Elke dag naar je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 16:39

Ik ben orienterende voor een paddock paradise en vroeg mij af of mensen dan nog elke dag naar hun paard gaan.

En de mensen die bijvoorbeeld paarden hebben die 12 uur per dag buiten komen, gaan jullie ook elke dag?

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:40

Ik stond vroeger vol pension en de paarden de hele dag buiten. Toch ging ik elke dag.
Niet om te rijden. Wel een knuffel geven. Even borstelen.
Maar dat was natuurlijk niet perse nodig.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:45

Ik heb die van mij 24/7 buiten lopen en ga in principe elke dag zelf voeren, dus ja, elke dag naar het paard.
Ik haal hem niet elke dag uit de wei en soms alleen om te poetsen, dus ik ga zeker niet elke dag met hem werken, maar ik heb hem het liefst wel elke dag zelf gezien en geknuffeld en van eten voorzien.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:46

DuoPenotti schreef:
Ik stond vroeger vol pension en de paarden de hele dag buiten. Toch ging ik elke dag.
Niet om te rijden. Wel een knuffel geven. Even borstelen.
Maar dat was natuurlijk niet perse nodig.


Hier ook. Paard wordt volledig verzorgd, buiten gezet, binnen gehaald, gevoerd en noem maar op. Toch gaan we elke dag, even controleren, wat bijvoeren en natuurlijk aandacht. :+ En even mest uit de box halen, ook al wordt er uitgemest en bijgestrooid door stal. Vind het fijn om het zelf ook te doen en op te strooien om de box zo netjes mogelijk te maken.

Maakt niet uit hoelang ze buiten staan. In de zomer staan ze langer buiten als in de winter, maar dan komt er vaak nog even afspuiten bij. En soms niks anders als alleen voer in de bak en een aai geven.
Of dekens wisselen.

Hoezo de vraag ts? Wil je iets opzetten waar mensen niet elke dag mogen komen?

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:52

Ik ga zeker niet elke dag. Momenteel ben ik blij dat het 3 keer per week lukt. Mijn paard staat op 35 minuten enkele reis met de auto. Ik ben dus al snel 2 uren kwijt als ik naar hem toe ga. Ik heb eigenlijk moeten kiezen tussen hem dichtbij huis stallen en dan op een stal die niet in zijn behoeften kan voldoen ('s winters niet of nauwelijks zijn stal uit) of hem verder weg te stallen maar dan wel op een top plek. Hij wordt elke ochtend vroeg buiten gezet en staat 365 dagen per jaar de hele dag in het land met z'n vrienden. Daarnaast is hij insuline resistent (hoefbevangen geweest) dus een stal die ze dan zomers vol in het gras zetten is ook absoluut geen optie.

Wel heb ik een verzorger/bijrijder die heel dichtbij woont en ook een paar keer per week bij hem langs gaat. Daarnaast ook wel stalgenoten die even bij hem willen kijken of iets willen doen mocht dat nodig zijn.
Laatst bijgewerkt door Jildau op 07-02-24 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 16:53

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik stond vroeger vol pension en de paarden de hele dag buiten. Toch ging ik elke dag.
Niet om te rijden. Wel een knuffel geven. Even borstelen.
Maar dat was natuurlijk niet perse nodig.


Hier ook. Paard wordt volledig verzorgd, buiten gezet, binnen gehaald, gevoerd en noem maar op. Toch gaan we elke dag, even controleren, wat bijvoeren en natuurlijk aandacht. :+ En even mest uit de box halen, ook al wordt er uitgemest en bijgestrooid door stal. Vind het fijn om het zelf ook te doen en op te strooien om de box zo netjes mogelijk te maken.

Maakt niet uit hoelang ze buiten staan. In de zomer staan ze langer buiten als in de winter, maar dan komt er vaak nog even afspuiten bij. En soms niks anders als alleen voer in de bak en een aai geven.
Of dekens wisselen.

Hoezo de vraag ts? Wil je iets opzetten waar mensen niet elke dag mogen komen?


Ik wil mijn paard misschien op een pp zetten die iets verder van mij vandaan. Hierdoor zal mijn paard het zeker wel meer naar zijn zin hebben en genieten van de fijne vrijheid, maar is het voor mij dan weer langer rijden. Dat heb ik er zeker voor over, maar ik voel mij altijd schuldig als ik een dag niet geweest ben. Op dit moment ga ik zelfs vaker per dag, om gewoon even wat met hem te doen. Hij staat wel de hele dag buiten maar op een klein stukje, dus wil gewoon even wat bezigheden in zijn dag.

Op een pp is dit niet nodig, want dan staan ze op een groot stuk. Ze kunnen rennen, springen, spelen, kroelen, eten, slapen en ga zo maar door. Ik vroeg mij dus af of het dan ook nodig is om met dat soort dingen persee elke dag te gaan als het een keer een dagje niet lukt. Mijn schuldgevoel stijgt dan tot aan het plafond.

MyWishMax

Berichten: 25345
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:56

Oh, maar dat schuldgevoel hoeft niet! Zoals je leest zijn het allemaal geen dingen die nodig zijn, behalve voor ons als eigenaren. :') Toen wij verder weg stonden kwamen wij in de zomer ook gewoon wel eens een dag niet, dan gaf stalgenootje wat lekkers en controleerde haar even. Paard heeft er geen last van en zo te lezen krijgt hij er enorm veel voor terug.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:58

Op een PP met een stabiele kudde, genoeg ruimte, en voldoende ruwvoer hebben paarden het over het algemeen prima, ze vinden het natuurlijk fijn als je komt maar het is niet nodig elke dag te komen. Mag wel maar ook al kom je een week niet dan zijn ze hooguit beledigd (mijn paard hoefde dan geen appeltje, pas na enig aandringen werd ik in genade weer aangenomen) maar dat draait snel bij.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:59

Zeker niet schuldig voelen! Je paard is veel gelukkiger met een fijne plek en dat jij dan paar keer per week komt, dan dat je elke dag komt maar de plek niet fijn is. Het is absoluut niet nodig om elke dag te gaan als hij op de plek staat die jij omschrijft.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:00

Wellicht ben ik niet helemaal je doel groep omdat ik mijn 2 Shetland pony's volledig zelf verzorg op de stal waar ik sta (privé bij de fokker van mijn veulen aan huis) en daar kom ik nu 2x per op een dag.
'S ochtends om ze buiten te zetten en eind van de dag/begin van de avond om ze binnen te zetten.
Maar hadden ze op een vol pensionstal gestaan zou ik ook elke dag komen. Dan ben ik gewoon zeker dat als er iets is er gelijk actie ondernomen kan worden. Vind het zelf ook een fijn idee om ze elke dag even te zien. Al is het maar voor een knuffel.
T/m begin september vorig jaar stond mijn ruin 24/7 buiten in de wei met vriendjes. Ook toen kwam ik elke dag.
Mijn veulen komt uit dezelfde kudde, maar werd pas eind oktober vorig jaar vlak voor afspenen van mij en ook dan kwam ik nog steeds elke dag.
De kudde waar mijn 2 pony's uit komen verzorg ik trouwens nog steeds en kom daar ook nog steeds trouw elke dag.

Ben ik een weekendje weg of stormt het zo hard dat het onverantwoord is voor mij om er door heen te fietsen dan neemt de fokker van mijn veulen de zorg over (dit word altijd in goed overleg gedaan) en ook wanneer ik er wel ben houd hij mijn pony's goed in de gaten, maar dan zorg ik verder wel zelf voor ze.

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:01

Nee als je paard fijn staat is elke dag niet nodig. Dat is nodig omdat de eigenaar het paard niet kan missen :o

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:14

In principe ga ik elke dag, maar juist omdat ik weet dat hij in al zijn behoeften is voorzien vind ik het minder erg als het een keertje echt niet lukt. Ik vind het ideaal.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:17

Ik ga alleen als ik er iets mee ga doen. Rijden of vrijheidsdressuur. En dat is 3 a 4 keer in de week. Verder staat hij lekker 24/7 buiten, met zijn maatjes, wordt goed verzorgd en vermaakt zich prima.
Ik ga ook met een gerust hart drie weken op vakantie in de zomer.

babzzz

Berichten: 47
Geregistreerd: 09-06-14
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:30

Ivm werk heb ik mijn paard op volpension staan. Ik red het dus qua tijd niet om dagelijks te gaan, zo probeer ik 4/5 x in de week naar stal te gaan en lekker wat met mijn paard te doen.
Toen ik hem net had ging ik wel dagelijks, maar toen stond hij dichterbij en werkte ik minder.
Dat schuldgevoel had ik in het begin als ik een dag oversloeg, maar ik weet dat hij goed verzorgt wordt en ik een bericht krijg als er wat aan de hand is dus dat schuldgevoel is ondertussen gelukkig weggezakt.

Ange1a

Berichten: 285
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:45

DuoPenotti schreef:
Nee als je paard fijn staat is elke dag niet nodig. Dat is nodig omdat de eigenaar het paard niet kan missen :o



Precies dit. :j

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 17:56

Ik heb ze altijd in eigen beheer gehad dus ik ben altijd iedere dag met ze in de weer. Als ze op een pp zouden staan waar toezicht is dan zou ik met gerust gevoel een dagje kunnen overslaan. Maar dan nog zou ik nog wel bijna dagelijks even gaan kroelen. Ben toch een beetje een control freak als het om m'n beesten gaat :o

Akshay
Berichten: 2069
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:00

DuoPenotti schreef:
Nee als je paard fijn staat is elke dag niet nodig. Dat is nodig omdat de eigenaar het paard niet kan missen :o

Haha, precies dit :')

Toen ik mijn Fjord nog in pension had staan ging ik eigenlijk ook elke dag.
Hij stond dag en nacht buiten, of in de nacht op stal.
Toen ik door een hernia met verlamming niet meer zelf op stal kon komen bracht mijn kersverse vriend me altijd met de auto als we elkaar zagen. Want: "je bent echt beter te genieten als je bij dat paard bent geweest" :+
Ben maar met die jongen getrouwd :')

Selina

Berichten: 14323
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:08

Ik ga zelf maar 3x per week. En m’n bijrijder 2x. Maar ik heb echt totaal niet de drang om elke dag te gaan. Paard vermaakt zich wel.

DuoPenotti

Berichten: 29682
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:09

Akshay

Haha. Dat is heel verstandig. Zo een is goud waard

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:26

Ik ga inderdaad iedere dag omdat ik mijn paard niet kan missen. :+ Hij kan prima zonder mij, maar hij kan mijn aanwezigheid altijd wel waarderen want ik ben immers van de catering. :')

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:50

Akshay schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee als je paard fijn staat is elke dag niet nodig. Dat is nodig omdat de eigenaar het paard niet kan missen :o

Haha, precies dit :')

Toen ik mijn Fjord nog in pension had staan ging ik eigenlijk ook elke dag.
Hij stond dag en nacht buiten, of in de nacht op stal.
Toen ik door een hernia met verlamming niet meer zelf op stal kon komen bracht mijn kersverse vriend me altijd met de auto als we elkaar zagen. Want: "je bent echt beter te genieten als je bij dat paard bent geweest" :+
Ben maar met die jongen getrouwd :')

Dat is nog eens mooi en een goede reden! Ik krijg alleen maar te horen dat ik naar paarden stink, haha.
Maar hij vindt het wel fijn dat ik zo'n toffe hobby heb en mezelf goed kan vermaken.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:55

Die van mij staat op 40 minuten fietsen in eigen beheer en ik ben er 3 keer in de week
We zijn met 3 eigenaren dus wisselen af

Ik ben in mijn hele paarden leven nog nooit elke dag naar stal gegaan. Zelfs niet in mijn penny tijd naar de manege
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 07-02-24 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:05

Ik ben altijd dagelijks gegaan. Al was het maar om ze even in handen te hebben en te weten dat alles in orde is. Nu aan huis zie ik ze de hele dag door dus dat is makkelijker.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 19:48

Bij problemen ga ik iedere dag. Daarbuiten sla ik bewust 2 dagen per week over. Waarom? Omdat ik anders helemaal niet kan genieten van een weekend weg, of een paar dagen cursus, omdat ik me druk zit te maken over mijn pony :')
Mijn pony staat in een 24/7 buiten groep van 15 paarden. Wij hebben een groepsapp, en als er gekke dingen worden gezien, wordt dat aan elkaar gemeld.

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Elke dag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:06

Mijn paarden staan in een omgeving waar ze vrij rondlopen met ongeveer 40 andere paarden. Ze kunnen de hele dag paardendingen doen. Ze krijgen onbeperkt hooi, krachtvoer wat je klaarzet of iets wat standaard in het assortiment zit en de track, voerplekken een schuilstallen worden gemest.

Mijn paarden hebben mij totaal niet nodig. Dus ik ga zo vaak ik daar zin in heb en kan. Heerlijk vind ik dat. Zo is het echt een hobby. Ik weet ook hoe het is om ze aan huis te hebben....nooit meer!

Je niet schuldig voelen hoor TS als je paard gewoon lekker paard kan zijn op de plek waar hij staat.