Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:12

Hi allemaal,

Het zoveelste topic over wel of niet je paard verhuizen, ik weet het. Maar ik voel hier ook even de ruimte om van me af te schrijven en wellicht wat meningen van jullie te ontvangen over wat nu eerlijk is tegenover mijn paard..

Ik heb een gepensioneerd paard, we wandelen af en toe nog eens en verder mag hij paard zijn. Ik sta al heel wat jaar op de huidige stal, dit begon als vol pension en alles mag, maar bleek al snel een andere interpretatie van volpension te zijn. Het ging van niet meer mesten, niet meer buiten, naar geen stalbedekking en mondjesmaat voeren. Inmiddels lossen we onderling (met een aantal van de stalgenoten, de andere helft komt nooit) het buitenzetten en binnenhalen op, maar het is niet echt een doe het samen plek; mesten, voeren, etc willen 'we' niet voor elkaar doen (gaat ook nooit veranderen, wel geprobeerd). Ik koop m'n eigen hooi en stro en doe alles zelf. Tevens wat spanningen over openingstijden, achterstallig onderhoud, etc.

Ik kon dit allemaal wel hebben, tot een jaar geleden, vooral vanwege mijn ontzettend drukke baan en reistijd naar werk. Ik trek het niet meer om alles zelf te doen, mijn paard is ziek en heeft medicatie op een vast tijdstip nodig, waardoor ik genoodzaakt ben om 2x per dag te gaan (in de avond als vast tijdstip). Ik zocht dus iets anders. Het liefst waar mijn paard 24/7 buiten kon (nu alleen in de zomer), met een grote inloopstal en waar medicatie gevoerd kon worden en geen continu gras meer vanwege suikergevoeligheid. Ik vond alleen steeds maar niks....

Nu kwam er een pensioenstal voorbij, veel verder van m'n huis (ik kan nog wel een paar keer per week gaan, maar niet iedere dag), maar alles wordt wel voor me gedaan, ik zou me nooit meer druk hoeven maken. Maar toch voelt het alsof mijn paard erop achteruit zou gaan en alsof ik hem in de steek laat. Nu 2/3 hectare wei, het hele jaar door en dan een paddock van 50x20 voor 12 paarden (zomer wel weidegang en 24/7 buiten). Nu een box van 3x4 en dan van 3x3, want 24/7 buiten is zo goed als niet te vinden... geen strobed meer, maar gewoon vlas...

Wat zouden jullie doen, kies je in je eigen belang of zet je door zodat het niet ten koste gaat van je paard?

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:21

Waarom gaat je paard erop achteruit als het voeren niet tot slecht geregeld is, bodembedekking een punt is enz op je huidige stal.. de andere stal wordt dat wel gedaan begrijp ik ?
Stro of vlas zal voor je paard een worst weten als er genoeg in ligt.
Paard moet t goed hebben, het is alleen ook jouw hobby waar je veel geld in steekt. Voor jou dus net zo belangrijk

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:21

lastige keuze inderdaad. Ik zou een box van 3x3 echt klein vinden. Ik weet niet hoe groot je paard is natuurlijk. De paddock is ook niet echt ruim voor zoveel paarden, je moet maar hopen dat het klikt met allemaal. Maar ontzorgen is wel fijn.

Ik denk dat ik nog even verder zou zoeken. In welke regio zoek je?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:28

Ik zou ook even door zoeken!
Stallen van 3 x 3 vind ik echt klein en 50 x 20 met 12 paarden is ook wel erg krapjes.
Zeker als ze wel veel binnen staan zou ik liever op stro staan dan op vlas.
Maar dat is persoonlijk, de ruimte zou ik een groter probleem vinden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:45

Het feit dat je het niet erg vindt om er een stuk extra voor te rijden, vergroot je zoekcircel natuurlijk enorm!

Zou dan ook even verder kijken naar iets wat ook voor je paard een verbetering is of in elk geval geen achteruitgang, want daar ga je jezelf uiteindelijk toch ook weer niet prettig bij voelen...

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:03

Yaffie schreef:
Wat zouden jullie doen, kies je in je eigen belang of zet je door zodat het niet ten koste gaat van je paard?

Eigenbelang is niet erg. Of dat dan de pensionstal is die je nu langs krijgt, kan ik niet beoordelen. Je zit misschien ook niet rustig thuis als je je schuldig voelt over een kleine stal bijvoorbeeld. Of omdat je paard zich niet fijn voelt in de paddock met 12 paarden. Maar je paard verhuizen naar een andere stal waarbij meer verzorging is, is op zich natuurlijk helemaal niet erg.
Dus ik zou verder kijken. Misschien bij wat stallen op de wachtlijst. Er zit vast wel iets tussen 24/7 buiten en een paddock van 50 x 20 met 12 paarden.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:21

Ik heb mijn senior verhuisd toen de (bijna) volpensionplek waar ze stond veranderde naar een zoekhetlekkerzelfuitplek. Ik heb een lijstje gemaakt met punten die ik belangrijk vind aan een pensioenplek en ben informatie gaan vragen, 1 plek sprong er bovenuit. Senior verhuisd, ze is happy en ik daardoor ook ondanks dat ik haar maar 2-3× per week zie i.p.v. dagelijks.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:37

Mijn pensioener zie ik maar 1x per week ( en soms minder) want het is ver weg) . Maar staat wel op de beste plek die er is voor pensioeners.
Alles wordt geregeld en paard is zo gelukkig daar in een zeer stabiele groep ( uiteraard overlijd er af en toe eentje, ze zijn niet voor niets met pensioen).


Mocht je dus nog verder willen kijken: Wildtshof in Uddel

24/7 in de kudde buiten met een grote inloopstal paddock en track ( maar indien nodig kan een paard individueel op stal snachts). zomer ( lees April - November ) 24/7 in de wei, maar voor de gras gevoeligen zijn er andere opties.
Medicijnen geven en andere verzorging is onderdeel van de service.

Nee ik heb geen aandelen :) ik sta er al vier jaar naar volle tevredenheid en heb vooral nooit meer de zorgen die ik had op andere stallen. Die rust is zoveel waard.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:39

Pff, 20x50 voor 12 paarden? Sorry ts, maar ook ik zou verder zoeken. Als je het niet erg vind iets verder te rijden zoals je schrijft, zal er echt wel iets vrij komen. Dat jij meer comfort wilt, uiteraard, moet zeer zeker kunnen, maar imo niet ter nadele van het paard, hij staat er 24 uur. Er zijn best wat kleinere stallen opzoek naar een pensioen paard, misschien zelf een adv. zetten?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:19

Ik verplaats dit topic naar verzorging, stalling en weide.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:47

Ik zie het zo: de meeste mensen met een (fulltime) baan hebben maar enkele uren vrij om op stal door te brengen. Als jij er niet zeker van bent of jouw paard die overige uren in een dag goed staat op een stalling, dan zou ik verhuizen. :=

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:58

Sherivey schreef:
Ik zie het zo: de meeste mensen met een (fulltime) baan hebben maar enkele uren vrij om op stal door te brengen. Als jij er niet zeker van bent of jouw paard die overige uren in een dag goed staat op een stalling, dan zou ik verhuizen. :=

Niet meer en niet minder :j

Het heeft een reden dat we al 15 jaar op onze huidige stal staan: deze reden!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:41

Als de beslissing is genomen om te verhuizen dan is het volgende het vinden van een goede/passende pensioenstalling. Die je noemt vind ik ongeschikt. 20x 50 voor 12 paarden is veel te klein, en een box van 3 x 3 ook. Er is vast wel wat beters volpension te vinden in de regio.

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:09

In welke regio zit je Yaffie?

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:22

Als je zelf ergens niet gelukkig bent, vind ik het doodnormaal dat je uitkijkt naar een ander plekje voor je paard. Het moet voor jou òòk leuk blijven.

Maar ik zou zelf niet kiezen voor een nieuwe plek als mijn paard er dan op achteruit gaat.
Op een aantal dingen zou ik echt consessies kunnen doen - maar op andere dan weer niet.

Ik ben het eens met Lindsey_99: je hebt nu voor jezelf beslist dat je wilt verhuizen (snap ik!) - nu is het zaak om de gepaste stalling te vinden. De stalling die je aanhaalt (met de kleine box) zou ik geen gepaste stalling vinden. Het leven zal daar voor jou als eigenaar makkelijker worden, maar ik betwijfel of het een verbetering voor je paard zou zijn. En dan zou het bij mij "nee" zijn.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:48

Jouw paard heeft er niks aan als je zelf breekt en hem niet meer van de juiste zorg kan voorzien. Wat dat betreft is verhuizen ook wel urgent, hoe urgent is aan jou om te beoordelen.

Wat betreft de stal van 3x3 dat was heel erg lang de standaard voor een paarden box. Daarbij gezegd dat de paarden in de tijd dat die boxen ”bedacht” zijn gemiddeld een stuk kleiner waren dan nu. Feit is dat ze op veel stallen in gebruik zijn.
Of dat acceptabel is voor jouw paard ligt er erg aan hoe groot jouw paard is. 1.60 of 1.80 is een enorm verschil.

Wat betreft de paddock ligt het ook erg aan de samenstelling van de groep. Zitten er jagers in die ieder nieuw paard minstens 3 keer door de omheining jagen of meppers die een nieuwe bont en blauw slaan dan is het echt te klein. Kan de jouwe eerst achter een draadje wennen en kennismaken en is het een groep van super sociale dieren dan zie ik liever 1 grote paddock waar ze allemaal de hele dag in kunnen met hooi, dan individuele postzegels die ook nog gewisseld worden.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:00

En de ene 3x3 stal is de andere niet. Is er een buitenluik/binnenluik/voeropening? Dat maakt de stal al ineens dat er veel meer oppervlakte is waar gebruik van gemaakt kan worden.

Daarnaast is het hebben van een paard een te dure hobby om niet leuk te vinden. Dus ik zou rustig op zoek gaan naar iets wat voor jullie beide fijn is.

Ik zou er met een pensionado misschien niet op zitten wachten om in zo’n grote groep te gaan zetten? Maar misschien ook juist wel, want dan kunnen ze echt een eigen maatje uitzoeken, ipv dat wij zeggen: dit is nu jouw maatje.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:47

Wil je bij een pensionstal of ook bij iemand aan huis.Ik heb een pensioen paard als maatje voor mijn paard.En ik doe ook alle verzorging.Werkt goed voor beide partijen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:57

Als het eigenlijk niet gaat bij de huidige stal, en je er veel stress / zorgen van krijgt, dan heb je groot gelijk dat je op zoek gaat naar iets anders. Maar ik zou dan persoonlijk wel alleen verhuizen naar een plekje waar je eigenlijk zeker weten van die stress / zorgen af bent.

Als de stal eigenlijk te klein is en je beestje in een gefrustreerd groepje op de paddock komt, dan voel jij je ook niet happy. Ben je heel zeker dat het een rustig groepje is dat gezellig in die paddock staat, en zich daar goed kan vermaken, en ze wel vaak de wei op kunnen omdat die van goede kwaliteit is.... dan is het het overwegen waard.

Maar ik zou zelf dan ook liever gaan voor iets verder weg en meer zekerheid hebben van een echt fijne plek voor je paard. Als je dan maar om de dag, 2 of 1 keer per week gaat maakt niet zoveel uit als je paard het echt fijn heeft :)

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:01


pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 10:10

Ik stel dan als eerste de vraag. Waarom heeft iemand een paard? Voor je eigen plezier toch? Dat je voor je paard dan de beste plek wilt is ook belangrijk, maar je eigen plezier er aan staat voorop. Dus een andere plek zoeken of afscheid nemen.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:09

Er is niets mis met kiezen voor je eigen belang.
Maar de nieuwe stal klinkt niet echt als de beste optie voor je paard.

Dus ja ik zou wel gaan verhuizen, maar nee niet naar de stalling die je nu hebt gevonden.

Gewoon nog even verder kijken.
Mss zelfs nog wel iets verder weg.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 23:14

Thnx voor al jullie reacties! Wat ik zelf al voelde wordt hier wel bevestigd moet ik zeggen. Dat is aan de ene kant 'jammer', omdat ik al zo lang een plek zoek. En aan de andere kant ook fijn, want mijn onderbuikgevoel gaf dit ook wel aan.

Ik ben zelf al in een burnout geraakt en al wat lang doorgegaan, overigens niet alleen veroorzaakt door mijn paard. Er speelde meer, maar door de spanningen op stal was het niet meer de plek waar ik energie van kreeg, op kon laden en nog plezier kon hebben.

Ik wil mijn paard het liefst wel blijven bezoeken en af en toe kunnen wandelen, het is geen mensenpaard dus hij verwilderd snel en heeft al snel niet echt een band meer met bijv. mij.

Ik zoek overigens in Noord Nederland, ben bereid voor de juiste verzorging verder te reizen, maar de andere kant van Nederland is wel wat te ver. In de winter in de nacht op stal is ook mogelijk, maar dan wel een ruime stal met een lekker stro bed, onbeperkt ruwvoer en absoluut veel buiten. Maar ik zou het liefst een 24/7 buitenplek voor hem zoeken, met een grote inloopstal en niet al te veel verharding. Zomers sowieso het liefst 24/7 buiten op de wei, met evt mogelijkheid tot paddock bij nood ivm gevoelig voor suikers en voldoende schaduw. Het hoeft zeker geen echte grote stal te zijn, ik zie mijn paard eigenlijk veel liever op een kleinschalige plek (onderdanig in kuddes).

En ik heb al veel advertenties geplaatst in verschillende groepen op fb en op marktplaats, maar het mag nog niet baten (helaas)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard verhuizen, omdat je er zelf niet meer gelukkig bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:37

Waar zoek je? In de FB groep Paardenhulp Noord Nederland wordt vaak veel gepost op dit soort vragen.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 08:37

Kendra schreef:
Waar zoek je? In de FB groep Paardenhulp Noord Nederland wordt vaak veel gepost op dit soort vragen.


Waar Drenthe Overijssel Friesland en Flevoland ongeveer kruisen zou ideaal zijn, maar verder weg is voor de juiste verzorging niet zo'n probleem. Ik heb al meerdere oproepjes in die groep geplaatst, maar nooit een passende plek kunnen vinden.