Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 23:58

Mest in de winter van de wei?
Mijn paarden staan op zandgrond en dat ligt vrij hoog, daardoor is de wei vrijwel altijd droog. Behalve met die enorme hoosbuien.
Land is ook schraal , ik haal de mest er nu altijd af. Maar ik vroeg me af of dat wel nodig is in de winter.
Want ik kan t ook slepen toch?
Ik heb iets minder dan een halve hectare waar ze dag en nacht op grazen, lopen en ravotten.
Mss is t beter om t in stukken te delen en dan te verweiden in de zomer? En dan de poep te slepen? Ik wordt dat poep scheppen zo zat…in de zomer moet ik ze apart zetten want de Shetlander wordt anders te dik, mijn kwpn van 22 met eotrh heeft wel voldoende te eten nodig. Maar die voer ik ook bij in de zomer.
Heel graag jullie advies!
Hoe doen jullie dat met mest, eraf halen of slepen.

rocky_1995

Berichten: 658
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:08

Hier haal ik het van de wei af. Dit i.v.m wormbesmetting en ook omdat ze op mestplekken het gras niet meer willen eten.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:11

Ik schep in de winter 's ochtends voor het werk en s avonds. Vaak dus beide met lampje op mijn hoofd omdat het donker is. Juist in de winter een keertje extra omdat het zo snel een bende wordt met nat weer of opvriest met vorst.

In de zomer doe ik het vaak 1x per dag.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:01

Mest wordt hier ook dagelijks weggehaald. Het perceel is niet zo groot en anders wordt het een bende. Op de vorige locatie van een halve hectare wei was een track met 3 weides die ze afwisselend begraasden. Daar harkte ik het uit elkaar, en dan kon afwisselend de wei herstellen. De track ruimde ik wel dagelijks op.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:57

Ligt aan de hoeveelheid paarden denk ik ts, ik heb een tinker van 1.30 (en shetlander) en een weiland van 5000m2, ik mest niet uit maar hark het uit(of slepen), dan vergaat het gewoon in de modder. This geen bende al zeg ik het zelf. Ik heb een paddock van 60x15 met daaraan een pad van 60x5(soms dicht) en voor de rest 8 weilandjes dmv strookbegrazing, daar hark ik ook de mest gewoon uit en gras groeit prima. Toen ik 2 grote ponies had, mestte ik wel dagelijks, dan werd het teveel, maar met zo'n kleintje, mwa. :+ Het is even uitproberen denk ik, het ergste is een laag zand erop en dan volgend jaar toch weer mesten.

dierenfan
Berichten: 9628
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 05:09

In de winter op verharde paddock en inloopstallen mesten wij 1x daags. De mest zonder bodembedekking sparen wij op en bemesten we de weides flink mee. In de zomermaanden slepen we de mest met paard voor de sleep haha. Wij slepen dan wekelijks en er lopen 2 trekpaarden. Ze mesten eigenlijk jaar rond op dezelfde plekken en in de winter trekt het mooi de grond in. Hier schrale klei en met deze extra bemesting hebben we veel beter gras. Wij ontwormen voor en na weide seizoen en dan gaat alle mest uiteraard de mesthoop op voor aantal dagen

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 08:43

Wat een fijn deze reacties. Daar kan ik wel wat mee.
Alleen die wormbesmetting is dat nu wel of niet een groter risico met 2 paarden op 5000m2. Kwpn en Shetlander. Want geef er veel voor om het land wat minder schraal te hebben of te sjouwen met die kruiwagen…
Tegelijkertijd kan ik die shet wat meer beweging geven.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:14

Ik heb +11 jaar lang gewoon dagelijks poep geschept :)
Op de mega regenachtige dagen + in het donker durfde ik wel eens overslaan, maar dat haalde ik dan de dag erna wel altijd in. Ik vond het gewoon altijd een fijn idee dat ze een schone wei had :)
Het slaat soms wel tegen hoor haha, snap ik best - maar als je dagelijks je rondje poep-scheppen doet, ben je er al bij al vrij snel vanaf :)
Ik was ook altijd zo iemand die drollen telde, ik vond dat altijd veel zeggen over de gezondheid van mijn paard :)

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:24

Elke dag mest weghalen is met het oog op wormen en goed onderhoud van je weiland, in mijn ogen echt het beste voor je paarden en je gras.
Paarden eten vaak het gras bij mestplekken slecht en wormen zijn oliebol :)
Dus zomer of winter, alles gaat hier weg, als ik heel uitzonderlijk eens een dag oversla, dan heb ik de dag later daar altijd spijt van.

Wat maakt dat je weerstand hebt tegen het uitmesten? Kun je iets met je kruiwagen, je route, je mestvork of bijvoorbeeld je kleding veranderen waardoor het wel fijner zou gaan?

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 09:38

Ik doe dit nu zo’n 23 jaar…
Ik wou weten hoe anderen dit doen en zit ook wel met die schrale wei dus dacht twee vliegen in één klap te slaan door het te verspreiden.
Maar wormbesmetting heeft me altijd tegen gehouden dit te doen en idd die plekken waar ze mesten laten ze staan maar die maai ik eraf met een zitmaaier

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:43

Wij slepen de wei (1,5 ha) én rijden de mesthoop (uit de paddock en de inloopstallen) er over uit (deels vers en deels gecomposteerd - dat wat er al een half jaar in ligt). Al 30 jaar lang, en al 30 jaar geen wormbesmettingen. No way dat ik 1,5 ha ga uitmesten, ik ben gekke henkie niet.
Als je paard geen wormen heeft, rij je ook geen besmette mest uit...

En daarnaast wordt er ook altijd nog drijfmest geinjecteerd. Op arme zandgrond heb je anders gewoon geen gras in de zomer.

4-6 paarden op die anderhalve hectare plús de helft van het winterhooi. Goed bemesten doet een hoop.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:53

Ik heb ooit eens ergens gelezen (lekker betrouwbare bron dit :') ) dat het regelmatig slepen van de weide net zoveel resultaat had op wormbesmetting als regelmatig mest weghalen. Ik geloof wel icm paarden dan verweiden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:56

Ik zou je wei ook gaan indelen. Dat is makkelijker en een veel minder groot oppervlakte dat je moet afstruinen zoekend naar mest.

Ik haal zoveel mogelijk weg. Wat door regen uiteen gegaan is laat ik wel liggen.

Ik heb 60 are en dat is zo verdeeld:
Afbeelding

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 10:01

En hoe doen jullie dat met bemesten?
Als je de poep steeds weghaalt?

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:02

Soms komt er koemest overheen en anders strooi ik zelf kunstmest, ik heb nu zo’n mooie strooier die achter mijn zitmaaiertje kan. En zoeffffff

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 10:05

Ohw wat handig! Waar heb je die vandaan?

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:17

jacomijn1 schreef:
Ohw wat handig! Waar heb je die vandaan?

Ik weet het niet eens meer, maar Google is je beste vriend :) “strooier achter zitmaaier” go

Daarmee strooi ik ook kalk en graszaad over grotere oppervlaktes. Vind ik ideaal *\o/*

Je zou ook zout ermee kunnen strooien als je zou willen.

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 10:19

Wat een super idee! Thks!

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:26

TS, bemest je nu je weide wel? Dus de paardenmest er af en andere mest er in?

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 11:08

Ja eenmaal per jaar met kunstmest voor de paardenwei van Pavo

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:14

Phoe ik schrok van de prijs, als je de advies hoeveelheid strooit :wow:

Voer je nu de mest af? Of gaat het later weer over het land?

Als je kan wisselen qua weide dan is uitspreiden zeker een optie. Maar alleen met de paardenmest redt je het natuurlijk niet. Injecteren en/of kunstmest moet je er wel bij houden.

Snap wel dat als je alles bij elkaar op telt qua kosten en tijd, je neigt naar uitspreiden en dan met de zitmaaier. Dat zal per saldo het snelst en goedkoopste zijn.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:15

Kunstmest is de pest voor je land en je bodemdiversiteit.

Dat hebben ze in de jaren 60 en 70 uitgeprobeerd in Afrika.
'Stuur er maar kunstmest heen, dan kunnen ze hun eigen groente verbouwen'
10 jaar later was de grond daar gewoon dood. Jaar in jaar uit moest er steeds meer kunstmest op, tot er zoveel zout (kunstmest is uiteindelijk zout, geen keukenzout, maar wel zout) in de grond zat dat er niets meer groeide.

Maw, alleen maar kunstmest strooien is echt slecht. Stalmest (dus met stro/zaagsel/vlas, oftewel mét plantaardig materiaal) is het beste. Drijfmest is ook niet echt heel goed, maar nog altijd beter dan kunstmest, want er zit iig nog wel iets aan vaste stof in.

Of het wel of niet (deels) gecomposteerd is, is minder belangrijk. Dat doet het nl vanzelf als het op de grond terecht komt. Sterker, composteren op de grond (dus zonder dichte bodem) en lang laten liggen maakt dat je eerder de grond onder je composthoop bemest dan je land.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Weide beheer en poep scheppen in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:19

Mijn paard kan binnen en buiten staan ( stal staat open en kan hij zo naar buiten dag en nacht ) zowel de wei als de stal wordt elke dag gedaan ;)

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 11:22

@ibbel , jij raad dus aan het te laten liggen, drollen uit elkaar harken of slepen en paarden te verweiden?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:29

jacomijn1 schreef:
@ibbel , jij raad dus aan het te laten liggen, drollen uit elkaar harken of slepen en paarden te verweiden?


Tja, ik doe dat al 30 jaar. Als je paarden bij mestonderzoek keer op keer schoon zijn (en de mijne zijn dat ook al jaren) is er geen enkel probleem met wormbesmetting. En ja, paarden zijn nooit 100% wormvrij, maar dat hoeft ook niet. Sterker, je wilt liever een lichte besmetting om immuniteit op te bouwen. En die immuniteit hebben volwassen paarden ook.

En zeker in de zomer zorgt slepen voor opdrogen van de mest en evt wormeitjes gaan dan dood. Net als dat hooien helpt, want dan gebeurt hetzelfde: de eitjes die evt in het gras zitten drogen uit en gaan dood.

En regelmatig verweiden is sowieso nodig als je niet wilt dat je je paarden na een tijdje kunt rollen...