Nieuwe stal bouwen voor paard + minishetlander

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Nieuwe stal bouwen voor paard + minishetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 22:04

Aankomend zomer gaan we een nieuwe buitenstal laten bouwen voor mijn paard van 1.65 meter en een minishetlander.
Nu vind ik het lastig voor welke afmetingen ik moet kiezen. Mijn paard staat nu in een stal van 3,3 x 3,3 maar ik ga denk ik naar 3,5 x 4 meter. Ook met het oog op de toekomst, stel je koopt een keer een ander groter paard dan is dat wel lekker.
Ook komt er dus een stal voor een minishetje. Is 3,5 x 2 meter dan voldoende? En wat is het handigst om dan binnen in de stal te doen? Onderste deel hout en bovenste deel trailes? Ze kunnen dan helaas niet neuzen met elkaar.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ook een buitenstal hebben voor 1 groot paard + 1 (mini) shetlander, dan kan ik een beetje inspiratie op doen :)

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Nieuwe stal bouwen voor paard + minishetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:07

Als het kan zou ik gewoon twee grote stallen bouwen. Je weet nooit wat de toekomst brengt en wellicht wil je ooit een tweede rijpaard ipv shet. Zou jammer zijn als je stal dan te klein is

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Nieuwe stal bouwen voor paard + minishetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:09

Wilde net hetzelfde schrijven.
Hebben hier ook 3 stallen gebouwd en twijfelde of ik 2 extra grote en 1 kleinere , voor de welsh A, zouden bouwen.

Mijn man vond dat onzin en heeft 3 stallen van hetzelfde formaat gebouwd. Precies die reden .

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 22:11

996981 schreef:
Als het kan zou ik gewoon twee grote stallen bouwen. Je weet nooit wat de toekomst brengt en wellicht wil je ooit een tweede rijpaard ipv shet. Zou jammer zijn als je stal dan te klein is


Ja zo zat ik eerst ook te denken idd, maar helaas hebben we niet genoeg weiland voor 2 grote paarden, dus die 2 grote gaan er helaas nooit komen. Vandaar ook de mini shet :)
En ik vind het wel lekker voor de shet als hij ook gewoon laag kan kijken over een deurtje heen, zodat hij niet achter 4 gesloten kanten staat.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 22:12

Jooliieen schreef:
996981 schreef:
Als het kan zou ik gewoon twee grote stallen bouwen. Je weet nooit wat de toekomst brengt en wellicht wil je ooit een tweede rijpaard ipv shet. Zou jammer zijn als je stal dan te klein is


Ja zo zat ik eerst ook te denken idd, maar helaas hebben we niet genoeg weiland voor 2 grote paarden, dus die 2 grote gaan er helaas nooit komen. Vandaar ook de mini shet :)
En ik vind het wel lekker voor de shet als hij ook gewoon laag kan kijken over een deurtje heen, zodat hij niet achter 4 gesloten kanten staat.

Je kan ook een lage deur maken in een grote stal :)

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 17:00

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een inloopstal van ca. 4 bij 5 meter, met een aparte hoek voor de minishet. In de stal is een voorwand van een box geplaatst, met daarnaast een rek met onderdoorgang voor de pony. Daar krijgt ze apart hooi en voer, en heeft altijd een veilige plek.
De paarden staan sinds 2015 bij elkaar, de mini was toen 8 maanden. Inmiddels zijn het dikke maatjes en aan elkaar gewaagd.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 00:18

Taar_tje schreef:
[ [url=m/f7Q4jq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HjrpCh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D2wUxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een inloopstal van ca. 4 bij 5 meter, met een aparte hoek voor de minishet. In de stal is een voorwand van een box geplaatst, met daarnaast een rek met onderdoorgang voor de pony. Daar krijgt ze apart hooi en voer, en heeft altijd een veilige plek.
De paarden staan sinds 2015 bij elkaar, de mini was toen 8 maanden. Inmiddels zijn het dikke maatjes en aan elkaar gewaagd.


Top, dankjewel!! Wat leuk om te zien idd! :D

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 00:29

Ik heb een (stal)container, 2/3e deel is voor mijn paard, 1/3e is voor mijn shet. Deuren staan wel altijd open, dag en nacht, dus het is meer een schuilstal. Ik begrijp dat jij ze 's nachts op stal wilt zetten?
Er hangt een simpel touwtje voor zijn ingang, waar hij onderdoor kan, zodat de grote boze merrie zijn eten niet kan opeten en hij een plekje heeft waar ie zich veilig kan terugtrekken. Werkt eigenlijk prima.

Afbeelding

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 00:34

Taar_tje schreef:
[ [url=m/f7Q4jq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HjrpCh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/D2wUxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een inloopstal van ca. 4 bij 5 meter, met een aparte hoek voor de minishet. In de stal is een voorwand van een box geplaatst, met daarnaast een rek met onderdoorgang voor de pony. Daar krijgt ze apart hooi en voer, en heeft altijd een veilige plek.
De paarden staan sinds 2015 bij elkaar, de mini was toen 8 maanden. Inmiddels zijn het dikke maatjes en aan elkaar gewaagd.


Vind het zelf altijd wat enge constructies. Wij hadden in de stal een klein doorgangetje naar de stal er achter voor de schapen, maar mijn paard lag regelmatig op zijn knieen voor die doorgang, met zijn hoofd en hals er door, om te zien of daar nog iets te eten lag. Stiekem blij dat hij nooit van iets geschrokken is in die houding.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 00:35

De shetten hebben zoiets als wat Taartje ook heeft; een eigen kleinere stal, maar in de praktijk staan ze altijd met z'n allen in de stal van mijn paard. :D Die stal is ruim, ongeveer 16m2. In geval van nood kan zijn stal wel afgesloten worden met een halve deur. De shetten hebben dan nog zo'n 12m2 om te delen.

DubbelFun

Berichten: 88681
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:26

Ik heb 2 buitenstallen van 3x3 en nu een E en een Shet. Voor de shet heb ik een kijkraampje gemaakt in de onderdeur voor als de deur dicht is en als hij openstaat kan ik de bovendeur dicht doen.

Afbeelding

Helaas is hier door de wolf wat verandering in gekomen en is het luik nu voorzien van een dik stuk plexiglas en hebben beide een trailerek voor de bovendeur zitten. ;(

Afbeelding