Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:29

Ik doe er desinfectie middel op om het opeten te voorkomen. Betadine bijvoorbeeld. Werkt hier top tegen het opeten en de hoeven kijken zo gezonder te blijven. Azijn is ook een goede optie

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:59

MarliesV schreef:
Siloux, er wordt aangeraden azijn er overheen te sproeien als het gegeten wordt.

Sowieso niet weken, dan ben je de helft van je opname al kwijt, dat is zonde. Besproeien qua bovenlaag en verder afblijven.

WIj doen de verse stal 1/2 water 1/2 azijn bij het bevochtigen. Maar je zou ook voor alleen azijn kunnen kiezen.



Azijn erover heen sproeien heb ik al geprobeerd, maar dat deed ook niks. Hij at lekker door.
Ik ga nog proberen om een zak korrels in de kruiwagen te legen en dan azijn erover heen en het dan extreem goed mengen.

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:00

StonedRomy schreef:
Ik doe er desinfectie middel op om het opeten te voorkomen. Betadine bijvoorbeeld. Werkt hier top tegen het opeten en de hoeven kijken zo gezonder te blijven. Azijn is ook een goede optie



Desinfectie zou ikzelf tricky vinden, omdat het niet gezond is, als ze dat opeten.

Weet iemand wat de gevolgen zijn, als ze heel veel strokorrels opeten?
Misschien maak ik me wel zorgen voor niks.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:03

Heel veel, koliek. Die korrels zetten uit he, dus dat is zeker niet veilig.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:04

Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:25

pillow schreef:
Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.


Dit doen wij ook, als paard buiten staat nieuwe korrels erin en door de boven kant van de onderlaag harken door t vocht van de onderlaag valt t grootste gedeelte al uit elkaar en ik denk dat door opnemen van vocht uit de stal zelf de onderlaag weer droger wordt - win win ipv vocht toe te voegen

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:45

pillow schreef:
Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.


Heb ik ook al geprobeerd.
Hij graaft er gewoon onder

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:46

knollentuin schreef:
pillow schreef:
Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.


Dit doen wij ook, als paard buiten staat nieuwe korrels erin en door de boven kant van de onderlaag harken door t vocht van de onderlaag valt t grootste gedeelte al uit elkaar en ik denk dat door opnemen van vocht uit de stal zelf de onderlaag weer droger wordt - win win ipv vocht toe te voegen



Dit heb ik inderdaad gedaan, maar helaas.... hij was er druk mee, om ze uit te graven

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:48

MarliesV schreef:
Heel veel, koliek. Die korrels zetten uit he, dus dat is zeker niet veilig.


Dat was inderdaad ook mijn gedachte.
Vandaar dat ik er flink water overheen doe en als ze uit elkaar zijn gevallen, dan vermeng ik het met het oude, wat nog in de stal lag.
En dan de plasplekken erover heen verdelen.
Dan gaat het goed.
Zolang er maar geen korrel meer te vinden is.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:50

siloux schreef:
knollentuin"
[quote="pillow schreef:
Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.


Dit doen wij ook, als paard buiten staat nieuwe korrels erin en door de boven kant van de onderlaag harken door t vocht van de onderlaag valt t grootste gedeelte al uit elkaar en ik denk dat door opnemen van vocht uit de stal zelf de onderlaag weer droger wordt - win win ipv vocht toe te voegen



Dit heb ik inderdaad gedaan, maar helaas.... hij was er druk mee, om ze uit te graven[/quote]
Als hij op stal komt is er dan wat te knabbelen voor hem? Anders eens pluk stro ( in net) of hooi dat hij wat heeft

Mijn jonkie graaft bij nieuw vlas tenzij hij wat te eten heeft ( en ja buiten word hij ook bijgevoerd)

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:58

Als hij op stal komt is er dan wat te knabbelen voor hem? Anders eens pluk stro ( in net) of hooi dat hij wat heeft

Mijn jonkie graaft bij nieuw vlas tenzij hij wat te eten heeft ( en ja buiten word hij ook bijgevoerd)[/quote]

Normaal gesproken staan de stallen dag en nacht open, zodat ze erin kunnen, mochten ze dat willen.
Nu is de stal met strokorrels overdag dicht.
'S avonds gaan ze apart en krijgen ze voer in de stal.
Dan vul ik hooi in de hooibakken, die direct buiten de stal staan
Daar zit standaard stro in, zodat ze onbeperkt kunnen knabbelen.
Hooi kan helaas niet onbeperkt, dus dat wordt afgemeten. Dit om problemen te voorkomen.
Maar ze hebben onbeperkt ruwvoer en staan overdag ook nog in de wei.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:18

Mijn jongste vindt de hele korrels ook net chips hoor. En hij houdt ook van chips met azijn en zeepsopsmaak 8)7 . Daarom doe ik er water bij (10 liter op 20 kg) in de kruiwagen, dan is het zeker niet verzadigd, maar valt het wel uit elkaar. Dat schijnt veel minder lekker knagen te zijn.

Overigens ook in een situatie met stallen waar ze altijd in en uit kunnen lopen, met vrijwel altijd hooi in slowfeeders ter beschikking. Het is dus geen verveling of honger, hij houdt gewoon van de knapperige korrels volgens mij.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:21

Ik lees al een tijdje mee uit interesse, maar is gehakseld stro dan niet een fijnere optie voor jullie? Toch wat minder crispy.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:27

Celebi schreef:
Ik lees al een tijdje mee uit interesse, maar is gehakseld stro dan niet een fijnere optie voor jullie? Toch wat minder crispy.


Voor mij werken de strokorrels verder heel goed hoor. Zelfs met natmaken heb ik maar 1 pallet zakken per anderhalf jaar nodig voor twee stallen, en de hoeveelheid ruimte die je nodig hebt om op te slaan is echt heel weinig (wat ik echt een voordeel vind). Heerlijk bed en fijn uitmesten, dus ik zorg gewoon dat er geen hele korrels ingaan (uurtje staan nadat het (warme) water er over gaat is voldoende).

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:46

turtlelito schreef:
Mijn jongste vindt de hele korrels ook net chips hoor. En hij houdt ook van chips met azijn en zeepsopsmaak 8)7 . Daarom doe ik er water bij (10 liter op 20 kg) in de kruiwagen, dan is het zeker niet verzadigd, maar valt het wel uit elkaar. Dat schijnt veel minder lekker knagen te zijn.

Overigens ook in een situatie met stallen waar ze altijd in en uit kunnen lopen, met vrijwel altijd hooi in slowfeeders ter beschikking. Het is dus geen verveling of honger, hij houdt gewoon van de knapperige korrels volgens mij.



Dat is een goede.. ze zien het als Chips :)

Inderdaad, een zak in de kruiwagen met voldoende water/azijn, zodat het helemaal uit elkaar valt, was mijn plan

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:51

Celebi schreef:
Ik lees al een tijdje mee uit interesse, maar is gehakseld stro dan niet een fijnere optie voor jullie? Toch wat minder crispy.


Dat was inderdaad de optie om te proberen, bij mijn andere paard.
Die blijft helemaal dooreten, dus bij hem durf ik het niet eens aan strokorrels te gebruiken.
Neemt gehakseld stro net zo goed het vocht op, als de strokorrels?
Voor nu zou het gehakseld stro ook een tijdelijke goedkopere oplossing zijn.
Uiteindelijk zou ik graag overgaan, naar de Bio Waldboden, want het principe van het uitmesten hiervan en van de strokorrels lijkt op elkaar en dat bevalt me enorm goed.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:56

Nee volgens mij is het opname niveau van gehakseld stro echt wel een stuk minder dan bij stro korrels. Al heb ik dus geen ervaring met de korrels en daarom lees ik hier mee. Ik ben zelf eind december over gegaan van het reguliere stro op stal naar baaltjes gehakseld stro die ik zelf haal omdat mijn paard vreselijk nat is en ik elke dag een gigantische kruiwagen druipend vies stro weg moest gooien en hij continu op de vieze stalbodem lag terwijl ik hem echt goed dik opstrooide en zo zuinig mogelijk deed met uitmesten. Potten ging niet. Nu met het gehakselde spul heb ik ongeveer een baaltje per week en kan ik opeens wel potten. Soms trekt hij op een onrustige nacht de bodem omhoog, maar bijna altijd gaat het gewoon goed. Ben er echt heel blij mee. Hij ligt nu op een droog zacht bed, het is makkelijk met uitmesten, er is weinig verspilling en voor die natte ruin van mij neemt het goed genoeg op. Ik kon ook vlas halen wat beter op zou nemen maar ik vond het idee van het stro fijner qua zachtheid voor de hoeven, geen direct gevaar hij opeten en eventueel te mengen met het stro van stal maar daar ben ik vrij snel mee gestopt vanwege het verbruik en het gemak.

Het is weer een stuk duurder omdat het bij mij bovenop de stalprijs komt maar ik ben er erg content mee. Maar ik lees hier dus ook mee omdat ik stro korrels ook een interessant concept vind om te overwegen. :j

siloux
Berichten: 28
Geregistreerd: 05-11-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:07

Celebi schreef:
Nee volgens mij is het opname niveau van gehakseld stro echt wel een stuk minder dan bij stro korrels. Al heb ik dus geen ervaring met de korrels en daarom lees ik hier mee. Ik ben zelf eind december over gegaan van het reguliere stro op stal naar baaltjes gehakseld stro die ik zelf haal omdat mijn paard vreselijk nat is en ik elke dag een gigantische kruiwagen druipend vies stro weg moest gooien en hij continu op de vieze stalbodem lag terwijl ik hem echt goed dik opstrooide en zo zuinig mogelijk deed met uitmesten. Potten ging niet. Nu met het gehakselde spul heb ik ongeveer een baaltje per week en kan ik opeens wel potten. Soms trekt hij op een onrustige nacht de bodem omhoog, maar bijna altijd gaat het gewoon goed. Ben er echt heel blij mee. Het is weer een stuk duurder omdat het bij mij bovenop de stalprijs komt maar ik ben er erg content mee. Maar ik lees hier dus ook mee omdat ik stro korrels ook een interessant concept vind om te overwegen. :j



Ik had eerst vlas als onderlaag, met daarop stro.
Mijn andere paard heeft dit nog steeds in zijn stal.
Omdat het stalstrooisel op het beton ligt, moet het goed vocht opnemen.
Het vlas doet dit best redelijk, maar dat werd me alsnog te snel vies. En het nieuwe vlas vind ik te glad, ondanks dat ik er oud vochtig vlas en stro doorheen meng.
Qua vochtopname is het natuurlijk geen vergelijking met wat alleen stro opnneemt aan vocht, natuurlijk!
Omdat het vlas duurder is geworden en ik goede ervaringen las, over de strokorrels, ben ik 1 stal gaan proberen met strokorrels.
Naar mijn mening neemt het veel meer vocht op, als het vlas.
Dus in dat opzicht ben ik mega tevreden.
Alleen het eten van de strokorrels vind ik te eng.
Maar gelukkig eten niet alle paarden de strokorrels, dus probeer het, zou ik zeggen.
Het enige wat ik lastig vond, toen het koud was, was dat er geen dikke laag stro in de stal lag.
Maar ik heb echt een dikke laag strokorrels erin liggen.
20 tot 25 cm.
En dan gaat hij lekker liggen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:12

Ik heb hier nog nooit een gehad die het op at. Maar heb warmbloeden en onbeperkt hooi.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:13

Ik ga er eens over denken! Dat het nog beter opneemt dan vlas klinkt wel interessant want volgens de fouragehandelelaar hier was de opname van gehakseld stro iets minder dan vlas en als die korrels dan nog beter zijn zal het wel een groot verschil zijn met wat ik nu heb. Maar goed ik heb wel weer het gemak van niet nat hoeven maken en gewoon elke week een nieuw pak in de auto gooien om mee te nemen (mag maar maximaal voor een week opslaan op stal dus dat is 1 baal..). Ik vind het ook niet perse heel glad ofzo. Ik heb denk ik ook een laag van 20 centimeter nu.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:12

Ben wel benieuwd cof het prijstechnisch aantrekkelijk is stro korrels ipv vlas.. ( en dan kijken of mijn schoonouders er mee overweg zullen kunnen na 1x opstarten)
Andere vraag blijft er veel in/ aan de hoeven hangen met de stal uit lopen? Ivm erf vegen _O-

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:39

siloux schreef:
pillow schreef:
Een beetje vuile zeikkorrels er over strooien werkt prima.


Heb ik ook al geprobeerd.
Hij graaft er gewoon onder

Heb jij mijn merrie op stal staan? >;)

Azijn, compleet onder mengen.
Alleen de uit elkaar gevallen korrels werden niet gegeten.
En dat was dus idd veel water gebruiken. Zonde.
Mevrouw staat weer op vlas.

Mijn ruin kon het wel droog in.
Maar toch vind ik vlas droger.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8310
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 22:15

snorkel1986 schreef:
Andere vraag blijft er veel in/ aan de hoeven hangen met de stal uit lopen? Ivm erf vegen _O-

Vond het stuk minder rommel geven dan vlas, dat zijn nog wel eens een soort losse sprietjes die je op je erf vind (en in je sokken :') ) maar de korrel viel vaak als 1 koekje onder de hoef vandaan. Die kon ik zo in de mestboy schuiven.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 23:34

Was het topic even kwijt en prijstechnisch? Mijn jonge paard staat op vlas en rubber matten net als mijn andere paard maar zijn verbruik is een heel stuk hoger... nu zit ik te twijfelen of dit verandering kan geven.. ( al vind mijn jonkie graven gewoon erg leuk _-:( )

Maar ik pot de stal niet... dus zou dit kans hebben ( vlas er ligt een laagje van cm of 5/6 en rubber mat elke dag poep er uit recht trekken en als je natte pisplek / rood er ook uit
Dus de grote vraag zouden strokorrels kans van slagen hebben of missie kansloos.. en qua kosten hoger of ongeveer gelijk.. stro korrels 15kg 6.50 ( pallet voordeel al ik meer bestel)
Baal vlas/ lemen 20kg 8.90 ( kannook pallet voordeel )


Al neemt vlas op papier 400% en stro korrels 300% vocht op

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe mesten jullie je strokorrel stal uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 09:47

Als je niet pot heeft het echt geen kans. Maar dat is ook zo met vlas. Ook daar wil je een bodem bij hebben.

Ik snap nooit zo goed waarom er dit soort producten worden gebruikt als je niet wil potten. Het is alleen gunstig prijstechnisch als je verbruik afgesteld is op het potten.

Ik heb ook ooit vlas icm rubber matten gebruikt, maar dan liep de stal iets naar achter af. Achterin had ik dan 2 pakken vlas, en dat haalde ik pas weg als het echt niet meer opnam. De mest natuurlijk wel iedere dag. Maar verder alleen harken.