Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 21:28

2,5 jaar geleden hebben wij een huis gekocht met 1,5 hectare grond en heb ik mijn 4 paarden aan huis staan.

Ik geniet ervan om ze te verzorgen en ze de hele dag om het huis te hebben, ze te zien spelen, de veulens heb ik geboren zien worden en hoe ze groeien enzovoorts.

Daarnaast ervaar ik helaas ook wel stress en zorgen. Hieronder wat voorbeelden:

- Het aantal wolven is behoorlijk hard gegroeid hier in de Drenthe. 3 jaar geleden nog een enkele zwervende wolf, nu al groepen van 6 en 8 op camera's hier op enkele kilometers afstand. -O-

- Zo zijn we dus ook begonnen met de bouw van een stal zodat alles binnen in boxen kan staan snachts. Ik hoop dat dit over enkele maanden helemaal gereed is. Project wat ook aandacht kost (en geld :') )

- modder is ook een terugkerend iets elke winter :'), gelukkig leer ik steeds beter mijn terrein kunnen en hoop ik daar komende winter vanaf te zijn. Maar weer met kruiwagens hooi door de modder heen is geen pretje

- een vriendin van mij zocht een nieuw plekje dus haar paard staat nu bij mij. Maar ik merk dat de verantwoordelijkheid voor een paard van een ander mij toch zwaarder valt als mijn eigen. Wat mij ook wat onrust en vragen door mijn hoofd oplevert helaas...

Van mijn man kreeg ik vandaag nog de opmerking dat een hobby toch ontspanning moet zijn -O-
Herkennen jullie de zorgen ook? En wat kan je er aan doen?

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:30

Mijn vriend snapt ook niet dat ik nog een pony heb met alle zorgen die het brengt

En eerlijk soms snap ik het zelf ook niet

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:31

Ik vind paarden houden echt een mega stressvolle hobby. Hoge pieken en hele diepe dalen…

Ik raad iedereen af om paarden te gaan houden. Is meer een soort verslaving, dan dat het logisch verklaarbaar is ofzo :D

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:37

Ik zeg wel eens als mensen ernaar vragen: het is geen hobby, het is een inherent onderdeel van wie ik ben.
Heel eerlijk, ik zou een hoop tijd en geld overhouden als ik alles zou verkopen maar dat voelt alsof ik deel van mijn lijf zou amputeren.
Ik heb al mijn hele leven paarden en ik zou er teveel aan missen.
Ookal geeft het bij tijden heel veel zorg, angst en verdriet.

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:41

Ik zie het veel om mij heen, ik geef de schuld aan social media maar denk ik :')

Iedereen maakt zich echt heel veel zorgen om van alles, volgen allemaal allemaal Insta accounts waardoor je als nieuwe eigenaar elke week geattendeerd word op een mogelijk probleem bij je paard.

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Ik geniet mega van mijn hobby en mijn bedrijf. En ja, ik maak elke dag dingen mee die niet leuk zijn.

Dat is het leven :D

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:51

Stress en zorgen zijn inherent aan het houden van dieren. Ze kunnen niet praten, dus soms is het raden wat ze nodig hebben of dat ze iets mankeren.

Overigens had ik dat vroeger al voordat social media een ding was. Ik kan me nog herinneren dat m'n pa geen tijd had om zaagsel te halen en vond dat m'n pony best wel een weekend zonder bodembedekking kon. Toen ben ik als 11 jarige met een kruiwagen 5 km gaan wandelen om zo een baal te halen. En zo was ik altijd bezig of ze alles wel hadden.

De stress vind ik gemiddeld. In de winter maak ik me druk over modder. In de zomer over eventuele giftige planten en weideonderhoud. Maar ik vind het vooral zwaar als er eentje ziek of geblesseerd is.

En dan ben ik ook nog voetbalsupporter. Als je het dan over slechte hobby's kiezen hebt :') ik wens regelmatig dat ik was gaan dammen

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:03

Ja paarden houden is een stressvolle hobby. Ik had er bijna een dagtaak aan toen ik ze nog thuis had. Ik kon gewoon geen baan erbij hebben want zolang kon ik niet van huis. Je bent druk met voeren, buiten zetten, mesten, trainen, voeren, binnenhalen, mest ruimen buiten etc etc etc.
En dan die modder in de winter inderdaad, elke dag in dat takkeweer buiten in de kou en de regen.
En ja als ze wat gaan mankeren dan heb je nog extra stress. En in mijn tijd waren er nog geen wolven dus kan me zomaar voorstellen dat je nu nog meer stress hebt.

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:10

Vooral genoten heb ik van mijn paarden aan huis en aan het hebben van paarden dat twintig jaar goed is gegaan. Totdat in korte tijd twee paarden overleden. Toen was ik er klaar mee. Ons laatste paard is erg gelukkig bij vrienden in de kudde aan het genieten van haar pensioen. Ze mist mij totaal niet en een nieuwe fase is in ons leven aangebroken. We gaan nu veel op vakantie en dat is ook leuk. Onze vrienden hebben alles gekregen van de paardensport. Het is goed zo.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-02-24 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nick_en_ik

Berichten: 204
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:15

ruitje schreef:
Ik zie het veel om mij heen, ik geef de schuld aan social media maar denk ik :')

Iedereen maakt zich echt heel veel zorgen om van alles, volgen allemaal allemaal Insta accounts waardoor je als nieuwe eigenaar elke week geattendeerd word op een mogelijk probleem bij je paard.

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Ik geniet mega van mijn hobby en mijn bedrijf. En ja, ik maak elke dag dingen mee die niet leuk zijn.

Dat is het leven :D

Dit dikgedrukte inderdaad, een van de redenen waarom ik met Instagram ben gestopt. Weer een zorg minder, scheelt echt! :j

Tis zeker niet altijd makkelijk, soms zorgt het voor allerlei kopzorgen. Maar elke keer als ik die schattige snoet zie, maakt dat toch bijna altijd weer m’n hele dag goed en dan ben ik toch ook wel erg dankbaar voor deze maffe hobby <3

DuoPenotti

Berichten: 29684
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:15

Aan huis is een way of Life.
En ik denk dan ook dat het enorm uitmaakt of je eerder totaal vol pension stond, of al dingen mee hielp. En dan wat meer dan uitmesten.
Ik ken enkele mensen die vanuit vol pension de hele toko weer verkocht hebben want er kwam zoveel meer bij kijken dan gedacht.


Betreft zorgen heb ik met elk dier.
Al loopt het voor de honden minder in de kosten omdat daar geen huisvesting investeringen in zijn.
Maar zorgen voor ziek is voor mij wat dat betreft gelijk.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:17

Ik zie het houden van dieren een beetje als het zorgen voor kinderen. Het kost beide veel tijd, geld en zorgen, maar je 'krijgt er zoveel voor terug'. :+

Het is misschien ook niet meer een hobby te noemen dat houden van paarden, maar meer een manier van leven. Soms denk ik wel eens dat het voor mijn gezondheid beter zou zijn om geen paard te hebben, maar ik geniet er ook zo van en kan me geen leven meer zonder voorstellen.

Het meest lastige vind ik nog de machteloosheid die je soms hebt wanneer je bij een pensionstal staat en dus moet passen in de dagelijkse gang van zaken daar. Het is best lastig om een geschikt plekje te vinden die zowel bij je eigen wensen als (voornamelijk) die van je paard passen. Als er dan weer eens iets veranderd wat individueel jouw paard behoorlijk treft kan mij dat echt veel zorgen geven. Dan zou ik hem liever in eigen beheer hebben. Meer werk, misschien nog meer zorgen, maar in ieder geval wel meer zelf aan het roer en verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden.

Dat die wolven bij jullie zitten zou ik ook spannend vinden. Mijn droom is het ook om ooit aan/in het bos te mogen wonen met paarden aan huis maar ik zie dat wel een beetje somber in met al die wolven. Dan is de randstad toch weer niet zo slecht..

rayoow

Berichten: 3456
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:42

Nu in de winter, met 6 paarden verdeeld over 2 weides, veel modder en zonder tractor hooi moeten sleuren ja.. stress tot en met.
Ik kan door de modder ook niet met ze werken dus ze staan swingers mer vakantie :+
Maar zal ook met de mee rennende peuter en zwangerschap nu zijn dat het allemaal zwaarder maakt.

Zomers kan ik er veel meer ven genieten. En hopelijk vlot onze stal renovatie dat het aankomende winter oom wat beter te doen is :))

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:42

Het is heel leuk, een eigen paard. En met periodes ook stressvol. Maar als je eenmaal een fijn thuis voor ze hebt dan scheelt dat een hoop vind ik zelf. Een plek waar je ze gerust achter laat, goed hooi, 24/7 bewegingsvrijheid met vrienden. Helaas zit mijn paard al een tijd in de lappenmand en ja, dat is wel echt stressvol..

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:46

Ik zou niet zonder willen, heerlijk ze aan huis.
Paard hebben is ook totaal wat anders dan paard rijden. En paarden aan huis betekend nog minder rijden.

Ik heb een van mijn merries vorig jaar een jaartje in bijna vol pension gehad. Werd een aantal dagen in de week gemest, werd binnen en buiten gezet, gevoerd.
Ik wist niet wat me overkwam. Als ik naar stal ging deed ik dat voor m'n pony, en ging ik gewoon rijden!

Ipv 3 uur klusjes, tijd op en nog niet gereden zoals thuis meestal gebeurt.

Maar idd, de zorgen die er bij komen zijn niet mis en worden vaak onderschat.
En zolang ze niets mankeren gaat het best goed, maar dat zijn periodes die ook niet eeuwig duren.

hagelslag
Berichten: 9057
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:50

Neee joh, t is helemaal niet stressig.
Ik zou bij God niet weten waarom ik rimpels heb, grijze haren en en en en _O-

Waarom ik momenteel ukkepuk aka iris aan kijk en denk, jij prinses...goudlokje.....
Jij overtolligduregrasmaaier.....

Maar, ik krijg er ook weer voldoening van.
Uiteraard het is veel werk.
Maar het is de manier van leven.
Als ik mij voorstel wat ik zonder paarden in mijn leven zou doen.
Nou.... ik ben bang dat het saai word

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:50

Stressvol? Nee hoor, die grijze haren had ik al :')

Vroeger had ik ook eigen pony's maar als klein meiske besef je vaak niet wat het allemaal meebrengt. Inmiddels kent de dierenarts ons iets té goed :') Maar mij zijn ze het echt dubbel en dwars waard! Brengt zo veel geluk mee!

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:57

Ik besef me heel goed dat mijn oudste op een pensionstal niet meer geleefd had. En nu doet ze het nog hartstikke goed, maar alle ogen zijn ook altijd op mij gericht voor het bepalen, kiezen, vinden etc. Ook wel eens lastig, want ik weet het ook niet of elke investering een slimme is.
Zo heb ik voor de bak al €4500 weggegooid aan snippers door een slechte bodem en daar hadden we ook een hele hoop andere leuke dingen voor kunnen doen.

De pieken zijn zo geweldig en fantastisch, in 2022 mijn eerste veulentje mogen ontvangen en man man, wat was het spannend. Maar wat is ze leuk en wat ben ik blij met haar.

Ik ervaar geen extra stress van social media eigenlijk..?
Ik zou wel graag vaker willen rijden ipv poepscheppen, hooinetten vullen en vegen en dan is het nog een oliebol :D.

xdesix
Berichten: 200
Geregistreerd: 10-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 23:00

Bedankt voor alle herkenbare reacties, dat doet met goed :)

Toen ik mijn paard op pension had ging ik 2 of 3 keer per week een buitenritje maken en na het poetsen zette ik mijn paard weer terug op de wei en ging ik naar huis. Dat was een totaal andere hobby als nu :')

Soms zou ik wel weer terug willen naar het onbezorgde en minder zwaar werk, tot ik uit het raar kijk of ik de deur uit loop en ze een knuffel kan geven <3
Laatst bijgewerkt door xdesix op 16-02-24 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:02

Amber_anne schreef:
Mijn vriend snapt ook niet dat ik nog een pony heb met alle zorgen die het brengt

En eerlijk soms snap ik het zelf ook niet


Vooral als je door de blub ploegt, kruiwagen vol mest, en dan door weer en wind.. En dan vervolgens zit die rot knol ook nog eens alle kanten op te vliegen, want benen strekken in de modder doet ie niet graag (snap ik :+ ). Rare dure hobby op zo'n moment. :')

Maar goed, het wordt vanzelf weer beter weer (mag ik hopen in elk geval ;( ) en dan is het al heel snel een stuk leuker.

Ergens denk ik, komt er hierna nog wel een paard? Aan de andere kant denk ik, wtf moet ik anders doen? :o?

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:07

Stress van social media herken ik ook niet eigenlijk. Ben daar altijd wel nuchter in denk ik.. Het enige wat ik rot vind is dat er zoveel mensen dingen delen met bijvoorbeeld slecht passend tuig. Maar goed behalve zelf het goede voorbeeld proberen te geven door zelf een correct zadel te hebben en op social media te delen wanneer ik een passer laat komen omdat dat zo belangrijk is kan ik ook niet doen dus daar leg ik me helaas dan maar bij neer. Het is misschien ook erg afhankelijk van wie je volgt of het je stress geeft.

En die opmerkingen over die grijze haren zijn zo treffend. :')

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:45

Spoiler:
Celebi schreef:
Stress van social media herken ik ook niet eigenlijk. Ben daar altijd wel nuchter in denk ik.. Het enige wat ik rot vind is dat er zoveel mensen dingen delen met bijvoorbeeld slecht passend tuig. Maar goed behalve zelf het goede voorbeeld proberen te geven door zelf een correct zadel te hebben en op social media te delen wanneer ik een passer laat komen omdat dat zo belangrijk is kan ik ook niet doen dus daar leg ik me helaas dan maar bij neer. Het is misschien ook erg afhankelijk van wie je volgt of het je stress geeft.

En die opmerkingen over die grijze haren zijn zo treffend. :')


Ik heb een direct verband ontdekt met de onderwerpen van een dierenarts op Insta en de vragen die ik krijg van klanten :')

En soms zie ik het ook bij bepaalde klinieken trouwens... ik vind het bijzonder dat ze van 1 kliniek altijd terugkomen met een bepaalde klacht, ookal gingen ze voor wat anders :+

Het is mooi, echt, dat meen ik, dat we zoveel weten tegenwoordig... maar je kan je ook gek laten maken en bijvoorbeeld 3 zadelpassers laten komen in 3 maanden( en dan 8 meningen krijgen waar je wat mee moet ) .

En jou zag ik op je laatste SM post op een heerlijk zacht bontje dus beter dan dat word het niet qua voorbeeldfunctie <3

SunnyHorse
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:47

Paarden zijn echt mijn passie: ik hou zoveel van ze. <3

Het levert ook chronische zorgen op.
Zijn ze gezond? Kunnen ze lekker buiten lopen? Niet te warm? Niet te nat? Genoeg hooi? Vervelen ze niet teveel in de winter? Wormen? Zand eten? Jeuk? Gaat wel goed met de bevalling? Gaat mijn merrie niet dood? Etc etc. En dan zoek ik ook allerlei info op op internet, en daar worden de zorgen niet minder van.

Echt, altijd wel iets waar ik in mijn hoofd heel druk mee ben. Een postzegelverzameling met paarden afbeeldingen was misschien beter geweest.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:51

Ah ja oke dat klinkt wel bekend Ruitje! Zag een wortel test voorbij komen en er schoot meteen een gedachte in me op met 'zou mijn oudje Eorth aan het ontwikkelen zijn?'.. :') Gelukkig kon ik goed relativeren en een dag later werd de conclusie gepost (ook fijne clickbait dat dat niet gelijk erbij komt) over dat het ook kon komen door talloze andere factoren zoals een scheve beet. Bingo! Die heeft de mijne enorm. Dus ja op die manier maken ze inderdaad soms wel van een mug een olifant. Maar de kennis is zeker goed. Het brengen ervan misschien dus niet altijd helemaal juist.. :=

En lief die laatste opmerking, dankjewel. <3

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:54

ruitje schreef:
Ik zie het veel om mij heen, ik geef de schuld aan social media maar denk ik :')

Iedereen maakt zich echt heel veel zorgen om van alles, volgen allemaal allemaal Insta accounts waardoor je als nieuwe eigenaar elke week geattendeerd word op een mogelijk probleem bij je paard.

Ik heb er zelf niet zo'n last van. Ik geniet mega van mijn hobby en mijn bedrijf. En ja, ik maak elke dag dingen mee die niet leuk zijn.

Dat is het leven :D

Zoiets ja.

Ja, soms zit je wel eens te piekeren over een uitdaging, maar stressvol zou ik het niet direct willen noemen.


ruitje schreef:
Spoiler:
Celebi schreef:
Stress van social media herken ik ook niet eigenlijk. Ben daar altijd wel nuchter in denk ik.. Het enige wat ik rot vind is dat er zoveel mensen dingen delen met bijvoorbeeld slecht passend tuig. Maar goed behalve zelf het goede voorbeeld proberen te geven door zelf een correct zadel te hebben en op social media te delen wanneer ik een passer laat komen omdat dat zo belangrijk is kan ik ook niet doen dus daar leg ik me helaas dan maar bij neer. Het is misschien ook erg afhankelijk van wie je volgt of het je stress geeft.

En die opmerkingen over die grijze haren zijn zo treffend. :')


Ik heb een direct verband ontdekt met de onderwerpen van een dierenarts op Insta en de vragen die ik krijg van klanten :')

En soms zie ik het ook bij bepaalde klinieken trouwens... ik vind het bijzonder dat ze van 1 kliniek altijd terugkomen met een bepaalde klacht, ookal gingen ze voor wat anders :+

Het is mooi, echt, dat meen ik, dat we zoveel weten tegenwoordig... maar je kan je ook gek laten maken en bijvoorbeeld 3 zadelpassers laten komen in 3 maanden( en dan 8 meningen krijgen waar je wat mee moet ) .

En jou zag ik op je laatste SM post op een heerlijk zacht bontje dus beter dan dat word het niet qua voorbeeldfunctie <3

Is dat net zoiets als dat je paard bij bepaalde types altijd iets aan de nieren had?
Dat was nogal een dingetje in een bepaalde hoek. Maar die gaven zoveel paarden die diagnose mee dat het niet meer geloofwaardig was (vond ik dan toch).

Over zadels kun je iemand zo ongeveer alles wijs maken wat je maar wil, tenzij die persoon zelf ook enig idee heeft waar het over gaat }>

journee
Berichten: 762
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 00:39

Stress vanwege de wolven is zeker herkenbaar. Bijna 25 jaar dieren aan huis in een paddock paradijs en toch altijd gedroomd van een woning met voldoende land waar het spul 24 uur per dag buiten kon en niet van mij afhankelijk was voor hun voeding.

Eindelijk is die 'droom' uitgekomen, verhuist naar een woning met voldoende land, maar blijkt de wolf niet zo onschuldig als beweerd. Inmiddels staat het spul (tegen al mijn principes in) alle nachten binnen op stal en zijn ze niet alleen van mij afhankelijk voor hun voedsel maar ook voor hun veiligheid. Ook overdag weg zijn als de dieren buiten staan voelt niet echt fijn... :( Mijn droom is door de wolven inmiddels uiteen gespat en begint door alle extra zorg en door de stress over hun veiligheid zo langzamerhand steeds meer op een nachtmerrie te lijken....Dit was absoluut niet het leven wat ik voor mijn dieren voor ogen had.