Verhuizen of niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:20

Mij klinkt het ook niet verkeerd, hoor, wellicht sluit hij van de zomer nog vriendschappen en kunnen de paarden 's winters met twee in de paddock...hebben er twee extra plezier van!

Helemaal ideaal krijg je het nooit.
Dan moet je alles aan huis kunnen hebben en geloof me, zelfs dat is niet alles ;)

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:28

Het is vrij simpel uit te rekenen hoeveel de paarden daadwerkelijk buiten zullen komen.
4 paddocks, 20 paarden. Midwinter: 7 uur daglicht (9 tot 4, grofweg). Als er 1 paard per paddock is, hebben we 5 shifts van 4 paarden. 7 uur gedeeld door 5 = iets meer dan een uur per paard. Trek er in- en uit de paddock halen van af, en je hebt dat uur per paard. Klaar. Langer dan dat wordt het niet, tenzij ze ook in het donker buiten staan.
Gaan ze per twee de paddocks is, dan is het 2 uur per paard.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:47

En waarom zouden ze niet in het (schemer)donker buiten kunnen staan?
Dat scheelt weer een fiks aantal uren per dag.

Ik gooi mijn "stalpony's" om zeven uur/half acht naar buiten en die komen pas rond negen uur in de avond weer binnen.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:03

Ibbel schreef:
Het is vrij simpel uit te rekenen hoeveel de paarden daadwerkelijk buiten zullen komen.
4 paddocks, 20 paarden. Midwinter: 7 uur daglicht (9 tot 4, grofweg). Als er 1 paard per paddock is, hebben we 5 shifts van 4 paarden. 7 uur gedeeld door 5 = iets meer dan een uur per paard. Trek er in- en uit de paddock halen van af, en je hebt dat uur per paard. Klaar. Langer dan dat wordt het niet, tenzij ze ook in het donker buiten staan.
Gaan ze per twee de paddocks is, dan is het 2 uur per paard.


Maar je rekensom klopt niet, TS geeft aan dat ze in een kudde buiten komen, niet alleen. Per 2 noem je ook geen kudde.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:05

's Winters in paddocks. Kudde is 's zomers, in de wei.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:07

Ibbel schreef:
's Winters in paddocks. Kudde is 's zomers, in de wei.


Citaat:
Paarden komen prima buiten in kudde (winter paar uur, zomer van sochtends tot savonds)

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:10

Shirley schreef:
En waarom zouden ze niet in het (schemer)donker buiten kunnen staan?
Dat scheelt weer een fiks aantal uren per dag.


Meeste stallen die ik ken waar ze paddocks hebben zetten ze uiterlijk om 5 uur binnen. Afvoeren, hooi er in, en om 6 uur is het personeel naar huis. Eigenaar doet 's avonds nog een hooironde (als je geluk hebt) en 's morgens worden ze meestal eerst gevoerd op stal voor ze naar buiten gaan.

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:12

Kirrietje schreef:
Citaat:
Paarden komen prima buiten in kudde (winter paar uur, zomer van sochtends tot savonds)


Zonnetje97 schreef:
Op de nieuwe stal zal hij in de winter 1-4 uur buiten komen, afhankelijk van het weer. Ze hebben 4 paddocks voor +/-20 paarden.


Ik lees hier geen "ze gaan in een kudde naar buiten in de winter" in.

Kirrietje
Berichten: 492
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:13

Ibbel schreef:
Kirrietje schreef:
Paarden komen prima buiten in kudde (winter paar uur, zomer van sochtends tot savonds)


Zonnetje97 schreef:
Op de nieuwe stal zal hij in de winter 1-4 uur buiten komen, afhankelijk van het weer. Ze hebben 4 paddocks voor +/-20 paarden.


Ik lees hier geen "ze gaan in een kudde naar buiten in de winter" in.


Wat ik citeer staat gewoon in de openingspost...

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:14

Ibbel schreef:
Ik lees hier geen "ze gaan in een kudde naar buiten in de winter" in.

Er staat heel specifiek dat hij nú alleen met buren buiten komt. Gok dat ze op de andere plek dus wel degelijk in kudde gaan. Ook in de winter.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:15

Shirley schreef:
En waarom zouden ze niet in het (schemer)donker buiten kunnen staan?
Dat scheelt weer een fiks aantal uren per dag.

Ik gooi mijn "stalpony's" om zeven uur/half acht naar buiten en die komen pas rond negen uur in de avond weer binnen.


Soms kan dat niet ivm wolven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:27

Wij zitten in dezelfde omgeving en godzijdank nog geen wolven hier!

Ibbel

Berichten: 49134
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:46

996981 schreef:
Ibbel schreef:
Ik lees hier geen "ze gaan in een kudde naar buiten in de winter" in.

Er staat heel specifiek dat hij nú alleen met buren buiten komt. Gok dat ze op de andere plek dus wel degelijk in kudde gaan. Ook in de winter.


Tja, wat suggereert 4 paddocks voor 20 paarden? Niet dat ze met de hele kudde in een paddock of winterwei komen, want dan heb je geen 4 paddocks nodig.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:59

Ibbel schreef:
996981 schreef:
Er staat heel specifiek dat hij nú alleen met buren buiten komt. Gok dat ze op de andere plek dus wel degelijk in kudde gaan. Ook in de winter.


Tja, wat suggereert 4 paddocks voor 20 paarden? Niet dat ze met de hele kudde in een paddock of winterwei komen, want dan heb je geen 4 paddocks nodig.

Misschien dus dat ze in vier groepen (is nog steeds een kudde :D ) buitengaan? Of dat ze paddocks rouleren ivm onderhoud?

Of ze gaan twee aan twee? Ook dan is de rekensom anders dan die jij maakte. Ik denk echt dat ze gezien de tekst van ts niet alleen staan. Maar wellicht klopt dat ook niet

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 18:12

Ze staan in de winter inderdaad per 2 of 3 op de paddock. 4u buiten is dus wel degelijk mogelijk. Ze rouleren op een dag in de paddock.
Staan op kleigrond dus wei is niet mogelijk. Enkel bij slecht weer gaan ze allemaal een uurtje.
Staleigenaar begint om 7u. Eerste paarden staan rond 8u buiten.

Dus van 8-17is 9u. 10 paarden per shift maakt 4u plus 30min binnen/buiten zetten. Inderdaad een simpel rekensommetje.

lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:56

Ach ts, op bokt kun je het nooit goed doen. Laat je niet gek maken hoor
Zoals al meer is gezegd, je moet inderdaad ook plezier hebben aan het hebben van een paard.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:17

Je kunt toch ook plezier hebben van je paard én je paard een relatief fijn leven geven?
Wees gewoon eerlijk tegen jezelf en tegen je paard. Als je er echt niet mee zit dat je paard 18 uur per dag op stal staat, lekker doen idd. Als je dat toch wat tegenstaat, kan je ook verder zoeken naar een betere stal, toch?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:15

lletam schreef:
Ach ts, op bokt kun je het nooit goed doen.


Dat is als aan je man vragen of je de gele of blauwe rok aan moet doen en wanneer die zegt blauwe terwijl je zelf al dacht de gele aan te doen hem af te snauwen met: ik kan het ook nooit goed doen voor jou he.

Alleen gaat het hier over paardenwelzijn en dan ben ik alleen maar blij dat dit soort zaken discussiepunten blijven. Hoeveel buitengang precies goed is en wanneer het dan wel echt slecht is zullen we waarschijnlijk nooit een vast uur op kunnen plakken, maar discussies zoals dit moeten blijven bestaan.

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:28

lies schreef:
Je kunt toch ook plezier hebben van je paard én je paard een relatief fijn leven geven?
Wees gewoon eerlijk tegen jezelf en tegen je paard. Als je er echt niet mee zit dat je paard 18 uur per dag op stal staat, lekker doen idd. Als je dat toch wat tegenstaat, kan je ook verder zoeken naar een betere stal, toch?


Een relatief fijn leven, ik hoop dat menig eigenaar toch meer doet dan streven naar een relatief fijn leven voor diens paard -O-

Lieser
Berichten: 1500
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:22

Wintu schreef:
Een relatief fijn leven, ik hoop dat menig eigenaar toch meer doet dan streven naar een relatief fijn leven voor diens paard -O-

Dat is dus precies wat lletam al schreef: op bokt kun je het nooit goed (genoeg) doen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:42

Wintu schreef:
lies schreef:
Je kunt toch ook plezier hebben van je paard én je paard een relatief fijn leven geven?
Wees gewoon eerlijk tegen jezelf en tegen je paard. Als je er echt niet mee zit dat je paard 18 uur per dag op stal staat, lekker doen idd. Als je dat toch wat tegenstaat, kan je ook verder zoeken naar een betere stal, toch?


Een relatief fijn leven, ik hoop dat menig eigenaar toch meer doet dan streven naar een relatief fijn leven voor diens paard -O-


Je begrijpt wel wat ik bedoel hoop ik en snap ook niet zo goed waarom je mijn post eruit pikt, terwijl we er precies hetzelfde over denken, zo te lezen. Maar kort gezegd; een relatief fijn leven, voor zover je het zo paardwaardig mogelijk kan maken. Het mooiste leven voor een paard is nog steeds op de steppe (denk ik?) rondgalopperen in vrijheid.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 08:58

Ik snap wel dat met zeikende regen en geen schuilplek of hooi paarden niet boor de lol de halve dag in de regen staan.

Maar dan is 2 uur wel heel erg weinig. Als het dan 2x 2 uur zou zijn dst ze in de ochtend én de middag buiten komen en in de avond nog de box uit komen om te trainen al weer een stukje beter. Kunnen ze tussendoor opdrogen en staan hooi eten. Maar dan is het wel meer gedoe voor de staleigenaar.

Ik zou niet kiezen voor een stal waar ze niet minimaal 4 uur per dag buiten kunnen lopen.

Thuis heb ik ook overdag schuilgelegenheid beschikbaar gelukkig. En daar wordt ook echt gebruik van gemaakt.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:15

Ik zou ook verhuizen als beide er op vooruit gaan.. en daar lijkt het wel op.

15 min rijden is echt niet lang. Ik rij half uur en sommige stal genoten nog langer. Natuurlijk kan ik niet in jou agenda kijken

Daarnaast is paarden hebben een te dure hobby als je er geen plezier uit kunt halen.

En ik ben iemand die graag paarden 24/7 buiten ziet staan. Maar ik ben wel realistisch als ik op een stal sta waar ik geen plezier uit haal dan is het gewoon een dure hobby, ik heb lang moeten zoeken naar de geschikte stal waar ik alles heb en m’n paarden 24/7 buiten lopen. Maar zulke stallen zijn zeldzaam.

En ik heb met mijn oudste haf op verschillende stallen gestaan van veel binnen tot 24/7 buiten tot weer overdag buiten en nacht op stal. En hij was gewoon overal happy

Mijn jongste haf wordt niet gelukkig met veel op stal dus voor hem zou ik niet snel een stal zoeken waar hij veel binnen zou staan (mocht mijn huidige stal ooit stoppen)

Elisa2

Berichten: 37174
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verhuizen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:41

Ik lees dat de paarden op de nieuwe stal in de winter 6 u buiten komen, hoezo wordt daar dan in dit topic 1 u van gemaakt? 6u lijkt me prima..en lekker met andere paarden. In de zomer 14u buiten op de wei. Denk dat menig paard er voor zal tekenen.

Het is gewoon heel moeilijk om iets te vinden wat aan exact al je wensen voldoet.

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 09:45

Nee, 6 uur is de huidige stal:

Zonnetje97 schreef:
Op de nieuwe stal zal hij in de winter 1-4 uur buiten komen, afhankelijk van het weer. Ze hebben 4 paddocks voor +/-20 paarden.