespreken dichterbij komt ga ik toch twijfelen.

Een andere optie is 2 rijen van 3 en 4 buitenstallen gemaakt van steenschotten met een afmeting van ongeveer 3x4. Waarbij in de rij van 3 er een poetsplaats naast komt. Zadelkamer en toilet zouden dan in de schuur van het huis blijven. (de 2 rijen stallen zouden dus tegenover elkaar komen)

De laatste optie die ik net bedacht is toch een sandwichpanelen loods maar dan van 10 bij 18 en dan 2 stallen van 3,5 bij 4 en 5 stallen van 3,5 bij 3,5 en dan dus ook weer poetsplaats, toilet en zadelkamer is de loods.

Mijn vraag is dan ook hoe belangrijk vinden jullie het verschil tussen 3,5x4 3x4 en 3,5x3,5? En hoe denken jullie over binnenstallen versus buitenstallen?

De paarden zouden overigens smorgen voor ik naar het werk ga naar buiten gaan dat is rond 5 uur en savonds voor mijn man op bed gaat naar binnen, zo rond 10 uur in de avond. Dit zowel in de zomer als in de winter.

Graag hoor ik jullie meningen/ideen
Laatst bijgewerkt door Coby op 28-01-24 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek TS

SylS
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 19:45

Hoeveel stallen heb je eigenlijk nodig?
Het aantal stallen verschilt nl steeds per optie.

Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 20:14

SylS schreef:
Hoeveel stallen heb je eigenlijk nodig?
Het aantal stallen verschilt nl steeds per optie.


7 stallen, ik zie nu inderdaad dat ik een typfout heb gemaakt.
Bij de laatste optie was de gedachten 2 stallen van 3,5x4 en 5 van 3,5x3,5 dus ook intotaal 7

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 20:27

Mijn ervaring: in diepe rechthoekige stallen met de deur op een korte kant... dan zijn paarden makkelijker zindelijk en dat scheelt enorm in het uitmesten!

Ik heb oa 2 boxen van 3 x 3,5. Eentje die breed is tov de deur, eentje die diep is. Zindelijk paard kon die brede niet netjes houden, en in die diepe mest ie keurig op 1 plek. Ik heb die boxen al jaren, ook bij andere paarden is dit mijn ervaring.
Doe er je voordeel mee :D

Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-24 20:37

Dees schreef:
Mijn ervaring: in diepe rechthoekige stallen met de deur op een korte kant... dan zijn paarden makkelijker zindelijk en dat scheelt enorm in het uitmesten!

Ik heb oa 2 boxen van 3 x 3,5. Eentje die breed is tov de deur, eentje die diep is. Zindelijk paard kon die brede niet netjes houden, en in die diepe mest ie keurig op 1 plek. Ik heb die boxen al jaren, ook bij andere paarden is dit mijn ervaring.
Doe er je voordeel mee :D


Dat klinkt als muziek in de oren. Hoe groot is jou paard als ik vragen mag?

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:11

Ik ging van 1.80m max naar nu rond de 1.55. Met daar tussen wel veelal paarden van 1.70m+.
Die van 1.80 was wel echt te groot voor 3 x 3,5, maar 1.70m. kon er prima in.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:50

Een stal moet minimaal 2x de schofthoogte zijn. Maar groter vind ik zelf fijner.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 01:57

Ik vind 3,5 bij 4 echt wel een betere maat dan 3 of 3,5x3,5. Als je toch gaat bouwen, doe het ruim..

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 08:12

Ik zou voor een loods gaan ipv losse rijen stallen. Sta je toch lekker uit de wind/regen/zon enz. Ik heb nu een losse rij en als ik het nu opnieuw zou mogen doen zou ik voor een loods gaan.

Waar ga je je hooi opslaan?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:02

Wij gaan ook voor alles onderdak, in weer en wind ket je karretje hooi lopen is niet fijn. Hier ook wel eens een drachtige merrie, als je voor de zoveelste keer eruit moet snachts dan is binnen fijner dan buiten.
Wij hebben een schuurtje van 6 bij 12 afgebroken en nu mogen we in principe geen meter toevoegen van de gemeente, willen we dat wel dan wordt het een heel traject met een hoop extra kosten, dus mss gaat de muur richting de grote schuur er dan tussenuit en komen een paar ponystallen deels onder het grote schuurdak

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 09:22

Het is leuk om het allemaal al te bedenken maar weet je al wat er wel en niet mag en of je een vergunning nodig hebt?
Voordat je jou ideale plaatje in je hoofd hebt en dat helemaal niet eens is toegestaan dan is het zo'n enorme domper

Glossy2009
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-24 10:38

Jokonootje schreef:
Het is leuk om het allemaal al te bedenken maar weet je al wat er wel en niet mag en of je een vergunning nodig hebt?
Voordat je jou ideale plaatje in je hoofd hebt en dat helemaal niet eens is toegestaan dan is het zo'n enorme domper


Ja we hebben al een eerste gesprek gehad. Vergunning hebben we sowieso nodig maar gezien het gebied waar we zitten ziet de gemeente geen enkel probleem met afgeven.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:55

Als je de ruimte hebt, ga vooral voor groot!

3 meter is krap. 3,5 een stuk beter.
Ik heb stallen van 3 bij 3,6 en dat is ook echt de minimum maat voor een paard van 1,60. In 3 meter staat mijn paard van neus tot staart zo ongeveer van muur tot muur.

Ik had mijn stallen versmald omdat ik te weinig oppervlakte mocht bouwen en is buiten graag een afdak wilde en binnen een poetsplaats en plek voor een grote baal.

Zou ik het over mogen doen dan zou ik gaan voor stallen van minimaal 3,5 bij 3,5 maar liever 3;5 breed en dan dieper. Je kunt de voorste 1 a 1,5 meter dan ook kaal laten met bijvoorbeeld alleen stalmatten. Dat is goed voor de benen. Stukje harde stabiele ondergrond. En je kunt er voeren als je geen voerhek hebt.

Verder is het gijn als je een ruime stalling hebt waar je van binnenuit naar de paarden en poetsplaats kunt, kunt voeren, vegen etc.

En alle stallen een eigen deur naar buiten naar een eigen uitloopje van steen en daarna evt zand is helemaal fantastisch. Dan kun je als je voldoende overstek hebt of de deuren aan de windluwe kant hebt ook in de nacht de deuren open laten staan zodat ze zelf kunnen kiezen en meer bewegingsruimte hebben.

Bouw in elk geval met de welzijns eisen van de toekomst in gedachten en xorg da je zelf onder alle weersomstandigheden gijn je paarden kunt verzorgen. Dat maakt alles een stuk makkelijker en leuker bij regen, sneeuw, ijzel en storm.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:00

Wij zijn zelf voor stallen van 4x4 gegaan omdat ik wil dat ze wat meer bewegingsvrijheid hebben als ze binnen staan, mijn paarden slapen allemaal graag liggend en daar hebben ze ook de ruimte voor.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:03

Als je echt de ruimte hebt, dan zou ik zelf voor zo'n soort Amerikaanse Horse Barn gaan.
Een lagere brede loods (liefst houtbouw) met aan weerszijden van de boxwanden een breed gangpad. Ideaal. Aan beide korte zijden grote (schuif) deuren die open kunnen zodat het zomerdaags lekker doorwaait op het gangpad. Paarden die tegenover elkaar staan ipv op een rijtje. Gangpad zo breed dat je met paarden aan beide zijden er nog royaal tussendoor kunt lopen.
* ze droomt even verder *

Wat een aandachtspunt is bij het bouwen van een stal: waterleiding. Het is fijn als je het vooraf al zo kunt bouwen dat de leidingen niet zullen bevriezen in de winter.

Over beton/metselwerk vs houtbouw: in mijn ervaring is het klimaat in de stal met houtbouw echt minder kil en vochtig dan met beton/metselwerk. Houtbouw vraagt wel meer onderhoud. Eens per zoveel jaar moet er echt een kwast overheen, dat is telkens weer stom.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:40

Weet iemand of er een programma bestaat zoals floorplanner, maar dan voor stallen?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nieuwe stal bouwen binnen/buiten/afmeting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:07

Ik ben met een soortgelijk dilemma bezig, maar voor "maar" 4 paarden en twee schuilstallen ipv boxen.
eerste idee was een stal van 3*6 - zadelkamer 3*3 - stal 3*6
Aan de zadelkamer konden we een poetsplaats afsluiten, en daaraansluitend de kennel van de hond, zodat de groepen paarden niet kunnen snuffelen.

Echter staat mijn ene paard tijdelijk op een boxenstalling, en daar hebben we een stalgang met goede verlichting. Het is een verlichting om in de wintermaanden je paard gewoon binnen in de stalgang te kunnen zetten en ze te verzorgen (zeker met momenteel een blessure van haar hoef die 2 maal per dag moet verbonden worden. Op mijn andere stal hebben we niet echt een goede droge verlichte plaats, en zeker in de winter schiet het borstelen en hoeven verzorgen er wel bij in, terwijl het dan net belangrijk is.

Dus mijn huidig idee is om de twee schuilstallen met de ruggen naar elkaar te plaatsen, en ertussen een 2 tal meter stalgang te voorzien. Dan is er een gang van 2*6 M, waarvan 2*3 poetsplaats (schuifdeuren zodat paarden uit stal rechtstreeks in de gang kunnen) en 2*3 bouwen we in met kasten rondom de wanden. Kruiwagens kunnen daartussen geplaatst worden, in de winter kan een eventueel trekkertje op de poetsplaats geparkeerd worden, en we kunnen van binnenaf gaan uitmesten en voeren.