Ergonomisch hooi weken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9764
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 08:40

Hooinet in de kruiwagen, water erbij en als het weken klaar is touwtje van het net vastmaken aan de kruiwagen en kruiwagen kiepen (alsof je mest eruit zou kiepen) en overeind laten staan? (Eventueel tegen een muur tegen doorkiepen). Lijk mij het meest praktisch en goedkoop. Als hij uitgelekt is rijd je zo naar de plek waar hij moet hangen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:40

Dat katrolsysteem is wel handig als het hooi zeiknat en dus zwaar is, maar ook een flink vol hooinet kan al aardig wat wegen als je het boven je macht op moet tillen om in de bak te krijgen en ze laten ook haast niet zien dat er ook nog even een stuk betonband bovenop gelegd wordt om het hooi onder te dompelen en al helemaal niet hoe ze dat er weer uit tillen :)

Ibbel

Berichten: 49188
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 10:45

YvonneV schreef:
Dan kun je het net toch beter op zijn kop hangen?


Dat kan idd ook, maar heb je wel eens een knoop uit een touwtje gehaald waar 20 kg nat hooi bovenop aan het duwen is? Het gewone sluittouw moet je dan wel ook door iets met een musketon oid vervangen, anders krijg je het echt alleen met heel veel moeite los.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:38

Citaat:
…, voordroog voeren zou natuurlijk het makkelijkst zijn, maar daar wordt ze wel snel veel te dik van omdat dat dus meer suiker bevat


Ik weet niet of bij jullie het hooi en de voordroog geanalyseerd zijn, maar in het algemeen bevat voordroog vanwege de fermentatie minder suiker dacht ik.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 11:59

Afbeelding
Afbeelding

Herkenbaar! Dit hielp mij enorm!

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 13:18

Hoeveel kun je nog tillen?
Ik heb ook een zomer hooi geweekt en ik vulde liever 3 kleine, lichte netten, dan 1 grote.
Misschien is het een oplossing om de hoeveelheid te verdelen over meerdere kleine netjes.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Ergonomisch hooi weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 14:42

Het omgooien van een smalle, hoge ton is niet zwaar, en als het uitgelekt is, doe ik het in porties in netten. Dat werkt veel praktischer dan het hooi eerst in netten doen, in de ton proppen, en er moeizaam weer uit halen. Los hooi glijdt makkelijker uit de ton. Veel succes.