Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 09:03

Mijn paard staat op strokorrels maar ik doe echt iets fout. Ik verbruik nu 250 kg per maand om haar een beetje schoon te houden.

Ik ben begonnen met 2 volle kuiwagens van 80 liter waar ik 3 emmers water per kruiwagen over heen kap. (Ik denk nu dat ik te veel water gebruik)

Dan 3 dagen alleen de drollen eruit en recht trekken. En dan vind ik der echt alweer vies en kan ik bijna heel de stal leeg trekken. Er is dan niks fluffy's meer aan. En allemaal koek.

En dan gaat er weer 1.5 kruiwagen schoon in.

Kortom hoe houden jullie je stal fluffy?

Ze staan van 9.00 tot 16.00 buiten en krijgen onbeperkt hooi.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:15

Oud topic, maar handig om door te lezen: [VSW] Stro-korrels?

3 emmers per kruiwagen vind ik wel flink.. ik zou eerder gaan voor een lichte verneveling..

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:32

Ik kan me goed voorstellen dat als jij die 3 emmers water al toevoegt, je paard er 3 emmers minder op kan plassen. Zonde!

Ik gebruik strokorrels in de schuilstal als het buiten guur weer is, dus niet áltijd. Van de schuilstal maken 3 paarden gebruik met 24/7 toegang, nooit opgesloten.

Als ik hem voor het eerst vul, dan bevochtig ik de nieuwe korrels.
Als er al een bodem in ligt en ik slechts bijvul dan gaat dat meestal om bijvoorbeeld een plasplek die ik net heb weggeschept.
Daar heb ik dan een kuil ''gegraven'' waarin ik een halve zak nieuwe korrels gooi. Vervolgens egaliseer ik dat door de omliggende reeds uit elkaar gevallen strokorrels er een beetje overheen te trekken.

Die korrels vallen dan wel weer uit elkaar, door het beetje vocht in de rubber mat, omliggend strooisel, of omdat er net daarna weer een paard naar binnen gelopen komt om op precies die plaats te plassen :').

Overigens haal ik wel 2x per dag mest uit de stal. De plasplek doe ik dan hoogstens 1x per week, vaker is ook echt niet nodig gebleken tot nu.

Ik doe met een pallet zakken strokorrel ongeveer 1,5 jaar. Ook omdat de paddock fijn is aangepakt en daardoor veel langer droog blijft. De paarden liggen toch liever buiten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:00

ik heb hier mijn stal van 3*3 gestart met 7 zakken van 15 Kg.
In totaal een emmer of twee water gedaan of de bulten, hierdoor is een deel uit elkaar gevallen en een deel nog niet.
Ondertussen zijn we drie weken verder, is er een zak bijgestrooid en is de stal nog altijd super schoon en droog.
Dit is een schuilstal, dus paard mest en plast volgens mij vaak buiten ook.

Mijn Merrie staat snachts op stal en momenteel meer ivm een blessure. Hier ben ik gestart met 7 zakken van 20 kilo en gaat er elke week een zak van 15 kilo bij. We zijn nu 2 maanden ver en nu begint de stal wel dusdanig "vies" te worden dat ik een serieuze plek zal wegscheppen.
Ik raap elke dag de drollen eruit, en als er een plek sopt als je erop stapt, dan gaat de min of meer droge bovenlaag ervanaf, het natte stuk eruit, schraap ik rondom rond de nog droge bovenlaag in dat gat, en strooi bij met verse korrel her en der. (Vaak strooi ik twee zakken per keer, een verspreid en een langs de randjes. Tussendoor kan je dagelijks de randjes beetje naar binnen scheppen en heb je dagelijks aanvoer van verse korrel)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:04

Zorgen voor een voldoende dikke onderlaag en die tijdig aanvullen, dus liever 2x een halve zak erbij (dan niet weken, gewoon door oude heen mengen) en 1 a 2x pw de natte plek eruit. Nu heb ik wel de mazzel met een merrie met over het algemeen een vaste poep/plasplek heeft.

De schuilstal voor de mini's gooi ik 3 grote emmers in een hoek, de eerste dagen even regelmatig omtrekken en daarna wekelijks een grote emmer erop. Na ongeveer 2 maanden trek ik die helemaal leeg en start opnieuw. Nu was het oude dak lek van de stal lek en ligt de stal lager dan verharding eromheen, dit wordt momenteel aangepakt, dus ik hoop straks minder vaak leeg te trekken.

Als je nu weer start zou ik er een laag ingooien, iets vochtig maken met een gieter en dan regelmatig even lostrekken (bij voorkeur in de ochtend als ze 's avonds binnen komen stinkt t niet en is vocht netjes de onderlaag in gezakt.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:05

Toen ik mijn paarden nog op stal had ( ze staan nu niet meer in een box ) deed ik het precies als duhelo het hierboven beschrijft .
Je moet met een flinke laag beginnen.
Als je te zuinig start is het eigenlijk al bij voorbaat een verloren zaak.
En zeker niet zoveel water erop.
Succes !

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:06

Wat voor bodem heb je onder je strokorrels? Wij hebben meerdere soorten vloeren en bij sommige werkt het gewoon niet fijn vind ik. Op de harde betonvloer ben ik overgegaan op vlas. Op de bakstenen vloer in de andere stal vond ik het top spul, daar kon duidelijk het overtollige vocht beter weg dampen.
Daar begon ik met een goede bodem waar ik 2/3 grote emmers (20 liter geloof ik) met korrel vulde en daar de tuinslang in zette, 10 min later uit laten lekken en dan in de stal. De rest van de bodem was droge korrel en dan husselen. Rest van de week was alleen mestscheppen en een kleine emmer korrels er overheen. Eens per week de natte vieze plekken er uit (of wanneer ze boven kwamen drijven) en een/twee grote emmers korrels er weer overheen.
Zo hield ik het eigenlijk best netjes. Maar ik had op de korrels ook geen viespeuk staan.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:08

En wat denk je van rubber matten en dan alleen een klein laagje als absorptie? ik ken een grote stal die overal rubber matten hebben liggen en minimaal laagje hebben voor de urine. Paarden kunnengewoon liggen op die matten.
Bij mij persoonlijk maakt het een beetje kortsluiting, want mijn hoofd wil gewoon een lekker bedje van stro/zaagsel/vlas / etc etc zien maar volgens hem werkt het perfect....

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:11

ElCamino schreef:
En wat denk je van rubber matten en dan alleen een klein laagje als absorptie? ik ken een grote stal die overal rubber matten hebben liggen en minimaal laagje hebben voor de urine. Paarden kunnengewoon liggen op die matten.
Bij mij persoonlijk maakt het een beetje kortsluiting, want mijn hoofd wil gewoon een lekker bedje van stro/zaagsel/vlas / etc etc zien maar volgens hem werkt het perfect....

Dat is toch geen antwoord op de vraag.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:12

Ik heb een tijdje korrels geprobeerd maar ik vond het erg duur in gebruik en het ging snel stinken. Ik had best een dikke laag maar het was toch niet zacht ofzo.Ik ben toen snel terug gegaan op vlas en nu op een andere stal gebruik ik gemalen stro.

Ik deed een gieter water op een hele stal. Ik denk toch dat je te veel water toevoegt.

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:17

Ik heb rubber matten liggen en daarop strokorrels. Bij de randen zitten duidelijk minder korrels bij mij dan in het midden. Ik begin met zo'n 4-6 zakken welke ik nat spuit met de vernevelkop op de waterslang. Ik denk dat dat misschien 1-2 emmers water maximaal is? Mijn stallen zijn ook groter dan 3x3.
Ik haal dagelijks de mest weg en de natte plek zodra hij bovenkomt en bruin wordt, dat is vaak zo'n 2-3 keer per week. Ik trek dagelijks wat van het schone spul over de hele bovenlaag (dat wat aan de rand ligt) en het wordt vanzelf dan een plakkaat wat ik er makkelijk uit kan scheppen. Als ik de natte plek eruit heb geschept dan vul ik die op met korrels van de rand en als dat te weinig is dan gaat er een nieuwe zak in. In de winter gaat er ongeveer om de week een strokorrels bij, in de zomer kan dit om de 2-3 weken zijn. Mijn paarden staan in de winter van een uur of 7 buiten tot 19.00-20.00. Zodra het daglicht langer wordt gaan ze mee met het daglicht naar buiten en is de tijd die ze buiten staan vanzelf langer.
Ik doe met een pallet van 50 zakken ongeveer 7-8 maanden met 2 paarden waarvan een vaker strokorrels nodig heeft dan de ander.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:32

pillow schreef:
ElCamino schreef:
En wat denk je van rubber matten en dan alleen een klein laagje als absorptie? ik ken een grote stal die overal rubber matten hebben liggen en minimaal laagje hebben voor de urine. Paarden kunnengewoon liggen op die matten.
Bij mij persoonlijk maakt het een beetje kortsluiting, want mijn hoofd wil gewoon een lekker bedje van stro/zaagsel/vlas / etc etc zien maar volgens hem werkt het perfect....

Dat is toch geen antwoord op de vraag.


Dat wordt echt vies met strokorrels, daarvan heb je gewoon een dikkere onderlaag nodig. Eenmaal de onderlaag goed is het zuinig in gebruik en werkt het super fijn

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:39

pillow, het is wel antwoord op de vraag ! Gewoon een andere manier van gebruiken. Dat kan toch ook een optie zijn ipv wat TS doet.

Nimmy, dat zag er daar niet vies uit. Maar goed ik heb geen ervaring met strokorrels, en ik wil liever een dik bedje.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:41

Genoeg erin en dan dagelijks goed uitmesten. Een keer per week haal ik de ride plakken uit de stal en gooi ik de rest tegen de muur aan om het los te krijgen. Zo houd ik een prachtig dik bed. Vorige lading strokorrels heb ik 2 jaar mee gedaan voor 2 paarden.

Ik begin met 6 zakken die ik mooi nat maak ( 5 emmers op 120 kg korrels ) dag erna meng ik daar 2 zakken korrels zo doorheen en dan hoeft er na een paar maanden pas weer een nieuwe zak bij eigenlijk.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:11

Ik doe het net als Akshay. Een 100% vers strokorrelbed de 1e x vernevelen met de tuinslang. Daarna dagelijks de mest eruit. Tijdens het mesten voel ik wel aan de bodem of er natte plekken inzitten. Dat voelt als een dikke plak die nog niet sopt, maar wel al redelijk rood is. In de praktijk komt het er op neer dat ik ongeveer 1x in de 5 dagen ook de natte plek wegschep. In dat gat gooi ik dan een bodem bedekkend laagje nieuwe korrel zonder deze nat te maken. Over dat laagje schep ik daarna wat gebruikte strokorrel en egaliseer het bed. De verse korrel valt dan vanzelf wel uit elkaar als het paard weer plast en/of eroverheen loopt. Stal helemaal leeghalen doe ik slechts 1x per jaar. (overigens gebruik ik Equibedding, dat is een hele grote grove korrel)

edit; (toevoeging) Nu is het bij ons met het hele natte najaar ook wel harder gegaan dan normaal, niks droogde meer, veel meer luchtvochtigheid. Wij gebruikten de afgelopen 3 maanden ca 165kg per maand per stal. Staan ze bij ons alleen 's nachts binnen, overdag buiten.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 13:45

Ik gebruik trouwens ook equibedding.

Ik heb vanmorgen weer 2/3 van de stal leeg kunnen scheppen. Zo vies bruin en nat.

Ik heb 2 kleine kruiwagens nieuwe korrel gepakt en bij allebei een emmer water erin gegooid even laten staan en toen gemengd met wat nog in de stal lag.

Doen jullie ook de onderlaag opschudden zodat er weer lucht bij kan en je geen koek krijgt? Wat ik haalde alleen dagelijks de mest eruit en dan recht trekken.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:48

Die koek moet je laten liggen als die niet rood en daarmee verzadigd is en aan de bovenkant dus nat is. Alleen de toplaag houdt je rul en vul je aan.

Strokorrels moet je als potstal houden, anders is het een kostbare zaak en ontzettend intensief.

Ik haal 1x per week de natte plek er uit (en elke dag de mest) en gooi daar een halve zak weer in, de rest trek ik recht en strooi ik de andere helft van de zak in, mijn zakken zijn 20 kg.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:54

Opschudden doe ik alleen in de 'losse' korrels zodat de hele korrels omhoog komen en degene die uit elkaar gevallen zijn naar de bodem zakken.

De onderlaag mag zo dik zijn dat je eerst een plakkaat hebt en daarboven nog een laag losse korrels.

Ik zou naast de 'geweekte' korrel ook niet geweekt door mengen, die vallen vanzelf los en worden mooie onderlaag.

Hier trouwens ook equibedding en ik doe ruim 1 jaar met 1 bigbag met 2 stallen (1x 3.25 x 4.75m en een stal van 6x6 waarvan 3x3 met korrels wordt bedekt)

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:57

felicity schreef:
Ik heb 2 kleine kruiwagens nieuwe korrel gepakt en bij allebei een emmer water erin gegooid even laten staan en toen gemengd met wat nog in de stal lag.


Probeer het eens zonder water. Natte plek er uit. Dan op de vloer de verse korrel. Daaroverheen het bed vlakken met de strokorrel die er nog in ligt. Zodanig dat je de verse korrel niet meer ziet. Die verse korrel gaat dan vanzelf wel met nieuwe urine en het lopen van je paard uit elkaar vallen. Voordeel daarvan is ook, dat als je de mestballen eruit schept, je nauwelijks verse korrel meepakt met de mestvork. Zo doe je veel langer met de bedding. Succes!

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:06

Ik werk alles dagelijks los, maar ik maar niets nat. Dus gewoon de droge korrel erin.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:13

Ik gebruik ook Equibedding, net zoals hierboven doe ik bijna anderhalf jaar met een pallet (50 zakken) voor 2 stallen (3.5 bij 4 meter elk). Mijn paarden kunnen de stallen in en uit wanneer ze willen en maken om te plassen daar ook zeker gebruik van.

Zoals eerder aangehaald, het is echt belangrijk om met een goede hoeveelheid te beginnen, als er te weinig in ligt lopen ze het door elkaar en verbruik je veel meer.

Ik maak trouwens wel altijd de korrels die ik er bij gooi vochtig. Op 1 zak (20 kg) gebruik ik ongeveer een gieter (zo'n 7 liter) water. Dan vallen ze uit elkaar, maar zijn niet doorweekt. Vocht in de lucht heeft ook wel invloed op de 'houdbaarheid' van de korrels die in de stallen liggen, afgelopen najaar met de vele regen moest er bij mij ook wat meer bij.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8309
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:14

Bruin van de mest of dat niet? Want met strokorrel is bruin een redelijk normale kleur. Pas als het rood wordt is het 'vol' met vocht. Strokorrels en schimmels vond ik daarom geen goede combi.
De onderste koeklaag ook gewoon laten zitten, pas als het rood wordt of gaat soppen als je er op staat er uit halen. De 'bovenste' laag kan je oprullen en zo husselen dat je er een zacht bed van kan maken maar de onderste laag zo min mogelijk aankomen.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:36

Als je er nieuwe korrels opstrooit moet je die sowieso niet nat maken. Logisch dat het een vochtige zooi is. Ik maakte alleen de allereerste laag wat vochtig door er 2 gieters water over te sproeien. Dagelijks de mest eruit en de natte plekken alleen als echt sopte en rood was. De kleur oogt idd niet mooi of netjes dat vond ik wel een nadeel. Toen ik de pallet leeg had ben ik overgegaan op houtkrullen. Dat oogt veel beter en daar deed ik minstens zo lang mee.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:43

Ik moest zeker wel de nieuwe zak nat maken. Korrels eet mijn merrie en graaft ze zelfs op. Uit elkaar gevallen deed ze er niets mee.

Bij mijn ruin haalde ik de natte plek eruit gooide daar een nieuwe zak in. En trok daar wat oude overheen.

Maar ik vind vlas veel fijner in gebruik.
Dus heb dat weer.

Zowel vlas als stro korrel. Begin je te zuinig is het altijd nat.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:46

DuoPenotti schreef:
Ik moest zeker wel de nieuwe zak nat maken. Korrels eet mijn merrie en graaft ze zelfs op. Uit elkaar gevallen deed ze er niets mee.

Bij mijn ruin haalde ik de natte plek eruit gooide daar een nieuwe zak in. En trok daar wat oude overheen.

Maar ik vind vlas veel fijner in gebruik.
Dus heb dat weer.

Zowel vlas als stro korrel. Begin je te zuinig is het altijd nat.


Dat eten deed de mijne ook dus gooide ik wat gebruikt overheen. Dan werd het niet meer opgegeten.