Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:40

Tsja ik heb ze ook in eigen beheer en het geeft zeker af en toe wat stress. Het onderhoud vergt gewoon veel meer tijd. Ik heb er nu 7, ik heb he mijzelf iets makkelijker gemaakt door onbeperkt voordroog te voeren in midibalen. Daar doen ze +/- 6 dagen mee per kant. Helaas is één kant (heb dus 2 groepjes) zo vreselijk verwend dat de laatste dag hooi het minst lekker is dus laten ze dat bij voorkeur liggen en gaan op slooptocht, als ik niet snel genoeg die baal vervang (rest gooi ik dan aan de andere kant en de mini's eten dan alles wel op) gaan ze over / door / bij de palen / lint klooien. Dan krijgen ze natuurlijk stroom maar ALTIJD als ze net de kop eronder hebben (Dat past dus niet) dus met een schok trekken ze echt alles aan gort.

Ik heb al zo vaak lint staan fixen, of ze gaan knagen aan het hout etc. (heb overal likstenen en onbeperkt voordroog). Dus ik probeer het steeds net op tijd te vervange en hun paddock is ondertussen een F*cking FORT met 3 lagen stroom boven nog eens 1 meter gaas.

Oh ja alles loopt bij mij 24/7 buiten met een inloop stal / inloop boxen. Ik heb ook een aantal meiden die helpen. Dat scheelt ook enorm. Als is ook maar 1 iemand er even bij heb kan ik ook echt wat doen met de beesten, als ik geen hulp heb die dag moet ik het bij voeren en mesten houden. Ik heb 3 mini's, 3 warmbloeden en 1 haflinger. De mini's lopen bij de haflinger en de warmbloeden bij elkaar ivm verschillende voer behoeftes.

Een pensionstal is heeeeel lang geleden , maar ik kan mij gekonkel en geroddel nog goed herinneren. En oh ja voor mij NOOIT meer een pensionpaard erbij, dat geeft zoveel stress en ellende. De gemakzucht waarop mensen gewoon even appen dat ze weer niet komen en er maar vanuit gaan dat je alles weer doet zonder morren en ondertussen hoog van de toen blazen als het niet goed genoeg is. Als je een paard hebt ben je er gewoon iedere dag of minstens 4 / 5 x per week en zorg je voor vervanging als je niet komt. Maar die normen en waarden zijn ver te zoeken en anders ga je naar een mooie dure pensionstal waar je voor al die extra service gewoon betaalt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:52

Mer1980 schreef:
Tsja ik heb ze ook in eigen beheer en het geeft zeker af en toe wat stress. Het onderhoud vergt gewoon veel meer tijd. Ik heb er nu 7, ik heb he mijzelf iets makkelijker gemaakt door onbeperkt voordroog te voeren in midibalen. Daar doen ze +/- 6 dagen mee per kant. Helaas is één kant (heb dus 2 groepjes) zo vreselijk verwend dat de laatste dag hooi het minst lekker is dus laten ze dat bij voorkeur liggen en gaan op slooptocht, als ik niet snel genoeg die baal vervang (rest gooi ik dan aan de andere kant en de mini's eten dan alles wel op) gaan ze over / door / bij de palen / lint klooien. Dan krijgen ze natuurlijk stroom maar ALTIJD als ze net de kop eronder hebben (Dat past dus niet) dus met een schok trekken ze echt alles aan gort.

Ik heb al zo vaak lint staan fixen, of ze gaan knagen aan het hout etc. (heb overal likstenen en onbeperkt voordroog). Dus ik probeer het steeds net op tijd te vervange en hun paddock is ondertussen een F*cking FORT met 3 lagen stroom boven nog eens 1 meter gaas.

Oh ja alles loopt bij mij 24/7 buiten met een inloop stal / inloop boxen. Ik heb ook een aantal meiden die helpen. Dat scheelt ook enorm. Als is ook maar 1 iemand er even bij heb kan ik ook echt wat doen met de beesten, als ik geen hulp heb die dag moet ik het bij voeren en mesten houden. Ik heb 3 mini's, 3 warmbloeden en 1 haflinger. De mini's lopen bij de haflinger en de warmbloeden bij elkaar ivm verschillende voer behoeftes.

Een pensionstal is heeeeel lang geleden , maar ik kan mij gekonkel en geroddel nog goed herinneren. En oh ja voor mij NOOIT meer een pensionpaard erbij, dat geeft zoveel stress en ellende. De gemakzucht waarop mensen gewoon even appen dat ze weer niet komen en er maar vanuit gaan dat je alles weer doet zonder morren en ondertussen hoog van de toen blazen als het niet goed genoeg is. Als je een paard hebt ben je er gewoon iedere dag of minstens 4 / 5 x per week en zorg je voor vervanging als je niet komt. Maar die normen en waarden zijn ver te zoeken en anders ga je naar een mooie dure pensionstal waar je voor al die extra service gewoon betaalt.


Puur uit interesse: waarom zou je zoveel paarden zelf houden? Kan jij 4 paarden getraind krijgen? Ik heb er 2 om te rijden en vind dat eig al net te veel van het goede.

Mer1980

Berichten: 18899
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 20:39

Ik fok, er zijn er momenteel 2 rijdbaar, de 2 jarige (nu 1,68m) is niet onder het zadel, de 3-jarige (ook 1,68m) wordt eerst gedekt en keuringsklaar gemaakt en gaat op zijn vroegst na haar eerste veulen onder het zadel, de haflinger gaat niet eeuwig blijven die heb ik per ongeluk gekocht maar gaat in de verkoop, maar ik kon er mooi weer een beetje op inkomen qua rijden na 17 jaar niet echt actief te hebben gereden op een enkel bijrijdpaard na. Verder heb ik 3 mini's waarvan 2 X Welsh A jaarlingen en een 5 jarige mini die voor het karretje loopt. Mijn 5-jarige wordt nu zadelmak gemaakt. Ik twijfel om die nu terug te laten dekken aangezien ze erg ingeleverd heeft bij haar laatste veulen.

Dus tsja ik rij er dus op 1 :D en straks komt de 5-jarige terug. Tegen de tijd dat ik op de nu 3-jarige kan zijn we minstens 1 1/2 jaar verder. := dan hoop ik de Haf wel verkocht te hebben :=

Tancreda4

Berichten: 24095
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:14

anjali schreef:
Ik vind het heel stressvol want met paarden is er altijd wat. Maar ik kan niet zonder ze.


Dit geldt ook voor mij....

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 22:59

Ik herken het zo erg! Ik ben een student dus ik zie mijn paard 5 dagen en dan moet ik het 2 dagen uit handen geven. De twee dagen ben ik zo gestrest of het wel goed met haar gaat. En die andere dagen eigelijk ook haha. Die van mij was in het begin zo moeilijk met rijden en kreeg toen erg veel meningen (van miscchien maag zweer, misschien dit, misschien dat). Ik kreeg hier zoveel stres van en liet steeds alles onderzoeken en dan kwamen er weer meer meningen. Dat leverde zoveel stres op!

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:06

Paardjes101 schreef:
Ik herken het zo erg! Ik ben een student dus ik zie mijn paard 5 dagen en dan moet ik het 2 dagen uit handen geven. De twee dagen ben ik zo gestrest of het wel goed met haar gaat. En die andere dagen eigelijk ook haha. Die van mij was in het begin zo moeilijk met rijden en kreeg toen erg veel meningen (van miscchien maag zweer, misschien dit, misschien dat). Ik kreeg hier zoveel stres van en liet steeds alles onderzoeken en dan kwamen er weer meer meningen. Dat leverde zoveel stres op!

Nog effe doorstuderen, stress is met 2 keer een 's' ;-)


Sinds onze paarden niet meer op een pensionstal staan, is er wel een stukje rust bij mij gekomen. Paarden stonden daar veel op stal, paddocks vaak bezet, maar een paar maanden per jaar weidegang, 3x per dag een pluk hooi.. Ik paste daar totaal niet...

Nu ik dat zelf in de hand heb, en ze eindelijk het leven kan geven wat een (ieder) paard verdiend, is dat super fijn. Maar de zorgen blijven altijd. En mijn oudje krijgt 4 emmers SP verdeeld over de dag, en 4x per dag is heus pittig en gaat altijd door. Maar wat ben ik blij als ik hem zo gelukkig zie. En ja ik herken het ook, bij flinke zorgen om 1 van de paarden s nachts of s avonds laat nog gaan kijken of het nog goed gaat...

Verder ben ik het met velen hier wel eens. Zeker deze zeiknatte winter, het is niet altijd leuk. Ik heb chronische schouderpijn dus dat zit ook niet mee, want de meeste paardenklussen zijn niet licht. Ploeteren door de modder, na nog geen 24 uur zijn die schone opgestrooide stallen alweer een mesthoop :+ scheppen, vegen.. en zelfs overdag lijkt het donker.

Beetje lente zou ons allen goed doen!


Wat erg voor de Bokkers die de wolf in de buurt hebben zitten. Verschrikkelijk eng. Heb je daar net je eigen paardenparadijsje.. moet je je paarden nog opsluiten. Ik hoop dat ze in Den Haag wakker worden want dit kan zo toch niet langer.
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 18-02-24 23:32, in het totaal 6 keer bewerkt

Paardjes101
Berichten: 272
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:10

Coentjuh schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik herken het zo erg! Ik ben een student dus ik zie mijn paard 5 dagen en dan moet ik het 2 dagen uit handen geven. De twee dagen ben ik zo gestrest of het wel goed met haar gaat. En die andere dagen eigelijk ook haha. Die van mij was in het begin zo moeilijk met rijden en kreeg toen erg veel meningen (van miscchien maag zweer, misschien dit, misschien dat). Ik kreeg hier zoveel stres van en liet steeds alles onderzoeken en dan kwamen er weer meer meningen. Dat leverde zoveel stres op!


Nog effe doorstuderen, stress is met 2 keer een 's' ;-)


Sorry typ foutje. Gelukkig nog niet klaar met me studie.

Coentjuh

Berichten: 9862
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:16

Goedzo :D -:)

Knikmops57
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:37

Ja. Ik snap het helemaal. Alsof paarden houden vroeger simpeler leek…
Of je maakte jezelf minder zorgen…
Inmiddels 10 jaar zonder eigen paard, en geloof me, het afkicken viel niet mee.
Nu alleen nog een verzorg paard van een vriendin waar inmiddels ook veel mee mis gaat qua gezondheid.
Die zorgen, die stress, de huidige dierenarts kosten, de toekomstige stikstofregels, minder ruimte voor weidegang, de eens zo rustige polder die je voor jezelf had maar sinds corona steeds drukker wordt, pensionstallen die ermee moeten stoppen…
Voor mij nooit meer.

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 01:03

Voor wie vindt dat wolven niet (in grote getale) in Nederland thuishoren, er is een petitie gestart.
Deze kan anoniem ondertekend worden.

https://wegmetdewolf.petities.nl/?fbcli ... XHgaBDBhTw

Ik ben blij dat wij geen paarden meer hebben. Het geeft rust, voor de komst van de wolf liepen ze bij goed weer 24/7 buiten.
Sinds de wolf zich in Nederland gevestigd heeft en bij ons over het erf is gelopen, in de nacht altijd binnen.
Hooguit bij hittegolf ‘s nachts buiten. 24/7 op stal is ook zo wat.

komone
Berichten: 262
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 08:53

Ik heb niet echt stress, maar ben meestal zo aan het einde van de winter er wel helemaal klaar mee. Elke dag voor en na je werk in het donker, met regen en wind mest opruimen, hooi geven en weer vegen…. Hebben jullie ook al eens in je paardenoutfit op het werk gestaan? Oeps vergeten om te kleden. Haha. Stond ik daar met m’n vieze outdoorlaarzen en m’n stinkende vest.
Maar dan wordt het weer lente. Wat langer licht, en dan valt het allemaal wel weer mee. En dan ga ik weer dingen bedenken om mijn paardenparadijsje weer mooier te maken.
(Hier geen wolven trouwens, maar ik leef mee met de mensen die ze wel in de buurt hebben, begrijp dat je daar echt wel stress van kunt krijgen).

Celebi
Berichten: 3804
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:03

Nee nooit gehad dat ik in mijn paarden kleding op werk verschenen ben. Gelukkig maar haha. Maar wel vaak genoeg gehad dat ik 's ochtends al een extra tas kleding mee sleep zodat ik na werk meteen door kan naar stal of na stal meteen door kan naar werk. Vooral dat laatste is leuk want dan kleed ik me dus om in de auto en probeer ik de stal lucht wat te verdoezelen met parfum. :')

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:19

Als je paard op (vol) pension staat en je hoeft daar relatief weinig tot niets te doen is het niet te vergelijken met als ze aan huis staan. Nu hielp ik altijd al wel mee met de klussen die gebeuren moesten en als de eigenaar een lang weekend of week weg wilde zorgde ik er voor dat het wel doorliep. Dan heb je al een aardig idee wat er op je af komt als je ze aan huis hebt staan. Het is wat anderen ook al zeggen een manier van leven. Daar kies je voor. Nu ik ze aan huis heb staan kom ik minder toe aan mennen/rijden. Er is altijd wel een klusje te doen, of er is wat kapot wat gemaakt moet worden. De hobby is daardoor wel anders geworden dan vroeger toen ik ze nog op pension had staan. Zorgen hebben we allemaal wel, dingen proberen te verbeteren heb je er inderdaad kado bij als ze aan huis staan.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 09:22

Antwoord op de vraag: ja! Haha
Ik heb mijn paard op pension gehad en nu in eigen beheer. Stalgenoot en ik regelen alles zelf. Beide situaties even stressvol op momenten. Alleen over andere onderwerpen. Nu helpt deze extreem natte herfst/winter ook niet echt.
Maar wat anderen ook zeiden: het is geen hobby, maar echt onderdeel van mijn leven. En daar horen ups en downs bij. Door de verwachting los te laten dat het alleen maar leuk moet zijn, is het al een stukje minder stressvol ;)

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:21

Kortmondig, Ja het is een stressvolle hobby!
Er is nl altijd wel wat om over na te denken. Of je ze nu in zelfzorg houdt of op pension hebt staan .
Maar aan de andere kant , ik haal er ook veel plezier uit en kan niet zonder paarden.
Dus het is het waard om er ook stress van te hebben .

Popstra
Berichten: 13846
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:38

Wellicht we ook wel zelf schuld zijn en dingen waar we geen controle over hebben maar wel de stress van ervaren moeten proberen meer los te laten.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:47

Popstra schreef:
Wellicht we ook wel zelf schuld zijn en dingen waar we geen controle over hebben maar wel de stress van ervaren moeten proberen meer los te laten.

Voor mij geldt dat zeker hoor :j

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:03

Nee, ik heb het nog nooit als een stressvolle hobby ervaren. Ik zou voor mezelf ook niet weten waarom.

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:05

Als er verder weinig bijzonders is, denk ik er wel veel over na maar echte stress valt wel mee.
Mijn pony is inmiddels al (erg lang) bezig met een nare blessure en daar heb ik toch wel heel veel stress van gehad. Eerst omdat ze veel pijn had, daarna door alle DA controles die niet altijd even goed waren. Daarna tijdens het opbouwen, terugval, nieuwe DA controles. Alles wat ze wel en niet mag.
Ik wil niet weten hoeveel nachten ik daar van wakker heb gelegen. Dus zodra er wat (ernstigs) is heb ik er iig wel heel veel stress van.

Happinez

Berichten: 8400
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:29

journee schreef:
Stress vanwege de wolven is zeker herkenbaar. Bijna 25 jaar dieren aan huis in een paddock paradijs en toch altijd gedroomd van een woning met voldoende land waar het spul 24 uur per dag buiten kon en niet van mij afhankelijk was voor hun voeding.

Eindelijk is die 'droom' uitgekomen, verhuist naar een woning met voldoende land, maar blijkt de wolf niet zo onschuldig als beweerd. Inmiddels staat het spul (tegen al mijn principes in) alle nachten binnen op stal en zijn ze niet alleen van mij afhankelijk voor hun voedsel maar ook voor hun veiligheid. Ook overdag weg zijn als de dieren buiten staan voelt niet echt fijn... :( Mijn droom is door de wolven inmiddels uiteen gespat en begint door alle extra zorg en door de stress over hun veiligheid zo langzamerhand steeds meer op een nachtmerrie te lijken....Dit was absoluut niet het leven wat ik voor mijn dieren voor ogen had.


Hier idem , heb mijn dieren bijna altijd aan huis gehad ( korte periode in pension dus wel de 'ervaring' ) maar had ze liever thuis.
Vond het ook nooit zo'n probleem , en juist heerlijk om mijn dieren daardoor ook door en door te kennen omdat ik ze zo veel mee maak. Al hun eigen eigenaardigheden ken je dan en dat vind ik heerlijk <3
Moet wel zeggen dat ik door de jaren wel het terrein van alle gemakken aan het voorzien ben, van automatische drinkbakken tot paddock verharding enz. om het mezelf makkelijker te maken.

Mijn pony's bleven het jaar rond dan ook 24/7 buiten en mijn rijpaarden gingen alleen de winter snachts op stal. ( gingen pas rond 21:00 naar binnen ook in de winter )

Met de komst van de wolf hier is dat wel veranderd en heb ik mijn dieren van zonsondergang tot zonsopgang het jaar rond binnen staan.
En merk nu wel dat dat mij een hoop meer kopzorgen geeft. Het is zoveel extra werk, neemt een hoop vrijheid bij mij weg en geeft extra kosten dat ik nu ook overweeg mijn kudde te gaan uitdunnen en alleen de dieren te gaan houden waar ik ook echt iets mee doe of een toekomst voor in gedachten heb.

Zinzi_jewel

Berichten: 8847
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:35

Dat geloof ik zeker , veel stress en kopzorgen in wolven gebied!
Ik had ze 24/7 buiten maar gelukkig nog geen wolven gebied maar is kwestie van tijd .
Wij hebben ze nu toch op pension , en ik vindt t heel lastig zorg uit handen te geven . Komen ze genoeg buiten , krijgen ze genoeg hooi , zijn ze wel happy etc etc
Maar anderzijds kan ik niet zonder de paarden

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 15:40

Stressvolle hobby? Ik zie het echt alleen als een heerlijke ontspanning.

Heb het heel druk met mijn werk, eigen bedrijf met kantoor aan huis. Voordeel is dat ik mijn eigen tijd in kan delen. Vaak werk ik smorgens, dan smiddags lekker het bos in met mijn paard en dan savonds weer werken. Bijvoorbeeld. Het even een paar uur uitwaaien in het bos, de wei schoonmaken, het bezig zijn met mijn fantastische dier, dat geeft me echt ontspanning en beweging. Ook gezellig wat buurten en drinken met stalgenoten.

Verder maak ik me er geen zorgen over. Hij wordt prima verzorgd op zijn pensionstalling, ik ga ook gerust drie weken op vakantie in de zomer. Als ik er ben ga ik er 3 a 4 keer in de week heen. De rest is hij in goede handen en vermaakt zich prima met zijn vriendinnetjes op de wei.

En hier is ook wel eens een wolf gesignaleerd, GW1625M zit hier in de buurt. Zelfs gesignaleerd in de straat waar hij staat. Maar daar maak ik me echt geen zorgen over. Maar denk sowieso dat het zorgen maken bij veel mensen vooral in hun hoofd zit. En dat dat ook erger is dan vroeger, geen idee waarom.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:05

Gw1625m die is gelukkig al een tijdje niet gezien. Hopelijk blijft dat zo

Bloodymary
Berichten: 4558
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:06

DuoPenotti schreef:
Gw1625m die is gelukkig al een tijdje niet gezien. Hopelijk blijft dat zo

Ja klopt, vorig jaar was er bericht dat hij weer terug was na lange afwezigheid, maar daarna niks meer over gehoord. Heb ook wel eens een schaap met een buitenrit op de heide gevonden dat hij had aangevreten (volgens daarna gedaan DNA onderzoek).

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:50

Het houden van dieren brengt (voor mij) automatisch zorgen met zich mee. Ik ben verantwoordelijk voor hun gezondheid en welzijn en dan neem ik serieus. Nu ervaar ik zeker niet dagelijkse stress. En ik hoef het ook niet meer perfect te hebben, zoals de modder van deze winter... Jammer dan!

Maar als ze wat gaan mankeren, nog heel klein zijn, of ouderdomskwaaltjes krijgen dan brengt dat wel zorgen met zich mee. Ook de wolf vind ik zorgelijk. De manier van hoe ik mijn paarden (en huisdieren trouwens ook) wil houden is hierdoor al veranderd en in mijn woonplaats staan we nog maar aan het begin. Ik ben er gelukkig ook niet dagelijks mee bezig en heb er nog geen slapeloze nachten van, maar het is wel iets waar ik zorgen om heb.