Stalbodem in steenschotten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 17:28

De dealer van de stal dat we bestellen gaf aan dat de bodem ook in steenschotten kan. Zou oersterk zijn en lang meegaan.
Advies is werken met hardhouten balken, waar de steenschotten opliggen, zo zodat ze niet in het vocht liggen.
Bovenkant kan bloot blijven indien er geen ijzers zijn. Ik ben van plan om er dikke rubbertegels op te plaatsen zodat ze ook zachter staan en ev kunnen liggen.

Nu heb ik zware trekpaarden, houten schotten op liggers vind ik ergens een eng idee kwa doorschieten etc.

Heeft iemand ervaring met schotten in de bodem van een stal? Levensduur en stevigheid?

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 17:31

Niet met steenschotten, maar ik had wel een vriend die een bodem met treinbielzen had. Zeer sterk voor zijn trekpaarden.
Zelf heb ik betonnen varkensroosters gescoord, die liggen in de stal én buiten als "plein". Zeer tevreden van, vooral omdat ik ze gratis heb gescoord. Het leggen heeft wat moeite gekost... maar eindelijk staan mijn paarden in de winter moddervrij én droog in de stal (ik heb wel een dikke onderlaag schavelingen gestrooid)

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:05

Wij hebben vooraan in de stal steenschotten liggen gehad. De rest in rubberen tegels.
De steenschotten lagen wel gewoon op zand.
De onderkant is na een aantal jaar toch echt wel aangetast. Als ze beetje nat zijn of er ligt mest op, schuift het ook wel.
Een hele stal van steenschotten zonder rubberen matten over zou ik niet durven.
Denk niet dat de levensduur van zo’n steenschot als er urine etc aan kan langer dan 10jaar is.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 23:17

Levensduur van 10 jaar vinden we wel acceptabel. Met de balkjes eronder kan het in principe wel ventileren, maar ik wil uiteraard zeker vermijden dat ze erdoorheen kunnen zakken omdat het toch vroeger rot.
Bedoeling id dus 5 cm dikke rubbertegels erop, geen bodembedekking, zodat ze hopelijk buiten in het zand gaan plassen en niet in de stal. Maar voor hetzelfde geld vinden ze dat dus wel een goed toilet :+

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:57

Ik geloof niet dat ik er voor zou kiezen als ik naar de steenschotten hier kijk. Degene die recht overeind staan in de stal daar is best veel beweging in gekomen tussen de planken.
Die buiten staan als wand daar zit na jaren wel zachte plekken in.
Het ene schot is het andere niet maar om er op te lopen zou iknniet voor kiezen. Hier zit er ook ijzerwerk is. Dat kan lelijke schade geven

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:01

De steenschotten die wij vóór de containerstal hebben zijn na een jaar toch best aangetast. Door een kleine beetje mest/urine door het uitmesten, en door het water van de regen.
Zou er niet op durven inzetten dat die lang mee gaan in een stal.

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 21:27

Waarom leg je de rubber matten niet gewoon in een zandbed? Hebben wij hier ook gedaan

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 15:40

De stal wordt gebouwd op kleigrond dat niet bepaald droog is. In combi met zware trekpaarden vermoed/vrees ik dat deze nooit stabiel zullen blijven liggen. Mijn huidig afdak heeft een laag droogbeton onder de tegels maar ook dat komt in putten waar ze veel staan, met als gevolg dat de tegels gaan werken en er grote kieren tussen komen waar viezigheid in kan.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 11:04

heeft er iemand ervaring met geen vaste bodem in de stal?
Ik wil er sowieso rubber tegels in, zodat ze altijd een droge bodem hebben om te liggen en de stal niet gebruiken als toilet. Ook om ev hooi te voeren ivm zandopname.

Alternatief voor de schotten denk ik aan gewone paddockpanelen.
Laagje kiezel - worteldoek - paddockpanelen - laagje zand - rubber tegels?

Of ev zoals Sandra zegt gewoon op zand? werkt dat op kleibodem met zware paarden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:35

Geen zware paarden, maar wel grastegels/grindtegels en daarop rubber matten. Rondom treinbilzen tegen verschuiven. Dan blijft het geheel goed liggen.
Ik heb tevens gewone rubber matten van 1cm dik die verschuiven iets sneller dan de dikke matten. Ik heb vooraan nu 1 lange mat van 3m op 1m liggen.

Afbeelding

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:36

Lijkt mij als je een laag (straat)zand doet en evt aantrilt, en daarop rubber tegels dat dit nergens heen gaat zolang de tegels goed opgesloten liggen. Dit is een vergelijkbare opbouw als bestrating en zolang er iets op het zand ligt zal het niet zomaar gaan mengen met de klei eronder. Het zand zal ook zorgen voor wat afwatering als dat nodig is en de tegels waterdoorlatend zijn, handig als je ze bv een keer wilt schoonspuiten.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:41

XladyX schreef:
Lijkt mij als je een laag (straat)zand doet en evt aantrilt, en daarop rubber tegels dat dit nergens heen gaat zolang de tegels goed opgesloten liggen. Dit is een vergelijkbare opbouw als bestrating en zolang er iets op het zand ligt zal het niet zomaar gaan mengen met de klei eronder. Het zand zal ook zorgen voor wat afwatering als dat nodig is en de tegels waterdoorlatend zijn, handig als je ze bv een keer wilt schoonspuiten.


Dan ken jij de kleigrond nog niet. Als de belasting maar groot genoeg is op 1 punt, en de kleigrond verzadigd genoeg, vindt die z’n weg naar boven wel. Mijn rubberen tegels zijn iig deels verdwenen/gescheurd. En ik heb slechts Tinkers. Hier geldt echt, hoe groter het opppervlak van de eerste laag, des te stabieler. Dus heb nu platen van 1 x 2 en 0,75 x 3. Op de meeste plekken gaat dat goed. Op 1 plek is het alsnog verzakt.

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:50

Dat is een lekkere aanname, bedankt, maar ik woon al mijn hele leven met paarden (aan huis) op zware (polder) kleigrond dus ervaring genoeg maar niet specifiek met rubber op klei of zand. In mijn stallen en schuilstal ligt beton + rubber, mocht dat een mogelijkheid zijn zou ik dat altijd aanraden zeker voor zware belasting.

Je slaat nu volledig het stuk zand eronder over als basis want iedereen met klei ervaring kan zich voorstellen dat tegels etc direct op klei erin verzakt zonder basis. Als het zo zou zijn als jij schetst zou bestrating, ook van zwaar belaste autowegen etc allemaal verzakken op kleibodem. Dat is niet zo doordat er een opbouw onder zit voor afwatering en stabiliteit zoals zand, steenpuin etc. De vraag is vooral wat leg je eronder en hoe dik als basis en laat straatzand nou juist geselecteerd zijn voor gebruik onder bestrating.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:59

Die van mij liggen (lagen) onder aangetrild en correct aflopend zand. Gelegd door een prof, dus neem aan dat hij het juiste zand mee heeft gebracht. Ze waren ook nog aan elkaar verankerd met van die staafjes. En opgesloten uiteraard.

Vorige locatie was met (omgekeerde) grind tegels. Op dezelfde manier, al wel door iemand anders gelegd. Ook die gingen wiebelen na een paar jaar, en kwam er langzaam aan klei omhoog.

Ben het met je eens dat beton meest ideaal is. Half verharding haalde het hier uiteindelijk ook niet.

Mijn schuilstal is 1 helft beton en 1 helft tegels. Denk dat al wel te voorspellen is wat er met de tegels aan het gebeuren is. De beton kant is perfect. Al is met urine de tegel kant schoner omdat het weg zakt via de voegen (wat tevens wellicht deel van het probleem is).

Overigens lijken de steenschotten me groot genoeg, dus dat was wel mijn volgende troef. Dan deels met rubber bekleden om zacht te liggen, en de rest eventueel opruwen met speciaal mengsel van ‘lak’ en korrels.

Wegen/straten zijn doorgaans anders aangelegd, en hebben bovendien een hele andere piek belasting.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 12:06

Een van onze buren heeft bielzen in de stallen. Zou nooit mijn keuze zijn: ze worden spek glad en als je erop staat, komt het vocht van 30 jaar paardenzeik tussen de bielzen omhoog. Wij hebben gewoon beton. We hebben destijds een avondvracht besteld ( is goedkoper).

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 12:32

Beton is niet een optie gezien de wetgeving. Alles moet "natuurlijk" aangelegd worden en bij voorkeur verplaatsbaar.
Nu is de stal technisch gezien niet verplaatsbaar, maar wel gemakkelijk wegneembaar moest dat ooit nodig zijn.
We geven liever niet een hoop geld uit aan een betonvloer die we misschien wel weer moeten uitbreken.
Vandaar in eerste instantie liever iets dat simpeler weg te nemen is, dus ofwel de balkjes met de steenschotten erop, of ev een opbouw.

Ik heb simpele paddockplaten liggen, of we kunnen van die nida gravel achtige dingen aanschaffen, boel effen trekken, laagje zand/lava/puin erop, gronddoek, plaatjes erop en opvullen met zand/lava en daarop de rubber zou een optie kunnen zijn.

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 13:27

Nee, steenschotten houden geen 10 jaar. Hier in 3 jaar toch veel afgetrapt/verrot/ verdwenen stukken hout. En dan blijven al die ijzeren staven over die er doorheen zitten. Echt gevaarlijk!

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 13:46

josien_m_ schreef:
Nee, steenschotten houden geen 10 jaar. Hier in 3 jaar toch veel afgetrapt/verrot/ verdwenen stukken hout. En dan blijven al die ijzeren staven over die er doorheen zitten. Echt gevaarlijk!

liggen die van jou rechtstreeks op de grond of ook met balkjes eronder?

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:20

rechtstreeks op de (zand) grond, dus dan gaat het wel sneller. Maar zelfs dan zie ik ze doorbuigen als mijn pony's er overheen lopen. Met zwaardere paarden zou ik dat niet vertrouwen. Ik gebruik de steenschotten om het zand in de paddocks te houden in de doorgangen.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 14:40

Dat is hetgene waar ik dus schrik voor heb inderdaad.
Ik denk dat ik opteer om deze enkel in de middengang te leggen, en voor de stallen zelf een andere oplossing zoek.

monsera
Berichten: 3078
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 14:52

Ik zou de boel gaan bestraten. Eerst een laag afgraven dan doek erop en dikke zandlaag minimaal 20 cm erin en dan bestraten met klinkers.
Heb je er zo uit als je het weg moet halen.
Steen schotten zou ik zelf niet aan beginnen.

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:46

Duhelo schreef:
heeft er iemand ervaring met geen vaste bodem in de stal?
Ik wil er sowieso rubber tegels in, zodat ze altijd een droge bodem hebben om te liggen en de stal niet gebruiken als toilet. Ook om ev hooi te voeren ivm zandopname.

Alternatief voor de schotten denk ik aan gewone paddockpanelen.
Laagje kiezel - worteldoek - paddockpanelen - laagje zand - rubber tegels?

Of ev zoals Sandra zegt gewoon op zand? werkt dat op kleibodem met zware paarden?


Stal heeft een dak dus dat wordt niet echt heel nat. Wij hebben er een dikke laag woudzand onderliggen, voor de stal bestrating en verder rondom gewone grond, daar komen geen paarden. Hier alles mooi droog, rest van de paddock is nog wel behoorlijk nat. Stal ligt wel wat hoger dan de rest zeg maar.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:58

Ik weet niet hoeveel je er aan uit wil geven, maar zou anders een bodem van kunstof rijplaten waar je dan je rubberen tegels op kunt leggen iets zijn? Ze zijn er in verschillende maten. Hier bijvoorbeeld, gevonden op Google :D https://www.fvr-trading.nl/kunststof-ri ... -rijplaten
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie zoiets wel potentie hebben.. :D

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stalbodem in steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:02

En stelconplaten?

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:16

Er zijn ook massief kunststof steenschotten, die vergaan nooit weer. Ik heb daar een paar van liggen voor de uitloop van de schuilstal (dus volledig in de buitenlucht/regen/sneeuw/ijs etc), met daarop zware lange rubber matten. Wel op zandgrond. Heb ik 6 jaar geleden neergelegd, zijn geen cm verplaatst en vergaan echt niet, lopen dagelijks 4 pony's overheen. Moet zo nu en dan de rubbermatten even terugschuiven omdat die wel wat wijken en er dan een naad tussenkomt, maar de steenschotten zelf liggen nog altijd zo als toen ik ze legde. Houten steenschotten zou ik niet aan beginnen als bodem, maar kunststof met rubbermatten dus wel. Op klei zou ik dat ook wel aandurven, mits goed aangestampt met een zandlaag erover voordat je de schotten legt.