Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 03:33

rayoow schreef:
Nu in de winter, met 6 paarden verdeeld over 2 weides, veel modder en zonder tractor hooi moeten sleuren ja.. stress tot en met.
Ik kan door de modder ook niet met ze werken dus ze staan swingers mer vakantie :+
Maar zal ook met de mee rennende peuter en zwangerschap nu zijn dat het allemaal zwaarder maakt.

Zomers kan ik er veel meer ven genieten. En hopelijk vlot onze stal renovatie dat het aankomende winter oom wat beter te doen is :))


Ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan maar je paard op swingersvakantie sturen vind ik toch wel erg onverantwoord en niet diervriendelijk :o

Texas02

Berichten: 4732
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 04:39

Nee, ik heb geen stress om mijn paard. Ik zie op stal wel een aantal die altijd wel wat hebben om gestresst over te zijn, maar zelf heb ik dat niet. Ik moet erbij zeggen: ik heb ze niet aan huis en ik ben tevreden over de stal waar hij staat. Ik weet dat hij het er goed heeft. Paarden aan huis hebben is voor veel mensen een droom, maar ik zou het niet willen. Dat dat stress op kan leveren snap ik heel goed.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 05:04

Hier staan er momenteel 9 aan huis en ik moet zeggen dat ik rijden heel fijn vind en mooie zomerdagen ook maar in de winter met regenweer of veel modder toch wat minder. En na een lange werkdag of als ik mij niet lekker voel is het echt wel even vloeken.
Maar echt stress… ja als ze ziek of kreupel zijn, dan stress ik wel. Gelukkig is dat niet zo vaak.

Daihyo

Berichten: 88099
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:10

Dennis schreef:
Ik zou niet zonder willen, heerlijk ze aan huis.
Paard hebben is ook totaal wat anders dan paard rijden. En paarden aan huis betekend nog minder rijden.

Ik heb een van mijn merries vorig jaar een jaartje in bijna vol pension gehad. Werd een aantal dagen in de week gemest, werd binnen en buiten gezet, gevoerd.
Ik wist niet wat me overkwam. Als ik naar stal ging deed ik dat voor m'n pony, en ging ik gewoon rijden!

Ipv 3 uur klusjes, tijd op en nog niet gereden zoals thuis meestal gebeurt.

Maar idd, de zorgen die er bij komen zijn niet mis en worden vaak onderschat.
En zolang ze niets mankeren gaat het best goed, maar dat zijn periodes die ook niet eeuwig duren.

Dit was exact wat ik wilde typen. Paarden houden is wezenlijk anders dan een paard hebben. Soms verlang ik wel eens terug naar de volpension tijd met een stuk minder zorgen. Maar als ik dan weer rond loop op mijn eigen plekje, word ik er ook heel gelukkig van. Enige waar ik naar zoek is iets meer balans tussen klussen en iets doen met de paarden. Ik heb me er maar bij neergelegd dat de winter een soort van vakantie is.

Albert

Berichten: 5737
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:18

Wij hebben ze jaren aan huis gehad maar hebben nu een huis met een kleine hypotheek en geven elke maand een heel fors bedrag uit aan pensionstalling op een echt fijne stal.
Geeft echt zoveel meer rust en gemak.
Niet alleen qua verzorging maar ook met het gesleep naar de binnenbak als het slecht weer is.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:24

Ik schrik van de stress die het sommige oplevert.

Een hobby mag een dosis gezonde stress opleveren. Maar sommige zien zowat alles als stress. Ik zie het niet als stress maar als verantwoordelijkheid. Zaken die gewoon gedaan moeten worden omwille van de paarden.
Als paarden aan huis niet je natuurlijke habitat is dan moet je er echt niet aan beginnen. Zet ze in pension.

Heb inmiddels 45 jaar paarden en mij leverde de pensionstallen veel meer stress op dan de paarden aan huis te hebben. Het aantal incidenten, kleine ongelukjes en ziekten is zowat tot het nulpunt gedaald sinds ze aan huis staan. Wel neemt de hoeveelheid werk toe. Alles zelf doen, in weer en wind. Ik vind het het ook niet altijd leuk, maar een hekel heb ik er niet aan. Manlief snapt er niets van en staat steeds weer verbaast dat ik met goed humeur enkele uren per dag hard aan de bak moet.

Mij geeft het geen stress. Het is mijn natuurlijke habitat en ik voel me als een vis in het water. Zo zou het ook moeten. Let go en relativeer. Veel stress? Dan zou ik kiezen voor een andere hobby.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:36

pien_2010 schreef:
Vooral genoten heb ik van mijn paarden aan huis en aan het hebben van paarden dat twintig jaar goed is gegaan. Totdat in korte tijd twee paarden overleden. Toen was ik er klaar mee. Ons laatste paard is erg gelukkig bij vrienden in de kudde aan het genieten van haar pensioen. Ze mist mij totaal niet en een nieuwe fase is in ons leven aangebroken. We gaan nu veel op vakantie en dat is ook leuk. Onze vrienden hebben alles gekregen van de paardensport. Het is goed zo.


Ja dat zeg ik ook al 10 jaar thuis. Als er geen paarden meer zijn gaan we reizen. Want nu kan dat al20 jaar niet.
Maar de hengsten staan er nog. De oudste 30 de jongste 20. Ze hebben het te goed.. ;)
En eerlijk gezegd, waarom moet ik reizen als ik thuis mn paradijs heb…

Maar soms lijkt het me heerlijk eens één dag helemaal niets te moeten. Tot de verveling toeslaat..

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:06

Albert schreef:
Wij hebben ze jaren aan huis gehad maar hebben nu een huis met een kleine hypotheek en geven elke maand een heel fors bedrag uit aan pensionstalling op een echt fijne stal.
Geeft echt zoveel meer rust en gemak.
Niet alleen qua verzorging maar ook met het gesleep naar de binnenbak als het slecht weer is.


Snap ik helemaal!

Ik heb er vorig jaar ook over gedacht om mijn andere sportpony ook op een pensionstal te zetten om te kunnen rijden. En dan thuis alleen de groep te houden die niet gereden word.

Maar dat is te kostbaar als je er een handje vol hebt :j .

rayoow

Berichten: 3462
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:33

Poekkie schreef:
rayoow schreef:
Nu in de winter, met 6 paarden verdeeld over 2 weides, veel modder en zonder tractor hooi moeten sleuren ja.. stress tot en met.
Ik kan door de modder ook niet met ze werken dus ze staan swingers mer vakantie :+
Maar zal ook met de mee rennende peuter en zwangerschap nu zijn dat het allemaal zwaarder maakt.

Zomers kan ik er veel meer ven genieten. En hopelijk vlot onze stal renovatie dat het aankomende winter oom wat beter te doen is :))


Ik weet dat de beste stuurlui aan wal staan maar je paard op swingersvakantie sturen vind ik toch wel erg onverantwoord en niet diervriendelijk :o


Winter vakantie :')
Hoewel de shetlander hengst zichzelf wel met swing vakantie laat gaan ..op de andere hengsten wei.. :')
De merrie weide heeft die nog niet ondekt

marleen_88

Berichten: 14115
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:38

Ik vind mijn oudje in volpension niet stressvol. Naast mijn fulltime baan, huishouden etc was dit goed te doen.
Nu het een doe-het-zelfstal is geworden heb ik wel degelijk meer stress ervan. Ik heb minder tijd voor mijn paard, want ben uren kwijt aan mesten, vegen, harken, hooinetten vullen etc.
Dus ja, niet volpension naast fulltime werken vind ik stressvol.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:59

Onze paarden staan op een geheel eigen plekje, ruim 6 km vanaf huis. Verplicht elke dag twee keer per dag verzorgen ;) . Dat geeft best een 'elke dag draaiboek' gevoel, maar ach... vroeger ging ik 4x per dag, omdat ik een paard heb met zware insuline resistentie, dus even voor 24/7 hooi 'neerpleuren' was hier geen mogelijkheid :+ . Vroeger, op pensionstallen, had ik juist veel stress. Omdat ze daar totaal niets begrepen van IR en een ziek wordend paard. Ben overtuigd dat mijn ruin er niet meer zou zijn geweest, zonder onze huidige eigen plek met eigen voerbeleid e.d.

Inmiddels hebben we het ons gemakkelijker gemaakt door een automatische hooi slowfeeder te kopen. Verder houden we het zo netjes, met 2x daags mest scheppen, water vullen en een algehele check. Daarnaast meerdere keren per week train ik met beiden of probeer ik dat ;) . Het is mijn tweede thuis daar....

Verder weinig stress. Ik geniet om daar te zijn, bij mijn geliefde beestjes en onze stalkat middenin de natuur, de rust die er heerst.

Het is wel zo dat ik mijn huidige leven erom heen heb gebouwd. Flexibel, parttime werk, dochterlief woont en studeert inmiddels in de UK, dus leeg nest hier, op de zomer en feestperiodes na. Manlief doet de ochtendshift meestal, de schat <3 .
Daardoor delen we ook de verantwoording.

Maak me natuurlijk wel eens zorgen over mijn ruin met zijn kwaaltjes, want we hebben best wat meegemaakt in de afgelopen 18 jaar samen. Maar eigenlijk doet hij het vooral supergoed, zit goed in zijn velletje.

Van de social media en andere dingen trek ik me weinig aan. Mijn paarden zijn happy, relaxt én doen het goed. Ik ben geen bezorgde eigenaar, ik geniet vooral intens van ze. Ik realiseer mij hoe rijk ik ben met deze heerlijke dieren om mij heen. Iedereen om mij heen wéét dat ik elke dag mijn paarden verzorg, dus mijn gezin, mijn vrienden en zelfs mijn werk werken goed mee. Als je genoeg credits hebt opgebouwd, kán dat ook bij ons.

Het reizen mis ik wel erg. Dat deed ik vroeger veel, toen ik jong was, geen eigen paarden had. Weekendjes weg lukt nog wel, maar dat is anders. Toch heb ik het liever thuis fijn, dan dat ik het hele jaar door naar vakanties uit moet kijken... :)

Mijn oudste paard, mijn ruin, wordt over een paar weken 20, maar die gaat nog als een speer. Hoop nog járen van hem te genieten. Mijn merrie wordt pas 14, dus we hebben nog wel even.

Dit is ook geen hobby, eerder een leefwijze én een passie vol liefde.

Waar ik wel eens stress van heb, zijn de hoge kosten... Jemig, wat is alles DUUR geworden.... :(

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:02

Ja die hoge kosten vind ik ook stressvol...de rest valt wel mee..vind het vooral hard werken. Paarden aan huis geeft gewoon echt veel werk en is een levensstijl inderdaad. De wolf vind ik ook een zorgelijke ontwikkeling. De rest..ja als ze iets mankeren is dat altijd stressvol vind ik. SM vind ik niet stressvol, maar goed..kan me voorstellen dat jongere mensen daar wel last van kunnen hebben.

Celebi
Berichten: 3804
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:16

Misschien helpt het ook niet mee als alle volpension stallen in de regio niet echt volpension zijn of toch niet lekker bij je paard passen.

Toch elke week een mestdienst van 2 tot 3 duur echt zwaar scheppen (dan kreeg ik nog hulp ook), toch elke avond hooi gaan bijvullen omdat de stalgenoten het niet voldoende doen en je paard anders alsnog zonder eten staat, of dat je thuis in bed ligt wetende dat je paard de hele nacht zonder eten gaat staan omdat je rond 22.00 klaar was op stal en de laatste voerbeurt om 18.00 was en het eten in de groep bij weggaan eigenlijk al nagenoeg op was. Dat soort zaken geven mij (logischerwijs) stress. Ik sta nu half pension en moet elke dag komen voeren en uitmesten. Met een gezondheid die wat minder lekker gaat is dat ook stressvol, maar goed heel plat gezegd lijd ik daar zelf onder en niet mijn paard dus dat heb ik er dan maar voor over, maar ideaal is het niet natuurlijk. Ben altijd wel een beetje jaloers op anderen die een hele fijne stal hebben in de buurt waar hun paard echt perfect in het management past en ze zorgeloos in bed liggen 's avonds.

Maar goed soms boeit het die mensen dus ook niet dat een paard 23 uur per dag binnen staat, er heel weinig ruwvoer is of dat de hele dag buitenstaan op een verharde postzegel is waar ze net aan kunnen draaien. Als ik dat allemaal oké zou vinden had ik ook wel makkelijk volpension kunnen staan hier want dan had ik nooit hoeven verhuizen de eerste keer.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:31

Celebi
Ja snap dat je dan stress hebt

Het is dat wij dit huis kochten, maar anders was ik idd niet weg gegaan bij de pensionstal waar ik stond.
Daar was het het zo fijn voor de paarden.

Elke dag, de hele de wei op, die nooit modder was (ja misschien dit jaar, dat weet ik niet) in een groep die goed bij elkaar paste. Dat wist de pensionhouder altijd heel goed te doen.
Elke dag de stal uitgedaan.
In de ochtend hooi voordat ze naar buiten gingen, als ze binnen kwamen lag er hooi. En rond 23 uur de laatste voerronde. Met ook echt een grote berg.
Alles was schoon en veilig.

Dit jaar heb ik voor het eerst echt stress gehad betreft huisvesting.
Nog nooit modder gehad hier, ook geen plassen. En dit jaar wel.
Nu geeft me dat geen stress, ook genoeg droog nog en dat trekt in de lente wel bij.
Paar keer slepen en bijzaaien en klaar.

Maar de plassen en toen meteen de vorst erop voor lange tijd.
Ja dat gaf mij wel enorme stress. Precies op plaatsen die ik niet af kon zetten.
Het lag duidelijk samen dat het waterschap de sluis in de beek dichtkneep want er mocht geen extra water het kanaal in.
Maar extra water bij mensen in huis en op percelen moet kunnen natuurlijk :')
gelukkig zette die net op tijd de sluis open en kon ook bij ons water weg op de gevaarlijke plekken.
Nog genoeg plekken met ijs, maar die kon ik afzetten.

Ja dat was echt niet leuk. -O-


De wolf heeft hier ook in de buurt gezeten, nog net niet genoeg om wakker van te liggen.
Gelukkig is die moordenaar die 174 bewezen vee (ook koeien) heeft vermoord nu weg.
Maar als daar wat voor terug gaat komen en een roedel gaat vormen, ja dan zou ik wel wakker gaan liggen. Verschrikkelijk voor al die er nu mee te maken heeft.

Maar voor de rest geniet ik vooral.
Heerlijk die ochtend murmel als ze je zien.
Je kan toch geen betere goedemorgen wensen? <3
Maar ook gewoon zo, als ze me zien komt mijn merrie sowieso aanlopen, even knuffelen.
Dat is zo'n kroelerd.

rijden komt er met mijn gezondheid toch vaak niet van, dan is lekker even knuffelen een hele goede boost.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:33

Celebi schreef:
Misschien helpt het ook niet mee als alle volpension stallen in de regio niet echt volpension zijn of toch niet lekker bij je paard passen.

Toch elke week een mestdienst van 2 tot 3 duur echt zwaar scheppen (dan kreeg ik nog hulp ook), toch elke avond hooi gaan bijvullen omdat de stalgenoten het niet voldoende doen en je paard anders alsnog zonder eten staat, of dat je thuis in bed ligt wetende dat je paard de hele nacht zonder eten gaat staan omdat je rond 22.00 klaar was op stal en de laatste voerbeurt om 18.00 was en het eten in de groep bij weggaan eigenlijk al nagenoeg op was. Dat soort zaken geven mij (logischerwijs) stress. Ik sta nu half pension en moet elke dag komen voeren en uitmesten. Met een gezondheid die wat minder lekker gaat is dat ook stressvol, maar goed heel plat gezegd lijd ik daar zelf onder en niet mijn paard dus dat heb ik er dan maar voor over, maar ideaal is het niet natuurlijk. Ben altijd wel een beetje jaloers op anderen die een hele fijne stal hebben in de buurt waar hun paard echt perfect in het management past en ze zorgeloos in bed liggen 's avonds.

Maar goed soms boeit het die mensen dus ook niet dat een paard 23 uur per dag binnen staat, er heel weinig ruwvoer is of dat de hele dag buitenstaan op een verharde postzegel is waar ze net aan kunnen draaien. Als ik dat allemaal oké zou vinden had ik ook wel makkelijk volpension kunnen staan hier want dan had ik nooit hoeven verhuizen de eerste keer.

En waarom dat laatste zo negatief?

Zou het ook zo kunnen zijn dat:
1) jouw lat onrealistisch hoog ligt?
2) jouw stalgenoten het (nog) ontbeert aan voldoende kennis voor de juiste handelingen/beslissingen?
3) paarden ook niet de watjes zijn die ervan gemaakt worden?
4) Stalhouder niet de verantwoording neemt waar hij/zij voor betaald wordt?
5) zo zijn er nog wel 10 te verzinnen.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:39

Sinds een week zijn de laatste paarden weg...
Mijn eigen paard heb ik een jaar geleden verkocht. Ik dacht een nieuwe te gaan kopen en ben in de tussentijd op de manege gaan rijden.
Inmiddels een jaar verder en het bevalt me prima op de manege. Het 'moeten' is er vanaf.
De pensionpaarden die hier stonden zijn ook weg. Ik keek er meer naar om dan de eigenaar dus zijn ze vertrokken.
En nu heb ik dus een lege wei en lege stallen en een rustig hoofd. Met werk, gezin, huishouden en opleiding is het even prima zo.
Als ik ooit meer tijd heb kan ik extra lessen op de manege gaan nemen.
De paarden geven met momenten stress. Maar ik ben van mezelf een piekeraar. Het ergste vind ik de storm en regen. Dan hoor ik de wind 's nachts rond het huis razen en denk ik aan de paarden buiten. Ze kunnen een ruime schuilstal in. Maar ze staan gewoon buiten. Dat weet ik. Want ik ging regelmatig in pyjama naar buiten om te checken of alles oké is met de paarden.
Maar het meest stressvolle is het altijd tijd te kort hebben. Er is altijd iets te doen met de paarden aan huis. En dat valt nu weg.
Heerlijk (voor nu).

Celebi
Berichten: 3804
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 11:42

@ikke Als mijn eisen te hoog liggen met dat ik mijn paard niet 23 uur per dag in een stal wil hebben of buiten op een verharde postzegel waar ze net aan kunnen keren dan hoef ik geen paarden meer hoor. := Ik vind dat gewoon niet paard waardig, zeker niet voor mijn ruintje die komt van 24/7 vrijheid in de Franse (omheinde) bossen en weilanden. We weten nu gelukkig beter dan jaren geleden en gelukkig zijn er ook zat stallen in het land waar dat heel anders geregeld is en waar er super goed voor paarden gezorgd wordt, maar het is hier gewoon lastig te vinden in de randstad en dan moet je daarnaast ook nog net mazzel hebben dat je paard in het specifieke management daar past. Veel voerbehoeftes gaan bijvoorbeeld tegenwoordig naar steeds armer en armer en daar komt mijn senior blijkbaar niet meer mee weg ondanks dat hij nog steeds weinig nodig heeft.

Maar goed het maakt inderdaad wel dat de huisvesting mij stress geeft omdat je zo machteloos aan de zijlijn staat als er dingen niet lopen zoals beloofd en afgesproken of als er opeens dingen wijzigen in een management. Dan zou ik dat allemaal dolgraag aan huis hebben zodat ik er in ieder geval zelf de verantwoordelijkheid voor heb (en zodat ik controles en deken wissels gewoon binnen 5 minuten in mijn pyjama kan doen _O- ).

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:11

Uiteraard heb je de verantwoordelijkheid over een levend wezen en daar horen de kopzorgen en diepe dalen bij, maar stressvol zou ik het niet noemen.

Ik had veel meer stress toen ik groom/verzorger/bijrijder was. Wel voor de paarden moeten zorgen, maar niet de middelen of het zeggenschap om aanpassingen te doen daar waar ik het nodig vond. Dan ben ik liever eigenaar.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:27

Ik heb al heel mijn leven de paarden aan huis. Nu zo'n 43 jaar denk ik, dus ik weet niet beter :D
Het is een ietwat aparte levensstijl, dat dan weer wel.
Ik zou pas stress krijgen als ze ergens in pension zouden staan :')

Electra63

Berichten: 17896
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:38

Het enige dat stress geeft, is nu hij ouder wordt; het verdriet dat het zal geven, als hij overlijdt.
Zoals met alle dieren.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:38

Celebi schreef:
@ikke Als mijn eisen te hoog liggen met dat ik mijn paard niet 23 uur per dag in een stal wil hebben of buiten op een verharde postzegel waar ze net aan kunnen keren dan hoef ik geen paarden meer hoor. := Ik vind dat gewoon niet paard waardig, zeker niet voor mijn ruintje die komt van 24/7 vrijheid in de Franse (omheinde) bossen en weilanden. We weten nu gelukkig beter dan jaren geleden en gelukkig zijn er ook zat stallen in het land waar dat heel anders geregeld is en waar er super goed voor paarden gezorgd wordt, maar het is hier gewoon lastig te vinden in de randstad en dan moet je daarnaast ook nog net mazzel hebben dat je paard in het specifieke management daar past. Veel voerbehoeftes gaan bijvoorbeeld tegenwoordig naar steeds armer en armer en daar komt mijn senior blijkbaar niet meer mee weg ondanks dat hij nog steeds weinig nodig heeft.

Maar goed het maakt inderdaad wel dat de huisvesting mij stress geeft omdat je zo machteloos aan de zijlijn staat als er dingen niet lopen zoals beloofd en afgesproken of als er opeens dingen wijzigen in een management. Dan zou ik dat allemaal dolgraag aan huis hebben zodat ik er in ieder geval zelf de verantwoordelijkheid voor heb (en zodat ik controles en deken wissels gewoon binnen 5 minuten in mijn pyjama kan doen _O- ).


Nou, ik snap jou helemaal. Vroeger ook zo'n stress gehad van de huisvesting op pensionstallen. Wat een DRAMA daar!! En al die mensen daar, verschrikkelijk, niets voor mij.
Geen last meer van nu. Aan huis is mijn droom, maar ik mag al niet klagen met een eigen rustig plekje verderop.

Geen mest meer hoeven scheppen van andermans paarden, enkel mijn eigen klusjes doen en dat is veel werk, maar routine geeft snelheid en zeker met de hulp van mijn man. 's Morgens een half uur en 's avonds kan ik in een uur klaar zijn. Maar ik haast me nooit, neem altijd tijd, heerlijk.

Weersomstandigheden zijn wel eens pittig, zowel voor mijzelf als voor de paarden. Hier 24/7 vrije beweging met schuilstal. De oudste draagt sinds twee jaar een deken, die ik nu ook vaak wissel door de wisselende warmte etc. Doordat wij er 2x per dag zijn, goed te doen. Wolven zijn hier niet, althans, niet in de directe omgeving.

Fysiek heb ik het wel eens pittig (reumatische problemen), maar het houdt me ook sterk en gezond, dat buiten werken. Liever dat dan stil zitten.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:39

Electra63 schreef:
Het enige dat stress geeft, is nu hij ouder wordt; het verdriet dat het zal geven, als hij overlijdt.
Zoals met alle dieren.


Precies dit... Ik geniet en koester ELK moment met mijn dieren. De dag van het definitieve afscheid, dát is pas stress....

josien_m_
Berichten: 2436
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:37

Ik ken niet anders dan een pony hebben op mijn eigen land, al 50 jaar. Geboren als stadsmeisje in Utrecht zonder mogelijkheden. Ik vind het al moeilijk te snappen om een paard te hebben en hem in een pension te hebben. Die ziet die stalbaas vaker dan jou als eigenaar. Inmiddels zijn het 11 pony's waarvan de meesten bij mij geboren zijn maar ook al redelijk op leeftijd, 20 + . Ja het is een leefstijl, ik weet dus niet anders. Ze gaan mee met hoe mijn leven er uit ziet met de bijbehorende mogelijkheden. Soms meer land en dus ruimte om te grazen, soms tijdelijke stallen of geen stallen bij een verhuizing enz. Ja soms is het erg nat, soms zijn er veel horzels en dazen. Maar stress heb ik als er eentje ziek is... ik denk dat het dan ook niet uitmaakt of ie thuis staat of op een pension, angst heb je dan toch. Nu 5 jaar geleden de laatste verhuizing richting bos en zandgrond... het leek zo mooi, alleen heb ik nu de DFW roedel wolven in mijn regio. Dat geeft angst, boosheid en veel extra werk en kosten. Ze hadden het zo mooi met tracks op zandgrond, weiland en poel. Nu staan ze voor de nacht op een kleine paddock met hun inloop kapschuur als stal. Geen "echte" stallen dus meer voor echte veiligheid. Ik moet het er mee doen, zij moeten het er mee doen. Ik wil geen stress hebben, dat zou ik op ze overbrengen en probeer van hen te leren dat het leven komt zoals het komt. Maar nee, ik zou ook niet anders willen leven dan samen met de dieren.

Popstra
Berichten: 13846
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:50

Ik vind het weer veel stress brengen met de paarden thuis. Als het zo slecht en nat is als afgelopen half jaar dan en er morgen weer zo een natte dag komt...
Wil ze graag buiten hebben.
En ja die wolven tegenwoordig zijn ook een ding. Die heeft zich hier nu ook gevestigd en al meerdere slachtoffers gemaakt.
Heb nu een veulen van 5 dagen oud. Die liet ik normaal heel de zomer 24/7 buiten maar dar durf ik niet. Ook niet met werend hekwerk waar we nu subsidie voor kunnen krijgen.

Verder een hoop geregel als je weg wil op wedstrijd of vakantie. Dat vind ik gedoe maar als alles thuis is en het weer is o.k dan vind ik deze hobby heerlijk.
En oja, toen ik nog op pension stallen stond vond ik stressvoller.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:39

Ik vind het heel stressvol want met paarden is er altijd wat. Maar ik kan niet zonder ze.