Verhuizen of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:48

Ah oke, ja dan zou ik wel even doorvragen of het om 1 of om 4u buiten gaat..de minimale wens is toch 4u voor wbt welzijn.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:50

Hoi ts
Ben je inmiddels al verhuisd en hoe bevalt het?

Ik hoop dat je paard genoeg buiten komt. En dat jij weer met plezier rijd.

Mijn pony zou ik denk ik niet blij maken met Max 4 uurtjes buiten. Heb op een stal gestaan waar ze de paarden alleen buiten zetten tijden het mesten. Iets met veel paarden en erg weinig paddocks.
Ik meste zelf maar had wel binnen en buiten er bij maar vaak maakte ik mee dat ze niet eens buiten kwam. Dat en beschimmelde stro en kuil waren voor mij de druppel om te verhuizen. Ze was ook veel drukker als normaal maar dat is ook logisch als ze zeer weinig buiten kwam in de winter.
Nu een fijn plekje dichtbij huis en een buitenbak die altijd te rijden is. Ik mis die binnenbak echt niet.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:15

Als mensen nou eens de berichten van TS goed lezen ipv de reacties van anderen.

TS verhuist haar paard de eerste week van maart.

Paddock:
1 uur = slecht weer in de winter
4 uur = goed weer in de winter
Vraag is natuurlijk wel wat is slecht weer, deze winter kon vrijwel elke dag slecht weer genoemd worden.
Weide:
14 uur = in de zomer

Grote voordeel ten opzichte van huidige situatie is dat het paard buiten niet alleen staat en er zeker in de weide waarschijnlijk heel veel meer bewegingsruimte is.

Het paard van TS vindt de buitenbak in de winter (donker, wind, zijknat) niet prettig.

Ik heb overdag zicht op paarden die een uur of 6 buiten staan. Paddocks van hoogstens 6x8, altijd een touwje ertussen, zonder hooi en al maanden staan ze tot de kogel in de modder. Die paarden staan er uiterst treurig bij en overduidelijk te wachten tot ze alsjeblieft weer naar binnen mogen. In de zomer is het niet heel veel anders, een kleine deel mag op een postzegel gras, alleen uiteraard.

TS ik vind dat he de juiste keus hebt gemaakt en hoop dat de nieuwe plek wordt wat je er van verwacht. Succes.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:39

Nouja de dooddoener bij goed weer is vaak heel relatief. Je zegt het zelf al het is een ruk winter met ook de mooie dagen veelal nog heel veel nattigheid in de paddocks.

Paarden die gewoon eten op de paddock krijgen geven er niks om dat ze in de regen of wind staan.

Wat je inderdaad schets dieren die 6 uur zonder vreten in de modder staan. Die willen niet naar binnen omdat ze graag naar binnen willen. Maar omdat de situatie buiten niks is.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 07:21

Inmiddels een aantal weken verhuisd inderdaad.

Hij komt elke dag lekker buiten met de 2e groep. Hoe lang precies heb ik geen zicht op, in iedergeval langer dan 2u (als ik op stal ben staat de rest van begin tot eind en langer).

Enig nadeel. Ik heb ze nog geen 1x hooi zien geven of in zijn stal zien liggen. Hij eet veel stro net als de rest. Hooi zelf bijgeven mag niet dit baart me toch echt wel zorgen, want heb 0 zicht op hoevaak en hoeveel hij krijgt. Ze zeggen 3x pd, maar dan wisselen de tijden enorm.

Het is ook altijd wat met die stallen..

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:18

Wellicht een idee om een hooinet op te hangen? Overleg even met de stalhouder of dit kan, misschien dat hij het hooi klaar zet en jij zelf de netten vult :9
Hier zie ik het hooi van de ochtend en avond ook nooit liggen. Maar dat komt omdat ze voor en na de openingstijden voeren. Hooi van de middag gooi ik bijvoorbeeld zelf in een hooinet.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 19:06

Ik heb een hooinet in de stal, maar staleigenaar vult deze niet, teveel moeite. Hij voert op onregelmatige tijden dus heel lastig te zeggen.

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 22:08

Ik heb spijt van de verhuizing..
Eigenlijk al sinds week 1 heb ik mijn twijfels en voel me er zo schuldig over. Het knaagd dat ik nooit hooi zie in zijn stal. Ik zie ze enkel om 11u sochtends hooi voeren. Verder nooit en ik ben al op alle tijden geweest. Ik vul zijn hooinet metschoon stro en deze is altijd leeg als ik de volgende dag kom. Ofwel hij eet veel stro.
Gister begon het te regenen en hoorde ik de baas zeggen laat ze maar binnen staan de rest van de dag, ik vrees dus dat ze bij slecht weer niet buiten komen al hadden ze dat wel beloofd. Paardje is in omgang heel rustig, zoals altijd. Met rijden wel meer gestrest, wat zich uit in bokken.
Buitenritten vallen ook zeer tegen en de openingstijden zijn ook korter dan verwacht. Daarnaast moet ik elke dag kijken wanneer ik kan rijden ivm lessen die gegeven worde , met goed weer is dit geen probleem, maar met regen is dan de binnenbak bezet. Ook het verdere rijden staat me tegen, van 4min naar 13min, manlief nooit meer mee op de fiets met buitenrit want dat is tever.

Eigenlijk verlang ik naar mijn eerste stal. Was zeker niet perfect, maar heb er wel 2 jaar met plezier gestaan. Daar weg gegaan omdat ik graag meer buiten wilde en op stro. Echter pakte dat ook niet goed uit (niet kunnen rijden, slechte bak, alleen in de wei).
Bij de eerste stal kwam hij met een groep van 5 in een grote paddock een halve dag en in de zomer tot eind vd middag op de wei in groepje van 2/3 paarden. Mocht zelf altijd nog extra buiten zetten.
Kreeg 3x pd hooi en mocht zelf bijvoeren waardoor hij onbeperkt had. Ik mocht komen en gaan wanneer ik dat wilde en had alle facaliteiten. Paard was in mijn ogen happy, geen rijtechnische problemen en kon op stal zelf starten met wedstrijden. Ja de stalbaas was een norse man die liever lui dan moe is, maar stalgenoten helpen elkaar.

Ik zou graag terug willen, maar voel me schuldig naar mijn paard toe en durf het niet tegen mijn man te zeggen.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:18

Daar hoef je je toch niet voor te schamen? Je ging met de beste bedoelingen naar deze stal en het valt dus helaas erg tegen. Als je dit van te voren had geweten, was je er niet heen gegaan.

Zou eerst een rustig gesprek met de stalbaas aangaan en vragen, of en wanneer ze s avonds hooi krijgen.

Is het mogelijk , terug te gaan ( je op n wachtlijst te laten plaatsen ?) naar de eerste stal ?

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:49

Ts, soms kost het 10 stallen(geloof me, ben er zelf ook doorheen gemoeten(Reden dat ik zelfbeheer ben gaan doen.) ) maar uiteindelijk vind je de juiste stal. Ze beloven van alles, komen niets na en jij staat. Heb niet het topic doorgelezen maar zou evt wachten tot er een andere stal vrij komt, okal zou dat iets langer rijden zijn, paard staat er 24 uur en jij komt maar een uurtje of 2. Terug naar een stal waar je weg bent gegaan voor een reden, is imo ook niet echt een optie. Het is ontzettend lastig. En voel je niet schuldig, je wist dit indd niet, gewoon blijven doorzoeken zodat jullie beide uiteindelijk goed staan.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:56

Ga dan terug naar je fijne stal en kijk vanuit daar verder. Niet doorgaan op deze weg, dat wordt het hem niet. Je hebt niet voor niks buikpijn, dat signaal is er niet voor niks. Run while you can. En vanuit daar kijken wat de beste oplossing is.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:18

Nee hoor, dingen kunnen tegenvallen en als je denkt dat jullie het op de eerste stal toch uiteindelijk allebei prima hadden, dan zou ik ook gewoon proberen daarheen terug te gaan als je er nog welkom bent!

En niet bang zijn voor de reactie van je man...die zal in eerste instantie wel even met de ogen draaien en misschien van binnen een lelijk woord zeggen, maar uiteindelijk wil hij toch ook maar één ding: jou en je paard tevreden zien en waar voor jullie geld ;)

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:30

Zonnetje97 schreef:
September vorig jaar ben ik met mijn paard verhuisd. Van een grote stal met wedstrijden 2 binnen en 2 buitenbakken naar een kleine stal met enkel buitenbak. Omdat ik mijn paardje meer hooi en buitenlucht gunde. Voor mezelf heb ik spijt..

Ik mijn binnenbak, springmateriaal en de aansluiting enorm. Ik ben een springruiter die anders vrij fannatiek rijd, maar nu met de winter is het haast onmogelijk. In het donker is mijn paard buiten te schrikachtig (bak staat op een winderige plek met veel wapperend plastic) met een beetje regen is de bak te nat en wordt nooit gesleept.

Nu heb ik een andere stal gevonden, springstal met binnen en buitenbak eb en vloed bodem. Ik twijfel enorm of ik moet verhuizen. Het is verder weg (15min ipv 5min) en wat duurder (310eu ipv 255eu).
Paarden komen prima buiten in kudde (winter paar uur, zomer van sochtends tot savonds) (nu winter 6u en zomer 24/7 zonder gras en alleen met buren)
Grote stal met stro 3,5x3,5 (nu 3x4) en voldoende hooi.

Wat zouden jullie doen? Blijven staan en weinig kunnen rijden, maar wel goedkoop en vlakbij.
Verhuizen en meer plezier doordat ik kan springen en meer kan rijden, maar duurder.

Nu komt hij meer buiten, maar alleen. Daar komt hij wat minder buiten maar in kudde en zomers op gras.


Ik zou direct verhuizen!
Wat je nu hebt klinkt niet prettig, ook niet voor je paard (zonder gras, zonder maatje? Schrikachtig in het donker)
Op de andere stal voldoende buiten, lekker actief kunnen zijn, en een happy eigenaar. Dat is voor jou én voor je paard toch veel fijner!?

Edit: gelezen dat je al verhuisd bent, maar dat het tegenvalt mbt hooi voeren. Dan zou ik naar stal 1 terug gaan. Daar was je toch happy, en je paard ook?
En het is zo lekker dichtbij dat je eerder de mogelijkheid hebt om in de winter een keertje extra te gaan om lekker met hem aan de hand te gaan grazen. (oid)

Kwaliteit zit m wmb niet alleen in het aantal uren buiten, maar ook de rest van de omstandigheden.

Je man begrijpt het heus wel :)

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:01

Ben je het gesprek al aangegaan met je huidige staleigenaar? Was er een reden dat de paarden binnen bleven, bijvoorbeeld?

Misschien goed om nog eens eerst op een rijtje te zetten waarom je bij stal 1 weg ging. Die dingen zullen namelijk niet veranderd zijn. Ga dan voor jezelf na of je die minpunten zelf kunt compenseren, door zelf vaker te gaan of met je paard te wandelen of wat dan ook. Pas als dat zo is, kun je bij de staleigenaar nagaan of je terug mag komen (niet alle staleigenaren willen stal-hoppers terugnemen namelijk).

En vergeet niet dat het niet alleen voor paarden maar ook voor mensen een paar maanden duurt om ergens te wennen.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:35

Ik ben ook wel eens terug gegaan hoor, naar een stal waar mijn paard fijner stond. Dan werden er dingen belooft op de nieuwe stal, die men helemaal niet nakwam. Dus hop weer terug!

Nu staan ze aan huis en dan is het nog wel eens lastig hoor, ik heb geen onuitputtelijke bron met geld, tijd en mogelijkheden. En dan nog is het niet altijd ideaal. Dan zou je een overdekte paddock willen, behalve wanneer het super mooi weer is, dan hoef je geen dak. Of mega afwateren, maar ja, als het dan droog is, dan is het weer mul. Dan moet je bijna gaan sproeien om niet met je volle kruiwagen door het mulle zand te moeten ploeteren.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 08:27

Ik heb ook heel wat stallen gehad tot ik de perfecte stal had gevonden, enige nadeel is dat ik nu half uur moet rijden

Ik zelf vind 15 min niet ver. Maar dat is per persoon verschillend. Uit welke regio kom je? Mag via pb? Ik kijk graag met je mee,

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 08:40

Hier nog een stalhopper.

Ik kreeg bijna het idee dat ik alleen binnen geharkt werd omdat ik 3 paarden heb.
Wat een ellende hebben we gehad.

Van niet / te weinig naar buiten, veelste weinig hooi, opstrooien met beschimmeld hooi, paarden in kuddes die niet werkte enz

Inmiddels sta ik op zo'n fijne stal. Heeft wel 3 jaar geduurd voor ik er terecht kon. Geen / nauwelijks verloop en een vaste stabiele groep / mensen. Maar dat was al het wachten wel waard. Paarden blij ik blij.

Ik raadt echt aan om door te zoeken. Ga op veel stallen kijken ook al denk je vantvevoren dit is niks. Ga ook kijken op stallen die vol staan / wachtlijsten hebben en laat je eventueel op de wachtlijst zetten. Je weet nooit hoe snel het kan gaan.
Informeer ook bij andere soms kom je stallen te weten waar van je niet eens wist dat ze bestaan.
Rij een rondje in de omgeving waar je zou willen staan. En bel bij mensen aan waar je paarden ziet en vraag of ze iets weten.

Heel veel succes

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 10:02

Super bedabkt voor jullie fijne woorden.
Ik vind het vreselijk om van stal te hoppen.

Ik heb een druk gezin met paard. Vaak oppas voor 1,5 a 2 uurtjes dus reistijd gaat daar vanaf. Met 15min of langer blijft er dus weinig paardtijd vanover. Bij de 1e stal kon ik zo naartoe lopen, wat ik savonds ook vaak deed, even wortel geven en weer terug.

Ik kan wel weer verder gaan zoeken, maar ben bang dat ik booit tevreden zal zijn..

Ik ben bij de 1e stal weg gegaan, o.dat ze met regen binnen bleven (onderling werd dan vaak wel geregeld dat ze nog buiten kwamen)
In de zomer worden ze los naar de wei gebracht = rennen en wei was vrij ver lopen =10min heen en terug. Ik vond dat ze te weinig hooi kregen maar gaf zelf 24/7 bij waardoor de prijs wel omhoog ging.
En ze staan op vlas dus elke dag mesten en niet zo heel schoon in de winter. Maar nu met stro moet ik ook vaak mesten. Er was vaak veel wisseling in de stal (staan 40 paarden en denk dat 10/15 stallen in een jaar wisselen.
De staleigenaar is een beetje eigenaardige man, maar wel altijd vriendelijk en alles kon en mocht.zijn paarden gingen bv wel buiten bij slecht weer.

Maar nu ik op 2 andere stallen heb gestaan zie ik ook in wat er wel was. Leuke stalgenoten, altijd kunnen rijden met 2 binnenbakken en 2 buitenbakken. Paard altijd zelf buiten kunnen zetten. Zelf hooi bijgeven. Grote zadelkast. Stapmolen. Genoeg weides die ze afwisselen. Vlakbij. Toch wel leuke buitenrij rondjes.

Stalling is zo moeilijk.

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:26

Dan nu lekker terug gaan en dan eventueel vanuit daar zoeken naar iets dat aan al jouw wensen voldoet. Tot die tijd staat je paard in ieder geval en dichtbij en weet je dat het voor nu een plek is die goed genoeg is.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:04

Hoe zou jij dat vinden als staleigenaar.
Iemand gaat weg omdat diegene beter kan, maar als de werkelijkheid tegen valt hop je naar de volgende stal en dat valt ook tegen en dan wil je op hangende pootjes terug komen.
Ik zou als staleigenaar denken.. doei hier was het niet goed genoeg maar je wilt wel terug komen.


Op iedere stal is wel iets wat tegen valt.
Hier laat je wat, daar vind je wat.

Ik zou eerst voor jezelf eens gaan bedenken wat je nu echt wilt, mocht je weer willen verhuizen ga 3x kijken, praat met de mensen die er staan, ga op verschillende tijden kijken en beslis dan pas.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:06

Mando : dat ligt er aan, hoe je weg bent gegaan. Gewoon met iemand in gesprek gaan en je keuze uitleggen geeft meestal geen probleem, toch.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:07

Dat hoeft toch helemaal niet zo? Je komt terug omdat je het mist, omdat je het er naar je zin had. Dat is toch alleen maar een compliment?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:28

Mando, dat ligt er aan hoe en waarom je ergens weggegaan bent. Gelukkig is niet iedereen zo zwart/wit ;) .

Heb zelf ook wel eens diverse verhuizingen achter elkaar gehad ooit, in één jaar tijd zelfs. Verschrikkelijk vond ik het, zeker voor mijn paard, maar het is gebeurd :D (en was noodzakelijk).

Nu sta ik alweer 12 jaar op dezelfde plek, waar ik in 2007 ook even gestaan heb (alleen is nu alles enorm verbeterd ;) ).
En ik kom nog steeds regelmatig bij mijn buurtjes, waar ik ook ooit een paar maanden gestaan heb. Als daar plek is en ik wil terug, weet ik zeker dat ik welkom ben. En dat geldt ook voor mijn allereerste stal, van 18 jaar geleden...

Op onze huidige plek nu; er zijn zat oude stalgenoten, die nog altijd van harte welkom zijn. En natuurlijk ook een paar niet :+ .
Maar wat ik al zei, dat ligt aan hoe en waarom mensen weg zijn gegaan....

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:31

Ik heb al ruim dertig jaar pension en heb verschillende keren meegemaakt dat mensen terug kwamen als het ergens anders niet beviel en heb daar echt nooit problemen mee gehad.
De mensen die echt op een rottige manier weg zijn gegaan die zijn het ook nooit komen vragen.
Zelf zou ik in de situatie van de TS terug gaan, voor de nadelen had je al wat werkbare oplossingen gevonden en het is in het leven van een paard echt wel een ingrijpende gebeurtenis om in je eentje van stal te moeten verhuizen en daar kent hij de boel al wat het een stuk makkelijker maakt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:45

Nou precies, als je zelf de deur achter je dichtsmijt, zal hij niet gauw meer opengaan :n
Maar als je in goede harmonie vertrekt en je behoorlijk gedraagt (wat sowieso in alle omstandigheden is aan te raden ;) ) dan zal een stalhouder je ook wel weer terugnemen, hoor!
Die ziet ook liever een volle box dan een lege...